Spoordienstregeling Duitsland 2017

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door baladid »

Eerste rit om 7:44 zou belachelijk zijn. Ik vermoed ook niet dat dat het word – zij het door extraritten vanuit Em (leeg of niet), zij het door stallen van treinen in Arnhem.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

In Emmerich zijn opstelsporen, er kan aan het begin van de ochtend een trein richting Arnhem beginnen in Emmerich of vanaf Emmerich leeg naar Arnhem rijden. En 's avonds andersom. Of inderdaad materieel laten overnachten in Arnhem, maar dat lijkt mij minder waarschijnlijk omdat dat met personeel moeilijker wordt.
Erno-BE schreef:Van Venlo naar Kaldenkirchen is het maar 5 minuten en het kost geen extra materieel, daar is het wel verantwoord om LM-ritten tussen Kaldenkirchen en Venlo in te leggen.
Er overnacht geen materieel van Eurobahn in Kaldenkirchen, of men moet daar plotseling opstelsporen hebben neergelegd de afgelopen maanden. Het materieel voor de eerste twee treinen vanaf Venlo komt uit Mönchengladbach, de eerste leeg en de tweede begint in Mönchengladbach.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Nitein-Repart »

's Ochtends en 's avonds ritten inleggen (al dan niet leeg) tussen Emmerich en Arnhem om zo de dienst in Arnhem vroeg op te starten of om reizigers na half 9 's avonds de mogelijkheid geven om in Arnhem te komen is een vrij duur grapje voor een gering aantal reizigers. Maar we zullen zien, hoeveel Abellio bereid is om service te verlenen voor de internationale reiziger.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door reisthijs »

Service van Abellio? Het is geen liefdadigheidsinstelling, ze worden er voor betaald!

De dienst tussen Arnhem en Emmerich wordt mede gefinancieerd door de provincie Gelderland. Nederland heeft ook betaald voor het noodzakelijke extra materieel. Daar mag toch minstens een fatsoenlijke dienstregeling tegenoverstaan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Ardan »

20:26 uit Düsseldorf lijkt me wel erg vroeg. Via Venlo kun je dan alsnog later in Arnhem geraken (maar niet meer in Deventer zonder risico :cry: ).
Waar hebben jullie trouwens al die tijden vandaan joh?
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Aking »

Volgens mij staan die al in Hafas (de Duitsche plannert)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

De ritten staan nog niet in Hafas, wat Erno-BE schrijft zijn zijn vermoedens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door ICE105 »

Eerste vertrek Ah:
5:44 ma-za
6:44 zo

Laatste vertrek Ah:
22:44 ma-zo

Eerste aankomst Ah:
7:15 ma-za
7:26 zo

Laatste aankomst Ah:
0:15 ma-zo

alle Angaben ohne Gewähr
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Ardan »

Kijk, dát lijkt er meer op :D En de twee laatste treinen blijven dus in Arnhem overnachten lijkt het wel om de eerste twee treinen van de dag te kunnen rijden.
Ik denk dat we er vrij zeker kunnen zijn dat dit de dienstregeling wordt, geknutseld door tijden die in dit topic genoemd zijn waarbij ik aanneem dat de trein symmetrisch gaat rijden:
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door regenmaker »

Wat voor'n ... tijden zijn dat, kunnen ze niet even wat sneller doorrijden dan kan ik de bus naar Apeldoorn nog halen in plaats van 25 min te wachten. :P De laatste bus naar Apeldoorn gaat 00:09. Nouja op zaterdagavond kan ik wel de laatste trein pakken, dan rijdt de laatste bus 00:39. :)
Laatst gewijzigd door regenmaker op wo 26 okt 2016, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door dennistd »

Wat is eigenlijk de reden van het op zondag uit patroon rijden van de eerste trein? Een onderhoudsrooster of zo (kennen ze dat eigenlijk zo in Duitsland?)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Z2N »

Ik kan me voorstellen dat het onderhoudsrooster gewoon in Nederland parte speelt: in de drgl 2017 komt de eerste trein op zondagen om 7:25 Arnhem C binnen, de eerste trein vanuit Doetinchem/Winterswijk tegen 7:56. Met aankomst om 7:15 van de eerste trein uit Duitsland schuift er dus heel wat op in mogelijke onderhoudsperiodes.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Nitein-Repart »

@Ardan, ik weet niet waar jij de ritten vandaan haalt, maar via de DB-reisplanner zie ik dat de eerste rit op zondag om 5:44 uit Duisburg vertrekt en om 6:45 aankomt in Emmerich. Als ik via Hafas een reis plan van Arnhem naar Zevenaar zie ik alleen Breng en Arriva-treinen, een reis van Arnhem naar Düsseldorf levert alleen de ICE en de reis via Venlo op.

@regenmaker, je kan wel klagen over dat de trein slecht aansluit op de bus naar Apeldoorn en in Zevenaar op de trein naar Winterswijk (op zondag ruim 45 minuten overstaptijd), maar het gaat erom dat er een trein rijdt. Het is gewoon niet mogelijk om rekening te houden met aansluitingen in Nederland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

Hoho, zo werkt het niet. Er is altijd ruimte om wat te verbeteren, en als de aansluitingen beroerd zijn, en aansluitingen van 45 minuten zijn dat, is dat gewoon een serieus nadeel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Statler Rail »

groningen schreef:De nachttrein van Amsterdam naar Basel gaat dus weg. Het alternatief is om 19.55 uit Amsterdam te vertrekken. Reis met overstap in Utrecht, Venlo en Moenchengladbach om de IC naar Zwitserland in Keulen te halen. Het is 30 minuten eerder vertrekken dan nu.
Als alternatief kan je ook de FlixBus nemen: vertrek Amsterdam Sloterdijk om 19:30, aankomst Basel SBB om 07:20 uur. Reistijd 11 uur 51 minuten, het alternatief per trein is 11 uur en 27 minuten. Dus maar 24 minuten langzamer dan het alternatief per trein en je bespaart 3x overstappen. En de helft goedkoper.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Aking »

Dus de Flixbus kost je 20 Euro?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door groningen »

Als alternatief kan je ook de FlixBus nemen
Blokker/Kruidvat is zeker geldig.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Ardan »

Nee man rot op met je Flixbus :P
Erno-BE schreef:@Ardan, ik weet niet waar jij de ritten vandaan haalt, maar via de DB-reisplanner zie ik dat de eerste rit op zondag om 5:44 uit Duisburg vertrekt en om 6:45 aankomt in Emmerich. Als ik via Hafas een reis plan van Arnhem naar Zevenaar zie ik alleen Breng en Arriva-treinen, een reis van Arnhem naar Düsseldorf levert alleen de ICE en de reis via Venlo op.
Staat erbij waar ik ze vandaan haal, uit de tijden die in eerdere posts genoemd zijn en teruggerekend naar symmetrie. Het verschil in Em zou best kunnen komen door een langere haltering daar (inhaling ICE of iets?)
Fijn dat er eindelijk iemand zegt waar ze hun tijden vandaan hebben gehaald, komt dus niet uit de lucht vallen :)
Ik doe ook maar wat
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door baladid »

Ik vermoed eerder een Nederlands onderhoudsrooster, waardoor die rit niet om 6:52 maar om 7:03 in Emmerik vertrekt. De vraag is alleen - waarom stoort dat onderhoudsrooster de rit Ah-Em niet...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Wat me wel opvalt is dat die eerste zondagstrein precies een half uur voor de eerste Arriva-trein uit Doetinchem rijdt. Het kan dus betekenen dat de eerste zondagstrein uit Duisburg ook stopt in Duiven, Westervoort en Velperpoort om zo een vroegere reismogelijkheid te bieden op zondag.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Ronald »

Het lijkt me inderdaad zeer waarschijnlijk dat om die reden de trein in Duitsland uit het patroon wordt gelegd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Ardan »

baladid schreef:Emmerik
Zeg maar gewoon Emmerich hoor, in Nederland gebruiken we zelden nog het endoniem :P
Ik doe ook maar wat
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door baladid »

Ik ben het niet anders gewend, daardor dat ik vroeger (als ik Nederland was) bijna altijd in Didam was daar Emmerik nog vrij gangbaar is.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door dennistd »

Even de boel op een rijtje zetten. ICE105 meldt deze tijden:
ICE105 schreef:Eerste vertrek Ah:
5:44 ma-za
6:44 zo

Laatste vertrek Ah:
22:44 ma-zo

Eerste aankomst Ah:
7:15 ma-za
7:26 zo

Laatste aankomst Ah:
0:15 ma-zo

alle Angaben ohne Gewähr
Ardan concludeert daaruit deze tijden:
Ardan schreef:Kijk, dát lijkt er meer op :D En de twee laatste treinen blijven dus in Arnhem overnachten lijkt het wel om de eerste twee treinen van de dag te kunnen rijden.
Ik denk dat we er vrij zeker kunnen zijn dat dit de dienstregeling wordt, geknutseld door tijden die in dit topic genoemd zijn waarbij ik aanneem dat de trein symmetrisch gaat rijden:
Afbeelding
Mijns inziens zijn deze tijden niet kloppend. Als ik de DB-reisplanner gebruik krijg ik deze tijden, waarbij het deel Ah-Em gebaseerd is op de tijden van ICE105:
Afbeelding

Dagelijks zijn er dus twee treinen die in Arnhem uitlopen. Van Ma-Za beginnen er twee treinen in Arnhem, op zondag is dat er één.

Naast deze ritten die vanaf/tot Emmerich/Arnhem rijden is er nog een vroegere en latere rit Wesel-Duisburg (20003) en Duisburg-Wesel (20002): vertrek Wesel om 3:43 en aankomst om 2:15. Er zit daar dus (dagelijks!) slechts een gat van nog geen 1,5 uur :shock:
Laatst gewijzigd door dennistd op vr 28 okt 2016, 02:57, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door JWM »

Per wanneer gaat dit ding rijden naar Nederland?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten