Spoordienstregeling Duitsland 2017

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Waarom vertrekt de eerste trein uit Emmerich op zondag (en zaterdag) al om 4:08 en wordt zo'n vroege trein überhaupt gebruikt?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Aking »

Wat betreft dat laatste, neem hem een aantal keer en je weet het :p
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Ja ok, maar eigenlijk vind ik op zondag om 4 uur 's nachts in de trein zitten wel erg vroeg :X . Vanuit het naburige Kleve vertrekt de eerste trein op werkdagen om 4:25, zaterdag 5:25 en zondag 6:25. Had dan vanuit Emmerich op zaterdag 5:08 en op zondag 6:08 een logischere vertrektijd gevonden voor de eerste trein, maar als iemand een verklaring weet, dan hoor ik het graag.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door baladid »

Dit is eerder een laatste trein dan een eerste trein... Ik ben ooit eens met de eerste trein op zondag van Ulm de Zwabische Alb opgereden – velen kwamen net uit de kroeg/discotheek. Het zelfde geld voor de trein, die Marburg (Lahn) om 3.59 richting Frankfurt(Main) verlaat.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

Het Fernverkehr op de lijnen Hamburg - Hannover - Kassel - Gießen - Frankfurt - Karlsruhe (IC 26) en Saarbrücken/Frankfurt - Stuttgart - München - Salzburg - Klagenfurt/Graz (IC/EC 62) verliest vanaf december het bistrorijtuig. Bij IC26 is er ten noorden van Frankfurt ambulante catering met dranken en snacks aanwezig, bij IC/EC 62 is er tussen München en de Oostenrijkse bestemmingen ambulante catering aanwezig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Chrysa »

Wordt dat net zo knullig als de railcatering in NL? Die mensen passen amper door het gangpad heen. :')
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door baladid »

Suus schreef:Het Fernverkehr op de lijnen Hamburg - Hannover - Kassel - Gießen - Frankfurt - Karlsruhe (IC 26) en Saarbrücken/Frankfurt - Stuttgart - München - Salzburg - Klagenfurt/Graz (IC/EC 62) verliest vanaf december het bistrorijtuig. Bij IC26 is er ten noorden van Frankfurt ambulante catering met dranken en snacks aanwezig, bij IC/EC 62 is er tussen München en de Oostenrijkse bestemmingen ambulante catering aanwezig.
Dus in der Intercity heb je tussen Frankfurt en München nog niet eens een ambulante catering? Wat een belachekijk idee...
Weet je ook wat gebeurd met de treinen die door de ÖBB op dat stuk gereden worden en die nu nog (voor zover ik weet) een restaurant hebben?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

De rijtuiginzet wordt vooralsnog niet opnieuw verdeeld tussen de vervoerders, alleen EC110/111 wordt een Railjet vanaf december, maar die reed al met ÖBB-materieel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door ICE105 »

Suus schreef:Het Fernverkehr op de lijnen Hamburg - Hannover - Kassel - Gießen - Frankfurt - Karlsruhe (IC 26) en Saarbrücken/Frankfurt - Stuttgart - München - Salzburg - Klagenfurt/Graz (IC/EC 62) verliest vanaf december het bistrorijtuig. Bij IC26 is er ten noorden van Frankfurt ambulante catering met dranken en snacks aanwezig, bij IC/EC 62 is er tussen München en de Oostenrijkse bestemmingen ambulante catering aanwezig.
Is dit bij de EC62 lijn zowel van toepassing op het DB Bordbistro als het ÖBB Bordrestaurant (afhankelijk van welke maatschappij de rijtuigen voor de EC stelt)?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

Nee, alleen DB haalt de Bistro-rijtuigen uit de omlopen. Ze hopen daarmee de Bistro's in de overige omlopen betrouwbaarder te krijgen, er wordt sinds de BordRestaurants uit de roulatie zijn gehaald een groter beroep op gedaan waardoor langer wordt doorgereden met defecten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door groningen »

De nachttrein van Amsterdam naar Basel gaat dus weg. Het alternatief is om 19.55 uit Amsterdam te vertrekken. Reis met overstap in Utrecht, Venlo en Moenchengladbach om de IC naar Zwitserland in Keulen te halen. Het is 30 minuten eerder vertrekken dan nu.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Ronald »

Gevolg van het schrappen van de CNL is inderdaad dat ook de laatste IC(E) vanuit Nederland naar Köln vervalt. Laatste vertrek wordt 18:37.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Zugführer »

Je kunt inderdaad om 19.55 de intercity nog nemen vanuit Amsterdam, maar 4 overstappen van 2, 7, 4 en 18 minuten lijkt me niet een erg goed idee als je een internationale trein moet halen :p
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Het scheelt dat er vanaf April vanuit Arnhem ieder uur een trein rijdt naar Düsseldorf, maar ik weet ook niet wat de bedieningstijd van deze trein is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

Ik had de belangrijkste verandering in Schleswig-Holstein over het hoofd gezien, en heb nog twee Fernverkehr-nieuwtjes uit Hessen opgediept.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door regenmaker »

Erno-BE schreef:Het scheelt dat er vanaf April vanuit Arnhem ieder uur een trein rijdt naar Düsseldorf, maar ik weet ook niet wat de bedieningstijd van deze trein is.
Er gingen volgens mij 18 treinen per dag rijden tussen Arnhem en Düsseldorf.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

Dat is erg royaal, de Benelux heeft 16 treinparen per dag en de dienstregeling 's avonds boven Oberhausen is op dit moment niet echt geweldig te noemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Zugführer »

Niet zo verrassend toch, Venlo - Kaldenkirchen en Heerlen - Herzogenrath kennen nu ook 18 treinparen per dag, bijvoorbeeld. De treinen beginnen vooral redelijk vroeg te rijden, vóór 6.00 uur de eerste, voor 23.00 uur de laatste
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door reisthijs »

Tussen Arnhem en Duisburg gaat Abellio zelfs 20x/dag rijden. Laatste trein uit Emmerich is 23:08 (half uur later dan nu), dat zou dan 22:44 uit Arnhem worden.
Suus schreef:Dat is erg royaal, de Benelux heeft 16 treinparen per dag
Nou is de Benelux wel heel wat anders dan een Regional-express. Voor een internationale IC is 16 treinen per dag royaal, voor een RE niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Eerste rit uit Düsseldorf is om 5:21 (7:15 in Arnhem), de laatste om 20:26 (22:15 in Arnhem). Dat zijn zestien ritten op een dag.
Vanuit Arnhem zou dus de eerste om 7:44 gaan en de laatste om 22:44. Ik weet niet waar iemand die andere 2 tot 4 ritten vandaan tovert of het moet gaan om onzinnige veredelde LM-ritjes vanuit Emmerich naar Arnhem of omgekeert.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door regenmaker »

Is de laatste rit echt al om 20:26?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door reisthijs »

Erno-BE schreef:Eerste rit uit Düsseldorf is om 5:21 (7:15 in Arnhem), de laatste om 20:26 (22:15 in Arnhem). Dat zijn zestien ritten op een dag.
Vanuit Arnhem zou dus de eerste om 7:44 gaan en de laatste om 22:44. Ik weet niet waar iemand die andere 2 tot 4 ritten vandaan tovert of het moet gaan om onzinnige veredelde LM-ritjes vanuit Emmerich naar Arnhem of omgekeert.
Waar tover jij deze ritten eigenlijk vandaan?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Ik ga er vanuit dat 's ochtends alle treinen uit Düsseldorf/Duisburg naar Arnhem doorrijden en 's avonds alle treinen naar Düsseldorf/Duisburg in Arnhem starten. 's Ochtends start de eerste trein om 5:44 uit Duisburg en zou dan dus om 7:15 in Arnhem arriveren. Deze trein vertrekt dan om 7:44 vanuit Arnhem naar Düsseldorf. 's Avonds start de laatste trein om 23:08 uit Emmerich, dus deze zou dan om 22:44 vertrekken uit Arnhem. Dat betreft dus de trein die om 22:15 is gearriveerd in Arnhem en dus om 20:26 uit Düsseldorf is vertrokken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door reisthijs »

In Venlo vertrekt de eerste trein naar Duitsland om 5:05 terwijl de eerste trein uit Duitsland om 5:56 aankomt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Van Venlo naar Kaldenkirchen is het maar 5 minuten en het kost geen extra materieel, daar is het wel verantwoord om LM-ritten tussen Kaldenkirchen en Venlo in te leggen. Van Emmerich naar Arnhem is het een klein half uur en dat kost een extra omloop, daar is het waarschijnlijk niet verantwoord om LM-ritten tussen Emmerich en Arnhem in te leggen. Daarom ga ik er vanuit dat 's ochtends de ritten vanuit Duisburg/Düsseldorf naar Arnhem doorrijden en 's avonds de ritten vanuit Emmerich in Arnhem starten en dat er geen LM-ritten plaatsvinden tussen Emmerich en Arnhem.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten