Pagina 1 van 2

Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 15:54
door verfmeer
Vorige week kwam de Railway Gazette met het volgende bericht:
Passenger name regulation could destroy cross-border rail

BELGIUM: The European Commission, train operators and passenger representative groups have expressed grave concern over draft legislation introduced into the Belgian parliament on September 19 which could threaten the viability of cross-border passenger trains.

Proposed as a reaction to the terrorist attacks in Brussels earlier this year, as well as attacks elsewhere in western Europe, the regulation would extend the airline-style Passenger Name Record requirements to all international trains crossing Belgian borders.

Operators would be expected to collect and submit information on all travellers 24 h in advance, which would preclude same-day ticket sales and completely destroy any prospect of a walk-on service competitive with other surface transport modes.
bron: Railway Gazette

Dat dit grote problemen op kan leveren is logisch, en de Deutsche Bahn dreigt nu ook om ICE's op te heffen:
Duitse spoorwegen dreigen met afschaffing verbindingen naar België

Deutsche Bahn overweegt om te stoppen met de uitbating van een aantal hogesnelheidslijnen naar België, zo schrijft Le Soir vrijdag. De Duitse spoorwegmaatschappij wil zo reageren op het PNR-systeem (Passenger Name Records), dat de Belgische overheid de komende maanden wil invoeren.
bron: Het Nieuwsblad

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 20:44
door Suus
Het is een praktisch onwerkbare maatregel en ook volstrekt zinloos als je nog gewoon per auto het land in kan rijden zonder je naam door te geven.

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 22:54
door Geert
Wat een achterlijke maatregel. En hoe moet dat ooit gaan werken voor de stoppertjes bij de grenslijnen? Aka: in welke wereld zou dit plan zoden aan de dijk zetten?

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 23:12
door Aking
Hoezo? Je weet toch prima 24 uur van tevoren welke stoptrein je neemt?

En bekijk het van de goede kant, misschien gaat NS eindelijk eens zorgen dat je je aansluiting niet mist... :')

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 23:14
door Geert
En zitplaatsreservering in de Benelux! :Y

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 00:11
door Lijn65
Bij Flixbus reist verreweg het grootste deel van de reizigers met een ticket op naam, en het is nou niet dat Flixbus het heel slecht doet... Maar bij Flixbus kun je wel tot een kwartier van te voren boeken en ook nog altijd een los kaartje kopen bij de chauffeur.

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 10:31
door Statler Rail
Bij FlixBus is het opgeven van een naam verplicht, zelfs als je het kaartje bij de buschauffeur koopt. De buschauffeur voert dan de naam in, zodat er altijd adequate passagierslijsten zijn. Wanneer er incidenten zijn (bv drugsvondst bij de grens), dan kunnen die passagierslijsten ook door de bevoegde autoriteiten worden opgevraagd.

Eigenlijk is het vreemd dat iedereen zomaar anoniem in een hogesnelheidstrein kan stappen. In een vliegtuig en dus zelfs in een internationale bus kan dat niet. Ik neem trouwens aan dat grensstoptreintjes zoals Roosendaal-Antwerpen niet onder de maatregel vallen en dat het hier alleen om "echte" internationale treinen gaat. Het probleem lijkt mij vooral de eis van 24 uur voor vertrek; als je bij vertrek nog je kan registreren is het volgens mij al veel minder problematisch.

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 10:41
door Suus
Waarom zou je wel je naam moeten opgeven? Als je met een auto België binnenrijdt hoeft het toch ook niet? Nu is het lapwerk.

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 10:45
door sirvinniei
Hoe vaak heb je iemand een terroristische aanslag op een auto horen plegen :')
Als er iets gebeurt is het heel nuttig om te weten wie er allemaal aan boord zijn en dus slachtoffers en daders makkelijker te identificeren.

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 11:58
door reisthijs
Hoe vaak heeft er iemand een aanslag met een auto gepleegd? Helaas veel te vaak...

Ik snap ook niet wat het strenger controleren in Internationale treinen voor zin heeft. Dat is alleen maar symptoombestrijding, als je dat lastiger maakt kiezen ze wel voor een binnenlandse trein. Of een metro zoals de laatste keer...

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 12:05
door baladid
Statler Rail schreef:Eigenlijk is het vreemd dat iedereen zomaar anoniem in een hogesnelheidstrein kan stappen. In een vliegtuig en dus zelfs in een internationale bus kan dat niet.

Met de IC-bus kun je volgens mij volledig anoniem reizen.

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 18:19
door verfmeer
Statler Rail schreef:Ik neem trouwens aan dat grensstoptreintjes zoals Roosendaal-Antwerpen niet onder de maatregel vallen en dat het hier alleen om "echte" internationale treinen gaat.
Volgens die eerste bron gaat het ook gelden voor "regional trains". Ik neem aan dat ze daarmee de treinen naar Lille, Maastricht, Roosendaal en Luxemburg mee bedoelen.

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 18:25
door Vinny
Suus schreef:Waarom zou je wel je naam moeten opgeven? Als je met een auto België binnenrijdt hoeft het toch ook niet? Nu is het lapwerk.
Van Denemarken naar Zweden is er 100% controle, ook voor het wegverkeer. Althans in theorie (wetgeving).

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 18:42
door baladid
verfmeer schreef:
Statler Rail schreef:Ik neem trouwens aan dat grensstoptreintjes zoals Roosendaal-Antwerpen niet onder de maatregel vallen en dat het hier alleen om "echte" internationale treinen gaat.
Volgens die eerste bron gaat het ook gelden voor "regional trains". Ik neem aan dat ze daarmee de treinen naar Lille, Maastricht, Roosendaal en Luxemburg mee bedoelen.
Dan pakken de terroristen wel het boemeltje van Aken ;)

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 20:03
door AppleMoose
Vinny schreef:
Suus schreef:Waarom zou je wel je naam moeten opgeven? Als je met een auto België binnenrijdt hoeft het toch ook niet? Nu is het lapwerk.
Van Denemarken naar Zweden is er 100% controle, ook voor het wegverkeer. Althans in theorie (wetgeving).
In theorie inderdaad :wink: Tot twee jaar geleden weinig van gemerkt in de praktijk met de auto. Heb nog nooit mijn id-kaart hoeven laten zien.
Via de Öresundsbron wordt het kenteken wel geregistreerd en moet je poortjes door, maar dat is vooral voor de tol. Via de boot van Helsingør - Helsingborg moet je betalen voor de bootverbinding, maar worden echt niet alle passagiers geregistreerd. Ik weet niet hoe het met de trein zat destijds. Nu zijn ze wel strenger qua controle vanwege o.a. de vluchtelingencrisis.

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 21:23
door verfmeer
baladid schreef:
verfmeer schreef:
Statler Rail schreef:Ik neem trouwens aan dat grensstoptreintjes zoals Roosendaal-Antwerpen niet onder de maatregel vallen en dat het hier alleen om "echte" internationale treinen gaat.
Volgens die eerste bron gaat het ook gelden voor "regional trains". Ik neem aan dat ze daarmee de treinen naar Lille, Maastricht, Roosendaal en Luxemburg mee bedoelen.
Dan pakken de terroristen wel het boemeltje van Aken ;)
Ok, die was ik nog vergeten in mijn lijstje. Maar het idee is dus dat niemand meer met de trein België in kan als je dat niet 24 uur van tevoren hebt gemeld.

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 21:52
door Dennenboom
Zal uiteindelijk wel meevallen. Lijkt dat er niet veel verandert:

http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... 1475524113

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: zo 09 okt 2016, 11:24
door Zabe
Vinny schreef:
Suus schreef:Waarom zou je wel je naam moeten opgeven? Als je met een auto België binnenrijdt hoeft het toch ook niet? Nu is het lapwerk.
Van Denemarken naar Zweden is er 100% controle, ook voor het wegverkeer. Althans in theorie (wetgeving).
Er bestaat wel passport controle, maar je hoeft niet van tevoren te reserveren.

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: zo 09 okt 2016, 11:32
door Zabe
Statler Rail schreef:Bij FlixBus is het opgeven van een naam verplicht, zelfs als je het kaartje bij de buschauffeur koopt. De buschauffeur voert dan de naam in, zodat er altijd adequate passagierslijsten zijn. Wanneer er incidenten zijn (bv drugsvondst bij de grens), dan kunnen die passagierslijsten ook door de bevoegde autoriteiten worden opgevraagd.

Eigenlijk is het vreemd dat iedereen zomaar anoniem in een hogesnelheidstrein kan stappen. In een vliegtuig en dus zelfs in een internationale bus kan dat niet. Ik neem trouwens aan dat grensstoptreintjes zoals Roosendaal-Antwerpen niet onder de maatregel vallen en dat het hier alleen om "echte" internationale treinen gaat. Het probleem lijkt mij vooral de eis van 24 uur voor vertrek; als je bij vertrek nog je kan registreren is het volgens mij al veel minder problematisch.
Ok maar dan moet je dan het grens echt sluiten. In de jaren 90 woonde ik op het Belgische-Frans grens. Dat was voor schenghen, en er waren al nauwelijks controle. Er zijn echt honderden verschillende wegen naar Belgie.

Daarom vind ik deze type control op internationale treinen het stomste idee ooit. Iemand met slechte bedoelingen kan altijd het grens via kleine wegen bereiken.

Het einige manier op het grens echt te sluiten is een muur, zoals in Hongarie bijvoorbeld. Willen wij dat echt, dat is een andere discussie.
Moeten wij ook muren rond Baarle-Nassau bouwen? Zodat de Belgen iedereen kunnen registreren?

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: zo 09 okt 2016, 22:38
door Durashift
Suus schreef:Waarom zou je wel je naam moeten opgeven? Als je met een auto België binnenrijdt hoeft het toch ook niet? Nu is het lapwerk.
Dan is op basis van het kenteken wel het e.e.a. te traceren.

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: zo 09 okt 2016, 23:35
door Chrysa
Een bus met een ritkaartje dan.

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: ma 10 okt 2016, 14:32
door Zabe
Durashift schreef:
Suus schreef:Waarom zou je wel je naam moeten opgeven? Als je met een auto België binnenrijdt hoeft het toch ook niet? Nu is het lapwerk.
Dan is op basis van het kenteken wel het e.e.a. te traceren.
Op alle grensovergangen? Er bestaat echt honderden hoor!
Een paar willekeurige voorbelden:

Belgie/Frankrijk:
Afbeelding
Belgie/Nederland:
Afbeelding
Hoe kan je dit controleren? :D

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: ma 10 okt 2016, 23:32
door Durashift
Men is al bezig..

In een database met beveiligingscamera's van bedrijven en particulieren, waar de politie sinds begin dit jaar aan werkt, staan nu 100.000 camera's geregistreerd. Door toegang te krijgen tot de beelden van die camera's, hoopt de politie misdrijven sneller te kunnen oplossen.

Als het aan de politie ligt komen er nog meer camera's in de databank Camera in Beeld. Projectleider Bart Willemsen hoopt dat er "zo veel mogelijk" van de naar schatting anderhalf miljoen particuliere beveiligingscamera's op worden aangesloten.


Bron: http://nos.nl/artikel/2137009-zo-n-100- ... litie.html

:wink:

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: di 11 okt 2016, 12:38
door AppleMoose
Nog een reden om emigratie sterk te overwegen. Die controledrift komt zo onderhand m'n neus uit :N

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Geplaatst: di 11 okt 2016, 12:43
door Hainje
Het is niet dat soortgelijke ontwikkelingen in andere moderne landen niet gaande zijn. Als je dergelijke fratsen wilt ontwijken ben je toch al snel aangewezen op Oost Europa ofzo en het is nog maar de vraag of je daar wilt wonen.