Pagina 1 van 5

NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 27 okt 2016, 09:23
door Suus
De Raad van Bestuur van de NMBS zal morgen instemmen met de hoofdlijnen van de nieuwe dienstregeling die in december 2017 in moet gaan. Omdat de vergoeding die betaalt moet worden aan Infrabel nu is vastgezet, kan de NMBS veel meer treinen gaan rijden. Daardoor krijgen de meeste grote steden een verbeterd voorstadnet. Ook wordt de weekenddienstregeling aangepast naar een zaterdagdienstregeling en een zondagsdienstregeling. Voor het nieuwe vervoersplan moeten een aantal treinen die in 2018 de sporen zouden verlaten toch op de baan blijven en er zijn ruim 400 nieuwe personeelsleden nodig.

Inmiddels zijn al een aantal delen van het plan bekend, de komende maanden wordt met sessies in alle provincies de nieuwe dienstregeling voorgesteld aan de overheden en belanghebbenden.

Het plan bevat voor Vlaanderen onder meer:
- 2x/uur een stoptrein Antwerpen - Essen
- 2x/uur een stoptrein Antwerpen - Puurs
- In Limburg rijdt in het weekend op elke lijn 1x/uur een trein.
- Nieuwe piekuurtreinen tussen Mol en Brussel
- De intercity Knokke - Brugge - Brussel zal in het weekend verder rijden naar het vliegveld
- Vanaf De Panne komen er snellere treinen naar Brussel en Antwerpen
- De stoptrein Brussel - Oudenaarde wordt doorgetrokken naar Kortrijk
- Vanaf Gent-Dampoort gaan meer treinen naar Antwerpen rijden.
- Er komen op zondagavond meer studententreinen.

Voor Wallonië zijn minder details bekend:
- Er gaan meer treinen tussen Luik en Doornik rijden, de treinen tussen Namen en Charleroi worden sneller.
- De Thalys via Namen en Charleroi keert niet terug
- Op de spoorlijnen 162, 165 en 167 gaan treinen lusroutes rijden, zodat er minder vaak overgestapt dient te worden. Het centrale overstappunt tussen deze treinen en de rest van het land wordt Libramont.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 27 okt 2016, 12:28
door Pim-AllianceB95
2x/uur naar Puurs? Ook iets in het weekend dan of laat men dat nog steeds links liggen?

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: zo 30 okt 2016, 17:28
door Suus
Pim-AllianceB95 schreef:2x/uur naar Puurs? Ook iets in het weekend dan of laat men dat nog steeds links liggen?
Weekendbediening tussen Antwerpen en Boom is zeker. Boom - Puurs is mij (nog) niet bekend.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 11 nov 2016, 18:26
door Suus
Er is een klein foutje in het persbericht van de NMBS geslopen over de verbinding Gent-Dampoort - Antwerpen: Er komt een stoptrein tussen Gent-Sint-Pieters en Lokeren, vanaf waar een cross-platform overstap zal zijn op een intercity naar Antwerpen. Er blijven drie IC's per uur rijden tussen Antwerpen en Gent maar deze worden nu dus op de volledige route ondersteunt door stoptreinen.

Het splitsen en combineren van treinen in Brugge wordt afgeschaft. De trein Blankenberge - Genk blijft rijden, het treindeel naar Knokke wordt gekoppeld aan de IC Brugge - Gent - Brussel - Luchthaven.

Wanneer de Benelux niet meer via Roosendaal rijdt, komt er een extra stoptrein Antwerpen - Roosendaal. Daartussen blijft de IC tot Essen rijden.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 11 nov 2016, 23:08
door waldo79
Lijkt me redelijk goed nieuws voor Roosendaal, die 2e stoptrein :)

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 11 nov 2016, 23:09
door Chrysa
Waarom kan die IC uit Essen niet dat laatste stuk doorrijden?

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 11 nov 2016, 23:12
door waldo79
Iets met een viaduct in de A58 in Roosendaal en het materiaal waarmee die IC rijdt buiten profiel is in Nederland.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 11 nov 2016, 23:29
door Suus
Waldo79 heeft inderdaad al het korte antwoord gegeven.

In België is de afstand tussen het spoor en de bovenleiding meestal hoger dan in Nederland. Op basis daarvan zijn de M6-dubbeldeksrijtuigen ontworpen. Dat geeft op een zeer beperkt aantal spoorlijnen in België wel problemen maar daar is de inzet van M6 toch niet nodig. In Nederland gaat bij veel wat oudere viaducten de bovenleiding een klein beetje omlaag. Bij het viaduct van de A58 over de spoorlijnen in Roosendaal is dat ook het geval, maar dat is dus te laag voor M6 dat dan de bovenleiding zou aanraken. Dit zou je kunnen oplossen door het spoor onder het viaduct iets te verlagen, alleen gaat dat in dit geval niet omdat onder de spoorlijn een duiker voor de Watermolenbeek ligt. De NMBS wil de trein uit Essen graag naar Brussel laten rijden, voor de reizigersvraag ten zuiden van Antwerpen is het daarom noodzakelijk de dubbeldeksrijtuigen in te zetten. En daarom blijft de intercity vooralsnog in Essen keren. Bij de bestelling van de M7-dubbeldeksrijtuigen en motorwagens schijnt rekening gehouden te zijn met het viaduct in Roosendaal, wellicht dat het daarna wel mogelijk wordt om van/naar Roosendaal te rijden.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 11 nov 2016, 23:34
door Chrysa
Ah, beetje slecht gepland dus.
Het lijkt me toch enigszins logisch als je zo'n brug bouwt op een spoorlijn naar België dat je toch enigszins rekening houdt met Belgische standaarden.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 11 nov 2016, 23:38
door Suus
Het eerste viaduct op die plek is daar in 1939 gebouwd, toen waren er nog geen dubbeldeksrijtuigen waar men rekening mee moest houden :P

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 11 nov 2016, 23:43
door Chrysa
Ik dacht dat die A58 pas uit de jaren 70 kwam.

Maar oke, 1939 is wel wat vroeg voor dubbeldekkers ja. Misschien hadden de Duitsers er wel een paar. :twisted:

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 11 nov 2016, 23:50
door Karl
Volgens wikipedia kan m7 in Nederland rijden. Dat impliceert meer dan alleen tot aan Roosendaal.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 11 nov 2016, 23:52
door Chrysa
Ja maar dat zijn gewoon rijtuigen toch? In de Beneluxtrein rijden ook al Belgische treinen. Als het op de rails past maakt dat op zich niet zo uit toch?
Of bedoel je de hoogte?

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: za 12 nov 2016, 00:03
door Suus
Ik zou alleen niet weten wat je met M7 in Nederland wil doen behalve naar Roosendaal en Maastricht mee rijden. Of de Belgen willen het gaan inzetten in de Benelux, daarvan is immers nog niet duidelijk waarmee in de toekomst gereden moet worden als ICR echt op is en er is nog geen ICNG met België-pakket besteld. Zou wel de omgekeerde wereld van nu zijn, al sinds de jaren '70 toen de hondekoppen van de Benelux verdwenen levert de NMBS de tractie en de NS de rijtuigen voor de Benelux.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: za 12 nov 2016, 00:07
door waldo79
Chrysa schreef:Ik dacht dat die A58 pas uit de jaren 70 kwam.

Maar oke, 1939 is wel wat vroeg voor dubbeldekkers ja. Misschien hadden de Duitsers er wel een paar. :twisted:
autosnelwegen.nl schreef:De eerste rijbaan van de Randweg Roosendaal opende op 11 januari 1939
.
Bron

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: za 12 nov 2016, 00:22
door reisthijs
Karl schreef:Volgens wikipedia kan m7 in Nederland rijden. Dat impliceert meer dan alleen tot aan Roosendaal.
Het impliceert voor mij alleen maar dat ze binnen Nederlands profiel passen en kunnen rijden onder 1500V. Dat laatste is namelijk geen vanzelfsprekendheid meer bij 3000V-materieel. De Desiro kan dat bijvoorbeeld niet.
Suus schreef:Zou wel de omgekeerde wereld van nu zijn, al sinds de jaren '70 toen de hondekoppen van de Benelux verdwenen levert de NMBS de tractie en de NS de rijtuigen voor de Benelux.
Dat was lang voor de hondekoppen uit de Benelux verdwenen. Die trek-duwtreinen waren aanvulling, geen vervanging.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: za 12 nov 2016, 12:18
door ICE105
waldo79 schreef:Lijkt me redelijk goed nieuws voor Roosendaal, die 2e stoptrein :)
NIet te vroeg juichen, uitbreiding van het aantal treinen zonder ATB naar Roosendaal is voor ILT absoluut onbespreekbaar. Daarnaast is er ook nog geen financieel akkoord tussen Nederland en België over de extra trein.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: za 12 nov 2016, 19:19
door waldo79
Ik juich ook niet, maar een 2e trein voor Roosendaal zou een behoorlijke luxe zijn, zeker gezien zo'n frequentie op het Belgische net ongebruikelijk is :)

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: za 12 nov 2016, 19:33
door Hainje
Chrysa schreef:Misschien hadden de Duitsers er wel een paar. :twisted:
Afbeelding

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: za 12 nov 2016, 19:40
door Suus
Chrysa schreef:Maar oke, 1939 is wel wat vroeg voor dubbeldekkers ja. Misschien hadden de Duitsers er wel een paar. :twisted:
Klopt! https://de.wikipedia.org/wiki/Doppelsto ... ug_der_LBE

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: za 12 nov 2016, 20:09
door SLToilet
Chrysa schreef:Ik dacht dat die A58 pas uit de jaren 70 kwam.

Maar oke, 1939 is wel wat vroeg voor dubbeldekkers ja. Misschien hadden de Duitsers er wel een paar. :twisted:
De Fransen trouwens ook:

https://en.wikipedia.org/wiki/Voiture_% ... C3%A9tages

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: ma 26 dec 2016, 09:31
door Suus
In december 2017 zal het aantal treinkilometers per jaar met 3,9 miljoen toenemen. Dit is een stijging van 5,1% ten opzichte van december 2016. 86 stations krijgen nieuwe verbindingen, 114 stations zien tijdens de piekuren of 's avonds laat meer treinen en 120 stations krijgen een betere weekendbediening. Op de 100 belangrijkste verbindingen (volgens de verkoop van vervoersbewijzen) zal de reistijd gemiddeld met 3% afnemen.

Brussel
Het aantal treinen per dag gaat omhoog op de verbindingen:
S2 Braine-le-Comte - Brussel - Leuven
S3 Oudenaarde - Brussel - Dendermonde
S5 Geraardsbergen - Brussel-Schuman - Mechelen
S7 Halle - Delta - Mechelen
S10 Brussel-Zuid - Brussel-Noord - Jette - Aalst
S20 Ottignies - Leuven

Overige aanpassingen Brussel:
S4 Aalst - Brussel-Schuman - Merode gaat ook buiten de spits verder rijden naar Vilvoorde.
S5: De treindienst zal 2x/uur van/naar Enghien/Edingen gaan rijden.
Op weekenddagen zal de S5 1x/uur Edingen - Brussel-Schuman - Mechelen gaan rijden.

In december 2018 zullen de S1 Antwerpen - Brussel - Nivelles en S2 Leuven - Brussel - Braine-le-Comte op zaterdag 2x/uur gaan rijden.

Antwerpen
De L-trein Roosendaal - Antwerpen - Puurs gaat op werkdagen 2x/uur rijden.
Antwerpen - Boom krijgt in het weekend een treindienst.
2 P-treinen van Herentals naar Lier worden verlengd naar Antwerpen-Centraal.

Gent
Er komen twee P-trein-retourritten Gent - Eeklo in de ochtendspits.

Er zal alle dagen van de week 1x/uur een lokaaltrein Gent-SP - Lokeren gaan rijden. In Lokeren zal er een snelle overstap zijn op de IC-treinen Antwerpen - Gent.

Charleroi
De stations Ham-sur-Heure en Yves-Gomezée worden voortaan 1x/uur/richting bediend.

De L-trein Charleroi - Namur - Jambes gaat op werkdagen 2x/uur rijden.

Mons
De L-trein Geraardsbergen - Ath - Mons zal in het weekend 1x/uur gaan rijden ipv 1x/2 uur.

Liège
Station Chaudfontaine zal worden heropend voor de L-trein Liège - Verviers.

Spoorlijn 125A wordt heropend, samen met de stations Seraing en Ougrée. Hiervoor komt er een nieuwe L-trein Flémalle - Seraing - Liège - Liers.

De L-trein Liège - Waremme wordt elke dag van de week verlengd naar Landen, nu is dat alleen nog in het weekend.

Overig België
De IC Genk - Knokke/Blankenberge zal niet meer gesplitst worden in Brugge. De gehele trein zal naar Blankenberge gaan rijden.

De IC Brussels-Airport - Gent - Brugge zal worden verlengd naar Knokke. Deze trein zal voortaan ook in het weekend gaan rijden tussen Gent en Knokke, Brugge krijgt daarmee ook in het weekend een treindienst naar het vliegveld.

Op zaterdag zal de IC Antwerpen - Brussels-Airport - Hasselt ook 1x/uur gaan rijden tussen Leuven en Hasselt. Nu is dit in het weekend 1x/2 uur.
Ook zal op zaterdag de IC Antwerpen - Mol - Hasselt 1x/uur gaan rijden.

De Panne - Gent zal voortaan op weekenddagen verder rijden naar Antwerpen. De overige treindienst Gent - Aalst - Brussel - Leuven - Landen zal dan los gereden worden. In het weekend blijft de treindienst De Panne - Gent gekoppeld aan de trein naar Landen. Op zaterdag zal deze treindienst voortaan 1x/uur rijden tussen Leuven en Landen. Nu is dat in het weekend 1x/2 uur.

Er komen op zondagavond extra P-treinen voor studenten, onder andere Hasselt - Gent en De Panne - Leuven.

De L-treinen Libramont - Virton - Arlon en Libramont - Dinant gaan 1x/uur rijden.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: ma 20 mar 2017, 22:28
door Suus
Vanaf vandaag worden er net zoals drie jaar geleden weer presentaties in alle provincies gegeven over de nieuwe dienstregeling. De bijbehorende presentaties staan op deze site: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2017.aspx

Men is vandaag begonnen in de provincie Luik.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 16:19
door Suus
De nieuwe dienstregeling is sinds maandag in te zien op http://vananaarbeter.be/simulator122017

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 16:51
door JWM
Serieus, vanAnaarBeter.be? Wat origineel bedacht.