Pagina 3 van 5

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 05 okt 2017, 15:57
door Z2N
Dat zal ongetwijfeld wel zo zijn, de NMBS laat nu al voldoende P-treinen naar Noorderkempen rijden. :)

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 05 okt 2017, 16:29
door Suus
Ik vermoed dat de trein van 6:05 en 7:05 door NMBS gereden blijven worden. Daarnaast zijn er in de beide spitsen nog drie P-treinparen.

De laatste trein van Noorderkempen gaat vanaf december om 21:05, ik denk dat dat na de komst van de Benelux nog later zal zijn (rond 23:00), de laatste vertrekt nu namelijk om 20:52 in Amsterdam. Aan de laatste trein uit Antwerpen veranderd vermoedelijk niets, dat is nu al 21:40, rond de tijd dat ook de laatste Benelux uit Antwerpen gaat.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 05 okt 2017, 16:34
door reisthijs
Suus schreef:Ik vermoed dat de trein van 6:05 en 7:05 door NMBS gereden blijven worden.
Daar twijfel ik dus aan, omdat op de verbinding Antwerpen - Brussels Airport rijdt voor 8 uur ook maar 1 trein per uur rijdt doordat de Benelux dan nog niet rijdt. (Daar wordt op het Belgische treinenforum wel eens over geklaagd).

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 05 okt 2017, 16:37
door Suus
In theorie kan je wel zonder, door de P-treinen, maar het vervoersplan heeft het expliciet over twee treinen per uur in de spits. En inderdaad wordt het Antwerpen -> Airport-probleem in de vroege spits volgend jaar ook niet opgelost.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 05 okt 2017, 18:33
door Meltrain
Waarom rijdt de 450 eigenlijk niet de hele week en de 2550 alleen doordeweeks?
Nu houd je immers nog steeds het probleem van andere tijden doordeweeks en in het weekend. :?
En gaat de 2550 doordeweeks doorrijden naar Roosendaal op het moment dat de Benelux via Breda gaat?

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 05 okt 2017, 18:40
door Z2N
De NMBS houdt een compleet andere weekenddienstregeling aan, over het waarom valt geen zinnig woord te zeggen. Een tweede stoptrein naar Roosendaal wordt niet toegestaan door de Nederlandse ILT, vanwege het ontbreken van Belgische beveiliging in Roosendaal.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 05 okt 2017, 18:50
door Suus
Over waarom juist de 2550 in het weekend rijdt is wél een zinnig woord te zeggen: zo ontstaat er een knoop in Puurs met de treindienst Mechelen - Sint-Niklaas.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 05 okt 2017, 20:43
door JWM
Idealiter zou je dus juist die trein altijd laten rijden tussen Roosendaal en Puurs. De dienstregeling van de NMBS is al moeilijk te doorgronden, als het ook nog eens verschilt in het weekend wordt het helemaal onnavolgbaar. Dat kost ook klanten.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 05 okt 2017, 21:33
door Wubbo
Om het helemaal onbegrijpelijk te maken wordt op Belgische feestdagen ook de weekenddienst gereden. Dat zijn natuurlijk andere feestdagen dan we in Nederland kennen.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 05 okt 2017, 21:33
door Vinny
In Nederland zou dat klanten kosten. Het clientèle van de Belgische spoorwegen is wat meer onregelmatigheid gewend. België en Frankrijk hebben geen traditie met klokvaste dienstregelingen.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 05 okt 2017, 21:43
door Meltrain
Z2N schreef:Een tweede stoptrein naar Roosendaal wordt niet toegestaan door de Nederlandse ILT, vanwege het ontbreken van Belgische beveiliging in Roosendaal.
Hoe lastig is het om Belgische beveiliging aan te brengen in Roosendaal?
En er zijn geen Belgische treinen met Nederlandse beveiliging of Nederlandse treinen met Belgische beveiliging?

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 05 okt 2017, 23:10
door Mr-W
Nee.
Vinny schreef:In Nederland zou dat klanten kosten. Het clientèle van de Belgische spoorwegen is wat meer onregelmatigheid gewend. België en Frankrijk hebben geen traditie met klokvaste dienstregelingen.
Klokvaste dienstregelingen zijn dankzij oa internet niet meer van belang. Men gebruikt een reisplanner en daarbij valt het niet op of een verbinding klokvast is. Heb nog nooit iemand horen klagen over rijtijdverschil van buslijnen of een 28/32 verdeling op een route van 2 lijnen.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 05 okt 2017, 23:13
door dennistd
Een trein die om 11.23u, 11.49u, 12.15u, 13.01u en 13.32u gaat is niet heel handig voor de dagelijkse reiziger. Die wil gewoon weten dat als hij de trein niet haalt de volgende over 15 minuten gaat (en niet de ene keer 10 minuten en de andere keer 20 minuten).

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: do 05 okt 2017, 23:47
door Suus
JWM schreef:Idealiter zou je dus juist die trein altijd laten rijden tussen Roosendaal en Puurs. De dienstregeling van de NMBS is al moeilijk te doorgronden, als het ook nog eens verschilt in het weekend wordt het helemaal onnavolgbaar. Dat kost ook klanten.
Ik zie het probleem niet echt? Ook de Belgen hebben gewoon een reisplanner en op de stations hangen netjes gescheiden vertrekstaten voor werkdagen en weekends zodat alles overzichtelijk blijft. Dit is overigens ook niet de grootste uitzondering in de dienstregeling van 2018.
Vinny schreef:In Nederland zou dat klanten kosten. Het clientèle van de Belgische spoorwegen is wat meer onregelmatigheid gewend. België en Frankrijk hebben geen traditie met klokvaste dienstregelingen.
Ook in België is er gewoon een klokvaste dienstregeling op praktisch alle spoorlijnen en dat sinds 1984. Alleen dan met een dienstregeling voor werkdagen en een dienstregeling voor weekenddagen.
Meltrain schreef:En er zijn geen Belgische treinen met Nederlandse beveiliging
TRAXX.
Meltrain schreef:of Nederlandse treinen met Belgische beveiliging?
TRAXX.

Geen optie dus. NS moet gewoon eens wat politiek kabaal maken hierover, maar heeft het blijkbaar nog niet opportuun gevonden.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 00:12
door JWM
Mr-W schreef:Klokvaste dienstregelingen zijn dankzij oa internet niet meer van belang. Men gebruikt een reisplanner en daarbij valt het niet op of een verbinding klokvast is. Heb nog nooit iemand horen klagen over rijtijdverschil van buslijnen of een 28/32 verdeling op een route van 2 lijnen.
Afwijkende tijden zorgen ook voor afwijkende aansluitingen. Met de vele uursdiensten in België kan een reis opeens heel anders worden. Naast de tijden is ook de lijnvoering op sommige lijnen compleet anders. Natuurlijk is het mogelijk alles uit te stippelen in de reisplanner maar wellicht springt iemand maar meteen in de auto omdat hij/zij geen idee meer heeft wat het treinaanbod is op het dichtstbijzijnde station.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 09:05
door Meltrain
Suus schreef:
Meltrain schreef:En er zijn geen Belgische treinen met Nederlandse beveiliging
TRAXX.
Meltrain schreef:of Nederlandse treinen met Belgische beveiliging?
TRAXX.

Geen optie dus. NS moet gewoon eens wat politiek kabaal maken hierover, maar heeft het blijkbaar nog niet opportuun gevonden.
Kan die L-trein dan niet met TRAXX en M4 rijden (desnoods in sandwich-configuratie indien omlopen aan de eindpunten niet mogelijk is)?

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 09:18
door Nitein-Repart
Op zich is er toch helemaal niet zo veel vraag tussen Essen/Kalmthout/Kapellen/etc. en Roosendaal, de dorpen tussen Essen en Antwerpen zijn vooral op Antwerpen gericht en dan lijkt mij één (stop)trein per uur tussen Essen en Roosendaal wel voldoende. Het enige wat vervelend is dat Roosendaal/Bergen op Zoom door de verschuiving van de Benelux naar Breda hun snelle verbinding naar Antwerpen verliezen, maar dat los je in mijn ogen niet op door een tweede stoptrein tussen Essen en Roosendaal.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 10:51
door Suus
Meltrain schreef: Kan die L-trein dan niet met TRAXX en M4 rijden (desnoods in sandwich-configuratie indien omlopen aan de eindpunten niet mogelijk is)?
Wat denk je zelf?
Erno-BE schreef:Op zich is er toch helemaal niet zo veel vraag tussen Essen/Kalmthout/Kapellen/etc. en Roosendaal, de dorpen tussen Essen en Antwerpen zijn vooral op Antwerpen gericht en dan lijkt mij één (stop)trein per uur tussen Essen en Roosendaal wel voldoende. Het enige wat vervelend is dat Roosendaal/Bergen op Zoom door de verschuiving van de Benelux naar Breda hun snelle verbinding naar Antwerpen verliezen, maar dat los je in mijn ogen niet op door een tweede stoptrein tussen Essen en Roosendaal.
Het doorrijden van de tweede trein naar Roosendaal kan zonder dat het materieel kost, dus waarom zou jezelf zo'n beperking opleggen? Nu stranden er twee treindiensten letterlijk in het zicht van de landsgrens.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 11:13
door Meltrain
Suus schreef:
Meltrain schreef: Kan die L-trein dan niet met TRAXX en M4 rijden (desnoods in sandwich-configuratie indien omlopen aan de eindpunten niet mogelijk is)?
Wat denk je zelf?
ik denk dat het kan en ik heb nog geen argumenten gehoord waarom het niet kan. :Y

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 11:27
door Klaasje
Z2N schreef:De NMBS houdt een compleet andere weekenddienstregeling aan, over het waarom valt geen zinnig woord te zeggen. Een tweede stoptrein naar Roosendaal wordt niet toegestaan door de Nederlandse ILT, vanwege het ontbreken van Belgische beveiliging in Roosendaal.
Nou, ik heb vernomen dat dat het niet kan zijn. ILT kan geen enkele treindienst tot een grensstation verbieden op basis van het ontbreken van de juiste treinbeïnvloeding door de Europese regelgeving. Hier is dus wat anders aan de hand. NS schijnt ook een veiligheidsafdeling te hebben. Doe de rekensom.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 11:36
door Hainje
Meltrain schreef:
Suus schreef:
Meltrain schreef: Kan die L-trein dan niet met TRAXX en M4 rijden (desnoods in sandwich-configuratie indien omlopen aan de eindpunten niet mogelijk is)?
Wat denk je zelf?
ik denk dat het kan en ik heb nog geen argumenten gehoord waarom het niet kan. :Y
Vind het nogal wat hoor. Voor een paar kilometer ca. 10 TRAXX-locs inzetten. Die je dan ook voor de rest van de slag eigenlijk niet nodig hebt.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 11:58
door PatrickM
Met een Nederlandse trein met alleen ATB tot Essen mag zeker ook niet? Anders zou een pendeltje met DM'90 van Roosendaal naar Essen volstaan, met aansluitend een overstap op de 2550.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 12:05
door ArrivaBas
Ik zie DM'90 al helemaal voor me, ver buiten het huidige inzetgebied. Het wordt dan net zo'n eilandbedrijfje als de [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Breda2300[/serie]... :X

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 13:35
door JWM
Gewoon eens serieus werk maken om de Intercity die in Essen eindigt door te trekken naar Roosendaal. Dat is ook voor de NMBS aantrekkelijk want Essen is natuurlijk geen serieus te nemen eindpunt voor een Intercity met veel capaciteit voor de as Antwerpen - Brussel. Alle andere opties om Roosendaal beter te verbinden met België hebben nauwelijks meerwaarde.

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 19:46
door ICE105
Oei, dat kost een extra compositie NMBS IC materieel. Uiteraard komt de rekening hiervoor 100% bij NS te liggen. Daarnaast pas M5 en M6 niet binnen het Nederlandse profiel van vrije ruimte.