NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
RobertT
Berichten: 168
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor RobertT » Za 07 Okt 2017, 00:12

Ik vraag me af of er überhaupt wel zo'n grote vraag is naar de verbinding vanuit Roosendaal/Bergen op Zoom naar Antwerpen.
De grootste reizigersstroom die nu via Roosendaal gaan komen toch vooral uit de Randstad en regio Breda/Tilburg.
Denk dat de mensen rondom Roosendaal eerder met de auto naar Essen gaan en daar dan de IC pakken.Dan zou dus idd een uurdienst vanuit Roosendaal genoeg zijn.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11733
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor Wubbo » Za 07 Okt 2017, 10:53

Aanbod schept natuurlijk ook vraag. In dit dossier lijken vooral geld en wil het probleem te zijn.

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor JWM » Za 07 Okt 2017, 12:54

ICE105 schreef:Oei, dat kost een extra compositie NMBS IC materieel. Uiteraard komt de rekening hiervoor 100% bij NS te liggen.

Als de verbinding niet valt onder de beheersovereenkomst tussen de Belgische overheid en de NMBS zullen ze inderdaad niet happig zijn deze verbinding op eigen kosten aan te bieden. Rekening komt niet bij de NS te liggen omdat op de lijn van Roosendaal naar België NS helemaal geen verplichtingen heeft om een IC aan te bieden. De overheden aan beide kanten aan de grens moeten zich er gewoon hard voor maken. Ik constateer dat het aanbod aan grensoverschrijdend treinverkeer met Duitsland wel steeds beter wordt.

RobertT schreef:Denk dat de mensen rondom Roosendaal eerder met de auto naar Essen gaan en daar dan de IC pakken.Dan zou dus idd een uurdienst vanuit Roosendaal genoeg zijn.
Als veel mensen de auto pakken naar Essen dan is dat veelzeggend voor het marktpotentieel wat er in Roosendaal zit.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12061
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor Vinny » Za 07 Okt 2017, 13:43

Ik kan me wel voorstellen dat je in Essen makkelijker je auto kwijt kan dan in Roosendaal. Waarschijnlijk komen die reizigers niet allemaal uit Roosendaal zelf en bovendien is het goedkoper om vanuit Essen naar België te reizen.

Ik zou de Belgen hebben geadviseerd om de minst gebruikte stations te sluiten en tussen Roosendaal en Antwerpen en dan 2x per uur de stoptrein tussen beide steden te laten rijden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

hellingersimon
Berichten: 13
Lid geworden op: Zo 04 Dec 2016, 11:28
Locatie: Hagen (Westf)

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor hellingersimon » Vr 20 Okt 2017, 22:11

Volgens de Duitse Nahverkehr Rheinland had de IC-lijn 12 Kortrijk-Welkenraedt in december 2017 uitgebreid moeten worden naar Aken (in plaats van de L 09 uit Spa), maar dat gebeurt nu niet. Iemand weet waarom?
Groetjes uit Duitsland

verfmeer
Berichten: 596
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor verfmeer » Za 21 Okt 2017, 23:26

reisthijs schreef:
Suus schreef:Ik vermoed dat de trein van 6:05 en 7:05 door NMBS gereden blijven worden.

Daar twijfel ik dus aan, omdat op de verbinding Antwerpen - Brussels Airport rijdt voor 8 uur ook maar 1 trein per uur rijdt doordat de Benelux dan nog niet rijdt. (Daar wordt op het Belgische treinenforum wel eens over geklaagd).



RobertT schreef:Ik vraag me af of er überhaupt wel zo'n grote vraag is naar de verbinding vanuit Roosendaal/Bergen op Zoom naar Antwerpen.
De grootste reizigersstroom die nu via Roosendaal gaan komen toch vooral uit de Randstad en regio Breda/Tilburg.
Denk dat de mensen rondom Roosendaal eerder met de auto naar Essen gaan en daar dan de IC pakken.Dan zou dus idd een uurdienst vanuit Roosendaal genoeg zijn.


Zou het een idee zijn om een extra Beneluxtrein Breda-Antwerpen-Brussel aan te leggen? Voor reizigers vanuit de Randstad is Breda goed bereikbaar om 6:45, maar de verbinding tussen Nederland en België is erg mager. Op dit moment is het met de Beneluxtrein niet mogelijk om voor 9 uur in Brussel te zijn, met die extra trein zou je om 8:15 om Brussel Zuid aankomen, waardoor je op tijd bent voor het begin van de werkdag.

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor JWM » Za 21 Okt 2017, 23:48

De hele Beneluxtrein is een moetje voor de NMBS waarbij het reizigersbelang niet echt hoog op de prioriteitenlijst staat. Reken er maar niet op.

RobertT
Berichten: 168
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor RobertT » Zo 22 Okt 2017, 00:48

hellingersimon schreef:Volgens de Duitse Nahverkehr Rheinland had de IC-lijn 12 Kortrijk-Welkenraedt in december 2017 uitgebreid moeten worden naar Aken (in plaats van de L 09 uit Spa), maar dat gebeurt nu niet. Iemand weet waarom?

Volgens mij voldoen de M6 rijtuigen,die hierop grotendeels rijden,niet aan de eisen voor het Eisenbahn BundesAmt(EBA)(was er niet iets met profiel?).Die zullen dus eerst toegelaten moeten worden,samen met de stuurstand van de I11 rijtuigen die hier ook enkele omlopen in rijdt.
Daarnaast zal het perron in Herrath te kort zijn voor de IC12.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1848
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor julsteren » Zo 22 Okt 2017, 07:03

Klopt, de M6 rijtuigen zijn te hoog, daarom kwamen die ook nooit naar Nederland, M6 knuffelt dan met de bovenleiding. Hergenrath heeft inderdaad zeer korte perrrons, je zou er net 4 bakken kwijt kunnen. Ook is het een vrij nieuw station wat in 2007 geopend is, en met 24 reizigers per weekdag het minst gebruikte station van de provincie Luik.

RobertT
Berichten: 168
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor RobertT » Za 28 Okt 2017, 16:24

De doorgaande L trein Tournai-Mons-Ath-Geraardsbergen lijkt gebroken te worden in Mons.Ik zie echter aankomst en vertrek in Mons op hetzelfde spoor,aannemelijk is het dezelfde trein en verandert het treinnummer alleen.Ook is dan de lange stop in Jurbise verplaatst naar Mons.
Verder wordt door het apart rijden van de IC's naar Knokke en Blankenberge de aansluiting in Brugge ook anders.In plaats van 3 IC's rond het hele uur naar Oostende/Knokke en Blankenberge,gaat Knokke in de knoop van het halve uur liggen en wordt Blankenberge ruim 10 minuten vervroegd.
De vertrektijden in Brugge worden nu:Oostende om :02/:37 en :48,Knokke om :31 en Blankenberge om :51.Vooral vanuit Antwerpen naar Knokke betekent dat een verslechtering.of men moet meer overstappen in Gent.

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 378
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor MarkNL » Zo 29 Okt 2017, 00:51

hellingersimon schreef:Volgens de Duitse Nahverkehr Rheinland had de IC-lijn 12 Kortrijk-Welkenraedt in december 2017 uitgebreid moeten worden naar Aken (in plaats van de L 09 uit Spa), maar dat gebeurt nu niet. Iemand weet waarom?

Er spelen een aantal zaken. Qua rijtuigen is het zeker dat het I11 materieel in Duitsland mag komen (heeft er in de nadagen van de internationale Oostende-Köln ook gereden), echter is men nog bezig met de toelatingen voor het I11-stuurstandrijtuig. Eveneens nog niet rond is de toelating van de HLE 18, al zou dit wel in een eindfase moeten zitten nu. Verder lijkt het erop dat men de IC-01 Oostende-Eupen gaat verleggen/verlengen naar Aachen en dat de IC-12 Kortrijk-Welkenraedt dan naar Eupen gaat. Onbekend is echter of iedereen daarmee akkoord gaat (met name de regio Eupen)...

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1848
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor julsteren » Zo 29 Okt 2017, 21:54

En als de IC12 niet rijdt, wat gaat er dan naar Eupen?

RobertT
Berichten: 168
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor RobertT » Zo 29 Okt 2017, 23:36

We hebben dan natuurlijk ook nog de huidige L trein uit Spa,die dan niet meer naar Aachen gaat,dus die kan wellicht in de stille uren naar Eupen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38041
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor Suus » Ma 30 Okt 2017, 07:29

Geen van de plannen die ik tot nu toe lees hier vind ik echt logisch.

Ga maar na: De hoofdstad van Duitstalig België wordt afgeserveerd met een stoptreintje naar Verviers. De langste trein van België moet gaan stoppen op Hergenrath. En ondertussen staat er nog steeds een intercity in Welkenraedt te keren, zoals stranden in het zicht van de kust.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2511
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor Nitein-Repart » Ma 30 Okt 2017, 08:11

Heb twee jaar geleden een keer het traject Welkenraedt-Aachen afgelegd in een klassierkertje. Vond destijds dat de trein niet erg vol dat, dus ik denk ook niet dat het heel handig is om 12-bakken I11 naar Aachen te sturen. Dan krijg je hetzelfde drama als toen met de Maastricht-Brussel-Express. In de huidige dienstregeling wordt er in Verviers/Welkenraedt een korte aansluiting geboden tussen de IC A Eupen-Oostende en de stoptrein Aachen-Spa. Ik weet niet, waarom je dat wil aanpassen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38041
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor Suus » Vr 17 Nov 2017, 22:14

Heel mooi nieuws: op 8 december wordt het tweede spoor tussen Rhisnes en Namen weer in gebruik genomen. Door werkzaamheden waarbij een constructie tegen vallend gesteente over het spoor heenwerd gebouwd was het tweede spoor sinds het najaar van 2016 buiten gebruik. Dit veroorzaakte veel vertragingen en de lokaaltrein moest op diverse momenten van de dag vervangen worden door een bus.
Rame à l'approche

lijntaxi
Berichten: 251
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor lijntaxi » Wo 20 Dec 2017, 20:09

Wie weet, wanneer je eindelijk van Breda naar Antwerpen dan wel Brussel kunt met de trein?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38041
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor Suus » Wo 20 Dec 2017, 20:13

9 april 2018.
Rame à l'approche

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor JWM » Wo 20 Dec 2017, 21:22

NA de kerstvakantie tot die 9e april laat de Benelux 3 maanden lang Schiphol en Amsterdam links liggen volgens de NMBS :shock:

NMBS schreef:IC Brussel-Amsterdam rijdt slechts tussen Brussel en Den Haag van 08/01/18 t.e.m. 08/04/18.
Om technische redenen zal de IC Brussel-Amsterdam van maandag 8 januari t.e.m. zondag 8 april 2018 slechts tussen Brussel en Den Haag rijden.

Reizigers met bestemming Schiphol Airport en Amsterdam moeten overstappen in Rotterdam Centraal, waar ze (zonder toeslag) de IC Direct kunnen nemen met bestemming Amsterdam.

Reizigers vanuit Amsterdam en Schiphol Airport nemen best de IC Direct naar Rotterdam Centraal (zonder toeslag) en kunnen daar overstappen op de Intercity trein naar Brussel.

De aangepaste reisschema's zullen pas later in de internationale reisplanners opgenomen worden. Gelieve enkele dagen vóór uw vertrek nogmaals de dienstregelingen te checken.

RobertT
Berichten: 168
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor RobertT » Do 21 Dec 2017, 00:27

Klinkt als een beperkt aantal treinen die gereed zijn voor de HSL via Breda.Alleen die rijden dan

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8325
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor webguy » Do 21 Dec 2017, 09:44

Dus nu hebben we software op werkende locs (en hardware aanpassingen?) maar kunnen we dat niet snel genoeg doorvoeren? Of kunnen we niet genoeg personeel opleiden?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38041
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor Suus » Za 25 Aug 2018, 10:38

De NMBS staat aan de vooravond aan een van de grootste materieelverschuivingen in tijden. Met ingang van maandag 17 september wordt de spoorlijn Arlon - Luxemburg heropend, maar dan met 25 kV op de bovenleiding. Dit heeft gevolgen voor de IC Brussel - Luxemburg die al sinds de jaren '90 met monocourante MS96 werd gereden.

Met ingang van 17 september kunnen alleen treinen getrokken door een HLE 13 en Luxemburgs materieel rijden tussen Arlon en Luxemburg. Er wordt nu met spoed gewerkt aan de toelating van I11-stuurstandrijtuigen in Luxemburg. Zo hoopt men voldoende combinaties HLE 13+I6/I10+I11-stuurstand te hebben om vanaf 17 september een doorgaande dienst te gaan rijden. Wanneer dat niet lukt zal voor sommige ritten overgestapt moeten worden in Arlon. Alle stopdiensten zullen verzorgd gaan worden door Luxemburgs materieel.

Als de HLE 18 in Luxemburg is toegelaten, zal dit de HLE 13 vervangen, omdat deze eigenlijk in dienst zijn bij Lineas. Zodra Desiro is toegelaten zal dit de treindienst Liers - Luxemburg gaan verzorgen, de rijtuigen die vrijkomen zullen dan de dienst Brussel - Luxemburg versterken (langere treinen). Elders in België wordt nu werk gezocht voor de vrijgekomen MS96.

In de komende jaren zal de spanningssluis 3000V-25kV steeds dieper in België komen te liggen. Uiteindelijk moet deze op de brug over de Maas in Namen komen, en op de lijn Marloie - Luik ten noorden van Marche-en-Famenne.
Rame à l'approche

Durashift
Berichten: 2746
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor Durashift » Za 25 Aug 2018, 13:47

Waarom de toelating op zo'n late moment regelen?

Veel succes met spanningssluizen.. 8-)

RobertT
Berichten: 168
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor RobertT » Za 25 Aug 2018, 23:59

Wat is eigenlijk de reden dat de spanningsluis uiteindelijk bij Namen moet komen?Dat is totaal niet logisch,zo ver van de grens vandaan

Dennenboom
Berichten: 777
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst

Berichtdoor Dennenboom » Zo 26 Aug 2018, 00:09

Naast Brussel nu ook in Antwerpen, Gent, Chaleroi en Luik S-treinen. Ze vervangen de al bestaande L-treinen. Roosendaal krijgt S32 naar Antwerpen en Maastricht S43 naar Luik. Schijnt 3 september a.s. in te gaan. In Luik verandert de naam van station Luik-Paleis in Luik-St-Lambertus en van station Luik-Jonfosse in Luik-Carré. Daarnaast wordt in deze regio station Chaudfontaine geopend.
https://www.belgiantrain.be/nl/travel-info/train-offer/s-train/


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast