Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door Een Echte Heer »

De spoorverbinding tussen het Belgische Mol, Neerpelt en de Nederlandse plaats Weert zal worden geëlektrificeerd. Die elektrificatie moet een directe en snelle grensoverschrijdende treinverbinding tussen Antwerpen en Weert in de hand werken. Dit is besloten door Nederlandse en Vlaamse bewindslieden die maandag aanwezig waren op de Vlaamse-Nederlandse top in Gent.

De elektrificatie van de spoorlijn is een Vlaamse spoorprioriteit geworden in het kader van de opmaak van het nieuwe meerjareninvesteringsplan 2016-2020. “Het is goed dat er nu overeenstemming is tussen beide landen over een dossier dat essentieel is voor het personenverkeer tussen Nederland en België”, stelt de Limburgse gedeputeerde voor openbaar vervoer, Patrick van der Broeck.
Bron: Ovpro.nl

Na jaren worden wij eindelijk beloond!
Ik kan niet wachten *O*
Laatst gewijzigd door Frank op do 10 nov 2016, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Spoorlijn Mol - Antwerpen word geëlektrificeerd

Bericht door groningen »

Dan is de kop van deze thread verkeerd. Ben benieuwd waar de spanningssluis komt. Verwacht niet een apart perron in Weert. Alles dus op de voorbereiding op het trace Roermond - Dalheim (IJzeren Rijn).
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Spoorlijn Mol-Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door Zugführer »

Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorlijn Mol - Weert word geëlektrificeerd

Bericht door reisthijs »

Er staat alleen niet duidelijk, of nu al besloten is dat de trein Antwerpen-Hamont inderdaad door gaan rijden naar Weert.
De huidige dieseltrein Antwerpen-Hamont zou al door kunnen rijden naar Weert.
Maar als de Belgen Mol-Hamont willen elektrificeren, om daar elektrische treinen in te kunnen zetten, dan wordt een draad tot Weert ineens wel noodzakelijk.
Er wordt nu dus alvast gewerkt aan een oplossing voor een nog niet bestaand probleem.
groningen schreef:Ben benieuwd waar de spanningssluis komt.
Ergens tussen Weert en de Belgische grens. Dat vind ik niet zo spannend (A)
groningen schreef:Verwacht niet een apart perron in Weert.
Verwacht wel dat er iets moet veranderen in Weert om ruimte te hebben voor extra kerende trein.
Hoewel, nu er een gat van 20 minuten tussen de IC's komt kan daar in de tussentijd misschien wel een Belgische trein keren op hetzelfde spoor.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Spoorlijn Mol - Weert word geëlektrificeerd

Bericht door Een Echte Heer »

Ah kak...

Ik heb als ik eerlijk ben geen flauw idee hoe je het onderwerp van een thread aanpast... :@
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Spoorlijn Mol - Weert word geëlektrificeerd

Bericht door Zugführer »

Het schijnt dat men moeite heeft met een dieseltrein tussen Hamont en Weert ivm natuurgebieden die daar doorkruist worden. Of het een fabeltje is weet ik niet.
In de huidige dienstregeling is aankomst in Hamont om .37 en vertrek uit Hamont om .21. Het is hooguit een kwartier rijden naar Weert, dus zeg dat je rond .52 aankomt en rond .06 vertrekt in Weert, dat past in die tijdligging niet tussen de IC's in zoals ze vanaf december rijden. Als je wat uitbuigt en later aankomt kun je waarschijnlijk op spoor 2 keren, als je wat vroeger vertrekt moet het op spoor 3B wel passen. Maar het lijkt me absoluut niet ideaal, de reistijd wordt er alleen maar langer van.
Keren op spoor 3A past ook niet, daar staat de [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] straks van .02 tot .26 en van .32 tot .56 te keren.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoorlijn Mol - Antwerpen word geëlektrificeerd

Bericht door Z2N »

De dienstregeling op de A2-corridor wordt voordat de trein Hamont-Weert gaat rijden nog wel eens een keer omgebogen, dat zal het probleem dus niet wezen. Tegen die tijd kan spoor 2 in Weert ook nog aangepakt worden, zodat ook dat spoor in fasen opgedeeld kan worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Spoorlijn Mol - Antwerpen word geëlektrificeerd

Bericht door Zugführer »

Het opsplitsen van spoor 2 lijkt me inderdaad een voorwaarde, tussen de intercity's naar een perron rijden zal het probleem niet zijn, maar je kunt niet een kwartier lang stil gaan staan op een doorgaand spoor. Daar lijkt Weert me toch net iets te druk voor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorlijn Mol - Antwerpen word geëlektrificeerd

Bericht door Suus »

Het bericht verbaast mij een beetje. De NMBS heeft in het nieuwe vervoersplan namelijk aangegeven dat exploitatie van de spoorlijnen ten oosten van Mol na 2021 geen prioriteit krijgt, als in: als er nog meer bezuinigd gaat worden gaan die twee lijnen dicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Spoorlijn Mol - Antwerpen word geëlektrificeerd

Bericht door CamilleKreemers »

Kan dit niet zijn om juist meer goederenvervoer via de Ijzeren Rijnroute te krijgen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door Hainje »

CamilleKreemers schreef:Kan dit niet zijn om juist meer goederenvervoer via de Ijzeren Rijnroute te krijgen?
Lees de laatste zin in dit artikel maar.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door CamilleKreemers »

ik had het artikel niet gelezen, maar dank voor opheldering.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door Hainje »

CamilleKreemers schreef:ik had het artikel niet gelezen, maar dank voor opheldering.
Geeft niet, het is ook een ander artikel dan wat eerder is gegeven. Dus je moet het ook maar net tegengekomen zijn. Als je het artikel al wel een keer voorbij hebt zien komen dan zeg ik: foei!
🍉
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door groningen »

Ik meende altijd dat het spoor tussen Hamont en Weert door een zandvlakte ging.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door ICE105 »

Dus:
-De NMBS wil geen personen trein naar Weert rijden
-Weert wil geen goederenvervoer op het huidige spoor

Conclusie: project is in het kader van de grote nutteloze werken.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door pedaalemmerzak »

ICE105 schreef:Dus:
-De NMBS wil geen personen trein naar Weert rijden
-Weert wil geen goederenvervoer op het huidige spoor

Conclusie: project is in het kader van de grote nutteloze werken.
Ik zou oog om oog tand om tand doen. Als er geen NMBS treinen naar Weert komen dan mag België goederenvervoer over het spoor wel vergeten.

Alleen NMBS zou de verbinding kunnen exploiteren, een pendeltreintje dat in Hamont eindigt lijkt me uitermate nutteloos.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door Karl »

In theorie is internationaal vervoer open access. :X
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door JWM »

ICE105 schreef:Dus:
-De NMBS wil geen personen trein naar Weert rijden
Veel te voorbarige conclusie. Geen prioriteit is iets anders dan niet willen rijden. Waarschijnlijk is Mol - Hamont ook een stuk aantrekkelijker voor de NMBS als het doorgetrokken is naar Weert.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door Karl »

Maar Weert is toch een eenvoudig stadje in de provincie? Ik snap de relevantie niet zo goed om Mol met Weert te verbinden. Het lijkt mij dat Eindhoven veel meer potentie heeft. Dit is net zoiets als een snelle trein tussen Amsterdam en Brussel laten stoppen in Noorderkempen.
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door JWM »

Vergeleken met het huidige eindpunt Hamont is Weert natuurlijk een bruisende metropool :mrgreen:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door Karl »

Touché. Vandaar de prioritering bij NMBS.
Het is een spectrum.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door Chrysa »

Mwah, ze rijden toch ook naar Roosendaal? Dat is ook niet zo'n spectaculair stadje. Het gaat vooral over het overstappen, en dat is zo'n beetje het enige wat je kan doen in Weert. :p
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door Karl »

Recent zijn er daarentegen miljoenen geïnvesteerd om Roosendaal over te kunnen slaan, in tegen stelling tot de metropoolregio Noordwest Limburg, alwaar geïnvesteerd wordt om Weert met Hamont te kunnen verbinden. De wens de grens over te gaan, terwijl er overal wordt bezuinigd klinkt als een tunnelvisie, maar dat is dan wel weer toepasselijk.
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door JWM »

Er zit wel een duidelijk verschil tussen regionaal verkeer en lange afstandsverkeer. Op de relatie Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Brussel is Roosendaal alleen stop omdat het toevallig op de route ligt en een knoop-functie heeft. Straks ligt het niet op de route en de knoopfunctie van Roosendaal is inwisselbaar voor Breda (In hoeverre Breda op de route ligt laat ik hier maar even in het midden). Maar Roosendaal behoudt gewoon de verbinding met de naburige plaatsjes Essen, Kijkuit en Wildert.

Net zo goed Weert eventueel een verbinding krijgt met Hamont, Neerpelt en Mol. Leuk voor de regionale reiziger, maar zie dit traject nu niet als de missing link tussen Antwerpen en Eindhoven.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd

Bericht door Chrysa »

Ik doelde ook op die stoptrein naar Roosendaal, die leek me beter te vergelijken dan een internationale IC die 4+ metropolen verbindt. Sorry.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten