Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Jay20 »

Vandaag is toch wel een historische maar ook trieste dag. Ik hoop echt dat de Oostenrijkers in de toekomst ook ons land bereiken met hun Nightjets. Niet veel aandacht in de landelijke media natuurlijk maar gelukkig wel bij de NRC :).

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/08/af ... 2-a1535651
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Chrysa »

Zonde, maar begrijpelijk.

Had zelf nog wel een keer meegewild, maar vliegen is een stuk praktischer en sneller, alhoewel het toch een stuk minder charme heeft.
Weet iemand eigenlijk hoe veel mensen er in die nachttreinen vanuit NL zaten? Op een weekdag in de herfst is daar toch niet echt vraag naar lijkt me.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Aking »

Het is een beetje het bekende verhaal van de neergang. Ik zat op de eerste rit van Citynightline vanuit Nederland, en die zat aardig vol. Ook in de jaren daarna waren de treinen aardig gevuld. Elk rijtuig had dan ook een eigen steward, er zat een restauratierijtuig in de trein, in de ruhesessel (slaapstoel) kreeg je een nekkussentje en mondwater, en in de slaapwagens was er shampoo en douchegel. Ook waren er oordopjes verkrijgbaar.

Echter werd er toen (na verkoop van de Zwitsers/overname door DB) besloten dat er bezuinigd moest worden: Het personeel werd meer dan gehalveerd (een steward voor 2-4 rijtuigen), de restauratierijtuigen verdwenen bijna allemaal en ook met de kleine dingetjes zoals de nekkussentjes en dergelijke was het afgelopen. De service werd dus een heel stuk minder. hetgeen logischerwijs invloed heeft op het aantal reizigers.

Ook met het onderhoud werd het minder en minder, er kwamen meer en meer defecten, variërend van defecte deuren tot defecte verwarming of airco (toch vrij belangrijk in bepaalde seizoenen)

Ook met de verbindingen liep het redelijk rap terug. Op het hoogtepunt sinds CNL in Nederland actief was waren er verbindingen naar Zurich, Munchen, Wenen, Milaan, Kopenhagen, Praag, Warschau, Minsk en Moskou. Ook daar is weinig meer van over helaas.

De laatste twee jaar zag ik dan ook voornamelijk lege rijtuigen als ik in die trein zat. Nou zat ik er meestal in tot Utrecht of Arnhem en heeft de trein naar Zürich/München instapstations tot Frankfurt am Main, maar volgens mij werd het in Duitsland niet heel veel beter meer...

Ik ben dus van mening dat Citynightline, al dan niet met hulp van bovenaf, vooral zichzelf om zeep heeft geholpen. :(
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Z2N »

Toevallig heb ik het nog recentelijk gedaan in de herfst op een weekdag, dat was nog best wel vol (in het ligrijtuig naar Zürich was uiteindelijk zo'n 75-80% van de bedden gevuld. Het blijft voor mij dan ook een raadsel waarom de CNL naar Amsterdam voor de Duitsers onrendabel was.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Statler Rail »

Zo´n raadsel is het ook weer niet: de productiekosten zijn gewoon te hoog. Daarom dat er bezuinigd was, maar daarmee werd kennelijk nog steeds verlies gemaakt.

Bedenk je wat het kost om zo´n trein te rijden: lokomotieven, rijtuigen, elektriciteits- en infrakosten, machinisten, stewards, schoonmaakkosen, hotelkosten voor het personeel. En natuurlijk overhead voor planning, marketing, management... Al die kosten moeten terugverdiend worden door een relatief klein aantal reizigers. De kostenstructuur van een bus is natuurlijk veel goedkoper. En ook een vliegtuig zal vaak goedkoper zijn, omdat die meerdere vluchten op één dag maakt en de kosten daarmee over een groter aantal passagiers kan verdelen.

Het is voor de nachttrein bovendien een moeilijk middensegment van de markt. Als je snel wil en geld minder belangrijk is, neem je het vliegtuig. Als je goedkoop wil reizen en meer tijd hebt, dan is tegenwoordig de bus populair. De trein is én bijna net zo langzaam als de bus én bijna net zo duur als het vliegtuig.

De nachttrein zou best toekomst kunnen hebben, maar dan moet je het product innoveren. De basis zou dan moeten bestaan uit business class-stoelen om voldoende "massa" aan passagiers te hebben, eventueel aangevuld met slaapcabines voor de "premium" passagiers.
jamy015
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 29 aug 2010, 19:16
Locatie: Dt

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door jamy015 »

Statler Rail schreef:Als je snel wil en geld minder belangrijk is, neem je het vliegtuig.
Als je snel wilt en geld wel belangrijk is, neem je ook het vliegtuig: zie Ryanair etc...
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Mr-W »

jamy015 schreef:
Statler Rail schreef:Als je snel wil en geld minder belangrijk is, neem je het vliegtuig.
Als je snel wilt en geld wel belangrijk is, neem je ook het vliegtuig: zie Ryanair etc...
Precies dit. Ik ken werkelijk niemand buiten ov kringen die de nachttrein als serieus alternatief ziet voor het vliegtuig of de auto/fernbus richting hun vakantie bestemming.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door groningen »

de productiekosten zijn gewoon te hoog
Alles wat tegenwoordig gebouwd wordt is duur, maar zeg me; hoe lang gaan nieuwe wagons/treinstellen mee? Niet enkele jaren, maar tientallen. Overgegeven aan vliegtuigen die geen BTW op hun brandstof hoeven te betalen, als ik het goed heb. Maar goed; nachttreinen uit het Ruhrgebied zijn er nog steeds. Je moet alleen vaker overstappen en eerder vertrekken.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door waldo79 »

Ook al wordt er BTW geheven op kerosine, dan nog wint de nachttrein de concurrentie niet. Ik begrijp die ongenuanceerde opmerking niet, Groningen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Aking »

groningen schreef:Maar goed; nachttreinen uit het Ruhrgebied zijn er nog steeds. Je moet alleen vaker overstappen en eerder vertrekken.
Vergeet de (forse) prijsstijging niet... -o-
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Geert »

groningen schreef:
de productiekosten zijn gewoon te hoog
Alles wat tegenwoordig gebouwd wordt is duur, maar zeg me; hoe lang gaan nieuwe wagons/treinstellen mee? Niet enkele jaren, maar tientallen. Overgegeven aan vliegtuigen die geen BTW op hun brandstof hoeven te betalen, als ik het goed heb. Maar goed; nachttreinen uit het Ruhrgebied zijn er nog steeds. Je moet alleen vaker overstappen en eerder vertrekken.
Een vliegtuig kan ook zo lang mee. Maar vergelijk eens het aantal reizigers in een vliegtuig vs. aantal reizigers in een nachttrein, tel het aantal personeelsleden en bedenk dat een vliegtuig inderdaad meerdere trips achter elkaar maakt terwijl een nachttrein meestal maar één rit maakt... Het verbaast mij ook niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Z2N »

Met de wijze woorden van meester Heydrich: Of nee toch niet. (A)

ÖBB machen Nachtzüge in Deutschland sofort profitabel - und planen neue Strecken
Mit Nachtzügen lässt sich in Deutschland Geld verdienen. Die Deutsche Bahn glaubte nicht daran und strich Schlafwagen aus ihrem Angebot. Jetzt zeigen die Österreichischen Bundesbahnen (ÖBB), dass es doch gehen kann. Das Angebot soll künftig sogar noch größer werden – mit 13 neuen Zügen.

Knapp ein Jahr nach der Übernahme des Nachtzuggeschäfts der Deutschen Bahn durch die Österreichischen Bundesbahnen (ÖBB) zieht der Leiter des ÖBB-Fernverkehrs, Kurt Bauer, ein positives Fazit. Das erste Jahr werde voraussichtlich mit rund 1,4 Millionen Nachtreisenden abgeschlossen, sagte Bauer der Deutschen Presse-Agentur in Berlin. Damit sei die Erwartung erfüllt und beim Finanzergebnis sogar übertroffen worden. Unterm Strich stehe ein Gewinn, eine Zahl nannte Bauer nicht.

[...]

Die ÖBB möchten ihr Nachtzugnetz in Deutschland sogar ausbauen. So soll es wieder einen Nachtzug nach Amsterdam geben. Neue Strecken würden aber erst ab 2021 möglich sein, sagte Bauer. Denn dafür benötigt das Unternehmen neue Schlaf- und Liegewagen. Derzeit würden 20 Sitzwagen für 20 Millionen Euro in Liegewagen umgebaut, die ersten fünf davon kommen nach Angaben von Bauer im Dezember 2018 auf die Schiene.
Ab 2021 sollen dann 13 neue Nachtzüge und acht Tagzüge einsatzbereit sein, für die 400 Millionen Euro eingeplant sind.

Bron en meer: Focus.de

---

De Oostenrijkers lijken het te flikken: ondanks een moeilijk spoorjaar (met de problemen in Rastatt) zijn de nieuwe Nightjet-verbindingen van de ÖBB rendabel. De treinen zijn gemiddeld 60% gevuld, wat genoeg is om plannen te maken voor grote investeringen met een totale waarde van 400 miljoen euro. Een van de voordelen van deze investeringen: de ÖBB kan vanaf waarschijnlijk 2021 nachttreinen laten rijden naar Amsterdam. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Mikos »

En dan zal ik er zeker eens gebruik van maken. Het begrip nachttrein was bij mij nog niet helemaal ingeburgerd voordat CityNightLine werd opgeheven, maar met mijn recente ervaringen vind ik het stiekem toch wel leuk. :mrgreen:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Aking »

Reisen, schlafen, fit am ziel! *trein*
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door hidihi »

Er zit nog heel veel potentie in nachttreinen. Vliegen heeft een hoop voordelen maar er zijn toch een hoop nadelen die de nachttreinen niet heeft. Als je als reiziger tussen 9 en 10 s'morgens in een Europese stad wil staan en je wilt dat met een vliegtuig doen dan is dat geen pretje. Je reisplanning ziet er dan ongeveer zo uit:

3.00 opstaan en reizen naar het vliegveld
5.00 inchecken vliegveld
7.00 vlucht
8.00 landing
8.15 Reis naar de stad
9.00 Aankomst bestemming

Je bent een halve nacht op weg voordat je ergens bent. Met een nachttrein ben je wel langer onder weg maar je kunt tenminste slapen als je onderweg bent. De trein kan gewoon een goed alternatief zijn voor het vliegtuig. Maar om het kostentechnisch een beetje in de hand te houden moeten de treinmaatschappijen wel met elkaar samen gaan werken. De samenwerking kan betekenen dat er s'nachts extra gestopt wordt om personeel en locomotieven te wisselen. Je kan zelfs denken om treinen geschikt te gaan maken voor zowel dag als nacht vervoer en voor meerdere landen geschikt te maken zodat verschillende maatschappijen met elkaars treinen kunnen gaan rijden. Zo'n samenwerking is lastig maar het is wel het meest voordelig.

Nachttreinen hoeven trouwens niet elke dag te rijden. Je kunt ook treinen inleggen die alleen in het hoogseizoen rijden als de prijzen voor een vliegtuigticket zeer hoog zijn.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Aking »

hidihi schreef:Maar om het kostentechnisch een beetje in de hand te houden moeten de treinmaatschappijen wel met elkaar samen gaan werken. De samenwerking kan betekenen dat er s'nachts extra gestopt wordt om personeel en locomotieven te wisselen. Je kan zelfs denken om treinen geschikt te gaan maken voor zowel dag als nacht vervoer en voor meerdere landen geschikt te maken zodat verschillende maatschappijen met elkaars treinen kunnen gaan rijden. Zo'n samenwerking is lastig maar het is wel het meest voordelig.
De Trans Euro Night-pool 2.0? :)
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Durashift »

Tja, blijft een afweging. Voor de frequente, zakelijke, reiziger die inderdaad half in de nacht opstaat voor een meeting in München of Milaan..kán de avond ervoor wellicht in de trein stappen. Maar ja, dan zijn die uren 'quality time' met, bijvoorbeeld het gezin, weer verloren. Garantie op slapen tijdens de treinrit zal er ook niet zijn. Althans, als je dat niet gewend bent lijkt mij dat je zo'n eerste nacht niet heul veel slaap pakt.

Volgens mij checken die frequente vliegers ook niet 2 uur van te voren in. Die komen wel wat later bij de gate aan, just in time.. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Suus »

Frequente reizigers nemen meestal deel aan een klantenprogramma en behalen een status waarmee ze sneller kunnen inchecken. Schiphol biedt zelf ook nog zo’n programma aan. Zelfs Thalys heeft het, daar kunnen mensen met de hoogste status langs de rij voor de security in Parijs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door en-es »

Om 3.00 weg om een vlucht van 7.00 te halen?
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Durashift »

Ja, opstaan, aankleden, wellicht een snelle hap en slok thee / koffie.. Auto in, uurtje of wat rijden.. :)
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door hidihi »

Aking schreef:
hidihi schreef:Maar om het kostentechnisch een beetje in de hand te houden moeten de treinmaatschappijen wel met elkaar samen gaan werken. De samenwerking kan betekenen dat er s'nachts extra gestopt wordt om personeel en locomotieven te wisselen. Je kan zelfs denken om treinen geschikt te gaan maken voor zowel dag als nacht vervoer en voor meerdere landen geschikt te maken zodat verschillende maatschappijen met elkaars treinen kunnen gaan rijden. Zo'n samenwerking is lastig maar het is wel het meest voordelig.
De Trans Euro Night-pool 2.0? :)
Nee niet altijd pool meer een samenwerking. Er zijn steeds meer treinen die voor meerdere landen gebouwd worden. Stadler heeft bijvoorbeeld treinen ontwikkeld die ze in verschillende afzet markten verkopen. Duitse en Nederlandse vervoerders rijden bijvoorbeeld met flirt treinen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen maak coupés in sommige flirt treinen die je overdag als zitplaatsen kunt gebruiken en s'nachts als slaapgedeeltes kunt gebruiken. Je kunt dan de flirt trein dan als nacht trein gebruiken en als dagstoptrein in zowel Duitsland als Nederland.

Maar soms kun je ook aan andere constructies gebruiken. Bijvoorbeeld je legt een nacht trein Groningen Brussel in. Dan worden enkele slaaprijtuigen extra mee genomen met de eerste/laatste Benelux trein in samenwerking met NMBS en dan zorgt de NS naar de afhandeling naar Groningen. Kort samengevat elke verbinding heeft een andere type samenwerking nodig om een lijn succes vol te laten zijn.
Laatst gewijzigd door hidihi op wo 01 nov 2017, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door dennistd »

Je vergeet alleen dat een nachttrein pas rond 8u/9u 's ochtends op zijn bestemming is, waardoor je hem in de ochtendspits (het drukste moment van de dag) niet kun gebruiken als dagtrein omdat de nachtreizigers er dan nog in zitten. Omdat er ander materieel nodig is voor de ochtendspits kan dat ook in de avondspits gebruikt worden, waarmee de behoefte om nachttreinen overdag in te zetten wegvalt.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door hidihi »

dennistd schreef:Je vergeet alleen dat een nachttrein pas rond 8u/9u 's ochtends op zijn bestemming is, waardoor je hem in de ochtendspits (het drukste moment van de dag) niet kun gebruiken als dagtrein omdat de nachtreizigers er dan nog in zitten. Omdat er ander materieel nodig is voor de ochtendspits kan dat ook in de avondspits gebruikt worden, waarmee de behoefte om nachttreinen overdag in te zetten wegvalt.
Niet alle treinen hoeven om 9 uur s'morgens aan te komen. Ik heb ook nacht treinen mee gemaakt die er al rond 6 uur / 7 uur aan komen. Mijn bovenstaande constructie is natuurlijk maar voor specifieke routes bedoeld
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Aking »

Flirts als slaaptreinen? Van die tramrommel? :cry:
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door dennistd »

Een slaaptrein die om 6u/7u al aankomt heb je helemaal niets aan: vrijwel alles is dan nog gesloten, dus wat wil je daar zo vroeg?
Liever 's avonds pas om 22u/23u vertrekken en rond 9u/10u aankomen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten