Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door webguy »

Waarom trouwens niet iets zoals de business class stoelen in de luchtvaart? Die schuiven onderuit en zijn dan plat. Je krijgt een pyjama en een dekentje en je kan lekker slapen.
Je kan voor 'eerste klas luxe' ook zoiets doen:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Z2N »

Als je het zodanig wilt doen kun je net zo goed wanden tussen de stoelen zetten en het verkopen als een slaapcoupé. :wink:
Aking schreef:DB ruig? Wel eens verder die richting uit geweest? :mrgreen:
De Kroaten waren erg lief voor mijn nachtrust hoor. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door en-es »

Aardige website over slaaptreinen, ook met forum: http://www.wagonslits.de
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Michael 1988 »

NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen

Als het aan de NS en het Oostenrijkse spoorbedrijf ÖBB ligt, gaan er vanaf eind 2020 of eind 2021 weer slaaptreinen rijden van en naar Nederland. De vervoerders zijn van plan om de slaaptrein vanuit Düsseldorf, de Nightjet, door te laten rijden van en naar Amsterdam.

http://nos.nl/l/2236248
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Zugführer »

Goed nieuws, maar jammer dat het nog zo lang moet duren -o-
NOS schreef:Ook moeten de Oostenrijkers de treinen aanpassen voor gebruik op het Nederlandse spoor
Moet qua profiel toch gewoon kunnen? Zal hoogstens om de locomotieven gaan?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Lijn 45 »

Denk dat het hoogstens om toelating van de rijtuigen zal gaan. Locomotieven zullen het probleem niet zijn, aangezien er genoeg zijn met de juiste toelatingen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Suus »

Er staan tot op heden locomotieven voor de trein die niet naar Nederland kunnen, dus dat moet logistiek aangepast worden.

Ook rijdt de trein van/naar Düsseldorf op het moment met autotransportwagens, dus ook daar moet een oplossing voor verzonnen worden. Ik neem tenslotte aan dat ÖBB het autovervoer wil behouden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door en-es »

Gewoon die autotransportwagons in Düsseldorf achterlaten.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Aking »

Trek die autotransportwagens er met de loc (en mogelijk zelfs de rijtuigen "tot Düsseldorf") er af, hang er een nieuwe loc voor een hoppetaa! *O*
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door dennistd »

Zugführer schreef:Goed nieuws, maar jammer dat het nog zo lang moet duren -o-
NOS schreef:Ook moeten de Oostenrijkers de treinen aanpassen voor gebruik op het Nederlandse spoor
Moet qua profiel toch gewoon kunnen? Zal hoogstens om de locomotieven gaan?
Mogelijk zijn de rijtuigen niet geschikt voor een Zugsammelschiene met 1500V DC?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Hainje »

En opleiding is ook wel een dingetje natuurlijk.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Aking »

Want wat is er mis met NSI/DB personeel? Dat ging ten tijde van de CNL ook prima :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Daniel »

Dat personeel moet dan alsnog op cursus over het in te zetten materieel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Suus »

Aking schreef:Want wat is er mis met NSI/DB personeel? Dat ging ten tijde van de CNL ook prima :Y
Al het personeel ten tijde van de CNL is door DB op straat gezet...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Z2N »

Daniel schreef:Dat personeel moet dan alsnog op cursus over het in te zetten materieel.
Cursussen over het materieel zijn goedkoper dan opleidingen om in bepaalde landen treinen te mogen rijden. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Aking »

Suus schreef:
Aking schreef:Want wat is er mis met NSI/DB personeel? Dat ging ten tijde van de CNL ook prima :Y
Al het personeel ten tijde van de CNL is door DB op straat gezet...
Het CNL/DBAZ-personeel misschien, het personeel van Fernverkehr en NSI dsat deze treinen reed cq als zugchef naar Emmerich/Keulen bracht werkt er gewoon nog hoor :Y

En het lijkt mij dat het huidige personeel dat spul prima naar Emmerich mag brengen ipv Düsseldorf, en daar kun je er een NL zugchef en machinist op zetten *O*
Laatst gewijzigd door Aking op wo 13 jun 2018, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Jultar »

In Nederland was er altijd een Nederlandse train manager aan boord die verantwoordelijk was. De rest van het personeel kwam inderdaad van DB. Zoiets zal ongetwijfeld hier ook gebeuren. Het personeel is er op het Duitse gedeelte immers al.

Edit: oh, de laatste jaren ook Duitse zugchefs, dat kan. Ik zit niet bij NS Int, dus heb alleen de ervaring van toen de treinen nog door mijn toenmalige standplaats Arnhem/Nijmegen werd gereden :-)
Hoe vaak je dan niet 's ochtends vroeg met de losse 1700 naar Emmerich reed om vervolgens gebeld te worden: 'anderhalf uur vertraging'... :)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door playertwo »

Zugführer schreef:Goed nieuws, maar jammer dat het nog zo lang moet duren -o-
NOS schreef:Ook moeten de Oostenrijkers de treinen aanpassen voor gebruik op het Nederlandse spoor
Moet qua profiel toch gewoon kunnen? Zal hoogstens om de locomotieven gaan?
Welk materieel wordt er nu door de Oostenrijkers ingezet?

En autowagons konden we toch altijd lossen in Den Bosch, of is dat inmiddels ook al gesaneerd?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Z2N »

Dat staat op de klem, maar is in theorie nog in dienst. Belangrijker is wel dat Den Bosch niet op de route ligt, en dus niet handig is voor de Nightjet. Als je gaat overwegen om auto's te verladen in Nederland (wat met de opkomst van elektrische auto's niet eens zo'n gek idee is, omdat je die niet in één ruk naar de andere kant van Europa kan rijden), is het een optie om te kijken wat er aan ruimte overblijft op de Amsterdamse Dijksgracht of Zaanstraat na alle aanpassingen in de komende jaren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Suus »

playertwo schreef:Welk materieel wordt er nu door de Oostenrijkers ingezet?
Een Taurus II (1116) of Taurus III (1216) met rijtuigen types Bmz, Bbmvz, Bcmz, WLABmz en autotransportwagens type DDm.

Een aantal van de rijtuigen zullen waarschijnlijk wel Nederland in mogen, want ex-DB CNL. De locomotieven kunnen de Nederlandse spanning niet aan en DDm weet ik niet wat de toelating is, maar volgens mij is het niet de intentie die over de grens mee te nemen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door trolly »

De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Als hij überhaupt al opgediend wordt...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Durashift »

Och, volgens mij alleen verschil van mening over het jaartal: 2020 of 2021. (A)
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door Statler Rail »

Er zit wel meer verschil in. ÖBB wil überhaupt niet bevestigen dat er een verlenging naar Amsterdam komt. Kennelijk heeft NS wat voor haar beurt gesproken, waarschijnlijk omdat de PR-afdeling van NS graag een persbericht naar buiten wou brengen vanwege het sentiment in de Nederlandse media dat internationaal spoorvervoer meer een alternatief moet worden voor vliegverkeer. Beetje amateuristisch van NS in mijn ogen, want zoiets naar buiten te brengen zonder instemming van de gesprekspartner wordt over het algemeen niet zo gewaardeerd.

Het is trouwens de tweede keer in korte tijd dat NS een scheve schaats schaatst met het communiceren rond internationale verbindingen. Eerder hetzelfde met de paspoortcontroles in Amsterdam en Rotterdam voor de Eurostar Amsterdam - Londen, die er volgens NS direct zouden komen maar wat kennelijk ook nog niet geregeld was met het ministerie van Veiligheid en Justitie. Die laten NS nu ook nog een tijdje wachten.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door webguy »

Volgens mij stond er alleen in het bericht "NS wil OBB helpen om" - als, lucht en leegte want stel je voor dat NS zelf slaaprijtuigen zou aanschaffen ;)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Einde van de slaaptrein van en naar Nederland.

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Och, volgens mij alleen verschil van mening over het jaartal: 2020 of 2021. (A)
Volgens mij gaat het eerder over een percentueel verschil. Het NOS-artikel zegt dat het nog niet honderd procent zeker is dat de nachttrein er komt, en de ÖBB weet er ongeveer 0% van.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten