België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door en-es »

Er zou overeenstemming zijn over identiteits-controles op Thalys en Eurostar. Die zullen door treinpersoneel worden uitgevoerd. Het gaat er om dat naam op ticket overeenkomt met naam op identiteitsbewijs.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Zabe »

Dus het controle gaat in het trein gebeuren, of voor het instappen zoals bij vliegen?

En is het nog mogelijk om last minute tickets kopen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Suus »

Er is internationale politieke overeenstemming, maar de onderhandelingen met de spoorwegmaatschappijen moet nog beginnen. Die zijn om commerciële redenen vooralsnog tegen, dus er kan gelukkig nog van alles gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Statler Rail »

Het was te verwachten. Het treinverkeer heeft tot nu toe vrijwel geen controles, terwijl je de FlixBus niet in komt zonder een geldig paspoort of ID. Ze gaan nu feitelijk op de Thalys invoeren wat bij FlixBus al jaren gebeurt. De vraag voor de toekomst is meer of dit ook voor de IC-direct en de stoptreinen moet gaan gelden. Als je consequent wil zijn, dan ontkom je daar eigenlijk niet aan. Alternatief is structurele grenscontroles door de Marechaussee invoeren, maar daarmee zou Schengen de facto dood zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Suus »

Dat is beleid wat Flixbus zelf voert, niet wat door een wetgever is opgelegd. Thalys voert meestal instapcontrole uit, dat zou echt voldoende moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Z2N »

En als je de berichtgeving mag geloven rond de aanslag in Berlijn is de dader daarvan gewoon langs die zogenaamde controle van Flixbus geglipt. Of het daarmee nog een goed argument is... :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Zabe »

Z2N schreef:En als je de berichtgeving mag geloven rond de aanslag in Berlijn is de dader daarvan gewoon langs die zogenaamde controle van Flixbus geglipt. Of het daarmee nog een goed argument is... :')
En uiteraard wordt de grens ook niet met een muur afgesloten; en geen controles voor autos.
Dus en vrij zinloos beslissing. Thalys is 0.5% van het aantal dagelijkse passages tussen Frankrijk en Belgie...Waarschinlijk is het zelf minder tussen Belgie en Nederland.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Statler Rail »

Z2N schreef:En als je de berichtgeving mag geloven rond de aanslag in Berlijn is de dader daarvan gewoon langs die zogenaamde controle van Flixbus geglipt. Of het daarmee nog een goed argument is... :')
Dát verhaal was inderdaad een aantal dagen in de media te horen. Totdat een persbericht werd uitgegeven dat de verdachte met de trein vanuit Nederland naar Frankrijk blijkt te zijn gereisd, alleen is daar nauwelijks media-aandacht voor geweest. Dat verklaart ook waarom het treinverkeer nu met name geviseerd wordt.

Aangezien de verdachte wel bij Amsterdam Sloterdijk (de opstapplaats van FlixBus) gezien zou zijn en uiteindelijk toch met de trein blijkt te zijn gereisd, zou je kunnen afleiden dat de instapcontroles van FlixBus dus weldegelijk succesvol zijn!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Jef400 »

Dus omdat overvaller Japie K linksom loopt is de beveiliging van het museum aan de andere kant van het plein succesvol :Y
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Statler Rail »

Nee, maar als een terrorist vermoedelijk van plan was met FlixBus te reizen en door de paspoortcontrole alsnog met de trein gaat, dan denk ik dat je kan zeggen dat die paspoortcontole zinvol is. Of het werkelijk zo gegaan is weten we natuurlijk niet zeker en komen we ook nooit te weten, want hij is dood.

Of in jouw beeldspraak: als ik mijn huis zo goed beveilig dat een inbreker daarom maar bij de buren inbreekt, dan kan je volgens mij wel zeggen dat die inbraakbeveiliging succesvol is. :D
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Jef400 »

Dat vermoeden acht ik niet bewezen. Hij kan ook zoekende zijn geweest. Daar bestaat nog twijfel over. Ik vind het te voorbarig conclusies te trekken. Ik ben blij dat ie dood is. That's it.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door dennistd »

Statler Rail schreef:Het was te verwachten. Het treinverkeer heeft tot nu toe vrijwel geen controles, terwijl je de FlixBus niet in komt zonder een geldig paspoort of ID.
Laatst nog in Amersfoort. Chauffeur is bezig met bagage, passagier vraagt of ie de id-kaart nog wil zien: nee, alleen het ticket, id-kaart interesseerde hem niks zei ie. Volgens mij was dat de bus naar Berlijn.

En sowieso: als je bij de chauffeur nog een kaartje koopt, moet ie dan ook eerst je paspoortnummer invoeren om te kijken of je geen terrorist bent?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door en-es »

Ik moest in de flixbus van Den Haag naar Berlijn wel mijn identiteitskaart tonen bij het instappen in Amersfoort.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Lijn65 »

De ene chauffeur is wat strikter dan de andere. Elke keer dat ik met Flix de grens over ging werd er bij het instappen gevraagd om een ID-kaart. Op de binnenlandse bussen heb ik dat nog niet meegemaakt.
Basislijn
PHS

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Vinny »

Het feit dat de controles niet 100% waterdicht zijn wil niet zeggen dat je het daarom maar helemaal niet moet doen. Volgens mij zijn identiteitscontroles ook op een klantvriendelijke manier mogelijk, door gewoon te vereisen dat je je paspoort bij je hebt als je de reis maakt en deze op vraag van het treinpersoneel ook laat zien. Als er dan een mogelijke terrorist gebruik maakt van de vervoersdienst SMS't de veiligheidsdienst alle conducteurs en die weten dan waar ze naar uit moeten kijken.

Ik wil niet zeggen dat hiermee gegarandeerd wordt dat je de dader dan ook in de kraag kan vatten, maar de kans is natuurlijk wel groter dan wanneer je niets doet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door isadora »

De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen.
Aldus de Rijksoverheid.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door groningen »

Een echte terrorist regelt zijn eigen vervoer. Alhoewel die mensen die Zaventem en Maalbeek opbliezen, brachten hun bommen toch maar met een taxi er naar toe. Het schijnt dat 1 van de bommen niet in de taxi paste. 100 % veiligheid bestaat niet; ook al leef je in een politiestaat of staat van beleg. Die terroristen hebben (helaas) een streepje voor. Pas door hun handelen moeten veiligheidsdiensten in actie komen. Ze dragen helaas geen bordje op hun voorhoofd wat hun ware aard is. Zou veel tijd schelen. Het blijft zoeken naar de naald in de hooiberg, die er soms niet is.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door frankberg19 »

groningen schreef:Een echte terrorist regelt zijn eigen vervoer. Alhoewel die mensen die Zaventem en Maalbeek opbliezen, brachten hun bommen toch maar met een taxi er naar toe. Het schijnt dat 1 van de bommen niet in de taxi paste. 100 % veiligheid bestaat niet; ook al leef je in een politiestaat of staat van beleg. Die terroristen hebben (helaas) een streepje voor. Pas door hun handelen moeten veiligheidsdiensten in actie komen. Ze dragen helaas geen bordje op hun voorhoofd wat hun ware aard is. Zou veel tijd schelen. Het blijft zoeken naar de naald in de hooiberg, die er soms niet is.
Ik wil toch even zeggen dat die taxichauffeur van niets wist, en er ook niets mee te maken had.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Jef400 »

olof schreef:Dit kun je serieus toch niet menen?
Zeker weten. Scheelt een hoop geld, maakt capaciteit vrij in de gevangenissen, kan geen contact leggen met medeterroristen.
Het is beter zo.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door dennistd »

frankberg19 schreef:
groningen schreef:Een echte terrorist regelt zijn eigen vervoer. Alhoewel die mensen die Zaventem en Maalbeek opbliezen, brachten hun bommen toch maar met een taxi er naar toe. Het schijnt dat 1 van de bommen niet in de taxi paste. 100 % veiligheid bestaat niet; ook al leef je in een politiestaat of staat van beleg. Die terroristen hebben (helaas) een streepje voor. Pas door hun handelen moeten veiligheidsdiensten in actie komen. Ze dragen helaas geen bordje op hun voorhoofd wat hun ware aard is. Zou veel tijd schelen. Het blijft zoeken naar de naald in de hooiberg, die er soms niet is.
Ik wil toch even zeggen dat die taxichauffeur van niets wist, en er ook niets mee te maken had.
Klopt. Maar moeten alle taxichauffeurs hun klanten dan ook om een paspoort vragen (dat ook gecheckt moet worden, want anders heb je er nog niks aan)? Compleet onwerkbaar. Alleen grensoverschrijdend dan maar? Dan neemt de terrorist wel een taxi Amsterdam-Kerkrade, wandelt daar de grens over en neem een taxi Herzogenrath-München.

Het enige doel van deze maatregelen is de bevolking schijnveiligheid bieden.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door isadora »

Wat een gehannes allemaal in dit tijdperk met onbeperkte digitale mogelijkheden.
En anders gewoon een muur om het land, in Israël hebben ze daar erg goeie ervaringen mee.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Z2N »

Ik hoop echt dat je dat sarcastisch bedoelt... :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Statler Rail »

Je kan weldegelijk denken aan een meldingsplicht voor internationale taxiritten en controle van identiteitsdocumenten.

Laat ik het eens anders zeggen: wat ik begrepen heb zijn de registratie van passagiers en de controles juist bedoeld om Schengen en het vrij reizen te redden. Het alternatief is op termijn herinvoering van structurele grenscontroles.

Tussen Nederland en Duitsland is herinvoering van grenscontroles niet zo moeilijk, want daar zijn ze nog geen 20 jaar weg en is de infrastructuur (tegenwoordig grote parkeerplaatsen op de grens) op veel wegen nog aanwezig. Tussen de Benelux-landen is het moeilijker, omdat daar al veel langer een douane-unie is en er daardoor veel meer (kleine) grensovergangen zijn die moeilijk te controleren zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Vinny »

Je kunt gewoon een muur bouwen tussen Nederland en België. Sterker nog, in het begin van de 20e eeuw heeft er een afschrikwekkend stroomhek gestaan waar je niet echt gemakkelijk doorheen kon.

Het lijkt me alleen een beetje een draconische maatregel om je te verdedigen tegen een paar terroristen. Wat dat betreft is registratie van passagiers een stuk milder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten