België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Jef400 »

Nou, dat heeft wel degelijk relevantie in de reacties tegen Dennis en Erno.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Vinny »

Er wordt nu een beeld geschetst dat in mijn ogen niet klopt. Een "Berlijnse muur" bouwen, met wachttorens en grensposten, dat wil echt helemaal niemand tussen Nederland en België. Wat de overheid wel wil is meer inzicht in reisgegevens van personen die tussen de twee landen reizen om mogelijke terreurcellen de kop in te drukken. Dat lijkt mij een prima plan, en ik denk dat het overleggen van passagiersgegevens en een legitimatieplicht voor het maken van internationale busreizen helemaal geen gekke gedachte is. Je kunt er ook drugssmokkel en andere criminaliteit mee bestrijden. Je krijgt natuurlijk geen 100% veiligheid, maar wat je wel krijgt dat als een kenbare Jihadist of crimineel van Nederland naar België gaat, zijn aanwezigheid een rood scherm oplevert in de kamer van de veiligheidsdiensten, zodat de politie meer adequaat kan reageren en de gezochte persoon kan aanhouden. Autoverkeer kun je in de gaten houden met camera's met kentekenherkenning.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door dennistd »

Het probleem is alleen dat je hiermee alleen de onschuldige burger pakt. Degene die kwaad wil doen zoekt wel een andere manier om te reizen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Aking »

De onschuldige burger bestaat al lang niet meer... Voor vadertje staat zijn we allemaal schuldig, alleen hebben ze nog niet genoeg bewijs dus willen ze graag meer hebben. :Y
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Vinny »

Het is een stukje informatie dat anders heel gebruikelijk is in de luchtvaartsector en bij hotels en jeugdherbergen. Ik zie niet zo in hoe de onschuldige man hiermee gepakt wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door isadora »

Aking schreef:De onschuldige burger bestaat al lang niet meer... Voor vadertje staat zijn we allemaal schuldig, alleen hebben ze nog niet genoeg bewijs dus willen ze graag meer hebben. :Y
Daar hebben ze Facebook toch voor uitgevonden? :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door dennistd »

Omdat het hiermee onmogelijk wordt om ter plekke bij een chauffeur of conducteur een kaartje te kopen. Dat moet minimaal een X tijd van tevoren om zo de autoriteiten voor het passeren van de grens deze gegevens ter beschikking te stellen en ze hier op kunnen handelen.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door en-es »

Ik weet niet hoor, maar kan je bij de fernbusse een kaartje bij de chauffeur krijgen dan? Volgens mij gaat dat allemaal online en komt je naam automatisch op de passagierslijst terecht.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door dennistd »

Ja hoor, zie hier de tweede alinea van het vierde punt bijvoorbeeld: https://www.flixbus.nl/service/faq
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Durashift »

.. okay.. en wat te doen met (regionaal) grensoverschrijdend (OV) bus en treinverkeer?

Ook maar gaan registeren wie daarin reist?

Dat er gespuis op dergelijke 'goedkope' reismodaliteiten reist wil ik best geloven.. maar structurele registratie...??
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door en-es »

Het is een voorstel en het gaat alleen om touringcars. Ik neem aan dat ze alleen de fernbusse bedoelen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Aking »

En de schoolreisjes naar bobbejaanland natuurlijk :Y
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door en-es »

Daarvan zijn al passagierslijsten als het goed is *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Suus »

Maar als ik in Terneuzen bus 6 pak naar Zelzate, is daar echt geen passagierslijst van. Terwijl ik op het eindpunt toch echt in België sta.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door en-es »

Volgens mij gaat het voorstel niet om lijnbussen. Of is bus 6 naar Zelzate ook een touringcar die onder het voorstel valt? Kijk, het is heel simpel. Als elke passagiersdienst of het nou fernbus, lijnbus, trein of boot een passagierslijst vooraf moet indienen dan kan je al die diensten opheffen. Want dat gaat inderdaad niet werken.

Overigens is die passagierslijst bij fernbusse niet echt het probleem. Want die hanteren ze al volgens mij. En die lastminute reizigers die bij de chauffeur kopen? Hoeveel zullen dat er zijn? Volgens mij is dat aandeel heel beperkt. Probleem zal zijn wie dat gaat controleren. En hoe dat moet gebeuren. Wellicht als op Schiphol bij vluchten naar Amerika? "Sorry meneer/mevrouw u kunt niet mee want u staat op de zwarte lijst"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door webguy »

Overigens hoeft als je de systemen goed inricht een kaartje bij de chauffeur kopen natuurlijk geen probleem zijn. Je kan tegenwoordig paspoorten makkelijk scannen met je smartphone camera en binnen 1 seconde bij de overheid hebben als dat zo belangrijk is... Flixbus is zo traag dat je meestal wel een uur voor de grens instapt ;)
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Statler Rail »

Hoe zou men het vinden als de Beneluxtrein straks bij Noorderkempen aan de kant wordt gezet en de reizigers 2,5 uur in een tent op de parkeerplaats onderzocht worden? Terwijl juist de internationale lijndiensten zoals FlixBus 1) passagierslijsten hebben en 2) op paspoorten controleren bij het instappen. De trein is veel anoniemer; iedereen kan een treinkaartje uit de automaat halen en zonder verblijfspapieren de grens oversteken.

En wie betaalt de schade door die controles? Alle reizigers met 2 uur vertraging hebben op grond van de EU Passagiersrechten Richtlijn recht op compensatie, en denk aan 2,5 uur extra loonkosten voor de chauffeur, plus dat eventueel een extra chauffeur moet worden ingezet omdat de oorspronkelijke chauffeur aan zijn diensttijd zit.

Dit soort controles zijn belachelijk, want dat de overheid geen toegang heeft tot de passagierslijsten van internationale lijndiensten komt omdat de overheid daar niet klaar voor is. Bij wijze van spreke kunnen ze die morgen al hebben, ware het niet dat de busmaatschappij die gegevens niet mag verstrekken zonder wettelijke grondslag, want het zijn tenslotte persoonsgegevens die weer door een andere wet beschermd zijn. België heeft zijn wetgeving nu aangepast (maar nog niet ingevoerd), maar Nederland heeft überhaupt niets gedaan. Grapperhaus mag wel de hand iets meer in eigen boezem steken. :twisted:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Vinny »

Overheid en hand in eigen boezem steken: dat gaat dus niet gebeuren... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Nitein-Repart »

Vinny schreef:Er wordt nu een beeld geschetst dat in mijn ogen niet klopt. Een "Berlijnse muur" bouwen, met wachttorens en grensposten, dat wil echt helemaal niemand tussen Nederland en België. Wat de overheid wel wil is meer inzicht in reisgegevens van personen die tussen de twee landen reizen om mogelijke terreurcellen de kop in te drukken. Dat lijkt mij een prima plan, en ik denk dat het overleggen van passagiersgegevens en een legitimatieplicht voor het maken van internationale busreizen helemaal geen gekke gedachte is. Je kunt er ook drugssmokkel en andere criminaliteit mee bestrijden. Je krijgt natuurlijk geen 100% veiligheid, maar wat je wel krijgt dat als een kenbare Jihadist of crimineel van Nederland naar België gaat, zijn aanwezigheid een rood scherm oplevert in de kamer van de veiligheidsdiensten, zodat de politie meer adequaat kan reageren en de gezochte persoon kan aanhouden. Autoverkeer kun je in de gaten houden met camera's met kentekenherkenning.
Iedere handeling die (een medewerker van) een vervoersmaatschappij moet verrichten om de populistische onderbuik tevreden te houden zet de rendabiliteit van de verbindingen die de vervoersmaatschappij onder druk en dat kan zelfs leiden tot het schrappen van de zwakkere lijnen en daar ben ik zeer op tegen. Het gebruik van langeafstandsbussen (Flixbus, Eurolines) moet juist gestimuleerd worden als milieu- en maatschappijvriendelijk alternatief ten opzichte van RyanAir en WizzAir die tickets onder de kostprijs verkopen en alle externe effecten afschuiven op de maatschappij (niet alleen qua milieu, maar ook het inhuren van ZZPérs zodat er geen werkgeverslasten afgedragen te worden en dus de solidariteit onder druk komt te staan) en dan helpen verplichte passagiersregistraties niet bij. Maar wat is het probleem van langeafstandsbussen dan? Laat jongeren en anderen met weinig geld lekker goedkoop en milieu- en maatschappijvriendelijk Europa ontdekken, in plaats van ze de RyanAir en WizzAir in te jagen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door en-es »

Het probleem zijn die mensen met hun onderbuikgevoelens die ervan overtuigd zijn dat op zulke bussen alleen maar terroristen reizen.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Nitein-Repart »

Het kan wel gebaseerd zijn dat er bij Flixbus en Eurolines ruimere bagageregels worden gehanteerd dan bij RyanAir/WizzAir, waardoor mensen met kwade bedoelingen liever de Flixbus/Eurolines pakken in plaats van de RyanAir/WizzAir, terwijl de gewone burger met weinig geld (vaak jongeren) liever de RyanAir/WizzAir pakken dan de Flixbus/Eurolines, aangezien RyanAir/WizzAir een stuk sneller is en niet heel veel duurder (tenzij veel bagage of als men zich niet aan de spelregels van RyanAir/WizzAir houdt) dan Flixbus/Eurolines. Echter je haalt als overheid wel het mooie netwerk van Flixbus/Eurolines om zeep door verplichte passagiersregistratie. De sterkere lijnen zullen wel blijven voortbestaan, maar de zwakkere lijnen kunnen het loodje leggen, doordat de balans net de verkeerde kant omslaat voor Flixbus/Eurolines door extra handelingen van medewerkers door de verplichte passagiersregistraties. Dat is zo zonde en niet alleen voor de reiziger, maar ook voor het milieu en de maatschappij, omdat je de Flixbus/Eurolines-reizigers de RyanAir/WizzAir injaagt als Flixbus/Eurolines zijn netwerk moet inkrimpen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Wubbo »

Erno-BE schreef:Het gebruik van langeafstandsbussen (Flixbus, Eurolines) moet juist gestimuleerd worden als milieu- en maatschappijvriendelijk alternatief ten opzichte van RyanAir en WizzAir die tickets onder de kostprijs verkopen en alle externe effecten afschuiven op de maatschappij (niet alleen qua milieu, maar ook het inhuren van ZZPérs zodat er geen werkgeverslasten afgedragen te worden en dus de solidariteit onder druk komt te staan)
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit in de touringcarbranche ook gebeurt. Voordeel is dat er nog BTW op diesel zit, maar tickets onder de kostprijs verkopen gebeurt daar zeker ook.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Nitein-Repart »

Het probleem zit hem ook niet in de verkoop van tickets onder de kostprijs (immers bedrijfseconomisch risico), het probleem zit hem ook niet in dat RyanAir/WizzAir passagiers die de spelregels van RyanAir/WizzAir niet weten (overbagage, verkeerd gespelde namen, niet voldoende eten voor de vlucht) extra laten bijbetalen. Het probleem is dat RyanAir/WizzAir alle negatieve effecten (milieu, arbeidsrechten) afwentelen op de maatschappij. Daar zit het grote verschil in met de langeafstandsbussen van Flixbus/Eurolines. Die langeafstandsbussen leveren veel minder milieuschade en geluidsoverlast op dan vliegtuigen. En om van het positieve uit te gaan is het goed dat de mensen de keus hebben uit een groot netwerk van langeafstandsbussen, zodat er uiteindelijk minder mensen vliegen, zeker op de korte afstand. Daarom ben ik tegen verplichte passagiersregistratie vanuit de overheid omdat dat de vervoersmaatschappijen van langeafstandsbussen extra belast worden met als mogelijk gevolg krimp van het netwerk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door en-es »

Daar vinden die busmaatschappijen wel wat op. Registreren doen ze sowieso. Het zal uiteindelijk wel meevallen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten