België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Chrysa »

België gaat bus-, trein- en bootpassagiers vanaf voorjaar 2018 strenger controleren. Iedereen die dan het land binnenkomt, moet geregistreerd staan. Aan het loket een kaartje kopen zonder ID-bewijs is dan niet meer mogelijk. Nu geldt zo'n registratie alleen voor vliegtuigpassagiers, maar België wil strengere controles vanwege de recente terroristische aanslagen.
http://nos.nl/artikel/2151263-belgie-vo ... -boot.html

Ben benieuwd of ze met ' bus' doelen op Flixbussen en dergelijke of ook op normale lijnbussen, lijkt me niet praktisch als je vanuit plaatsen als Putte of Meersel-Dreef naar Nederland reist oid.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Aking »

:X :')
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door VIRM »

Bootreizigers? Ik neem aan dat ze alleen bootreizigers van/naar het Verenigd Koninkrijk hebben, en die moeten toch al door de grenscontrole?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Suus »

Voortaan op de fiets van Roosendaal naar Essen, en niemand die mij registreert. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Dennenboom »

Dat is het hem juist. Wel eens een terrorist op een fiets gezien?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Dennenboom »

VIRM schreef:Bootreizigers? Ik neem aan dat ze alleen bootreizigers van/naar het Verenigd Koninkrijk hebben, en die moeten toch al door de grenscontrole?
Je hebt wel fietspontjes over de Maas tussen Nederland en Belgie.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door MarkNL »

Zou het land er echt veiliger van worden als men weet dat ik een treinkaartje heb van Roosendaal naar Kijkuit? :') Ridicuul plan wat de veiligheid niet verhoogd, puur alleen de schijnveiligheid.

Eerder had de DB aangegeven als zulke plannen door zouden gaan, de stekker te trekken uit bepaalde diensten. Ben benieuwd of ze voet bij stuk houden , juist nu ze het aantal ritten hebben verhoogd.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160930_02493722
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door isadora »

Ik voorzie toch wat problemen met die zelf-rijdende treinen, je weet nooit wanneer er eentje aan de grens verschijnt, erg lastig.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Dennenboom »

In de Standaard van 16 november vorig jaar werd door een regeringswoordvoerder nog wat verduidelijking gegeven:
'Welke controles we gaan uitvoeren bij welk vervoersmiddel, moet nog vastgelegd worden in vier verschillende uitvoeringsbesluiten', zegt Van Raemdonck. 'Het is evident dat we daarin rekening houden met de eigenheid van het vervoersmiddel. Zo zullen we op een internationale trein niet vragen om 24 uur op voorhand in te checken, enzovoort.' Van Raemdonck benadrukt dat het in casu om drie treinverbindingen gaan vanuit en naar België: naar Parijs, Amsterdam en Keulen. Op de Eurostar van en naar Londen wórdt de identiteit al gecontroleerd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door JWM »

Met andere woorden, alleen de Thalys en niet de Benelux?
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Timon91 »

Здравствуйте, вот Белгистан! Когда вы хотете ездить сюда, зарегистрироваться вам с властями! После того, как мы санкционироваем ваш визит, добро пожаловать в нашей славной стране!

Ik krijg echt dit idee hierbij, dit gaat echt zoveel helpen :')

En excuses voor mijn matige Russische grammatica :')
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Suus »

Dennenboom schreef:Dat is het hem juist. Wel eens een terrorist op een fiets gezien?
Wel al meerdere verhalen gehoord over terroristen die per auto tussen België en Frankrijk hebben gereden. Niemand weet wie er in die auto's zit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Vinny »

Er zijn soms ook identiteitscontroles aan de grensovergangen die door auto's gebruikt worden. Ik vermoed dat er slechts registratieplicht wordt ingevoerd zodat de douane ook op Belgische stations uitstapcontroles kan houden. Als er voortvluchtige criminelen of terroristen zijn kunnen die beter worden opgespoord. En natuurlijk, je kunt ook met de fiets de grens over: 100% controles zijn derhalve een utopie. Maar wat de regering beoogt is het om kwaadwillenden wel moeilijker te maken om "ongezien" in of door België te reizen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Wubbo »

Er worden toch nu al steekproefsgewijs paspoortcontroles gehouden in de trein? Daar hoef je je toch niet voor te registreren?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Ardan »

Ik heb naar Duitsland al heel lang geen douane en marechaussee meer gezien..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door trolly »

Dennenboom schreef:Dat is het hem juist. Wel eens een terrorist op een fiets gezien?
Weleens in Amsterdam geweest?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Er zijn soms ook identiteitscontroles aan de grensovergangen die door auto's gebruikt worden. Ik vermoed dat er slechts registratieplicht wordt ingevoerd zodat de douane ook op Belgische stations uitstapcontroles kan houden. Als er voortvluchtige criminelen of terroristen zijn kunnen die beter worden opgespoord. En natuurlijk, je kunt ook met de fiets de grens over: 100% controles zijn derhalve een utopie. Maar wat de regering beoogt is het om kwaadwillenden wel moeilijker te maken om "ongezien" in of door België te reizen.
Het grootste deel gaat met de auto en daar hoef je je vooraf ook niet aan te melden voordat je de grens over mag. Waarom moet er voor ov een (zeer onpraktische) uitzondering gemaakt worden die het reizen bemoeilijkt, 0 terroristen tegen gaat houden maar wel heel veel overlast en ergernis gaat veroorzaken? En wat gaat Belgie met het autoverkeer doen?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Aking »

Geert schreef:Waarom
Omdat alles voor de kijkcijfers natuurijk :Y

De terroristen in Spanje zaten ook in een trein, dus alle terroristen komen per trein! :twisted: :Y
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Hainje »

Ik dacht dat die terroristen uit Spanje per stoomboot kwamen...... :?
🍉
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Zabe »

Wubbo schreef:Er worden toch nu al steekproefsgewijs paspoortcontroles gehouden in de trein? Daar hoef je je toch niet voor te registreren?
Ik snap idd niet waarom zij da
Het grootste deel gaat met de auto en daar hoef je je vooraf ook niet aan te melden voordat je de grens over mag. Waarom moet er voor ov een (zeer onpraktische) uitzondering gemaakt worden die het reizen bemoeilijkt, 0 terroristen tegen gaat houden maar wel heel veel overlast en ergernis gaat veroorzaken? En wat gaat Belgie met het autoverkeer doen?
Gewoon voor electorale redenen. Het doet me denken na de aanslagen in brussels. Hollande en Jambon waren troots aan het melden dat er waren "grenscontroles" op de weg tussen Frankrijk en Belgie. Uiteraard was het alleen op 1 van de snelwegen en niet op de honderden andere passages.
stations uitstapcontroles kan houden. Als er voortvluchtige criminelen of terroristen zijn kunnen die beter worden opgespoord. En natuurlijk, je kunt ook met de fiets de grens over: 100% controles zijn derhalve een utopie. Maar wat de regering beoogt is het om kwaadwillenden wel moeilijker te maken om "ongezien" in of door België te reizen.
Hoezo wordt het moeilijker? Als je de Thalys niet kan nemen; dan heb je de Benelux, stoptrein Roosendaal/Anwerp, Bus Breskens/Vlissingen enz...
In plaats van 100% thalys reiziger controleren en 0% andere reizigers, waarom niet steekproefgewijs controle op alle vervoersmiddelen?
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Zabe »

Ik heb een plan van het Belgische overheid gekeken.

In praktijk betekent het dat alle HSL treinen moeten vanaf 2018 het naam van het reiziger hebben. En dat je moet een geldig ID bewijs hebben met een naam die is uiteraard gelijk aan het ticket. Dat is idd al het geval op het Eurostar, maar niet op het Thalys en ICE.
Maar je kan wel een ticket op het laatste minuut kopen. Dat betekent ook geen ticket kopen op een automaat (niet mogelijk in NL/BE, wel in FR/DU).

Voor stoptreinen naar Frankrijk (Lille) Duitsland, NL en Luxembourg uiteraard niks.

Kortom, met dit plan zijn elke vorm van terroristiche dreiging uiteraard meteen weg.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door VIRM »

Nederland is bij voorbaat niet tegen: http://nos.nl/artikel/2151449-ook-neder ... icket.html

Als je Belgie hermetisch van de rest van de wereld afsluit, is het probleem natuurlijk ook opgelost.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door trolly »

Dat lost inderdaad een heleboel op :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door en-es »

In Duitsland is men niet zo positief over de plannen. Zo zegt Oliver Huth van de Bundes Deutsche Kriminalbeamter dat de politie hier niet aan gaat meewerken omdat ze er de capaciteit niet voor hebben.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Bericht door Dennenboom »

We gaan echt weer ver terug in de tijd met dit soort voorstellen. Al in de 70-er jaren - ver voor Schengen - was er geen pascontrole meer op de treinen naar België.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten