Pagina 5 van 5

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 19:57
door Jef400
Nou, dat heeft wel degelijk relevantie in de reacties tegen Dennis en Erno.

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 20:25
door Vinny
Er wordt nu een beeld geschetst dat in mijn ogen niet klopt. Een "Berlijnse muur" bouwen, met wachttorens en grensposten, dat wil echt helemaal niemand tussen Nederland en België. Wat de overheid wel wil is meer inzicht in reisgegevens van personen die tussen de twee landen reizen om mogelijke terreurcellen de kop in te drukken. Dat lijkt mij een prima plan, en ik denk dat het overleggen van passagiersgegevens en een legitimatieplicht voor het maken van internationale busreizen helemaal geen gekke gedachte is. Je kunt er ook drugssmokkel en andere criminaliteit mee bestrijden. Je krijgt natuurlijk geen 100% veiligheid, maar wat je wel krijgt dat als een kenbare Jihadist of crimineel van Nederland naar België gaat, zijn aanwezigheid een rood scherm oplevert in de kamer van de veiligheidsdiensten, zodat de politie meer adequaat kan reageren en de gezochte persoon kan aanhouden. Autoverkeer kun je in de gaten houden met camera's met kentekenherkenning.

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 20:47
door dennistd
Het probleem is alleen dat je hiermee alleen de onschuldige burger pakt. Degene die kwaad wil doen zoekt wel een andere manier om te reizen.

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 20:50
door Aking
De onschuldige burger bestaat al lang niet meer... Voor vadertje staat zijn we allemaal schuldig, alleen hebben ze nog niet genoeg bewijs dus willen ze graag meer hebben. :Y

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 20:50
door Vinny
Het is een stukje informatie dat anders heel gebruikelijk is in de luchtvaartsector en bij hotels en jeugdherbergen. Ik zie niet zo in hoe de onschuldige man hiermee gepakt wordt.

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 21:12
door isadora
Aking schreef:De onschuldige burger bestaat al lang niet meer... Voor vadertje staat zijn we allemaal schuldig, alleen hebben ze nog niet genoeg bewijs dus willen ze graag meer hebben. :Y
Daar hebben ze Facebook toch voor uitgevonden? :X

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 21:14
door dennistd
Omdat het hiermee onmogelijk wordt om ter plekke bij een chauffeur of conducteur een kaartje te kopen. Dat moet minimaal een X tijd van tevoren om zo de autoriteiten voor het passeren van de grens deze gegevens ter beschikking te stellen en ze hier op kunnen handelen.

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 21:50
door en-es
Ik weet niet hoor, maar kan je bij de fernbusse een kaartje bij de chauffeur krijgen dan? Volgens mij gaat dat allemaal online en komt je naam automatisch op de passagierslijst terecht.

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 22:36
door dennistd
Ja hoor, zie hier de tweede alinea van het vierde punt bijvoorbeeld: https://www.flixbus.nl/service/faq

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 22:55
door Durashift
.. okay.. en wat te doen met (regionaal) grensoverschrijdend (OV) bus en treinverkeer?

Ook maar gaan registeren wie daarin reist?

Dat er gespuis op dergelijke 'goedkope' reismodaliteiten reist wil ik best geloven.. maar structurele registratie...??

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 23:21
door en-es
Het is een voorstel en het gaat alleen om touringcars. Ik neem aan dat ze alleen de fernbusse bedoelen.

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 23:25
door Aking
En de schoolreisjes naar bobbejaanland natuurlijk :Y

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 23:29
door en-es
Daarvan zijn al passagierslijsten als het goed is *O*

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: ma 26 mar 2018, 07:58
door Suus
Maar als ik in Terneuzen bus 6 pak naar Zelzate, is daar echt geen passagierslijst van. Terwijl ik op het eindpunt toch echt in België sta.

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: ma 26 mar 2018, 09:00
door en-es
Volgens mij gaat het voorstel niet om lijnbussen. Of is bus 6 naar Zelzate ook een touringcar die onder het voorstel valt? Kijk, het is heel simpel. Als elke passagiersdienst of het nou fernbus, lijnbus, trein of boot een passagierslijst vooraf moet indienen dan kan je al die diensten opheffen. Want dat gaat inderdaad niet werken.

Overigens is die passagierslijst bij fernbusse niet echt het probleem. Want die hanteren ze al volgens mij. En die lastminute reizigers die bij de chauffeur kopen? Hoeveel zullen dat er zijn? Volgens mij is dat aandeel heel beperkt. Probleem zal zijn wie dat gaat controleren. En hoe dat moet gebeuren. Wellicht als op Schiphol bij vluchten naar Amerika? "Sorry meneer/mevrouw u kunt niet mee want u staat op de zwarte lijst"

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: ma 26 mar 2018, 11:57
door webguy
Overigens hoeft als je de systemen goed inricht een kaartje bij de chauffeur kopen natuurlijk geen probleem zijn. Je kan tegenwoordig paspoorten makkelijk scannen met je smartphone camera en binnen 1 seconde bij de overheid hebben als dat zo belangrijk is... Flixbus is zo traag dat je meestal wel een uur voor de grens instapt ;)

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: ma 26 mar 2018, 18:18
door Statler Rail
Hoe zou men het vinden als de Beneluxtrein straks bij Noorderkempen aan de kant wordt gezet en de reizigers 2,5 uur in een tent op de parkeerplaats onderzocht worden? Terwijl juist de internationale lijndiensten zoals FlixBus 1) passagierslijsten hebben en 2) op paspoorten controleren bij het instappen. De trein is veel anoniemer; iedereen kan een treinkaartje uit de automaat halen en zonder verblijfspapieren de grens oversteken.

En wie betaalt de schade door die controles? Alle reizigers met 2 uur vertraging hebben op grond van de EU Passagiersrechten Richtlijn recht op compensatie, en denk aan 2,5 uur extra loonkosten voor de chauffeur, plus dat eventueel een extra chauffeur moet worden ingezet omdat de oorspronkelijke chauffeur aan zijn diensttijd zit.

Dit soort controles zijn belachelijk, want dat de overheid geen toegang heeft tot de passagierslijsten van internationale lijndiensten komt omdat de overheid daar niet klaar voor is. Bij wijze van spreke kunnen ze die morgen al hebben, ware het niet dat de busmaatschappij die gegevens niet mag verstrekken zonder wettelijke grondslag, want het zijn tenslotte persoonsgegevens die weer door een andere wet beschermd zijn. België heeft zijn wetgeving nu aangepast (maar nog niet ingevoerd), maar Nederland heeft überhaupt niets gedaan. Grapperhaus mag wel de hand iets meer in eigen boezem steken. :twisted:

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: ma 26 mar 2018, 20:01
door Vinny
Overheid en hand in eigen boezem steken: dat gaat dus niet gebeuren... :roll:

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 01 apr 2018, 13:46
door Nitein-Repart
Vinny schreef:Er wordt nu een beeld geschetst dat in mijn ogen niet klopt. Een "Berlijnse muur" bouwen, met wachttorens en grensposten, dat wil echt helemaal niemand tussen Nederland en België. Wat de overheid wel wil is meer inzicht in reisgegevens van personen die tussen de twee landen reizen om mogelijke terreurcellen de kop in te drukken. Dat lijkt mij een prima plan, en ik denk dat het overleggen van passagiersgegevens en een legitimatieplicht voor het maken van internationale busreizen helemaal geen gekke gedachte is. Je kunt er ook drugssmokkel en andere criminaliteit mee bestrijden. Je krijgt natuurlijk geen 100% veiligheid, maar wat je wel krijgt dat als een kenbare Jihadist of crimineel van Nederland naar België gaat, zijn aanwezigheid een rood scherm oplevert in de kamer van de veiligheidsdiensten, zodat de politie meer adequaat kan reageren en de gezochte persoon kan aanhouden. Autoverkeer kun je in de gaten houden met camera's met kentekenherkenning.
Iedere handeling die (een medewerker van) een vervoersmaatschappij moet verrichten om de populistische onderbuik tevreden te houden zet de rendabiliteit van de verbindingen die de vervoersmaatschappij onder druk en dat kan zelfs leiden tot het schrappen van de zwakkere lijnen en daar ben ik zeer op tegen. Het gebruik van langeafstandsbussen (Flixbus, Eurolines) moet juist gestimuleerd worden als milieu- en maatschappijvriendelijk alternatief ten opzichte van RyanAir en WizzAir die tickets onder de kostprijs verkopen en alle externe effecten afschuiven op de maatschappij (niet alleen qua milieu, maar ook het inhuren van ZZPérs zodat er geen werkgeverslasten afgedragen te worden en dus de solidariteit onder druk komt te staan) en dan helpen verplichte passagiersregistraties niet bij. Maar wat is het probleem van langeafstandsbussen dan? Laat jongeren en anderen met weinig geld lekker goedkoop en milieu- en maatschappijvriendelijk Europa ontdekken, in plaats van ze de RyanAir en WizzAir in te jagen.

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 01 apr 2018, 13:48
door en-es
Het probleem zijn die mensen met hun onderbuikgevoelens die ervan overtuigd zijn dat op zulke bussen alleen maar terroristen reizen.

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: zo 01 apr 2018, 13:57
door Nitein-Repart
Het kan wel gebaseerd zijn dat er bij Flixbus en Eurolines ruimere bagageregels worden gehanteerd dan bij RyanAir/WizzAir, waardoor mensen met kwade bedoelingen liever de Flixbus/Eurolines pakken in plaats van de RyanAir/WizzAir, terwijl de gewone burger met weinig geld (vaak jongeren) liever de RyanAir/WizzAir pakken dan de Flixbus/Eurolines, aangezien RyanAir/WizzAir een stuk sneller is en niet heel veel duurder (tenzij veel bagage of als men zich niet aan de spelregels van RyanAir/WizzAir houdt) dan Flixbus/Eurolines. Echter je haalt als overheid wel het mooie netwerk van Flixbus/Eurolines om zeep door verplichte passagiersregistratie. De sterkere lijnen zullen wel blijven voortbestaan, maar de zwakkere lijnen kunnen het loodje leggen, doordat de balans net de verkeerde kant omslaat voor Flixbus/Eurolines door extra handelingen van medewerkers door de verplichte passagiersregistraties. Dat is zo zonde en niet alleen voor de reiziger, maar ook voor het milieu en de maatschappij, omdat je de Flixbus/Eurolines-reizigers de RyanAir/WizzAir injaagt als Flixbus/Eurolines zijn netwerk moet inkrimpen.

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: ma 02 apr 2018, 10:44
door Wubbo
Erno-BE schreef:Het gebruik van langeafstandsbussen (Flixbus, Eurolines) moet juist gestimuleerd worden als milieu- en maatschappijvriendelijk alternatief ten opzichte van RyanAir en WizzAir die tickets onder de kostprijs verkopen en alle externe effecten afschuiven op de maatschappij (niet alleen qua milieu, maar ook het inhuren van ZZPérs zodat er geen werkgeverslasten afgedragen te worden en dus de solidariteit onder druk komt te staan)
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit in de touringcarbranche ook gebeurt. Voordeel is dat er nog BTW op diesel zit, maar tickets onder de kostprijs verkopen gebeurt daar zeker ook.

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: ma 02 apr 2018, 12:36
door Nitein-Repart
Het probleem zit hem ook niet in de verkoop van tickets onder de kostprijs (immers bedrijfseconomisch risico), het probleem zit hem ook niet in dat RyanAir/WizzAir passagiers die de spelregels van RyanAir/WizzAir niet weten (overbagage, verkeerd gespelde namen, niet voldoende eten voor de vlucht) extra laten bijbetalen. Het probleem is dat RyanAir/WizzAir alle negatieve effecten (milieu, arbeidsrechten) afwentelen op de maatschappij. Daar zit het grote verschil in met de langeafstandsbussen van Flixbus/Eurolines. Die langeafstandsbussen leveren veel minder milieuschade en geluidsoverlast op dan vliegtuigen. En om van het positieve uit te gaan is het goed dat de mensen de keus hebben uit een groot netwerk van langeafstandsbussen, zodat er uiteindelijk minder mensen vliegen, zeker op de korte afstand. Daarom ben ik tegen verplichte passagiersregistratie vanuit de overheid omdat dat de vervoersmaatschappijen van langeafstandsbussen extra belast worden met als mogelijk gevolg krimp van het netwerk.

Re: België voert grenscontroles in voor bus, trein en boot

Geplaatst: ma 02 apr 2018, 12:54
door en-es
Daar vinden die busmaatschappijen wel wat op. Registreren doen ze sowieso. Het zal uiteindelijk wel meevallen.