DB Regio en Vlexx verdelen Saarland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

DB Regio en Vlexx verdelen Saarland

Bericht door Suus »

Na een aanbesteding zijn de meeste stoptreindiensten in Saarland nu aan DB Regio en Vlexx toegekend. Beide deelnetten gaan in december 2019 in voor een periode van vijftien jaar.

Deelnet 1 van de concessie is toegekend aan DB Regio, die de volgende lijnen zal rijden:
RB 70 Merzig - Saarbrücken - Homburg - Kaiserslautern. Soms wordt van/naar Trier gereden.
RB 71 Trier - Merzig - Saarbrücken - Homburg. Soms wordt van/naar Schweich gereden.

In december 2020 zal de spoorlijn op de westoever van Trier heropenen. De volgende lijn wordt op dat moment aan deelnet 1 toegevoegd:
RB 84 Trier Hafenstraße - Konz - Saarburg. Trier Hafenstraße ligt tussen de huidige stations Pfalzel en Ehrang.

DB Regio gaat de concessie rijden met treinstellen type Alstom Coradia Continental in de huisstijl van Rheinland-Pfalz met daarbij rood als eigen kleurtoevoeging. Klik hier voor een impressie.

Deelnet 2 van de concessie is toegekend aan Vlexx, die de volgende lijnen zal rijden:
RB 72 Saarbrücken - Illingen - Lebach-Jabach
RB 73 Saarbrücken - Neunkirchen - Neubrücke
RB 74 Illingen - Neunkirchen - Homburg
RB 76 Homburg - Neunkirchen - Saarbrücken

Vlexx gaat de concessie rijden met treinstellen type Bombardier Talent 3 in de huisstijl van Rheinland-Pfalz met daarbij blauw als eigen kleurtoevoeging. Omdat de spoorlijn naar Lebach-Jabach nog niet geëlektrificeerd is tussen Illingen en Lebach zal deze lijn tot waarschijnlijk 2024 worden gereden met Siemens Desiro Classic. Klik hier voor een impressie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: DB Regio en Vlexx verdelen Saarland

Bericht door Meltrain »

Hoewel ik geen grote fan ben van de Talent 2 (of 3 in dit geval, maar uiterlijk is die hetzelfde), vind ik hem in de kleuren van Vlexx nog best aardig. :)
Maar wat is en blijft die Coradia Continental toch een lelijk ding. :N
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: DB Regio en Vlexx verdelen Saarland

Bericht door regenmaker »

Ik vind beide treinen (Talent 3 en Coradia Continental) wel wat hebben eerlijk gezegd. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: DB Regio en Vlexx verdelen Saarland

Bericht door Suus »

Ik vind de Coradia Continental geen mooie trein, ook niet in het echt. Dat ze ook nog eens in de meest bizarre kleurstellingen worden besteld maakt het er echt niet beter op (zwart-paars, groen-grijs, really?). Dat de trein ook nog eens kleine raampjes heeft maakt het ook geen fijne trein om mee te reizen, ze voelen heel benauwd aan. Ze zijn blijkbaar wel goedkoop, want ze worden nu toch regelmatig besteld.

Het uiterlijk van de Talent 2 was in het begin ook wennen en is, mits voorzien van de juiste inrichting, voor de reiziger ook nog wel een prettige trein om mee te reizen. Wat er nu precies anders is aan de Talent 3 is mij nog niet helemaal duidelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: DB Regio en Vlexx verdelen Saarland

Bericht door Meltrain »

Wat ik ervan begreep, is dat de Talent 3 breder is:
The Talent 3 has a wider carbody, allowing up to 50% more seating than the earlier generation, with lower floors and wider doorways to speed up boarding and alighting times.
Bron: Railway Gazette
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: DB Regio en Vlexx verdelen Saarland

Bericht door baladid »

Waarom ze nou in het Saarland in de huisstijl van RLP gaan rijden mag Joost weten...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: DB Regio en Vlexx verdelen Saarland

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:Dat de trein ook nog eens kleine raampjes heeft maakt het ook geen fijne trein om mee te reizen, ze voelen heel benauwd aan. Ze zijn blijkbaar wel goedkoop, want ze worden nu toch regelmatig besteld.
Ik heb nog nooit met de Coradia Continental gereisd, dus daar kan ik helaas niet over oordelen. Misschien beetje off-topic: Maar rijden ze ergens dichtbij de grens met Nederland?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: DB Regio en Vlexx verdelen Saarland

Bericht door Suus »

Ja, ze rijden op de S8 Mönchengladbach - Düsseldorf - Wuppertal - Hagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DB Regio en Vlexx verdelen Saarland

Bericht door Daniel »

Zelf één keer met dat type trein gereisd en vond ze eerlijk gezegd nog verrassend comfortabel (dat idee had ik nog niet echt bij het zien van de stoelen). Niet bepaald een onprettige trein ofzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: DB Regio en Vlexx verdelen Saarland

Bericht door Suus »

Vlexx heeft 21 Talent3 besteld: http://www.railwaygazette.com/news/news ... order.html

Ik heb nog geen specifiek bericht gezien hoeveel treinstellen DB Regio heeft besteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten