Servië spoort naar Kosovo

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door trolly »

Blijkt de wereld tòch groter te zijn dan een paar Zwaluwen -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Timon91 »

Chrysa schreef:
Timon91 schreef:Ondergetekende is zelf even wezen kijken in de regio
Alsof het niets is. :')
Ik had het reisje al gepland voordat dit circus opeens opdook, ik heb me wel zorgen gemaakt of het allemaal wel rustig zou blijven en had ook al een backup plan gemaakt. Niet nodig geweest allemaal en inmiddels lijkt het weer de goeie kant op te gaan :)

Als je het goed boekt kost een retourtje Servië met het vliegtuig trouwens minder dan een enkele reis Amsterdam-Maastricht met de trein, dus zo heel bijzonder hoeft het allemaal niet te zijn :')
Mijn Flickr account.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Aking »

Timon91 schreef:Als je het goed boekt kost een retourtje Servië met het vliegtuig trouwens minder dan een enkele reis Amsterdam-Maastricht met de trein, dus zo heel bijzonder hoeft het allemaal niet te zijn :')
Ketter! :evil:

Al moet ik wel toegeven dat je per trein minimaal 55 euro enkele reis kwijt bent vanaf een van de Duitse grensstations.

Aan de andere kant, als je dat dan weer afzet tegenover Amsterdam - Maastricht of iets in die trant valt het toch best wel weer mee :Y (zeker gelet op het feit dat je er ruim 24 uur treinreisplezier voor terug krijgt :mrgreen: )
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door groningen »

Servie heeft sowieso serieus problemen met hun spoorwegen, De treinpaar 490/491 Beograd naar Sofia en v.v. rijdt niet tussen Niš en Dimitrovgrad.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Aking »

Dus als er een vervangende IC rijdt tussen zeg Amsterdam en Bad Bentheim heeft de NS ook serieuze problemen met het spoorwegnet? :X

Er rijdt namelijk "gewoon" een vervangende trein.

Maar om het dan even toe te lichten: Net zoals hier in den lande gebruikelijk is ook in Servië 's-lands spoorwegmaatschappij recent opgesplitst in drie delen: Reizigers (SrbijaVoz), Cargo (Srbija Cargo) en Infra (Infrastruktura železnice Srbije)

Voor zover ik het heb meegekregen zijn alle goederenlocs overgegaan naar Cargo, daar Srbijavoz nauwelijks nog rijtuigen heeft, en met het restant niet op diesellijnen komt.

Vervolgens is er nu een probleem met het huren van locomotieven van de Cargotak, volgens mij is dat voornamelijk financieel, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Wel weet ik dat er momenteel een vervangende trein (een dieseltreinstel) rijdt tussen Nis en Dimitrovgrad. De verbinding is dus niet meer doorgaand, maar is er wel degelijk nog...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Suus »

Servië wil lid worden van de EU, dan is het splitsen van spoorbeheerder en spoorvervoer een verplichting zoals beschreven in hoofdstuk 14 van het Gemeenschapsrecht. Ik was echter in de veronderstelling dat dit hoofdstuk nog niet geopend was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Aking »

Ik betwijfel ten zeerste of Servië dat wil :')

De miljoenmiljardeninvesteringen (op spoorgebied) uit Rusland beloven in ieder geval niet veel goeds op dat vlak (A)
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Timon91 »

Ik heb op 30 januari de Balkan Express Sofia-Beograd nog zien rijden nabij Lapovo, met een Bulgaars rijtuig. Ik gok dat deze gewoon uit nog uit Sofia kwam. Eergisteren heb ik dezelfde Balkan Express nog op station Beograd zien staan, ditmaal zonder Bulgaars rijtuig en met koersbordjes die alleen Niš-Beograd lieten zien. Ook op de vertrekstaten in Beograd is het al aangepast. Veel foto's heb ik er niet van, maar wat ik heb komt t.z.t. nog wel in het reisverslag.

Het is te hopen dat de verbinding weer terug komt eind deze maand en dat het niet permanent wordt, maar ik vrees eerlijk gezegd het ergste.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Suus »

Servië voert al sinds 2014 onderhandelingen en heeft inmiddels een hoofdstuk van het gemeenschapsrecht volledig geïmplementeerd. Dat er opeens geld uit Rusland komt is vooral een afleidingtactiek. Als Servië zou stoppen met het lidmaatschapsproces is het geld van Rusland direct weer weg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door groningen »

Serbian Railways has confirmed that train pair 490/491 Beograd – Sofia & v.v. has been suspended between Niš and Dimitrovgrad.

De nachttrein van Belgrado naar Bar (Montenegro) reed vorige maand ook niet, toen ik die trein wilde nemen. Kon ik na 90 minuten direct weer terugkeren naar Boedapest of het was overnachten op een zeer klein station voor een hoofdstad van een land.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Timon91 »

Er zijn werkzaamheden op het stuk direct ten zuiden van Beograd. De dagtrein naar Bar is voor dat deel vervangen door een bus, de nachttrein rijdt helemaal niet. Twee jaar geleden lag dat stuk er ook uit, destijds door overstromingen. Toen reed de dagtrein niet en werd de nachttrein omgeleid via Lapovo-Kraljevo. Daar is echter een diesellocomotief voor nodig en die hebben ze niet meer/kunnen ze niet meer betalen, dus dat is nu ook geen optie. Daarnaast schijnt er nog een issue over betalingen te zijn met de Montenegrijnse spoorwegen zodat het allerminst zeker is dat de nachttrein weer gaat rijden zodra de werkzaamheden voorbij zijn :(
Mijn Flickr account.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Aking »

groningen schreef:Serbian Railways has confirmed that train pair 490/491 Beograd – Sofia & v.v. has been suspended between Niš and Dimitrovgrad
Wat wil je nou zeggen? Ik geef net aan dat er een VERVANGENDE trein rijdt, dan rijdt trein 490/491 dus inderdaad niet :roll: Als er hier vervangende treinen rijden, rijden die ook niet onder het nummer van de originele trein, dus ik snap je punt niet...
De nachttrein van Belgrado naar Bar (Montenegro) reed vorige maand ook niet, toen ik die trein wilde nemen.

Wegens werkzaamheden inderdaad. Hetgeen uiteraard keurig stond aangegeven op de website en op de vertrekstaten op de stations. Je had ook kunnen zorgen dat je je voorbereiding in orde had dus :Y
Kon ik na 90 minuten direct weer terugkeren naar Boedapest of het was overnachten op een zeer klein station voor een hoofdstad van een land.
Of je doet huilie inderdaad, of je loopt een van de hostels letterlijk tegenover het station binnen waar je voor nog geen 10 euro kan overnachten :Y
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door groningen »

Of je doet huilie inderdaad, of je loopt een van de hostels letterlijk tegenover het station binnen waar je voor nog geen 10 euro kan overnachten
Ik ga van de duitse reisplanner uit en houd met andere dingen geen rekening.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Timon91 »

Je roept het dan ook wel een beetje over jezelf af als ik eerlijk ben :') Wat is er mis met de Servische planner gebruiken als je naar Servië gaat? Zo makkelijk om te gebruiken als die van DB is hij niet, maar veel moeite om nuttige info eruit te krijgen kost het ook niet :')
Mijn Flickr account.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Aking »

Dus je gaat naar Servië, maar gaat uit van de Duitse planner? :')

Mjah logica inderdaad wel! :X

Je weet trouwens dat Hafas een disclaimer heeft, en hij vooral in dat soort puur als leidraad gebruikt kan worden? :mrgreen:

Overigens heb ik, toen ik door vertraging mijn aansluiting in Belgrado miste, keurig een hotelovernachting gekregen :)
Laatst gewijzigd door Aking op zo 12 feb 2017, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Suus »

Je gebruikt in Nederland toch ook niet de Duitse reisplanner? Rare redenering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door baladid »

Waarom niet? Werkt prima. (Behalve het feit dat in Nederland werkzaamheden meestal erg spontaan komen.)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Suus »

De planner van NS geeft realtime verstoringen, vertragingen en andere kortetermijnwijzigingen. Je kan met de DB-planner wel een grove planning maken, maar op detailniveau op de reisdag is de NS-planner echt actueler.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Aking »

En sowieso heeft Hafas uiteraard een:
Hinweise
Alle Angaben ohne Gewähr.
Daarnaast lijkt het me dat je voor buitenlandse verbindingen ALTIJD ook de lokale planner/timetables checkt :roll:
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door baladid »

Als ik nu Amsterdam-Arnhem zoekt toont DB keurig de bus vanaf Ede en de spoorwijziging in Amsterdam.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Aking »

Dat is echter niet altijd het geval :wink:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door webguy »

baladid schreef:Als ik nu Amsterdam-Arnhem zoekt toont DB keurig de bus vanaf Ede en de spoorwijziging in Amsterdam.
Volgens mij krijgt DB niet de NS storingen. De NS werkwijze bij storingen is dusdanig dat je zonder een storingsmelding op je reis nogal de val in reist...
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door baladid »

Dat de treinen tussen Arnhem en Doetinchem niet rijden staat er keurig op.

Eigenlijk zou er een Europees 9292 moeten komen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Aking »

Wie houdt je tegen? :mrgreen:

Maar aangezien dat weinig meer met den Schpoorwheegen in Serbistan en Kosofzo te maken heeft stel ik wel voor dat je dat dan even in een eigen topik regelt :Y
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Servië spoort naar Kosovo

Bericht door Vinny »

Je spelling wordt er met de dag Servischer door Aking :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten