Weense dief gaat aan de haal met tram

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door Daniel »

Weense dief gaat aan de haal met tram
Een dief is zaterdagochtend in Wenen aan de haal gegaan met een tram. Volgens Oostenrijkse media kwam hij niet ver.
Het vervoersbedrijf schakelde namelijk de stroom uit nadat de diefstal werd ontdekt. De dader sloeg op de vlucht en is spoorloos.
De diefstal vond plaats toen de chauffeur van lijn 60 in het station Rodaun even naar het toilet ging.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door diederickx »

Dat noemen we toch joyriding? Van diefstal is in mijn ogen geen sprake als het gestolene op een redelijk voorspelbaar van op de openbare weg teruggevonden kan worden.
PHS

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door en-es »

Als ik de Oostenrijkse media goed begrepen hebt dan kan de dader aangeklaagd worden voor het stelen en onbevoegd gebruiken van de tram. Het trambedrijf denkt dat de dader veel kennis heeft over het rijden van de tram. Ook zou de dader daarvoor een speciale sleutel moeten hebben aangezien de originele bestuurder die eruit had gehaald.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door Jef400 »

olof schreef:Ik weet niet hoe de Oostenrijkse strafwet luidt, maar poging diefstal lijkt mij lastig te bewijzen, omdat een tram 'stelen' door er mee weg te rijden nogal een absolute onmogelijkheid is. Is een beetje hetzelfde als iemand vergiftigen door een eetlepel suiker in de koffie te doen. Hoewel je intentie nogal moreel fout is, is je poging echter altijd gedoemd te mislukken, en ben je dus in de regel niet strafbaar bezig.
Hé? Je kan een tram toch over honderden kilometers spoor laten razen? Als ze niet op zaten te letten had ie weg geweest? Dat voorbeeld wat je geeft slaat volgens mij als een tang op een varken. Een auto stelen op Terschelling zou om die reden dus ook niet diefstal zijn?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
PHS

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door Ardan »

Wat een gemierenneuk weer zeg :')
Ik doe ook maar wat
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door en-es »

Ja nou, zondagmiddag.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door Aking »

In de Nederlandse wet is "het zich tijdelijk toe-eigenen ook diefstal. Als de eigenaar door jou toedoen niet over in eigendom kan beschikken, telt dat als diefstal.

Dit alles uiteraard indien er geen toestemming is, maar dat spreekt hopelijk voor zich.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door trolly »

Ardan schreef:Wat een gemierenneuk weer zeg :')
Riep daar iemand?

Hoe dan ook, het doet me denken aan het verhaal dat je, mocht je aan worden gehouden door oom agent met andermans 'geleende' fiets in je beheer, je de koddebijer moet duidelijk maken dat je het rijwiel uiteraard niet ontvreemd hebt, maar het enkel verplaatst. Het verplaatsen van het bezit van derden is namelijk niet strafbaar. (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door Aking »

Neenee, in dat geval moet je altijd zeggen dat je het rijwiel ge onder hebt en onderweg bent naar de dichtstbijzijnde dependance van oom agent om melding te maken van deze vondst :Y

Uiteraard moet je dan wel een beetje je huiswerk doen en weten waar je naar op weg bent, zodat je niet 50 meter verwijderd bent van de dichtstbijzijnde dependance die dan achter je ligt :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door Hainje »

Aking schreef:Uiteraard moet je dan wel een beetje je huiswerk doen en weten waar je naar op weg bent, zodat je niet 50 meter verwijderd bent van de dichtstbijzijnde dependance die dan achter je ligt :')
U spreekt uit ervaring? :D
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door Jef400 »

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

Volgens mij is het wegnemen van een tram om er rondjes mee te rijden, en dus in eigen beheer te nemen. Toe te eigenen, want misschien woont ie wel bij een halte. Toch echt diefstal volgens de wettelijke definitie als gesteld in 310 WvS.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door diederickx »

Ik beoogde met mijn opmerking beslist niet de daad te vergoelijken of straffeloos te maken. En evenmin was het mij te doen om de wettelijke definities, want het kan best zijn dat de Nederlandse en/of Oostenrijkse wet de strafbaarheid van joyriden regelt door het als diefstal aan te merken.

Waar het mij om ging is dat de kop van nu.nl bij mij een heel andere associatie opriep (tram achtereenvolgens op dieplader, in rijnaak en containerschip, eindigend in het pretpark van een oliesjeik) dan wat er in werkelijkheid aan de hand was.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door trolly »

diederickx schreef:Ik beoogde met mijn opmerking beslist niet de daad te vergoelijken of straffeloos te maken.
Dat beoogde ik wel hoor :@
Maar het gaat natuurlijk hierom:
...met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen...
Wie wil zich nu — met uitzondering van Aking — een complete tram toe-eigenen (toeëigenen?) en dan ook nog wederrechtelijk? Neen, dat was hier bepaald ook niet het oogmerk. De dader vrijetijdstrambestuurder wilde de tram alleen een stukje verplaatsen, kennelijk om het machien niet vast te laten roesten.

En dan ga ik er voor het gemak van uit, dat hier daadwerkelijk sprake was van menselijk handelen, en niet van een spontane actie van het railvoertuig zèlf. De vermeende tramwegenthousiast is namelijk niet door getuigen waargenomen, en waarom zou in Wenen niet gebeuren wat bij onze zuiderburen schering en inslag is?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door Jef400 »

Volgens mij wilde je het gebruiken. Dat is volgens mij toch echt toe eigenen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door Aking »

Hainje schreef:
Aking schreef:Uiteraard moet je dan wel een beetje je huiswerk doen en weten waar je naar op weg bent, zodat je niet 50 meter verwijderd bent van de dichtstbijzijnde dependance die dan achter je ligt :')
U spreekt uit ervaring? :D
Nee, in dit specifieke voorbeeld kan ik helaas niet uit mijn eigen ervaring putten. Over tijdelijk toe-eigenen (volgens mijn autocorrect zo) gaan we het niet hebben (A)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door Aking »

trolly schreef:Wie wil zich nu — met uitzondering van Aking — een complete tram toe-eigenen (toeëigenen?) en dan ook nog wederrechtelijk?
Ik had graag een trein! :Y

Daarna kunnen we eventueel gaan kijken over een tram voor erbij, maar eerst die trein 8-) (of een aantal (A) )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door trolly »

JeffreyMeijer schreef:Volgens mij wilde je het gebruiken. Dat is volgens mij toch echt toe eigenen.
Welnee, het is toe-eigenen. En vanmiddag heb ik nog een tram gebruikt, ook zonder hem me toe te eigenen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door baladid »

Een blik in het wetboek maakt het vinden van de waarheid makkelijker.
§127 StGB schreef: Wer eine fremde bewegliche Sache einem anderen mit dem Vorsatz wegnimmt, sich oder einen Dritten durch deren Zueignung unrechtmäßig zu bereichern, ist mit Freiheitsstrafe bis zu sechs Monaten oder mit Geldstrafe bis zu 360 Tagessätzen zu bestrafen.
Voor diefstal moet je dus in Oostenrijk de opzet hebben, je te »verrijken». Lijkt me hier niet het geval.
We hebben het hier met »Onrechtmatig gebruiken van voertuigen« te maken:
§136 StGB schreef: (1) Wer ein Fahrzeug, das zum Antrieb mit Maschinenkraft eingerichtet ist, ohne Einwilligung des Berechtigten in Gebrauch nimmt, ist mit Freiheitsstrafe bis zu sechs Monaten oder mit Geldstrafe bis zu 360 Tagessätzen zu bestrafen.

(2) Wer die Tat begeht, indem er sich die Gewalt über das Fahrzeug durch eine der in den §§ 129 bis 131 geschilderten Handlungen verschafft, ist mit Freiheitsstrafe bis zu zwei Jahren zu bestrafen.

(3) Mit Freiheitsstrafe bis zu zwei Jahren ist der Täter zu bestrafen, wenn der durch die Tat verursachte Schaden am Fahrzeug, an der Ladung oder durch den Verbrauch von Betriebsmitteln insgesamt 5 000 Euro übersteigt; wenn jedoch der Schaden 300 000 Euro übersteigt, ist der Täter mit Freiheitsstrafe bis zu drei Jahren zu bestrafen.
De straf zou dus tot zes maanden (of een jaarsalaris) kunnen zijn – behalve als hij de sleutel onrechtmatig verkregen heeft. Dan geldt namelijk lid 2, omdat een van de in §129 beschreven handelingen hetgenruiken van een nagemaakte of onrechtmatig verkregen sleutel is.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door diederickx »

Kijk, dat is duidelijk. Diefstal en joyriden worden afzonderlijk omschreven, doch (deels) gelijk bestraft.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door trolly »

Hij blijkt dus echt te bestaan, en heeft kennelijk nog bekend ook... :N
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door Aking »

trolly schreef:en heeft kennelijk nog bekend ook... :N
:N

Misdaad bekennen is politie verwennen!
(aldus de tegeltjeswijsheid (A) )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door trolly »

:Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Weense dief gaat aan de haal met tram

Bericht door trolly »

trolly schreef::Y
D'r was natuurlijk ook helegaar geen sprake van misdaad tot die sufferd begon te bekennen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten