DB Regio wint aanbesteding Rheintal Karlsruhe-Basel
Geplaatst: zo 29 jan 2017, 00:20
De Duitse deelstaat Baden-Württemberg heeft bekend gemaakt dat DB Regio de winnaar is van beide delen aanbesteding van het vierde deelnet Rheintal. Dit was een fel bevochten concessie die DB Regio nu heeft kunnen behouden.
Vanaf juni 2020 zal net als nu DB Regio het vervoer blijven verzorgen, maar de subsidie per kilometer gaat omlaag van € 11,69 naar € 7,30. In 2020 wordt het aanbod met ongeveer 40% uitgebreid, in 2024 zou het aanbod met 65% uitgebreid moeten zijn ten opzichte van nu. DB Regio bestelt nieuw materieel bij Siemens voor deze concessie. Voor de sneltreinen worden treinstellen type Desiro HC besteld, voor de stoptreinen is DB Regio de eerste afnemer van Mireo-treinstellen.
De treindienst wordt aangepast:
Vanaf aanvang van de concessie zal elk uur een RE rijden tussen Offenburg en Basel, die één keer in de twee uur naar Karlsruhe doorrijdt. Sommige stations worden daarbij 1x/2 uur aangedaan, waardoor de reistijd tussen Offenburg en Basel soms 85 minuten is en soms 98 minuten is. De stoptrein zal elk uur rijden, en op sommige trajecten in de spits vaker.
In 2022 zullen alle RE's gaan doorrijden van/naar Karlsruhe, waardoor samen met de RE Karlsruhe - Konstanz een halfuursdienst zal ontstaan tussen Karlsruhe en Offenburg.
In 2024 moet de stoptrein tussen Müllheim en Basel in de spits elk half uur gaan rijden.
Bron: https://vm.baden-wuerttemberg.de/de/min ... regio-gep/
Vanaf juni 2020 zal net als nu DB Regio het vervoer blijven verzorgen, maar de subsidie per kilometer gaat omlaag van € 11,69 naar € 7,30. In 2020 wordt het aanbod met ongeveer 40% uitgebreid, in 2024 zou het aanbod met 65% uitgebreid moeten zijn ten opzichte van nu. DB Regio bestelt nieuw materieel bij Siemens voor deze concessie. Voor de sneltreinen worden treinstellen type Desiro HC besteld, voor de stoptreinen is DB Regio de eerste afnemer van Mireo-treinstellen.
De treindienst wordt aangepast:
Vanaf aanvang van de concessie zal elk uur een RE rijden tussen Offenburg en Basel, die één keer in de twee uur naar Karlsruhe doorrijdt. Sommige stations worden daarbij 1x/2 uur aangedaan, waardoor de reistijd tussen Offenburg en Basel soms 85 minuten is en soms 98 minuten is. De stoptrein zal elk uur rijden, en op sommige trajecten in de spits vaker.
In 2022 zullen alle RE's gaan doorrijden van/naar Karlsruhe, waardoor samen met de RE Karlsruhe - Konstanz een halfuursdienst zal ontstaan tussen Karlsruhe en Offenburg.
In 2024 moet de stoptrein tussen Müllheim en Basel in de spits elk half uur gaan rijden.
Bron: https://vm.baden-wuerttemberg.de/de/min ... regio-gep/