Antwerpen wil eigen openbaar vervoer

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
steamer
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 03 apr 2011, 23:35

Antwerpen wil eigen openbaar vervoer

Bericht door steamer »

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-merk ... -a3067095/

Open vld, wil dat Antwerpen zijn eigen beslissingen kan maken om het openbaar vervoer te regelen zoals in Nederland.

Wat zijn jullie ervaringen er mee (beter/slechter)?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: antwerpen wil eigen openbaar vervoer

Bericht door Lijn65 »

Als ik kijk naar bijvoorbeeld het OV-bureau Groningen-Drenthe of TfL in Londen, zeg ik doen! Dan wordt de reiziger weer belangrijker dan de winst. In GD wordt momenteel goed beleid gevoerd, een commerciële vervoerder zou uit zichzelf nooit een investering doen zoals is gedaan voor Q-link.
Basislijn
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: antwerpen wil eigen openbaar vervoer

Bericht door n-evo »

Heb het altijd al typisch gevonden dat 1 vervoersbedrijf verantwoordelijk is voor respectievelijk heel Vlaanderen (m.u.v. Brussel) en Wallonië.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: antwerpen wil eigen openbaar vervoer

Bericht door JWM »

Is het autistisch als ik dit topic al niet serieus neem omdat 't stad geen hoofdletter waard is?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: antwerpen wil eigen openbaar vervoer

Bericht door n-evo »

Ja. Autistisch 3.0.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: antwerpen wil eigen openbaar vervoer

Bericht door Suus »

n-evo schreef:Heb het altijd al typisch gevonden dat 1 vervoersbedrijf verantwoordelijk is voor respectievelijk heel Vlaanderen (m.u.v. Brussel) en Wallonië.
Voor de regionalisering van het tram- en busvervoer had België zeven vervoerders. Bij de regionalisering heeft elk gewest één vervoerder gekregen.

Voor de regionalisering had je:
NMVB - SNCV (landelijk)
MIVB - STIB (Brussel)
MIVA (Antwerpen)
MIVG (Gent)
STIL (Luik)
STIV (Verviers)
STIC (Charleroi)

De NMVB is opgesplitst in twee delen, waarna het Nederlandstalige gedeelte samen met de MIVA en MIVG VVM De Lijn is geworden.
Het Franstalige gedeelte is samen met de STIL, STIV en STIC SRWT geworden, die de handelsnaam TEC voert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Antwerpen wil eigen openbaar vervoer

Bericht door Vinny »

Ik vind het stukje van Philippe de Backer nogal ondoorgrondelijk. Volgens mij weet hij niet wat hij wil. Ik denk dat de ontwikkeling naar een vervoersregio (vergelijkbaar met de Stadsregio in Nederland die de opdrachtgever is van het openbaar vervoer) wel valt toe te juichen. Dat zou Antwerpen dan best met haar buurgemeenten kunnen doen, zodat je stedelijk en regionaal georienteerd vervoer goed op elkaar kan afstemmen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten