Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 1153
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor flipje » Ma 15 Jan 2018, 10:34

Vandaag gaat het ook nog niet zo lekker met de RB61 in Hengelo.
Volgens de NS:
Tussen Hengelo en Bad Bentheim rijden er minder stoptreinen door beperkingen in de materieelinzet.

en-es
Berichten: 593
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor en-es » Ma 15 Jan 2018, 12:25

Ik zie het al, ik wacht nog maar even met uittesten van deze dienst.

Gebruikersavatar
Dre
Berichten: 87
Lid geworden op: Za 28 Jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Dre » Ma 15 Jan 2018, 12:37

dennistd schreef:Volgens mij is het gewoon niet mogelijk om een doorgaande rijweg in te leggen. Dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet voor de RB61: die heeft toch een stop van 5/6 minuten.

De systematiek zoals deze in 1978 is opgeleverd (en in 1966 overigens ook in Em) kent een verplichte handelingsvolgorde (Reihenfolgezwang) voor het afhandelen van treinen. Die wordt hier in het Duits uit de doeken gedaan:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... sg-7610665

In het kort komt het erop neer dat je, als je een trein uit Nederland op spoor 1 binnenneemt, binnen de beveiliging verplicht bent een rijweg in te stellen naar kopspoor 11 aan de Schüttorf-zijde. Dat kun je dus als Fdl omzeilen door een rangeerbeweging vanuit het 15 kV-gebied in te leggen, de spanningwisseling (die normaal gesproken wordt gekozen o.b.v. de spanning van het punt waar de rijweg vandaan komt of naartoe gaat) vast te leggen en de machinist met gestreken stroomafnemers binnen te laten komen. Na de haltering kan de trein met 15 kV opgebouwd worden.

In Em zag je dat overigens terug in doorrijdende treinen. Op het SpDr60-paneel was daar tot 2016 een diesel-knop aanwezig. Daarmee kon een doorgaande rijweg ingesteld worden, maar was het omschakelbare deel van de bovenleiding spanningsloos. Als gevolg daarvan werd 'freewheelend' met stroomafnemers plat van spanning gewisseld.

dennistd
Berichten: 2661
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor dennistd » Ma 15 Jan 2018, 12:45

Hij komt in elk geval niet met gestreken stroomafnemers binnen, en dat doen doorgaande goederentreinen ook niet voor zover ik zag.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3038
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor cassie127 » Ma 15 Jan 2018, 20:44

Voorlopig zullen alle ritten uitvallen en vervangen worden door bussen:

Keolis staakt treinverkeer tussen Hengelo en Bad Bentheim

https://www.rtvoost.nl/pl.aspx?nid=283945
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3635
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor isadora » Ma 15 Jan 2018, 20:45

_O-
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11518
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Wubbo » Ma 15 Jan 2018, 22:03

Keolis werkt samen met voertuigfabrikant Standler om het probleem op te lossen.
Juist.

Een treindienst naar Bielefeld inleggen is natuurlijk ook gewoon een gek verhaal.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13315
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Meltrain » Ma 15 Jan 2018, 22:03

Kan Keolis niet tijdelijk enkele Buffels huren om daarmee tussen Hengelo en Bad Bentheim te pendelen?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11518
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Wubbo » Ma 15 Jan 2018, 22:04

Die dingen zijn ook niet morgen beschikbaar, want die hebben een maand niet gereden. Kun je beter een ICM huren.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37163
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Suus » Ma 15 Jan 2018, 22:06

Nee, die Buffels zijn verkocht aan Roemenië. Standler (sic) moet gewoon treinstellen leveren die het doen.
Rame à l'approche

dennistd
Berichten: 2661
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor dennistd » Ma 15 Jan 2018, 22:38

cassie127 schreef:Voorlopig zullen alle ritten uitvallen en vervangen worden door bussen:

Keolis staakt treinverkeer tussen Hengelo en Bad Bentheim

https://www.rtvoost.nl/pl.aspx?nid=283945

Bericht van Eurobahn hierover
en
de tijdelijke dienstregeling
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11518
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Wubbo » Ma 15 Jan 2018, 22:42

Wat maakt de infra of de stellen zo anders dan die die bij Emmerich de grens over komen?

dennistd
Berichten: 2661
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor dennistd » Ma 15 Jan 2018, 22:45

Ze draaien andere software om een of andere reden. En die heeft er niet zo'n zin aan
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 465
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor busentrein » Ma 15 Jan 2018, 23:33

Lijkt een beetje op dezelfde problemen die Abellio had tussen Emmerich en Arnhem. Dag voordat de treinen gingen rijden nog even een softwareupdate doen en daar waren de storingen :X :')

Gebruikersavatar
Dre
Berichten: 87
Lid geworden op: Za 28 Jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Dre » Di 16 Jan 2018, 12:38

dennistd schreef:Hij komt in elk geval niet met gestreken stroomafnemers binnen, en dat doen doorgaande goederentreinen ook niet voor zover ik zag.

Dan hebben ze dat waarschijnlijk aangepast in de beveiliging. Geen vreemde keuze, aangezien een groot deel van het goederenvervoer tegenwoordig met multicourante locs gereden wordt.

Dat Keolis tot nader order besloten heeft om de gehele dienst te schrappen is nu begrijpelijk. Want met één werkend treinstel dat blijkbaar niet kan (of mag) pendelen tussen Hgl en Bh krijg je een vreemde busdienst die eens in de zoveel uur vervangen wordt door een trein.

Interessant is hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren. Wat nu gebeurd is het effect van de late toelating (want daardoor kon je nauwelijks testen, terwijl eurobahn in augustus al het eerste stel ter beschikking had). My best guess is dat hetzelfde gebeurd is als in 2008/2009. Stadler regelde de toelating voor de eurobahn ET5-serie in 2007/2008. Vervolgens werd er in 2009 een identieke serie gebouwd (ET6/7). Stadler 'dacht' hiervoor op de toelating van de ET5 te kunnen meeliften, maar daar trok de EBA een streep door (en de rechter stelde de EBA in het gelijk). Gevolg was een half jaar vertraging voor de treindienst Vl-Hamm, waar zelfs de DB nog een tijdje bijgesprongen heeft.

Met een dergelijke ervaring verwacht je toch dat eurobahn dat risico zoveel mogelijk probeert af te dekken in het leveringscontract.

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 823
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Mdk » Di 16 Jan 2018, 12:43

Dank voor de achtergrond.
De schade zullen ze ook wel contractueel afgedekt hebben, maar dat is gewoon een uitbetaling, en zul je als reiziger waarschijnlijk weinig van merken.
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
Dre
Berichten: 87
Lid geworden op: Za 28 Jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Dre » Wo 17 Jan 2018, 09:00

De contractuele afdekking is primair natuurlijk bedoelt als stok achter de deur. De vervoerder is immers ook een onderneming die risico zoveel mogelijk zal proberen af te dekken. Een boeteclausule moet de leverancier zover krijgen dat hij zijn leveringsverplichting kwalitatief en kwantitatief goed na komt. Daar merk je als reiziger dus wel wat van, want als dat allemaal tot in de puntjes geregeld was, was er (storingen door overmacht uitgezonderd) een treindienst vanaf dag 1 (10 december 2017).

Voor de rest wordt nu heel erg de bal bij Stadler neergelegd, en da's begrijpelijk bij een technische storing. Maar heeft Keolis DE concrete afspraken gemaakt met Stadler over de toelating? Als het antwoord daarop "nee" is, is enige zelfreflectie ook niet weg. Tot slot werpt zich ook de vraag op waarom er op 14 januari FLIRT1-treinstellen op RB61 verschenen. Die kunnen immers niet verder dan Bh.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2004
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor marvinkok » Wo 17 Jan 2018, 10:59

Die Flirt 1 verscheen omdat bijna alle Flirt3 aan de kant stonden ;)
Zoals ik heb begrepen is de fabrikant verantwoordelijk voor de toelating dus daar zullen afspraken over gemaakt zijn. Zoiets speelde ook al bij zwenzwoka. Tis te hopen dat de problemen snel onder controle zijn zodat de treindienst kan rijden zoals gepland.. De machinisten zijn er klaar voor en hebben er ook veel zin aan. Zoals wel gezegd, het "oude grensland-gevoel is weer terug"
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland
Reacties op persoonlijke titel

Raymond
Berichten: 1139
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Raymond » Vr 19 Jan 2018, 21:03

Het treinvervangend vervoer op Hengelo - Bad Bentheim duurt nog iets langer: de prognose is bijgesteld naar 28 januari einde dienst.

KM46
Berichten: 10843
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor KM46 » Vr 19 Jan 2018, 21:41

Heb je ook een bron hiervan?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5167
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Z2N » Vr 19 Jan 2018, 22:00

Om te beginnen: de reisinfo van NS. :wink:
Watch a sunrise at least once a day.

Flickr!

en-es
Berichten: 593
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor en-es » Za 20 Jan 2018, 20:49

Klopt, ik wilde aankomende zaterdag die trein uitproberen maar tot zondag 22.00 gaat dat niet.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3038
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor cassie127 » Za 20 Jan 2018, 23:03

28 Januari dus daarna nog een volledig week niet
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2004
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor marvinkok » Zo 21 Jan 2018, 07:55

Sowieso is er dit weekend geen treinverkeer naar Bh mogelijk door bovenleiding problemen als gevolg van de storm ;)
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland
Reacties op persoonlijke titel

Durashift
Berichten: 2643
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Durashift » Zo 21 Jan 2018, 13:46

Nog steeds? Die storm is intussen al in verweggistan.. (sommige) Duitsers kunnen toch ook niet (meer) rap werken hè.. :(


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten