Pagina 1 van 14

Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: wo 08 feb 2017, 23:47
door cassie127
Vanaf 10 december 2017 heeft Eurobahn/Keolis Deutschland het Teutoburger Wald-Netz overgenomen van de Westfalenbahn en DB regio (RB 78) die voor de overgang van de concessie nog op deze lijnen actief waren.
De nieuwe concessie bevat de volgende treindiensten:
RB 61 Bielefeld Hbf - Herford - Osnabrück Hbf - Rheine - Bad Bentheim - Hengelo
RB 65 Münster Hbf - Rheine
RB 66 Münster Hbf - Osnabrück Hbf
RB 72 Herford - Lage - Altenbeken - Paderborn Hbf
RE 78 Bielefeld Hbf - Minden - Nienburg

Materieel
Het materieel van Westfalenbahn, (14 driedelige en 5 vijfdelige FLIRTS van stadler) is overgenomen, en voor de RB 61 zijn nieuwe treinen besteld die ook geschikt zijn om in Nederland te kunnen rijden. Het gaat hier om 8 vijfdelige FLIRT-3 treinen van Stadler.

Dientregeling
Alle lijnen zullen een frequentie krijgen van minstens 1x/uur (behalve de RE 78).
De RB 65 rijdt over een groot deel van de dag ieder half uur.
En de RB 66 rijdt in de spits ieder half uur.
Verder staat RB 61 voortaan niet meer 54 minuten stil staan in Bad Bentheim maar zal verder rijden naar Oldenzaal en Hengelo en v.v.
Ook de RE 78 (eerder uitgevoerd door DB regio) is aan deze concessie toegevoegd en zal ook in de weekenden gaan rijden.

tarieven
Op alle lijnen (behalve deel van RB 61 en RE 78) zal het NRW-tarif van toepassing zijn. Het Niedersachsen tarief zal geldig zijn op de lijnen RB 61 (Bad Bentheim tot Herford), RB 65, RE 78 (Herford - Nienburg). Naast de bundesland tarieven heb je ook nog het regionale tarief. Per 1 augustus 2017 zal dit in het noordelijke deel van NRW het Westfalentarif zijn.
Het Niedersachsentarief is ook geldig tussen Bad Bentheim en Hengelo.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 09 feb 2017, 05:26
door dennistd
cassie127 schreef:voor de RB 61 zijn nieuwe treinen besteld die ook geschikt zijn om in Nederland te kunnen rijden. Het gaat hier om de FLIRT-3 van Stadler.
Om precies te zijn zijn dat acht vijfdelige stellen, met elk 266 zitplaatsen: http://www.railjournal.com/index.php/ro ... vices.html

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 09 feb 2017, 07:09
door MarkNL
Zijn deze nieuwe FLIRTs al ergens gesignaleerd eigenlijk? Heb er zelf nog niks over gelezen (of van gezien).

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 09 feb 2017, 08:42
door cassie127
Ik neem aan dat deze besteld worden via Keolis en dat deze samen met de treinen voor Syntus besteld zijn

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 09 feb 2017, 09:19
door Suus
Nee, de treinen zijn besteld door Alpha Trains. Die zijn ook de eigenaar van de FLIRT's die Westfalenbahn op het huidige netwerk inzet en van alle andere FLIRT's waarmee Eurobahn op dit moment mee rijdt.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 09 feb 2017, 09:31
door Nitein-Repart
Paar vragen:
- Zijn de treinen die volgend jaar op de RB61 gaan rijden alleen geschikt voor 1,5 kV DC en 15 kV AC, of ook voor 25 kV AC?
- Gaat de RB61 ook stoppen in Hengelo Oost (lijkt mij niet logisch, aangezien niet stoppen im Hengelo Oost tijdswinst oplevert die gebruikt kan worden om in Hengelo langer te keren)
- Gaat de RB66 op maandag t/m zaterdag ieder half uur rijden? Ik vindt het raar dat tussen twee grote steden, Münster en Osnabrück maar 1 regionale trein per uur rijdt. Tussen Münster en Rheine (dat een stuk kleiner is dan Osnabrück) rijden maar liefst 4 regionale treinen per uur, wel een verschil.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 09 feb 2017, 09:37
door MarkNL
Hengelo Oost wordt overgeslagen. De gemeente Losser zag graag een station nog op hun grondgebied maar dat is al helemaal een halte te ver natuurlijk.

(Zie hier onderaan.)

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 09 feb 2017, 09:39
door waldo79
-Waarvoor zou die trein geschikt moeten zijn voor 25 kV?
-
ik vindt...1 keer per uur een regionale trein tussen Osnabrück en Münster
los van die dt :N zou ik zeggen dat er meer dan voldoende aanbod is op IC-niveau. Gezien het feit dat het beide behoorlijke steden zijn is het niet gek dat er een ruim aanbod aan Fernverkehr is tussen deze plaats. En 1 keer per uur zal goed aansluiten bij de vraag aan regionale treinen.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 09 feb 2017, 09:47
door Nitein-Repart
De IC's zijn meer bedoeld voor de doorgaande reizigers tussen het Ruhrgebiet en Bremen/Hamburg. Voor de reizigers tussen Osnabrück, Münster en het Ruhrgebiet ligt het reizen met RE/RB-treinen, meer voor de hand, omdat de tarieven daarvoor veel lager zijn.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 09 feb 2017, 09:48
door Suus
De treinen zullen technisch gelijk zijn aan de stellen geleverd aan Abellio voor de concessie Niederrhein dus inclusief 25 kV. Waarom is mij niet helemaal duidelijk maar het zal wel flink schelen bij de toelating. :)

De opdrachtgever in NRW, NWL, zou graag op werkdagen een halfuursdienst tussen Münster en Osnabrück zien, maar het (goederen)verkeer is dusdanig druk dat het inpassen erg problematisch is. Als de plannen doorgaan zal een deel van het goederenvervoer echter via Minden omgeleid gaan worden (over de spoorlijn Minden - Nienburg) en dan komt er wel ruimte voor een tweede trein tussen de spitsuren.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 09 feb 2017, 10:33
door isadora
cassie127 schreef:....Teurobuger Wald-Netz...
Dank voor de bijdrage cassie127, maar een kleine edit misschien? :lol:

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 09 feb 2017, 11:43
door cassie127
Aangepast :pos:

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 09 feb 2017, 20:01
door diederickx
Helaas, er zit nog een "bug" in.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 09 feb 2017, 20:55
door cassie127
Was ook echt aan slaap toe bij het schrijven :@

Vraag me af of het NRW tarief ook weer geldig wordt tussen Salzbergen en Hengelo en of Hengelo - Enschede dan ook toegevoegd zal worden. Zou wel een mooie uitbreiding zijn.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 09 feb 2017, 21:00
door Suus
Dat lijkt mij niet, misschien dat het Niedersachsen-tarief geldig wordt tussen Hengelo en Bad Bentheim, maar het NRW-tarief echt niet.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 05:31
door dennistd
Overigens hoop ik dat ze zo verstandig zijn om ook in Bad Bentheim chipkaartpaaltjes te plaatsen: daar gaan best veel Nederlanders heen namelijk, en er wonen er ook een heleboel. Dat kunnen trouwens gewoon Syntus-paaltjes zijn: Syntus en Eurobahn hebben immers hetzelfde moederbedrijf (Keolis) dus het geld belandt bij dezelfde aandeelhouders. Ik ga er trouwens dan ook vanuit dat in elk geval op Hengelo-Oldenzaal gewoon de chipkaart geldig is.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 19:04
door julsteren
Ik heb al ergens eerder gelezen dat de chipkaart gewoon geldig gaat zijn bij Eurobahn en je moet dan gebruik maken van de Syntus-palen, of ik dat hier of op somda heb gelezen weet ik niet meer. Voor het buitenland zou ik niet weten. Zou wel ideaal zijn, lekker met m'n weekend vrij naar Bentheim.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 19:28
door Daniel
Dat was volgens mij geen feit maar een ideetje van iemand op Somda. Maar ik laat me graag verrassen mocht het toch echt zo zijn...

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 19:38
door regenmaker
Het is geen gek idee dat de OV chipkaart (d.m.v. Syntus paaltjes) bij Eurobahn ook geldig zal zijn tussen Hengelo en Oldenzaal. Syntus en Eurobahn zijn immers allebei volledige dochters van Keolis. Voor het buitenland (Hengelo - Bad Bentheim en verder) lijkt me de kans minder groot.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: ma 03 apr 2017, 21:56
door Suus
De eerste tricourante FLIRT voor de treindienst Hengelo - Bielefeld is afgeleverd door Stadler Pankow. Dit wordt de eerste concessie waar niet meer de Eurobahn-huisstijl maar met de nieuwe Keolis-huisstijl gereden zal worden.

Afbeelding

Bron: https://www.facebook.com/permalink.php? ... 2456211812

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: ma 03 apr 2017, 22:46
door MarkNL
Ik weet nou niet of ik deze kleurstelling nou echt mooi vindt...

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: di 04 apr 2017, 08:05
door Dennenboom
Een knipoog naar een GRIJS verleden toen TURQUOISE in Nederland (rond 1950) en Duitsland (1975-1987) standaardkleuren waren.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: di 04 apr 2017, 09:03
door Chrysa
Ik was net blij dat Arriva gestopt was met alle bussen dat lelijke turquoise verven...

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: di 04 apr 2017, 10:09
door Nitein-Repart
Die treinen komen toch niet bij je in de buurt, tenzij je een keer een weekendje Bremen doet ofzoiets.

Ik ben benieuwd wat de reizigersaantallen zullen worden tussen Hengelo en Bad Bentheim. De Grensland-Express was niet erg hoopgevend (daar zaten voornamelijk drugstoeristen en treinfanaten in), maar we zullen zien.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: di 04 apr 2017, 11:04
door MarkNL
Het grote voordeel van deze RB61 ten opzichte van de Grenslandexpress is dat de trein niet eindigt in (het gat) Bad Bentheim, maar doorrijd naar Bielefeld. Met stops in steden als Rheine en Osnabrück, is zo'n verbinding een stuk interessanter.