Pagina 2 van 14

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: di 04 apr 2017, 11:12
door Nitein-Repart
En die Grensland eindigde toch al rond 19-20 uur? Niet erg fijn als je een dagje op stap wilt, dan moet het wel mogelijk zijn dat de eerste trein rond 7 uur vertrekt en de laatste trein rond 22 uur.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: di 04 apr 2017, 14:02
door dennistd
Eerste Grensland vertrok om 6.35u uit Hengelo (zaterdag 7.35u en zondag 8.35u) en de laatste was om 20.30u terug.
Er vanuit gaande dat alles wat aankomt in Bentheim (in patroon) en daar ook weer vertrekt doorrijdt naar Hengelo wordt de eerste trein rond rond 6.00u uit Bentheim en de laatste rond 22u terug in Bentheim. Er komt dan nog wel wat aan, dus mogelijk nog een slagje Bentheim-Hengelo-Bentheim, maar dat is dan wel echt de laatste (22u uit Bentheim zou dat dan zijn).

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: ma 24 jul 2017, 00:06
door cassie127
Chrysa schreef:Ik was net blij dat Arriva gestopt was met alle bussen dat lelijke turquoise verven...
Behoorlijke topic kick... Maar ik lees dit net nog eens EN ook nog eens offtopic.

Iets te vroeg gejuicht (gezien de nieuwe arriva treinen) :')

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: ma 24 jul 2017, 13:37
door Nitein-Repart
Trouwens, hoeveel Flirts zijn er trouwens al de fabriek uit en rijden testritten? Over 4,5 maand moet de treindienst gaan rijden, dus moet de productie van de acht stellen haast gereed zijn.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: ma 24 jul 2017, 14:08
door Suus
Productie is al een heel eind want er zijn al treinstellen gefotografeerd, maar er zijn nog geen stellen met een geregistreerde afnamedatum voor zover ik kan zien.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: di 08 aug 2017, 17:06
door Nitein-Repart
Gaat er één vijfdelige Flirt3 rijden op de RB65 of RB66? Voor de RB61 zijn er vijf stellen nodig en zijn twee stellen reserve voldoende en vijfdelige Flirt3-stellen lijken mij voldoende capaciteit te bieden voor de RB61, of wordt er in de spits met dubbele stellen gereden op de RB61 of komen er spitsritten?

Ik neem aan dat de RB65 en RB66 grotendeels met dubbele stellen gaat rijden en in de spits zelfs met drie gekoppelde stellen. De RB72 en RE78 lijken mij geen drukke lijnen en kunnen grotendeels af met enkele Flirt-stellen.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: di 08 aug 2017, 17:15
door Suus
Uh, waar wil je al die treinstellen vandaan halen?

Voor de RB61 heb je 5 stellen nodig, voor de RE78 twee stellen, is een dan reserve.

Met de stellen die vrij komen moeten de ritten die DB Regio nu rijdt op de RB65 gereden worden, en een stel van de huidige concessie is afgevoerd na een aanrijding met een mestwagen. Dan ben je alles alweer kwijt.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: di 08 aug 2017, 17:18
door cassie127
Dacht dat het voornemen er is om de RB 65 en 66 ieder half uur te laten rijden... dan zijn 3 aan elkaar gekoppelde Flirts wel een beetje veel

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: di 08 aug 2017, 17:56
door Nitein-Repart
RB65 (2x/uur), RB66 (2x/uur), RB72 (1x/uur) vergen alle drie 3 omlopen, de RE78 (1x/2 uur) 2 omlopen, dus 11 omlopen. Als de RB65 en RB66 met dubbele stellen uitgevoerd moeten worden heb je 17 stellen nodig. Als er 18/19 stellen beschikbaar zijn is dat nog best krap. Zeker nu voor de Westfalenbahn die de RB61 er nog bij heeft (minder ritten RB65 en geen RE78 compenseren slechts ten delen) is het wel erg krap qua materieelplanning: 18 stellen voor 14 omlopen. Ik dacht dat de WFB ruimer zat qua materieel. Daarom vond ik het vreemd dat eurobahn 8 nieuwe Flirts in plaats van 7 had besteld, maar nu snap ik waarom.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: di 08 aug 2017, 17:59
door cassie127
De RE 78 gaat ieder uur rijden als ik het goed begrepen heb

Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: di 08 aug 2017, 18:15
door Suus
Nee, de RE78 blijft 1x/2 uur rijden, maar gaat voortaan ook in het weekend rijden, ter vervanging van de huidige treindienst op het stukje ten noorden van Minden.

De WFB heeft nu twee omlopen op de RB65.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 10 aug 2017, 10:03
door Suus
De dienstregeling van de RB65 en RB66 worden niet verbeterd t.o.v. nu. Beide blijven buiten de spits 1x/uur rijden.

In de plaats daarvan gaat men proberen de RE2 Düsseldorf - Münster te verlengen naar Osnabrück. Streefjaar daarvoor is 2020.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 10 aug 2017, 10:45
door Nitein-Repart
Was een tweede trein Münster-Osnabrück die niet op ieder station stopte geen mogelijkheid? En blijft buiten de spits de slechte aansluiting op de RE naar Bremen bestaan?

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 10 aug 2017, 11:58
door Nitein-Repart
Alles over de ontwikkelingen rondom het Teutoburger-/Waldnetz is hier te vinden:
http://twn.keolis.de

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 21:14
door KL577
Het Niedersachsenticket gaat in ieder geval gelden tot aan Hengelo (https://niedersachsenticket.de/):
Das Niedersachsen-Ticket gilt ab dem Fahrplanwechsel 10.12.2017 für die Fahrt bis nach Hengelo (NL) auf der Strecke über Bad Bentheim.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: wo 15 nov 2017, 06:53
door Nitein-Repart
http://m.westfalen-blatt.de/OWL/Lokales ... st-spaeter

Bielefeld (WB/bex).
Die Eurobahn übernimmt vom 10. Dezember an das Teutoburger-Wald-Netz. Zu den fünf Linien gehört auch die Wiehengebirgs-Bahn (RB 61) von Bielefeld nach Bad Bentheim – und dann weiter bis ins niederländische Hengelo.

Es ist die erste direkte Regionalzugverbindung von OWL in die Niederlande. Allerdings steht für den Betrieb der neuen Züge des Herstellers Stadler die Genehmigung immer noch aus, wie ein Sprecher des Nahverkehrsverbands Westfalen-Lippe (NWL) erläuterte.
Das zuständige Eisenbahnbundesamt bestätigte, dass das Verfahren noch laufe. Zum Zeitplan könne man keine Angaben machen.
Die Eurobahn, Tochterunternehmen des französischen Verkehrskonzerns Keolis, kündigte eine zeitnahe Information an.

Het is dus nog onzeker of de RB61 vanaf december naar Hengelo kan rijden. Ik vind het wel raar dat er nog geen enkele Keolis-stel in Nederland is gezien, terwijl de treindienst over minder dan een maand gaat rijden. Ik verwacht de eerste tijd nog vervangend busvervoer tussen Hengelo en Bad Bentheim.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: wo 15 nov 2017, 08:02
door Daniel
De Keolis stellen zijn gelijk aan de stellen die Abellio inzet tussen Arnhem en Düsseldorf, daar is in Nederland dus al toelating voor. Maar blijkbaar gaat het nog mis met de toelating in Duitsland.
Effect is natuurlijk hetzelfde: als een van beide mist kan je nog niet grensoverschrijdend rijden omdat er geen geschikt oud materieel beschikbaar is.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: wo 15 nov 2017, 09:34
door dennistd
Volgens mij gaat er per 10 december een niet nader te noemen materieelserie aan de kant die al eerder op Bentheim gereden heeft :mrgreen:

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: wo 15 nov 2017, 10:01
door Nitein-Repart
Los daarvan, de rijtijden op Hengelo-Bad Bentheim zijn ook iets aangepast, doordat er in Bad Bentheim niet meer overgestapt hoeft te worden en Flirt wat sneller is, zodat er in Hengelo iets ruimer gekeerd kan worden. DM'90 haalt de nieuwe rijtijden waarschijnlijk ook niet. Dus ik denk ook dat vervangend busvervoer op Oldenzaal-Bad Bentheim (waarbij in Oldenzaal je verder kan reizen met Syntus) de enige mogelijkheid is. Op Bad Bentheim-Bielefeld kunnen nogwel afgetrapte BR425'tjes rijden, die worden toch overal in Duitsland aan de kant gezet. N-Wagens kunnen de rijtijden op Bad Bentheim-Bielefeld waarschijnlijk ook niet halen.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: wo 15 nov 2017, 13:55
door Meltrain
Wat, worden de Baureihe 425 al grotendeels aan de kant gezet? :shock: Ze zijn nog geen 20 jaar.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: wo 15 nov 2017, 14:26
door cassie127
DB heeft de afgelopen jaren (en zal de komende jaren) nog wel wat trajecten verliezen waarop de br425 op ingezet wordt. Op de onder andere de lijnen RE 42 (vroeger br425 nu flirt), RE 78 en spitsritten van de RB 65.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: wo 15 nov 2017, 14:32
door Suus
Ik kan nergens vinden dat er BR425 aan de kant staan. Stellen die vrij kwamen zijn bijvoorbeeld gebruikt om nog oudere treinen aan de kant te zetten.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 23 nov 2017, 20:11
door Daniel
Uit een gelinkt artikeltje in een ander topic in dit forumdeel...
Die Verlängerung bis Hengelo könne sich um wenige Wochen verzögen, verweist VVOWL-Geschäftsführer Ludger Siemer auf die Fahrzeugabnahme auf niederländischer Seite
Vertaling: De verlenging naar Hengelo [van de RB61] kan enkele weken vertraging oplopen. Hiermee wijst VVOWL-directeur Ludger Siemer op de toelating van de treinen aan de Nederlandse kant

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 10:58
door en-es
Haha dacht ik het niet. Ik wilde in het weekend van 16/17 december met die trein gaan reizen maar dat moet ik dus uitstellen.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: vr 24 nov 2017, 11:09
door Nitein-Repart
Ik had al verwacht dat de RB61 op 10 december nog niet naar Hengelo ging rijden, omdat er nog geen enkele trein in Nederland gezien is. Hopelijk wordt het probleem met de toelating snel opgelost en kunnen er vanaf januari (liever wat eerder) treinen rijden tussen Hengelo en Osnabrück.