Pagina 11 van 14

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: vr 06 apr 2018, 14:29
door Nitein-Repart
marvinkok schreef:De laatste dagen gaat het erg goed met de RB61. Geen enkele uitval, en alles op tijd (A)
Dat is ookwel sjoemelen met statistiek, want als je alle risicofactoren eruit haalt stijgt de punctualiteit en betrouwbaarheid van de treinverbinding. Het gaat er ook niet om hoe deze week gepresteerd wordt (pendelen tussen Hengelo en Bad Bentheim hebben we tussen 2011 en 2013 geprobeerd en dat was geen succes), het gaat erom hoe volgende week gepresteerd als weer de gehele route tussen Hengelo en Bielefeld gereden wordt. Ik hoop niet dat er weer massaal treinen uitvallen zoals dat met het paasweekend gebeurde.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: vr 06 apr 2018, 14:57
door Suus
De RB61 heeft wat problemen met de stop in Wissingen. Het perron is daar maar 26 centimeter hoog terwijl de trein een uitstap op 76 centimeter heeft. Bij het halteren moet de machinist op dit station daarom een houten krukje voor de deur leggen. Alle reizigers moeten dan gebruik maken van deze ene deur.

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... ig146.html

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: vr 06 apr 2018, 15:46
door reisthijs
Nou, geweldig hoor. Ze hebben een 'oplossing' gevonden voor een probleem dat alleen op papier bestaat.
En de reizigers stappen gewoon náást dat krukje van de treeplank _O-

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: vr 06 apr 2018, 22:57
door dennistd
Erno-BE schreef:
marvinkok schreef:De laatste dagen gaat het erg goed met de RB61. Geen enkele uitval, en alles op tijd (A)
Dat is ookwel sjoemelen met statistiek, want als je alle risicofactoren eruit haalt stijgt de punctualiteit en betrouwbaarheid van de treinverbinding. Het gaat er ook niet om hoe deze week gepresteerd wordt (pendelen tussen Hengelo en Bad Bentheim hebben we tussen 2011 en 2013 geprobeerd en dat was geen succes), het gaat erom hoe volgende week gepresteerd als weer de gehele route tussen Hengelo en Bielefeld gereden wordt. Ik hoop niet dat er weer massaal treinen uitvallen zoals dat met het paasweekend gebeurde.
Het toont in elk geval aan dat de problemen niet aan Nederlandse zijde liggen, maar ontstaan in Duitsland. Hetzij door vertragingen op de rest van de route, hetzij door het omschakelen van de spanning.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: ma 09 apr 2018, 18:07
door RTBS
Helaas zit er nog altijd geen enkele verbetering in, sterker nog, de treinuitval lijkt alleen maar groter te worden:

https://www.tubantia.nl/hengelo-e-o/alw ... ~a609e69c/

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: ma 09 apr 2018, 18:15
door isadora
Gewoon kappen met die handel, krukje op Marktplaats en snel vergeten. :neg:

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 12 apr 2018, 23:50
door dennistd
De dreiging van een ontbinding van het contract is van de baan: http://www.westfalen-blatt.de/OWL/Biele ... Thema-mehr

Overigens hebben vandaag en gisteren alle treinen tussen Bentheim en Hengelo gereden. *O*

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: vr 13 apr 2018, 06:28
door regenmaker
dennistd schreef:De dreiging van een ontbinding van het contract is van de baan
Goed om te lezen dat het merkbaar beter gaat in Duitsland. Nu nog Hengelo - Bad Bentheim volledig op de rails krijgen.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: za 14 apr 2018, 10:27
door ODRAIL
dennistd schreef:De dreiging van een ontbinding van het contract is van de baan: http://www.westfalen-blatt.de/OWL/Biele ... Thema-mehr
Mooi ... wat mij betreft kan men het houden op een gevalletje opstartproblemen. Zoals dit bij de meeste nieuwe concessie's hier in ons land gaat :wink: .

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: za 14 apr 2018, 11:16
door Suus
Keolis rijdt vandaag weer niet.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: za 14 apr 2018, 11:47
door PHS
Overijssel heeft het met de ingang van de nieuwe dienstregeling wel getroffen. De provincie heeft nu zowel de prijs voor het station (Zwolle Stadshagen) als de treindienst (de s20300 / RB61) met de slechtste punctualiteit in handen. Dat kan niet de bedoeling zijn geweest.

Is er al zicht op wanneer de software-update van Stadler gaat komen? Want dat was toch het grootste probleem tot nu toe?

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: za 14 apr 2018, 11:55
door Daniel
Suus schreef:Keolis rijdt vandaag weer niet.
Er reed één trein niet en toen meldde NS gelijk een storing door beperkingen in de materieelinzet voor de hele dag. De storing was echter voor de daaropvolgende trein vertrok alweer voorbij. Zie op dit moment ook geen uitval van Hengelo naar Bielefeld.
Edit: Herstel, er is nog één trein uitgevallen 4 uur na de eerste uitval. Zelfde omloop toevallig?

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: za 14 apr 2018, 21:11
door en-es
Ik was vanochtend in Oldenzaal en Hengelo. Het lijkt erop dat de dienst geknipt is en dat in Bad Bentheim overgestapt moet worden. Zelf zat ik in de trein die om 11.19 uit Oldenzaal naar Hengelo vertrok. Die zou +15 hebben maar kwam gewoon op tijd. Was een trein uit Bad Bentheim die geen reizigers had. Ik stapte in en was de enige reiziger in de trein. Het vreemde was dat andere reizigers die in Oldenzaal stonden te wachten niet instapten en blijkbaar de voorkeur gaven aan Blauwnet dat om 11.32 vertrok.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: zo 15 apr 2018, 00:44
door dennistd
De dienst is inderdaad geknipt: tussen Hengelo en Bad Bentheim pendelt de ET4.01, terwijl vanaf Bad Bentheim de trein lang staat te keren. Overigens met een machinist die alleen maar Bad Bentheim-Schüttorf rijdt en daar de tegentrein weer overneemt naar Bad Bentheim. Vanavond werd overigens negatief gekeerd van t20384 op t20387 waardoor die laatste met zo'n +10 vertrok. Het stel van t20380 was afgerangeerd.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: zo 15 apr 2018, 23:00
door RTBS
Lijkt me een prima tijdelijke oplossing totdat de treinen probleemloos rijden. Vandaag geen uitval.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: ma 16 apr 2018, 12:46
door ICE105
Vandaag weer volop uitval. Nog altijd opstartproblemen?

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: wo 18 apr 2018, 18:24
door mijack1985
dennistd schreef:De dienst is inderdaad geknipt: tussen Hengelo en Bad Bentheim pendelt de ET4.01, terwijl vanaf Bad Bentheim de trein lang staat te keren. Overigens met een machinist die alleen maar Bad Bentheim-Schüttorf rijdt en daar de tegentrein weer overneemt naar Bad Bentheim. Vanavond werd overigens negatief gekeerd van t20384 op t20387 waardoor die laatste met zo'n +10 vertrok. Het stel van t20380 was afgerangeerd.
Uit nieuwsgierigheid. Is deze methode nog steeds van toepassing. NS reisplanner geeft nog steeds "beperkingen in materieel inzet" aan.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: wo 18 apr 2018, 20:33
door dennistd
Nee, sinds deze week wordt weer doorgaand gereden. Je ziet de gevolgen...

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: wo 18 apr 2018, 20:48
door Nitein-Repart
Misschien toch maar de treindienst Hengelo-Bad Bentheim tot juni opheffen en intensief testritten rijden totdat de storingen verholpen zijn, want zo gaat hem niet worden. Vanuit Hengelo op de even uren een bus Hengelo-Oldenzaal-Bad Bentheim en op de oneven uren kunnen reizigers met nahverkehrtarif gebruik maken van de IC Berlin tussen Hengelo en Bad Bentheim (wel overleggen met DB Fernverkehr). De concessieverlener, vervoerder en fabrikant hebben zich op een aantal zaken flink verkeken, waardoor je dit soort problemen nu hebt.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 19 apr 2018, 02:42
door Z2N
De pendeldienst tussen Hengelo en Bad Bentheim, die een tijdje geprobeerd is, werkte best redelijk, dus helemaal opheffen is niet nodig. Wel is het een idee om meer testritten te doen, maar dat kan zonder de gewone dienstregeling te schaden.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 19 apr 2018, 07:24
door Nitein-Repart
Betaal jij voor de kosten van die pendeldienst, want de vorige pendeldienst die tussen 2011 en 2013 reed was nou niet bepaald een succes qua reizigersaantallen.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 19 apr 2018, 08:07
door Suus
Jouw voorstel (paar maanden de dienst opheffen) is wel lekker reizigersvriendelijk wil je zeggen?

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 19 apr 2018, 08:27
door Nitein-Repart
Mijn voorstel past wel binnen het budget. Het is met een serieuze proef (7 dagen per week 13 tot 15 ritten per dag met comfortabel materieel) aangetoond dat een losse pendel Hengelo-Bad Bentheim niet werkte.

Het is een beetje een vals dilemma, maar ik liever niet dat er in Overijssel nog meer buslijnen worden ingekrompen of opgeheven om ter compensatie voor een paar man een losse treindienst Hengelo-Bad Bentheim te rijden.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 19 apr 2018, 08:30
door Suus
Jij bent de enige die hier over budget is begonnen. Volgens mij komen de meerkosten en de boete voor de slechte prestaties gewoon voor rekening van de vervoerder, het is hun verantwoordelijkheid.

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Geplaatst: do 19 apr 2018, 09:05
door Nitein-Repart
Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van Keolis, maar ook van de concessieverlener (te weinig voorbereiding) en de fabrikant (inschattingsfouten). Het zijn allemaal wel problemen waarvoor Duitsland verantwoordelijk is. Nederland heeft zijn plichten (financiering en treinpaden) voldaan en het zou gek zijn dat Nederland voor de kosten moet opdraaien waarvoor de Duitsers (Duitse concessieverlener, vervoerder en fabrikant) verantwoordelijk zijn. Ik weet alleen niet of de financiering van trein en bus in Duitsland volledig gescheiden is.