Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13558
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Meltrain » Do 19 Apr 2018, 09:23

Met dat laatste ben ik het eens, maar waarom denk je dat Overijssel (extra) moet betalen voor die pendeldienst?
Verder is de concessie volgens mij al 2 jaar geleden gegund, dus de opdrachtgever valt nauwelijks iets kwalijk te nemen.

Verder hebben reizigers liever een verbinding met een goede overstap dan helemaal geen verbinding.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2484
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Nitein-Repart » Do 19 Apr 2018, 09:31

Een concessie met een internationale trein vergt nog altijd (veel) meer voorbereiding dan een "normale" concessie zonder internationale trein. Ik heb gelezen dat voor Arnhem-Emmerich-Düsseldorf vijf jaar voorbereidingstijd genomen is om alle randvoorwaarden die nodig zijn voor een internationale trein door te lopen. Bij Hengelo-Bad Bentheim-Bielefeld komt bij mij over van "oh, die trein staat in Bad Bentheim in 54 minuten te keren, kunnen we gelijk de treindienst verlengen naar Hengelo, als de vervoerder dezelfde treinen bestelt als de vervoerder die op Arnhem-Emmerich-Düsseldorf komt te rijden komt vast alles goed". En dat heeft nu z'n gevolgen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37751
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Suus » Do 19 Apr 2018, 09:47

In mei 2014 is al besloten dat in de concessie die in december 2017 in zou gaan een treindienst verlengd zou worden naar Hengelo, slechts een half jaar na het opheffen van de Grensland. Op 6 november 2014 werd bekend dat Eurobahn had gewonnen, daar zijn nog wel wat procedures geweest, zodat pas in juni 2015 de concessie rechtsgeldig werd.

De treinstellen zijn begin september 2015 besteld. Dat lijkt mij allemaal echt voldoende voorbereiding, de voltooide stellen zijn door spotters in Duitsland ook al veel eerder waargenomen dan op de afleverdatum 8 december 2017. Je kan je afvragen waarom dat zo ontzettend lang heeft geduurd, maar dat lijkt mij aan de vervoerder gelegen te hebben.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2484
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Nitein-Repart » Do 19 Apr 2018, 09:55

afleverdatum 8 december 2017

De afleverdatum twee dagen voor het ingaan van de concessie is wel erg tricky. Maar in Duitsland rijdt Keolis sinds maart wel soepeltjes, aldus ik hoor er weinig van. Het probleem is het grensoverschrijdende gedeelte ten westen van Bad Bentheim. Daar zijn de stellen niet eerder dan medio december 2017 gezien. Geen idee wiens verantwoordelijkheid het precies was om op tijd (liefst enkele maanden van tevoren) te beginnen met de testprocedure en ook met de toelatingsprocedure, want daar ging het ook mis.

Ik ben trouwens wel blij dat een treinverbinding tussen Hengelo en Nordhorn wat volgens mij eerder de bedoeling was nooit is doorgezet. Het reizigerspotentieel richting Osnabrück is vele male groter dan het reizigerspotentieel richting Nordhorn en richting Nordhorn is er nog een robuuste overstap mogelijk in Bad Bentheim, nu op buslijn 100, straks op de trein. Bij Hengelo-Bad Bentheim-Nordhorn zit je nog steeds met de krappe overstap op de trein naar Osnabrück, hetzelfde als ten tijde van de Grensland-Express, dus daar waren dan geen voordelen mee te behalen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

RTBS
Berichten: 46
Lid geworden op: Di 21 Nov 2017, 17:38

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor RTBS » Do 19 Apr 2018, 12:47

Wat ook meespeelde was het bezwaar van Westfalenbahn dat de concessie aan Eurobahn gegund was, dat bezwaar werd later weer ingetrokken maar zorgde wel voor vertraging in de bestelling. Zowel de fabrikant als Keolis hebben er kennelijk veel te makkelijk over gedacht en zijn veel te laat begonnen met testritten. Je mag toch onderhand wel verwachten dat de fabrikant het zaakje probleemloos aan het rijden krijgt...

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5447
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Z2N » Do 19 Apr 2018, 17:30

Over testritten wordt niet 'te makkelijk' gedacht, er zullen ongetwijfeld complicerende factoren in de bouw hebben gespeeld als er pas in december getest kon worden. Een trein wordt namelijk niet zomaar stilgezet als hij klaar is.
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37751
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Suus » Do 19 Apr 2018, 17:40

Echt wel, de datum dat materieel op naam wordt gezet wordt zo kort mogelijk voor de concessie-overgang gedaan in Duitsland. Dat scheelt namelijk geld.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5447
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Z2N » Do 19 Apr 2018, 17:54

Oh, Duitsland. Als zelfs daar kostenverschil op gemaakt wordt vraag je gewoon om problemen... :lol:
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Selivio
Berichten: 88
Lid geworden op: Za 30 Apr 2016, 12:02

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Selivio » Do 19 Apr 2018, 20:45

De NL-FLIRTs van Keolis zijn ook pas op 8 december overgeschreven van stadler naar keolis (feitelijk naar de leasemaatschappij waarvan keolis ze weer leased), dus da's niet alleen in Duitsland zo
Grt. Stefan (Mcn Keolis Nederland, voormalig inhuurkracht Arriva VDL)

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor groningen » Vr 20 Apr 2018, 12:53

Volgens mij de hele week al geen trein tussen Hengelo en Bad Bentheim van Keolis. In ieder geval zeer onregelmatig.

jelmerrr
Berichten: 825
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor jelmerrr » Vr 20 Apr 2018, 12:58

Gister stond ergens dat toen 2 vd 5 omlopen niet reed.

dennistd
Berichten: 2773
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor dennistd » Vr 20 Apr 2018, 13:03

2/5 wel, 3/5 niet. Vandaag is het andersom: drie van de vijf omlopen lijken te rijden
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2484
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Nitein-Repart » Vr 20 Apr 2018, 13:04

Is het niet zo dat iedere week weer andere stellen in de vijf omlopen komen? Als er uitgaande van wat er in de link die RTBS heeft gepost staat dat twee stellen niet verder mogen rijden dan Bad Bentheim en dan is het nu vervelend dat net die twee stellen in de omlopen rijden en daarnaast een stel die eerder wel goed kon omschakelen nu weer problemen vertoont dan krijg je dus een week met veel uitval. Ik weet trouwens niet of het bewust is dat Keolis de twee stellen die niet kunnen omschakelen nu inzet in de RB61 of dat het per ongeluk gebeurt. Het is wel de bedoeling dat straks alle acht de stellen probleemloos kunnen omschakelen in Bad Bentheim en ik ga er van uit dat er hard aan gewerkt wordt om dat voor elkaar te krijgen.

Ik heb bij Google Afbeeldingen gekeken en het blijkt dat de ET401, ET402, ET403, ET406 en de ET407 probleemloos in Nederland hebben gereden. Dus de probleemstellen zijn dan de ET404, ET405 en de ET408. Weet iemand (dennistd of marvinkok) of dat klopt?
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op Za 21 Apr 2018, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2484
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Nitein-Repart » Za 21 Apr 2018, 11:59

Interessant artikel:

Met de trein van Hengelo naar Bielefeld blijft een gok door stroomverschil

HENGELO/BIELEFELD – Wie de mededelingen over storingen op het spoor bijhoudt kent het bericht inmiddels maar al te goed: Minder treinen tussen Hengelo en Bielefeld vanwege beperkingen in de materieelinzet.

Lees verder: https://www.tubantia.nl/regio/met-de-tr ... ~a6502bdb/
Laatst gewijzigd door Zugführer op Za 21 Apr 2018, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: nieuwsbericht ingekort ivm copyright
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13558
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Meltrain » Za 21 Apr 2018, 14:56

Erno-BE schreef:Is het niet zo dat iedere week weer andere stellen in de vijf omlopen komen? Als er uitgaande van wat er in de link die Knoek heeft gepost staat dat twee stellen niet verder mogen rijden dan Bad Bentheim

Wie is Knoek en over welke link gaat het? :?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4633
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor ArrivaBas » Za 21 Apr 2018, 15:09

Een lid van Somda. Letterlijk dezelfde post staat ook op Somda. :X
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8861
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Hainje » Di 24 Apr 2018, 12:16

Daar mocht jij toch helemaal niet komen? :o
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor groningen » Di 24 Apr 2018, 12:37

Eergisteren kon iedereen op 2 soorten schermen (die met wit en licht blauw + oranje) in heel het land lezen dat de trein van 21.34 wel reed. In een artikel van Treinreiziger (van gisteren) wordt gesproken dat de uitval in april 2018 44 % is. Vandaag hebben van de eerste 7 treinen (6.34 - 12.34) 2 gereden vanaf Hengelo naar Duitsland.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4633
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor ArrivaBas » Di 24 Apr 2018, 17:33

Hainje schreef:Daar mocht jij toch helemaal niet komen? :o

O zeker wel. Ik ben daar alweer een alleraardigst tijdje gedeblokkeerd. (A)
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2484
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Nitein-Repart » Di 24 Apr 2018, 18:57

groningen schreef:Eergisteren kon iedereen op 2 soorten schermen (die met wit en licht blauw + oranje) in heel het land lezen dat de trein van 21.34 wel reed. In een artikel van Treinreiziger (van gisteren) wordt gesproken dat de uitval in april 2018 44 % is. Vandaag hebben van de eerste 7 treinen (6.34 - 12.34) 2 gereden vanaf Hengelo naar Duitsland.

Die 44% is eigenlijk nog optimistisch, aangezien in deze statistieken de eerste week van april is meegeteld, terwijl er toen alleen tussen Hengelo en Bad Bentheim werd gependeld vanwege werkzaamheden. Dus die week moet eigenlijk uit de statistieken worden gehaald (want nutteloos voor wie verder dan Bad Bentheim wou, in verband met trage bus) en dan komt het percentage nog hoger te liggen.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar als het mogelijk is, zou het Keolis sieren om de stellen die niet naar Nederland kunnen zoveel mogelijk niet in de te zetten in de RB61 en de stellen die wel naar Nederland kunnen wel in te zetten. Dat 1 omloop niet naar Nederland kan (dus 1x/5 uur een trein uitvalt), valt te overzien; 2 omlopen is al kritiek en bij 3 omlopen, wat al anderhalve week sprake van is, daar moet verbetering in komen in het liefst zo kort mogelijke termijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37751
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Suus » Di 24 Apr 2018, 19:06

Op Amsterdam Centraal werd vandaag omgeroepen dat het tot minstens zaterdag prut zou zijn met deze verbinding.

groningen schreef:Vandaag hebben van de eerste 7 treinen (6.34 - 12.34) 2 gereden vanaf Hengelo naar Duitsland.

Dan is er maar 1 werkende omloop.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3288
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor cassie127 » Wo 25 Apr 2018, 14:20

Vorige week wou ik overig de grens over (is ook zonder problemen retour gelukt) maar dan moet je met je internationale reisrecht ticket uit de NS-automaat bij Blauwnet inchecken. Echter werkt dit dus niet en ja als er geen conducteur is kan je dus 3 tot 4 dagen met dat ene kaartje reizen :lol:
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 26588,8 km, Bus: 1159,7 km, Metro: 185,5 km, Tram 42,2 km (29-10)

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3635
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor isadora » Vr 27 Apr 2018, 15:47

Vanaf morgenochtend weer onbeperkte inzet van materieel. (A)
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

en-es
Berichten: 667
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor en-es » Vr 27 Apr 2018, 16:41

Hoe vaak hebben we dat al gehoord *O*

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2484
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Teutoburger Wald-Netz (2018 - 2032)

Berichtdoor Nitein-Repart » Vr 27 Apr 2018, 17:11

isadora schreef:Vanaf morgenochtend weer onbeperkte inzet van materieel. (A)

Is gewoon niet grappig meer. Zou waarschijnlijk pas 2019 worden voordat ik deze trein ga uitproberen. Eerst zien dat er een betrouwbare treindienst gereden kan worden, zonder splitsing van de treindienst in Bad Bentheim.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten