Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
De Franse spoorwegmaatschappij SNCF introduceert een nieuwe merknaam voor de TGV-treinen: inOui. Volgens Le Parisien zullen de eerste treinen onder de nieuwe naam vanaf 2 juli rijden tussen Parijs en Bordeaux.
Misschien wil Frankrijk van zijn suffe logge imago af. Ze hebben immers een nagelnieuwe president gekozen die heeft beloofd de overheid grondig af te stoffen. Nou zijn de spoorwegen wel een exponent van dat imago. De SNCF staat bijna symbool voor inefficiënt en duur.
Maargoed, de naam TGV veranderen lijkt me wat ver gaan. Het is een ingeburgerd begrip en bovendien dekt het prima de lading: een trein die op hoge snelheid rijdt (en weinig stops maakt).
En verder: de beste benamingen worden bedacht in de kroeg onder het genot van een drankje en niet in de kantoren van veel te duur betaalde PR-bedrijven. Maar dat is mijn mening
Vreemde actie inderdaad. Het merk TGV is ijzersterk en in de hele wereld bekend.
Tegelijk wil ik de marketeers bij de SNCF niet tekort doen. De nieuwe campagne voor de LGV Sud Europe Atlantique is best geniaal: Parijs - Bordeaux in 2h04 dus we vragen Hollywood of de films wat korter mogen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Als ik het goed begrijp, dan blijft de naam TGV bestaan. Het wordt straks het een paraplubegrip voor alle hogesnelheidstreinen. Er zijn dan twee smaken TGV's: inOui en Ouigo. Praktisch gezien worden alle 'gewone' TGV's, die dus niet rijden onder een van de bestaande submerken (die behalve Ouigo zijn afgeschaft), hernoemd naar inOui. De SNCF geeft aan dit te doen omdat ze het monopolie gaan verliezen in 2021. Ook andere partijen zullen dan TGV's aanbieden. De SNCF wil twee sterke merken hebben voor als de concurrentie komt binnenmarcheren.
starx schreef:Misschien wil Frankrijk van zijn suffe logge imago af. Ze hebben immers een nagelnieuwe president gekozen die heeft beloofd de overheid grondig af te stoffen. Nou zijn de spoorwegen wel een exponent van dat imago. De SNCF staat bijna symbool voor inefficiënt en duur.
Maargoed, de naam TGV veranderen lijkt me wat ver gaan. Het is een ingeburgerd begrip en bovendien dekt het prima de lading: een trein die op hoge snelheid rijdt (en weinig stops maakt).
En verder: de beste benamingen worden bedacht in de kroeg onder het genot van een drankje en niet in de kantoren van veel te duur betaalde PR-bedrijven. Maar dat is mijn mening
Stiekeme hoop op dat de vaste dienstregeling, zoals we die kennen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en zelfs voormalige oostblok-landen als Tsjechië, Slowakije en Hongarije ook in Frankrijk geïntroduceerd wordt. Ik vind het vreemd dat dat in Frankrijk nog nooit gedaan is, terwijl er zelfs in het veel armere Hongarije met vaste uurs- en tweeuursdiensten gereden wordt. Als bezuinigingen zijn eenmansbediening op nevenlijnen en het sluiten van loketten op kleine stations en daarmee de introductie van kaartautomaten een optie.
Ik vind het ook vreemd dat de Fransen het merk "TGV" willen wegdoen. Het is toch een ijzersterk merk, net als ICE, RailJet en Eurocity in Centraal-Europa en iedereen kent het.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Als ik het artikel zo lees, vind ik het wel logisch.
OV-Magazine schreef:De merknaam sluit aan bij de andere merknamen die SNCF voert, zoals Ouigo (lowcost TGV, foto), Ouibus (intercitybussen) en Ouicar (deelauto’s). De afgelopen veertig jaar stond TGV synoniem voor de Franse hogesnelheidstrein, maar SNCF wil met de naderende concurrentie op het hsl-net een herkenbare formule voeren. Om diezelfde reden kondigde het bedrijf in maart al aan afscheid te nemen van de online formule iDTGV.
Gisteren heft de SNCF een persmoment gehad op station Paris Montparnasse, rond de opening van de nieuwe LGV-lijnen Tours - Bordeaux en Le Mans - Rennes op 2 juli. Daarbij werd ook het nieuwe materieel getoond voor deze lijnen, met dus het eerste publieke moment van de naam inOui. En, patatras: er stond nog 'gewoon' TGV bij. Dan wel het nieuwe "logo", in strakke letters, maar dit betekent dat zelfs op de treinen zelf de naam TGV niet helemaal verdwijnt. :)