TGV wordt omgedoopt tot inOui

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

TGV wordt omgedoopt tot inOui

Bericht door webguy »

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF introduceert een nieuwe merknaam voor de TGV-treinen: inOui. Volgens Le Parisien zullen de eerste treinen onder de nieuwe naam vanaf 2 juli rijden tussen Parijs en Bordeaux.
Bron: OV Magazine

Zie ook http://www.sncf.com/fr/content/pressean ... cf26052017
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TGV wordt omgedoopt tot inOui

Bericht door Ardan »

Ik denk niet dat de naam TGV uit de volksmond gaat verdwijnen. Wie heeft nou weer zo'n stompzinnige naam als inOui bedacht..

Ik moet trouwens aan eskimo's denken :P
Ik doe ook maar wat
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: TGV wordt omgedoopt tot inOui

Bericht door webguy »

Afbeelding
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: TGV wordt omgedoopt tot inOui

Bericht door starx »

Misschien wil Frankrijk van zijn suffe logge imago af. Ze hebben immers een nagelnieuwe president gekozen die heeft beloofd de overheid grondig af te stoffen. Nou zijn de spoorwegen wel een exponent van dat imago. De SNCF staat bijna symbool voor inefficiënt en duur.

Maargoed, de naam TGV veranderen lijkt me wat ver gaan. Het is een ingeburgerd begrip en bovendien dekt het prima de lading: een trein die op hoge snelheid rijdt (en weinig stops maakt).
En verder: de beste benamingen worden bedacht in de kroeg onder het genot van een drankje en niet in de kantoren van veel te duur betaalde PR-bedrijven. Maar dat is mijn mening :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: TGV wordt omgedoopt tot inOui

Bericht door Suus »

Vreemde actie inderdaad. Het merk TGV is ijzersterk en in de hele wereld bekend.

Tegelijk wil ik de marketeers bij de SNCF niet tekort doen. De nieuwe campagne voor de LGV Sud Europe Atlantique is best geniaal: Parijs - Bordeaux in 2h04 dus we vragen Hollywood of de films wat korter mogen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: TGV wordt omgedoopt tot inOui

Bericht door Hainje »

Als ze Disney films opzetten heb je dat probleem niet. :p
🍉
PHS

Re: TGV wordt omgedoopt tot inOui

Bericht door PHS »

Als ik het goed begrijp, dan blijft de naam TGV bestaan. Het wordt straks het een paraplubegrip voor alle hogesnelheidstreinen. Er zijn dan twee smaken TGV's: inOui en Ouigo. Praktisch gezien worden alle 'gewone' TGV's, die dus niet rijden onder een van de bestaande submerken (die behalve Ouigo zijn afgeschaft), hernoemd naar inOui. De SNCF geeft aan dit te doen omdat ze het monopolie gaan verliezen in 2021. Ook andere partijen zullen dan TGV's aanbieden. De SNCF wil twee sterke merken hebben voor als de concurrentie komt binnenmarcheren.
Nitein-Repart
Berichten: 3532
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: TGV wordt omgedoopt tot inOui

Bericht door Nitein-Repart »

starx schreef:Misschien wil Frankrijk van zijn suffe logge imago af. Ze hebben immers een nagelnieuwe president gekozen die heeft beloofd de overheid grondig af te stoffen. Nou zijn de spoorwegen wel een exponent van dat imago. De SNCF staat bijna symbool voor inefficiënt en duur.

Maargoed, de naam TGV veranderen lijkt me wat ver gaan. Het is een ingeburgerd begrip en bovendien dekt het prima de lading: een trein die op hoge snelheid rijdt (en weinig stops maakt).
En verder: de beste benamingen worden bedacht in de kroeg onder het genot van een drankje en niet in de kantoren van veel te duur betaalde PR-bedrijven. Maar dat is mijn mening :lol:
Stiekeme hoop op dat de vaste dienstregeling, zoals we die kennen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en zelfs voormalige oostblok-landen als Tsjechië, Slowakije en Hongarije ook in Frankrijk geïntroduceerd wordt. Ik vind het vreemd dat dat in Frankrijk nog nooit gedaan is, terwijl er zelfs in het veel armere Hongarije met vaste uurs- en tweeuursdiensten gereden wordt. Als bezuinigingen zijn eenmansbediening op nevenlijnen en het sluiten van loketten op kleine stations en daarmee de introductie van kaartautomaten een optie.

Ik vind het ook vreemd dat de Fransen het merk "TGV" willen wegdoen. Het is toch een ijzersterk merk, net als ICE, RailJet en Eurocity in Centraal-Europa en iedereen kent het.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: TGV wordt omgedoopt tot inOui

Bericht door frankberg19 »

Als ik het artikel zo lees, vind ik het wel logisch.
OV-Magazine schreef:De merknaam sluit aan bij de andere merknamen die SNCF voert, zoals Ouigo (lowcost TGV, foto), Ouibus (intercitybussen) en Ouicar (deelauto’s). De afgelopen veertig jaar stond TGV synoniem voor de Franse hogesnelheidstrein, maar SNCF wil met de naderende concurrentie op het hsl-net een herkenbare formule voeren. Om diezelfde reden kondigde het bedrijf in maart al aan afscheid te nemen van de online formule iDTGV.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: TGV wordt omgedoopt tot inOui

Bericht door Meltrain »

Ouigo vind ik wel aan geniale naam, omdat het op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden, maar de naam inOui heeft dat niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: TGV wordt omgedoopt tot inOui

Bericht door diederickx »

Ik dacht eerst dat het een woordspeling op ennui (ververling) was, maar dat bedoelen ze vast niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: TGV wordt omgedoopt tot inOui

Bericht door Z2N »

Gisteren heft de SNCF een persmoment gehad op station Paris Montparnasse, rond de opening van de nieuwe LGV-lijnen Tours - Bordeaux en Le Mans - Rennes op 2 juli. Daarbij werd ook het nieuwe materieel getoond voor deze lijnen, met dus het eerste publieke moment van de naam inOui. En, patatras: er stond nog 'gewoon' TGV bij. Dan wel het nieuwe "logo", in strakke letters, maar dit betekent dat zelfs op de treinen zelf de naam TGV niet helemaal verdwijnt. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten