Spoordienstregeling Duitsland 2018

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Nitein-Repart »

De treindienst op de RB27 tussen Köln en Rommerskirchen wordt met een paar treinen uitgebreid, waaronder een aantal treinen op zaterdag en zondag, dit om de RE8 iets te ontlasten.
Is verlenging naar Grevenbroich niet mogelijk? Is namelijk een grotere plaats en Grevenbroich wordt ook bedient door de RB38 (of zijn opvolgers daarvan).
De RB32 Wesel - Bocholt gaat voortaan altijd 1x/uur rijden. De 2-uursdienst verdwijnt.
Dat is heel positief. Ik hoop dat de eerste ritten vanuit Bocholt in het weekend ook beginnen om half zeven in plaats van half elf.
De treindiensten op de RE10 worden een half uur omgedraaid, zodat er naar Kleve een betere aansluiting is op de treinen uit Keulen.
Momenteel is de aansluiting tussen de RE10 en de RE7 in Krefeld 11/12-minuten. Dit lijkt mij prima, waarom zou je dat willen veranderen? Lijkt mij in ieder geval niet wenselijk om de reizigers tussen Kleve/Gogh/Geldern/etc. en Köln via Düsseldorf te laten reizen omdat je daarmee de RE1 en de RE5 nog zwaarder belast.
De RB25 wordt van Meinerzhagen via Lüdenscheid-Brügge naar Lüdenscheid verlengd. Vooralsnog zal tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid slechts 1x/2 uur gereden worden, en ook de twee geplande tussenstations gaat nog niet open. Tussen Lüdenscheid-Brügge en Lüdenscheid rijden nu meer treinen.
Was Köln-Brügge niet mogelijk dan, in plaats van Köln-Lüdenscheid? Zo kunnen er stations komen in Kierpse en Oberbrügge en is er een uursdienst mogelijk tussen Meinerzhagen en Brügge, omdat je gemakkelijk in een half uur van Meinerzhagen naar Brügge kan.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door regenmaker »

Erno-BE schreef:
De RB32 Wesel - Bocholt gaat voortaan altijd 1x/uur rijden. De 2-uursdienst verdwijnt.
Dat is heel positief. Ik hoop dat de eerste ritten vanuit Bocholt in het weekend ook beginnen om half zeven in plaats van half elf.
Dit zal wel vast een voorbereiding zijn op het combineren splitsen in Wesel wanneer alles geëlektrificeerd is. In de toekomst heb je dus ook elk uur een rechtstreekse verbinding tussen Bocholt en Düsseldorf Hbf.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Dat zou wel een enorme vooruitgang betekenen voor Bocholt en Hammlicken. De RE5 (waarop de pendel Bocholt-Wesel op aansluit) is zeer onbetrouwbaar waardoor de aansluiting in Wesel vaak misgaat en reizigers naar Bocholt en Hammlicken te maken krijgen met +60 of zelfs +120. Uitgaande van de dienstregeling zou er in Hammlicken gekruist moeten worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Suus »

Erno-BE schreef:
De treindienst op de RB27 tussen Köln en Rommerskirchen wordt met een paar treinen uitgebreid, waaronder een aantal treinen op zaterdag en zondag, dit om de RE8 iets te ontlasten.
Is verlenging naar Grevenbroich niet mogelijk? Is namelijk een grotere plaats en Grevenbroich wordt ook bedient door de RB38 (of zijn opvolgers daarvan).
Nee, want zoals van de week al besproken wordt de uitbreiding van de dienst betaald door Nahverkehr Rheinland (NVR), die slechts tot Pulheim verantwoordelijk zijn. In Pulheim kan niet gekeerd worden, dus wordt er één station verder gereden waar dat wel kan.
Erno-BE schreef:
De RB32 Wesel - Bocholt gaat voortaan altijd 1x/uur rijden. De 2-uursdienst verdwijnt.
Dat is heel positief. Ik hoop dat de eerste ritten vanuit Bocholt in het weekend ook beginnen om half zeven in plaats van half elf.
Zowel op zaterdag als zondag komen er drie treinparen bij. Dat houdt in dat op zaterdag om 17:33, 19:33 en 21:33; en op zondag om 9:33, 11:33 en 13:33 in Bocholt een trein zal vertrekken.
Erno-BE schreef:
De RB25 wordt van Meinerzhagen via Lüdenscheid-Brügge naar Lüdenscheid verlengd. Vooralsnog zal tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid slechts 1x/2 uur gereden worden, en ook de twee geplande tussenstations gaat nog niet open. Tussen Lüdenscheid-Brügge en Lüdenscheid rijden nu meer treinen.
Was Köln-Brügge niet mogelijk dan, in plaats van Köln-Lüdenscheid? Zo kunnen er stations komen in Kierpse en Oberbrügge en is er een uursdienst mogelijk tussen Meinerzhagen en Brügge, omdat je gemakkelijk in een half uur van Meinerzhagen naar Brügge kan.
Brügge is als zinken in het zicht van de kust. Overigens past het dan nog steeds niet, het probleem is dat er een kruisingsmogelijkheid zou komen bij een van de nieuwe tussenstations, maar door problemen met de vergunningen kunnen die nog niet in gebruik worden genomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Nitein-Repart »

De bus tussen Meinerzhagen en Brügge doet er 28 minuten over, de trein kan gemakkelijk in 25 minuten van Meinerzhagen naar Brügge rijden. Meinerzhagen is dubbelsporig dus daar kan gekruist worden. Echter als je wilt doorrijden naar Lüdenscheid dan red je het niet in een half uur.

En ik ben nog steeds benieuwd waarom de RE10 een half uur verschoven moet worden? Aansluiting op de RE7 naar Köln in Krefeld wordt dan 41 in plaats van 11 minuten. Lijkt mij niet wenselijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Suus »

Meinerzhagen is dubbelsporig maar het tweede spoor kan niet in gebruik genomen worden omdat er geen vergunning is voor het eilandperron.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Tenzij de RB25 een half uur wordt verschoven is er helaas net geen aansluiting mogelijk tussen de RB25 en de RB52 in Brügge. Overstap wordt dan tussen de 55 en 58 minuten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Suus »

De nieuwe treinen voor Stuttgart - Singen, Stuttgart - Freudenstadt en Stuttgart - Crailsheim zijn geleverd: http://www.railjournal.com/index.php/ro ... twork.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door cassie127 »

Ik zie net dat de huidige RB 37 Duisburg Hbf - Duisburg Entefang zal blijven rijden. Alleen heb ik geen idee of het nummer gelijk blijft
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Nitein-Repart »

De treindiensten op de RE10 worden een half uur omgedraaid, zodat er naar Kleve een betere aansluiting is op de treinen uit Keulen.
Dienstregeling van de RE10 en RE7 blijven zo goed als gelijk, dus dit is onzin.
De RB25 wordt van Meinerzhagen via Lüdenscheid-Brügge naar Lüdenscheid verlengd. Vooralsnog zal tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid slechts 1x/2 uur gereden worden, en ook de twee geplande tussenstations gaat nog niet open. Tussen Lüdenscheid-Brügge en Lüdenscheid rijden nu meer treinen.
Er komt toch wel een aansluiting tussen de RB25 en RB52 in Brügge, 3 minuten bedraagt deze aansluiting.
CFL is voornemens enkele RE's Luxemburg - Trier - Koblenz te verlengen naar Keulen. Welke treinen dit zullen zijn is niet bekend. De directe verbinding Keulen - Luxemburg kwam enkele jaren geleden te vervallen met de komst van de uurdienst Luxemburg - Koblenz.
Ik heb één directe trein Düsseldorf-Luxemburg gezien, tussen Düsseldorf en Koblenz als IC en tussen Koblenz en Luxemburg als RE.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Jef400 »

Dat zou dan om het weekend gaan dat die patroontijden worden aangepast denk ik? Doordeweeks rijdt RE10 natuurlijk ieder halfuur...
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
metrophil
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 11:28
Locatie: Karlsruhe, voormalig Ruhrgebied

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door metrophil »

cassie127 schreef:Ik zie net dat de huidige RB 37 Duisburg Hbf - Duisburg Entefang zal blijven rijden. Alleen heb ik geen idee of het nummer gelijk blijft
Eerder heeft de nieuwe RB Bedburg-Düsseldorf de nummer 37 gehad, maar nu is dit de RB39 (de andere RB39 in de spoorboekje van NRW rijdt uitsluitend in Rheinland-Pfalz) en dus denk ik dat de RB37 zijn nummer behoudt.
Erno-BE schreef:
CFL is voornemens enkele RE's Luxemburg - Trier - Koblenz te verlengen naar Keulen. Welke treinen dit zullen zijn is niet bekend. De directe verbinding Keulen - Luxemburg kwam enkele jaren geleden te vervallen met de komst van de uurdienst Luxemburg - Koblenz.
Ik heb één directe trein Düsseldorf-Luxemburg gezien, tussen Düsseldorf en Koblenz als IC en tussen Koblenz en Luxemburg als RE.
Het zal alleen een treinpaar zijn. De RE 5107 uit Luxembourg 06:05 rijdt vanaf Koblenz door als IC, stopt onderweg in Andernach, Remagen, Bonn Hbf en Köln Hbf, en komt om 10:09 aan in Düsseldorf Hbf. De trein rijdt als IC 5106 terug van Düsseldorf om 13:50 en is in Luxemburg om 17:33.
Erno-BE schreef:De bus tussen Meinerzhagen en Brügge doet er 28 minuten over, de trein kan gemakkelijk in 25 minuten van Meinerzhagen naar Brügge rijden. Meinerzhagen is dubbelsporig dus daar kan gekruist worden. Echter als je wilt doorrijden naar Lüdenscheid dan red je het niet in een half uur.
Maar niemand in de Volme dal wil alleen gaan naar Brügge. De meeste mensen willen naar de hoofdplaats van de regio, Lüdenscheid. Dus is het logisch voor mij, dat zij doorrijden willen naar Lüdenscheid. De busdiensten worden ook eerst met de uursdienst aangepasst.
Erno-BE schreef:
Er zal dagelijks een EC-treinpaar Frankfurt - Milaan gaan rijden. Deze wordt gereden met een Italiaanse ETR 610. De reistijd zal niet verschillen met de huidige verbindingen per overstap, maar dit zal de komende jaren gaan veranderen.
*O* Meer diversiteit te zien in Frankfurt binnenkort, alleen zal de ETR610 op spotonvriendelijke tijden te zien zijn waarschijnlijk ('s ochtends voor 8 uur al weg, aankomst pas na 22 uur 's avonds) en zullen de Modus-Wagen tussen Frankfurt en Würzburg definitief verdwijnen.
Deze nieuwe treinen komen met nieuwe treincategorie ECE Eurocity-Express, omdat de EC in Duitsland is gelijkwaardig als de IC, maar zij willen de trein in Duitsland verkopen als ICE.
Groetjes uit Duitsland
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door cassie127 »

Alle wijzigingen bij Deutsche Bahn: https://inside.bahn.de/winterfahrplan/? ... -1718_LZ01
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door RobertT »

Zie net dat de RE5 tussen Wesel en Oberhausen enkele dagen niet rijdt! Zou hier de aanleg van het 3e spoor aan debet zijn?Zo rijdt hij niet in de week van 11 dec maar wel in de week van 18 dec,in januari is er ook weer een week dat hij niet rijdt,en zo het hele jaar door rond de 20e of 25e van de maand lijkt hij een aantal dagen achter elkaar niet te rijden.
Laatst gewijzigd door RobertT op zo 29 okt 2017, 02:53, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door dennistd »

Voor zover ik zie rijdt ie steeds de laatste week van de maand (voorlaatste zaterdag t/m laatste zondag) niet. In december is het nog weer anders idd, dan alleen de 10e en pas vanaf de 18e weer, zal ongetwijfeld met de kerstdagen te maken hebben.
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door RobertT »

Ja,ik heb nog even goed gekeken en mijn bericht ook iets aangepast.Het lijkt telkens om een week per maand te gaan,het hele jaar door
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Wubbo »

Dat zal dan inderdaad vanwege werkzaamheden aan het derde spoor zijn.
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door RobertT »

En om dezelfde reden is de dienstregeling van de RE19(Arnhem-Dusseldorf)op bepaalde dagen aangepast.Vertrek is dan een kwartier eerder uit Arnhem,vervolgens lang stilstaan in Emmerich.Aan het begin van de avond eindigt en begint 1 trein dan zelfs in Zevenaar.
thejay
Berichten: 25
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 20:21

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door thejay »

Voor NRW heeft DB het navolgende wijzigingsoverzicht klaar:

http://www.deutschebahn.com/presse/dues ... _2017.html
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Ronald »

Aanvulling voor Mecklenburg-Vorpommern:
Na dreigende sluiting blijven er op de trajecten Waren (Müritz)-Inselstadt Malchow (RB15) en Volgast-Barth (RB25) toch voorlopig treinen rijden.
De RB15 gaat gereden worden door de HANSeatische Eisenbahn in tweeuursdienst; het Landkreis Mecklenburgische Seenplatte wordt voor de komende 10 jaar de opdrachtgever.
Op de RB25 wordt in ieder geval tot eind 2018 een (globale) uursdienst gereden tussen Barth en Volgast, waar aansluiting is in de richting Rostock en Stralsund. In tussentijd wordt de toekomst van de spoorlijn onderzocht, verlenging naar Prerow/Darß behoort tot de mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Meltrain »

De eerste 5 stellen ICE4 zijn in gebruik genomen op de verbindingen vanaf Hamburg naar München en Stuttgart.

Bron: Railway Gazette
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Sixhaven »

hellingersimon schreef:
Erno-BE schreef:
Suus schreef:CFL is voornemens enkele RE's Luxemburg - Trier - Koblenz te verlengen naar Keulen. Welke treinen dit zullen zijn is niet bekend. De directe verbinding Keulen - Luxemburg kwam enkele jaren geleden te vervallen met de komst van de uurdienst Luxemburg - Koblenz.
Ik heb één directe trein Düsseldorf-Luxemburg gezien, tussen Düsseldorf en Koblenz als IC en tussen Koblenz en Luxemburg als RE.
Het zal alleen een treinpaar zijn. De RE 5107 uit Luxembourg 06:05 rijdt vanaf Koblenz door als IC, stopt onderweg in Andernach, Remagen, Bonn Hbf en Köln Hbf, en komt om 10:09 aan in Düsseldorf Hbf. De trein rijdt als IC 5106 terug van Düsseldorf om 13:50 en is in Luxemburg om 17:33.
Ik heb eergisteren het genoegen gehad met deze trein te mogen reizen tussen Düsseldorf en Koblenz. Toch wel een aparte gewaarwording op met een Stadler KISS op een IC-verbinding in Duitsland vervoerd te worden. De mate van comfort is (uiteraard) beduidend lager dan dat je in Duitsland van een IC gewend bent, maar ook in vergelijking met een Nederlandse VIRM vond ik het er maar matigjes uitzien. Veel medereizigers waren duidelijk nog niet aan deze verbinding gewend en tevergeefs op zoek naar zitplaatsreserveringen. Een slordigheidje: Andernach stond op de Luxemburgse OBIS als Remagen vermeld, dat er dus twee keer op stond.

Wordt er voor deze IC overigens het reguliere Duitse IC-tarief gerekend of is hij goedkoper? Ik heb met deze trein gereisd omdat ik de prijzen van de ICE iets te gortig vond. Als deze IC tegen RE-tarief rijdt is dat zeer te prijzen.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Er geldt gewoon het IC-tarief voor de InterCityRegio Düsseldorf-Koblenz(-Luxemburg), Schönes-Wochenende-Tickets, etc. zijn niet geldig. Ik denk dat het verschil tussen de ICR en de RE vooral zit in dat de ICR een kwartier of meer sneller is ten opzichte van de RE5 en dat als op de ICE Düsseldorf-Koblenz(-Luxemburg) regionale tarieven geldig zijn, deze trein de druktes niet aankan, aangezien Düsseldorf-Köln-Koblenz een erg populair stuk is in het regionalverkehr en de RE5 de vraag soms bijna niet aankan in zijn eentje. Internationale reizigers zijn dan de dupe door reizigers die voor een dubbeltje met de sneltrein willen reizen en ik denk dat men dat wil voorkomen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door en-es »

Als het diezelfde trein is waarmee ik in mei van Igel naar Trier heb gereist dan vind ik het wel bizar dat je tussen Düsseldorf en Koblenz het IC-tarief moet betalen. Qua comfort stelt het weinig voor.
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door en-es »

Ik heb vanochtend die Luxemburgse treinstel gezien in Düsseldorf Hbf. Slechts 3 bakken maar. Ik vernam dat ICE105 een vertraging van 45 minuten had en met slechts 1 treinstel reed. Diezelfde ochtend nam ik de Zwitserse EC9 naar Mannheim. Ik was graag in de uitzichtsrijtuig gaan zitten maar die was ruim 2 maanden geleden al vrijwel volgeboekt. En mijn plek in een andere 1e klasse rijtuig was helaas niet aan de rijnzijde. De trein was licht vertraagd maar in Mannheim heb ik zonder problemen de aansluiting op ICE517 gehaald. Die was trouwens ook licht vertraagd. Ben nu ergens tussen Stuttgart en Ulm onderweg naar de Beierse hoofdstad. In Stuttgart nog nieuwe geel-witte treinen gezien. Ben trouwens blij dat ik zitplaatsreserveringen heb.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten