Spoordienstregeling Duitsland 2018

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Suus »

Omdat meerdere mensen er naar gevraagd hebben, hierbij alvast het topic voor de Spoordienstregeling 2018 in Duitsland. Het topic wordt steeds aangevuld en zal pas in het najaar (Q4) volledig compleet zijn.

De grootste verandering dit jaar is de openstelling van de nieuwe HSL tussen Nürnberg en Erfurt. De reistijd tussen München en Berlijn wordt ongeveer anderhalf uur minder. De HSL gaat in Bayern ook gedeeltelijk gebruikt worden voor regionaal verkeer. Het verdwijnen van langeafstandstreinen op het conventionele net tussen Nürnberg en Halle/Leipzig brengt daarnaast verbeteringen in het regionale treinverkeer met zich mee.

Langeafstandsverkeer
  • De treindienst München - Praag gaat voortaan 1x/2 uur in plaats van 1x/4 uur rijden.
  • Er komen drie ICE Sprinter-treinparen tussen München en Berlijn. Op zaterdag rijdt er één treinpaar, op zondag twee. De reistijd is ongeveer vier uur.
  • De trein Köln - Münster - Berlin krijgt een tegenrit Berlin - Münster - Köln die rond 8 uur vertrekt uit Berlijn en rond 11:30 in Münster zal zijn.
  • De treindienst Frankfurt - Nürnberg - Wenen wordt tussen Nürnberg en Wenen met 25 minuten versnelt en zal zo in de knoop van Linz Hbf vallen. De nieuwe ICE-sprinter Berlijn - Nürnberg - München zal een korte overstap geven in Nürnberg op de trein van/naar Wenen. Daarmee wordt dit de snelste reisroute tussen Berlijn en Wenen.
  • De IC tussen Stuttgart en Zürich wordt vrijgegeven voor regionale tickets en zal elk uur gaan rijden. Totdat alle nieuwe IC2's zijn afgeleverd zal wel 1x/2 uur in Singen overgestapt moeten worden.
  • Er zal dagelijks een EC-treinpaar Frankfurt - Milaan gaan rijden, treinpaar 52/151. Deze wordt gereden met een Zwitserse ETR 610. De reistijd zal niet verschillen met de huidige verbindingen per overstap, maar dit zal de komende jaren gaan veranderen.
  • De Nightjet krijgt op een aantal routes een aangepaste dienstregeling. De trein naar Berlijn en Hamburg gaat splitsen en combineren in Hildesheim. NJ 400/470 Zürich - Hamburg (08:06)/Berlijn (08:10) en NJ 401/471 Berlin (20:56)/Hamburg (20:45) Zürich.
  • Een treinpaar van de IC Karlsruhe - Stuttgart - Nürnberg wordt verlengd naar Leipzig via Bamberg en Jena.
  • Het nachtelijke IC-paar 2095/2098 München - Stuttgart - Frankfurt - Leipzig - Berlijn wordt een ICE en gaat meer nachten rijden.
  • Wanneer de ICE Amsterdam - Frankfurt over Köln-Messe/Deutz wordt omgeleid krijgt het 13x-nummers, wanneer de ICE Amsterdam - Frankfurt over Venlo wordt omgeleid krijgt het 15x-nummers.
Diverse treinparen krijgen weer een naam. Dat zijn onder meer:
  • ICE-treinpaar Hamburg - Wenen 90/91 krijgt de naam Vindobona.
  • RailJet-treinpaar München - Klagenfurt 110/111 krijgt de naam Hohe Tauern
  • EuroCity-treinpaar Frankfurt - Klagenfurt 112/113 krijgt de naam Blaue Enzian.
  • EuroCity Frankfurt - Klagenfurt 117 krijgt de naam Salzach.
  • ICE-treinpaar 1504/1507 Garmisch-Partenkirchen - Hamburg krijgt de naam Karwendel.
Regionaal treinverkeer
Baden-Württemberg
  • Na een aanbesteding zal de treindienst Stuttgart - Freudenstadt/Rottweil - Singen voortaan door DB Regio met nieuwe Talent2-treinen gereden worden. Dit belooft een flinke comfortverbetering te worden.
Bayern
  • De Franken-Thüringen-Express Nürnberg - Sonneberg wordt aangepast. Deze blijft 1x/uur rijden, maar zal 1x/2 uur tussen Coburg en Bamberg zonder tussenstops over de nieuwe HSL rijden. De reistijd voor deze treinen neemt daarbij ongeveer een half uur af. De treinen over de HSL gaat met dubbeldeksmaterieel rijden. De FTX kruist niet meer in Rödental maar in Coburg, waardoor de reistijd Coburg - Sonneberg 5 minuten afneemt en de overstappen in Sonneberg op de Süd-Thüringen-Bahn korter worden. Voor de ICE's die in Coburg stoppen worden extra treinen Coburg - Sonneberg bovenop de uurdienst ingezet, zodat de overstaptijd beperkt blijft.
  • Het aantal RE's tussen Lichtenfels en Nürnberg blijft ondanks deze wijziging gelijk. De "langzame" RE Nürnberg - Sonneberg en RE Nürnberg - Jena vormen samen een uursdienst tussen deze plaatsen. Deze treinen geven in Bamberg aansluiting op de ICE. De vrijgekomen Talent2's door de introductie van Dosto's op de snelle FTX worden gebruikt voor langere treinen op de resterende verbindingen. De treinen gaan op meer stations stoppen, maar door het inkorten van de lange stop in Bamberg blijft de reistijd gelijk.
  • De langzame RE Nürnberg - Sonneberg geeft in Lichtenfels overstap op de Main-Saale-Express Coburg - Hof/Bayreuth, waardoor de RE-uurdienst op Coburg - Lichtenfels behouden blijft.
  • De Main-Saale-Express Hof/Bayreuth - Bamberg wordt ongeveer tien minuten sneller en geven in Bamberg aansluiting op een ICE. De overstap op de Main-Spessart-Express Bamberg - Würzburg - Frankfurt am Main wordt ook flink ingekort.
  • De tijdsligging van de Agillis-stoptrein Bayreuth - Coburg wordt aangepast, zodat als de ICE stopt in Coburg er een goede aansluiting is. De stoptrein geeft in Lichtenfels goede aansluiting op de RB van/naar Saalfeld.
  • Vanwege onvoltooide werkzaamheden worden de tijdstippen die bepalen wat het noordelijke eindpunt van lijn S1 van de S-Bahn Nürnberg is gedurende een jaar aangepast.
  • Bij de S-Bahn München wisselen de S4 en S6. Lijn S4 zal buiten de spits structureel worden ingekort tot Ostbahnhof, lijn S6 zal naar Grafing Bf gaan rijden, en 2x/uur verder naar Ebersberg. De treinfrequentie tussen Grafing Bf en Ebersberg wordt daardoor van 10/10/40 aangepast naar ongeveer een 20-minutendienst (de derde trein per uur is de RB Grafing - Wasserburg).
  • De aansluiting op Leuchtenbergring van de S2 en S8 wordt verbeterd en gehalveerd naar 10 minuten.
Brandenburg
  • De RE1 gaat in de spits in Potsdam op Charlottenhof en Parc Sanssouci stoppen.
  • De RE1, RE2, RE7 en RB14 gaat voortaan stoppen op Berlin Ostkreuz.
  • De RE3 krijgt in de ochtend- en avondspits een extra spitsrit.
  • De RE9 gaat naar het vliegveld rijden zodra dit opengaat.
  • De RB26 gaat in Berlin-Mahlsdorf stoppen.
  • De RB60 gaat door een verhoogde baanvaksnelheid voortaan in Frankfurt aansluiten op de RE1.
  • De RB73 en RB74 blijven rijden.
  • De RB80 Jüterbog - Lutherstadt Wittenberg wordt opgeheven. Alle ritten worden overgenomen door de S2 van/naar Leipzig of de S8 van/naar Halle.
Hessen
  • Bij de Kurhessenbahn verdwijnen de BR 628's. De GTW's blijven in dienst, daarnaast komen er Desiro Classic's te rijden.
  • De treindienst Frankfurt - Mannheim en Frankfurt - Heidelberg blijft bij DB Regio, die daar ooit met TWINDEXX's zal gaan rijden. Nu zijn dat nog N-wagens.
Niedersachsen
  • Eerder dan verwacht zal de spoorlijn Einbeck Stadt - Einbeck-Salzderhelden heropend worden. Het doorrijden naar Göttingen is voorlopig nog niet mogelijk, dus komt er een pendeldienst. DB Regio schijnt deze te gaan rijden.
Nordrhein-Westfalen
Veel lijnen in NRW zien uitbreidingen op de late avond.
  • De treindienst RB38 (Düsseldorf - ) Neuss - Bedburg - Köln wordt geknipt. Bedburg - Köln blijft bij DB Regio en houdt het lijnnummer RB38, dit wordt op termijn een S-Bahn. Het overgebleven traject wordt de RB39 Düssel-Erft-Bahn en gaat gereden worden door VIAS met LINT54. Er zijn ook LINT41 door VIAS besteld, die zijn voor de RB34.
  • De treindienst op de RB27 tussen Köln en Rommerskirchen wordt met een paar treinen uitgebreid, waaronder een aantal treinen op zaterdag en zondag, dit om de RE8 iets te ontlasten.
  • De treindiensten op de RE10 worden een half uur omgedraaid, zodat er naar Kleve een betere aansluiting is op de treinen uit Keulen.
  • De RB32 Wesel - Bocholt gaat voortaan altijd 1x/uur rijden. De 2-uursdienst verdwijnt.
  • Het voortbestaan van de huidige RB37 Duisburg Hbf - Duisburg Entenfang is nog niet duidelijk.
  • De lijnen RB61, RB65, RB66 en RB72 gaan van Westfalenbahn naar Eurobahn Keolis over. Daarnaast gaat de RE78 van DB Regio naar Eurobahn Keolis over. De RB61 wordt verlengd van Bad Bentheim naar Hengelo en krijgt nieuwe FLIRT3 treinen. De RE78 gaat voortaan in het weekend rijden. Alle lijnen behalve de RB61 worden gereden met de treinstellen die Keolis overneemt van Westfalenbahn.
  • De RB25 wordt van Meinerzhagen via Lüdenscheid-Brügge naar Lüdenscheid verlengd. Vooralsnog zal tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid slechts 1x/2 uur gereden worden, en ook de twee geplande tussenstations gaat nog niet open. Tussen Lüdenscheid-Brügge en Lüdenscheid rijden nu meer treinen.
  • Rondom Brilon Wald wordt voor de zoveelste keer de treindienst aangepast. De R42 uit Korbach komt niet meer in Bestwig, maar wel vaker in Brilon Stadt.
  • De S6 tussen Düsseldorf en Köln en de S11 tussen Bergisch Gladbach en Dormagen gaan op zaterdag 3x/uur rijden
Rheinland-Pfalz
  • CFL is voornemens enkele RE's Luxemburg - Trier - Koblenz te verlengen naar Keulen. Welke treinen dit zullen zijn is niet bekend. De directe verbinding Keulen - Luxemburg kwam enkele jaren geleden te vervallen met de komst van de uurdienst Luxemburg - Koblenz.
Sachsen, Sachsen-Anhalt en Thüringen
  • De verbouwing van Halle (Saale) Hbf wordt afgerond. Omdat er op het station meer ruimte is heeft dat een aantal wijzigingen in de treindienst tot gevolg.
  • De korte ritten van de RE3 tussen Erfurt en Jena rijden voortaan als RE3V.
  • De RE7 Erfurt - Würzburg stopt niet meer in Oberhof. Station Zella-Mehlis wordt hernoemd in Zella-Mehlis-Oberhof.
  • De RE9 Kassel - Halle - Bitterfeld wordt ingekort tot Kassel - Halle. Het traject Halle - Bitterfeld wordt overgenomen door de nieuwe S8.
  • De RE16 Erfurt - Naumburg wordt verlengd tot Halle en rijdt 1x/2 uur. Dit ter vervanging van de nu nog 1x/uur rijdende RE30 Magdeburg - Halle - Naumburg, die niet meer zal rijden tussen Halle en Naumburg.
  • Nieuw is de RE18 Halle - Naumburg - Jena-Göschwitz. Deze lijn is ter vervanging van de ICE's, wordt gereden door DB Regio en gaat rijden met Dosto-rijtuigen. De lijn rijdt 1x/2 uur, waarmee de uurdienst tussen Halle en Naumburg behouden blijft.
  • De RE19 Leinefelde - Halle - Bitterfeld wordt ingekort tot Leinefelde - Halle. Het traject Halle - Bitterfeld wordt overgenomen door de nieuwe S8.
  • De RB21 Weimar - Gera wordt verlengd naar Erfurt.
  • De RB27 Sömmerda - Großheringen wordt ingekort tot Sömmerda - Buttstädt. De lijn wordt voortaan gereden door Erfurter Bahn.
  • De RB44 Erfurt - Meiningen stopt niet meer in Oberhof.
  • De RB48 Fröttstadt - Friedrichroda wordt voortaan gereden door Erfurter Bahn met RegioShuttle's.
  • De RB51 Dessau - Zahna gaat een groot deel van de dag doorrijden naar Falkenberg.
  • De RB59 Erfurt - Sangerhausen - Halle - Bitterfeld wordt ingekort tot Erfurt - Sangerhausen. Het combineren en splitsen in Sangerhausen met de RE19 komt grotendeels te vervallen.
  • De RB75 Halle - Lutherstadt Eisleben krijgt een eenvoudigere dienstregeling, alle ritten worden voortaan door Abellio gereden.
  • De RB80 Jüterbog - Halle wordt opgeheven, en vervangen door de S2 en S8.
  • De RB81 Bitterfeld - Falkenberg wordt opgeheven en vervangen door de S2 en S8.
  • Veranderingen S-Bahn Mitteldeutschland
    • Lijn S2 rijdt voortaan elke 30 minuten Leipzig-Stötteritz - Delitzsch unterer Bf. Daarna wordt 3x in 2 uur doorgereden naar Bitterfeld. Vanaf daar wordt 1x/2 uur doorgereden naar Dessau en vanaf daar verder als RB42 naar Magdeburg. Vanaf Bitterfeld wordt ook 1x/2 uur naar Lutherstadt Wittenberg gereden. Deze ritten rijden enkele keren per dag verder naar Jüterbog.
    • Lijn S3 rijdt elk half uur Halle Hbf - Leipzig-Connewitz. Op werkdagen wordt tot Markkleeberg-Gaschwitz gereden. Aan de andere kant wordt 1x/uur naar Halle-Trotha gereden.
    • De S5 wordt ingekort van Halle Hbf tot Flughafen Leipzig/Halle.
    • De S5X wordt verlengd van Flughafen Leipzig/Halle tot Halle Hbf.
    • Lijn S8 is nieuw en rijdt elke 30 minuten tussen Halle Hbf en Bitterfeld. Vanaf daar wordt 1x/2 uur doorgereden naar Dessau en 1x/2 uur naar Lutherstadt Wittenberg. Vanaf Lutherstadt Wittenberg wordt er enkele keren per dag doorgereden naar Jüterbog. Samen met lijn S2 is er zo een uursdienst Bitterfeld - Dessau en een uursdienst Bitterfeld - Lutherstadt Wittenberg.
    • Lijn S9 is nieuw en rijdt tussen Halle en Eilenburg. In de spits 1x/uur, daarbuiten 1x/2 uur. Dit ter vervanging van RB75.
    • Lijn S11 rijdt 2x/uur tussen Leipzig Messe en Borna, ter vervanging van de ingekorte S3. 1x/uur wordt verder gereden naar Geithain.
Meer volgt
Laatst gewijzigd door Suus op di 15 aug 2017, 09:07, 8 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Mooi werk Suus,

Ik ben benieuwd of het voor DB, nu de HSL Berlin-Nürnberg open gaat of het interessant is om enkele treinen Berlin-Wien te rijden, via Nürnberg, in plaats van de historische route via Praag?

Tussen Meinerzhagen en Brügge zou hopelijk de busverbinding blijven bestaan, aangezien de trein 1x/2 uur rijdt en onderweg niet stopt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door SLToilet »

Suus schreef: [*]De RE9 gaat naar het vliegveld rijden zodra dit opengaat.
:')

In het jaar 2268 misschien?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Zelfde jaar als de U5 tussen Brandenburger Tor en Alexanderplatz
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Suus »

Update: De Eurocity München - Praag gaat twee keer zo vaak rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Karl »

Vind dit altijd informatieve topics Suus, dank.

Wat ik mij afvraag nadat je zovele topics bij elkaar hebt getypt, zit er ook nog een tendens in de ontwikkelingen die plaatsvinden bij de oosterburen?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Suus »

Er zijn wel trends waarneembaar. Ik heb op dit moment alleen even niet de mogelijkheid om een lang verhaal op te schrijven, dus dat houdt je nog een paar dagen van mij tegoed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door en-es »

Eurocity München-Praag? Da's nieuw zeker. Er rijden toch momenteel Alex treinen op deze route?

En het station van wintersportoord Oberhof gaat dicht?
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Fernverkehr is aan het krimpen. Op bijv. Koblenz-Trier en Dresden-Hof-Nürnberg is het fernverkehr helemaal verdwenen. Op Emden-Bremen zijn regionale kaartjes geldig op de IC en op Emden-Düsseldorf en Hamm-Kassel wordt het voortbestaan van fernverkehr bedreigt. Ter compensatie rijdt het regionalverkehr veel vaker en dus hebben de regionale reizigers meer reismogelijkheden.

Verder komen er veel grensoverschrijdende regionale lijnen erbij. Niet alleen met Nederland, maar ook met andere landen. Door te investeren in internationale lijnen kunnen de vervoersautoriteiten subsidie uit Brussel krijgen.

Over München-Praag: is reistijdverkorting niet mogelijk? De bus is namelijk zo'n 40 minuten sneller. Hogere frequentie is fijn, maar reistijdverkorting lijkt mij een hogere prioriteit.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Suus »

Ik geloof dat ik een kloon heb (A)
en-es schreef:Eurocity München-Praag? Da's nieuw zeker. Er rijden toch momenteel Alex treinen op deze route?
Eurocity is niet het goede woord inderdaad. Er rijden op dit moment vier treinen per dag tussen München en Praag. Vanuit München zijn de eerste twee treinen van de dag van Alex en de laatste twee van CD. Vanuit Praag is dit uiteraard precies andersom. Deze treindienst gaat nu elke twee uur rijden en blijft een samenwerking van Alex (die de nieuwe aanbesteding daarvoor heeft gewonnen) en CD.
En het station van wintersportoord Oberhof gaat dicht?
Ja. Het station heeft minder dan 150 reizigers per dag en ligt heel erg afgelegen. Een busdienst vanaf Zella-Mehlis is het alternatief. Ik ben er vorig jaar gestopt en toen was er inderdaad maar een instapper. Wel een prachtig stationsgebouw, maar dat is al verkocht aan een andere eigenaar dus dat blijft behouden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Karl »

Erno-BE schreef:Fernverkehr is aan het krimpen. Op bijv. Koblenz-Trier en Dresden-Hof-Nürnberg is het fernverkehr helemaal verdwenen. Op Emden-Bremen zijn regionale kaartjes geldig op de IC en op Emden-Düsseldorf en Hamm-Kassel wordt het voortbestaan van fernverkehr bedreigt. Ter compensatie rijdt het regionalverkehr veel vaker en dus hebben de regionale reizigers meer reismogelijkheden.

Verder komen er veel grensoverschrijdende regionale lijnen erbij. Niet alleen met Nederland, maar ook met andere landen. Door te investeren in internationale lijnen kunnen de vervoersautoriteiten subsidie uit Brussel krijgen.

Over München-Praag: is reistijdverkorting niet mogelijk? De bus is namelijk zo'n 40 minuten sneller. Hogere frequentie is fijn, maar reistijdverkorting lijkt mij een hogere prioriteit.
Dank! Dat Fernverkehr wegvalt zie je wel in meer landen in Europa, bijvoorbeeld ook in Frankrijk. Gebeurt dat in andere 'grotere landen', zoals bijvoorbeeld Groot-Brittannië ook, of zou het typisch iets zijn waar hogesnelheidstreinen 'goed ontwikkeld' zijn waardoor het midden segment wegvalt?
Het is een spectrum.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Heeft te maken met tariefstelling. In kleinere landen als Nederland, België, Denemarken, Tsjechië en Hongarije is er geen sprake van krimp in het IC-net omdat het voor de reiziger niet uitmaakt of hij een stoptrein of IC-gebruikt, aangezien er geen verschil in prijs zit tussen stoptrein en IC. Een IC kan dan op delen van het traject de rol van stoptrein overnemen.

In bijv. Duitsland is dat anders. Regionale kaartjes zijn niet geldig op de IC en IC-kaartjes niet geldig op de RE. Aangezien de IC een stuk duurder is dan de RE wil de reiziger ook waar voor zijn geld en moet er voldoende reistijdverschil zitten tussen IC en RE. Op een hoofdas als Hamburg-Dortmund lukt dat prima, maar op assen als Emden-Bremen, Hamm-Kassel en Trier-Koblenz is het reistijdverschil tussen IC en RE onvoldoende groot om reizigers te verleiden om gebruik te maken van de IC. Een reiziger zit liever 15 minuten langer in de trein, dan dat hij een veel duurder kaartje moet kopen.

Dat is ook de reden dat regionale treinen tussen Arnhem en Duisburg en Hengelo en Osnabrück lange tijd zijn tegengewerkt door NS en DB. De ICE kan niet alleen leven van zakenreizigers, dus moeten dagjesmensen gedwongen ook van de ICE gebruik maken. De IC Berlin is mede door de lokwissel in Bad Bentheim en het traag optrekkend materieel nauwelijks sneller dan de stoptrein op Hengelo-Osnabrück, maar wel een stuk duurder. Daarom werden stoptreinen naar Arnhem en Hengelo tegengewerkt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Volgens de Duitse Wikipedia moet ICE4 vanaf december gaan rijden tussen Hamburg-Hannover-(Frankfurt-Stuttgart)/(Nürnberg-München). Is dat zeker, of is de indienststelling van de ICE4 vertraagd? En wat gaat er met de ICE1 gebeuren die nu op deze verbindingen rijdt?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door dennistd »

Op de site van de Arbeitsgemeinschaft Schienenverkehr Münsterland e.V. is een lijst verschenen met de wijzigingen in het Múnsterland in december. De voor ons het meest van belang zijnde is dat de RB51 Dortmund-Enschede langer doorrijdt op Coesfeld-Gronau, waarmee tot twee uur later nog Enschede bereikt kan worden. Nu vertrekt de laatste trein naar Enschede al om 18.52u (zondag 19.52u), dat wordt alle dagen om 20.52u.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Nitein-Repart »

De magere dienstregeling van Bocholt-Wesel in het weekend wordt ook verbeterd lees ik, al blijft de onbetrouwbare aansluiting is Wesel op de zeer vertragingsgevoelige RE5 (vandaag met +30 op de klok) bestaan.

Wel vreemd dat het artikel niets zegt over veranderingen van de RB61, RB65 en RB66. Zijn die nog niet bekend soms (behalve dat de RB61 gaat doorrijden naar Hengelo)?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Suus »

Ik heb een aantal toevoegingen gedaan, vooral in het internationale verkeer. Er zit ook nieuws bij dat Aking zal bevallen.

De volgende treinen gaat met ingang van de nieuwe dienstregeling met ICE4 rijden:

Kiel/Hamburg -> Stuttgart
ICE973
ICE575
ICE577

Stuttgart -> Hamburg
ICE576
ICE974
ICE572

Kiel/Hamburg -> München
ICE581
ICE881
ICE885

München -> Hamburg/Kiel
ICE886
ICE882
ICE786
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Er zal dagelijks een EC-treinpaar Frankfurt - Milaan gaan rijden. Deze wordt gereden met een Italiaanse ETR 610. De reistijd zal niet verschillen met de huidige verbindingen per overstap, maar dit zal de komende jaren gaan veranderen.
*O* Meer diversiteit te zien in Frankfurt binnenkort, alleen zal de ETR610 op spotonvriendelijke tijden te zien zijn waarschijnlijk ('s ochtends voor 8 uur al weg, aankomst pas na 22 uur 's avonds) en zullen de Modus-Wagen tussen Frankfurt en Würzburg definitief verdwijnen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door ICE105 »

Suus schreef: [*]De Nightjet krijgt op een aantal routes een aangepaste dienstregeling. Een deel van het splitsen en rangeren zal verhuizen naar Hildesheim.
Dat lijkt me een mooie plaats om de Zurich-Berlijn-Hamburg trein te splitsen in een apart Hamburg en Berlijn deel. Nu rij je in het holst van de nacht door Berlijn met de hele trein en daarna door naar Hamburg.
henrivanderweijden
Berichten: 715
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door henrivanderweijden »

Ik weet niet wat jij het holst van de nacht vind maar 22.59 uur instappen ri Zwitserland en om 6.06 uur uitstappen vind ik nog best acceptabel. De EN van München ri Zagreb/Budapest heeft vanuit München vergelijkbare tijden en zo zijn er nog wel meer nachttreinen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Suus »

Ik weet niet wat de doelgroep is, maar als het toeristisch is heb ik zelf geen zin om al rond half zes op te moeten staan (doordeweeks om zes uur is al vroeg zat) en als ik een zakenreiziger ben en mijn afspraak is om negen uur dan is het ook wel erg vroeg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door SLToilet »

Zes uur is een makkie: probeer eens de Argo Bromo Anggrek Malam: een trein die vanuit Jakarta al om 5:00 in Surabaya aankomt :mrgreen: .

En zo zijn daar wel meer van die treinen die tussen 4:00 en 6:00 na een hele nacht reizen al op hun bestemming aankomen! Sembrani en Bima in Surabaya idem. Maar je ziet ze eigenlijk overal wel tussen Jakarta en Banyuwangi op dat soort onchristelijke tijden arriveren en treinen op Sumatra (Palembang/Lampung e.d.) zijn denk ik geen uitzondering. Nu ben ik benieuwd hoe zij het de komende 15/20 jaar gaan doen op grotere delen van Sumatra, Sulawesi, Kalimantan en met de HSL.
Die Indo's kijken echt niet op van zulke vroege treinen, ook al vertrekken ze al laat in de middag, maar ze leven er ook gewoon naar.

Maar goed, dit hier is natuurlijk Europa, toch heel andere koek en zeker ten westen van de Rijn en ten zuiden van de Alpen met een mentaliteit dat alles iets later kan of moet. Dan wordt het toch wat vervelender om al zo vroeg uit te moeten stappen, zeker als het koud en donker is tot 8:00 in de winter.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Ronald »

Van de te reactiveren spoorlijn Kiel - Schönberger Strand wordt het ca. 7 km lange trajectdeel tussen Kiel en Kiel-Oppendorf per 4 september 2017 in gebruik genomen. DB Regio gaat op dit traject van maandag t/m zaterdag 1x per uur rijden en bedient daarbij twee tussenstations.
De opening van de gehele lijn is voorzien in 2021.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Suus »

NRW is compleet, heel veel nieuwe late-avond treinen dit jaar, verder weinig grote wijzigingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door regenmaker »

Heb je al iets meer info kunnen vinden over de RB37 Duisburg Hbf - Duisburg Entenfang?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Bericht door Suus »

Die lijkt te blijven, maar heb nog geen officieel bericht gezien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten