Spoordienstregeling Duitsland 2018
Geplaatst: za 10 jun 2017, 00:05
Omdat meerdere mensen er naar gevraagd hebben, hierbij alvast het topic voor de Spoordienstregeling 2018 in Duitsland. Het topic wordt steeds aangevuld en zal pas in het najaar (Q4) volledig compleet zijn.
De grootste verandering dit jaar is de openstelling van de nieuwe HSL tussen Nürnberg en Erfurt. De reistijd tussen München en Berlijn wordt ongeveer anderhalf uur minder. De HSL gaat in Bayern ook gedeeltelijk gebruikt worden voor regionaal verkeer. Het verdwijnen van langeafstandstreinen op het conventionele net tussen Nürnberg en Halle/Leipzig brengt daarnaast verbeteringen in het regionale treinverkeer met zich mee.
Langeafstandsverkeer
Baden-Württemberg
Veel lijnen in NRW zien uitbreidingen op de late avond.
De grootste verandering dit jaar is de openstelling van de nieuwe HSL tussen Nürnberg en Erfurt. De reistijd tussen München en Berlijn wordt ongeveer anderhalf uur minder. De HSL gaat in Bayern ook gedeeltelijk gebruikt worden voor regionaal verkeer. Het verdwijnen van langeafstandstreinen op het conventionele net tussen Nürnberg en Halle/Leipzig brengt daarnaast verbeteringen in het regionale treinverkeer met zich mee.
Langeafstandsverkeer
- De treindienst München - Praag gaat voortaan 1x/2 uur in plaats van 1x/4 uur rijden.
- Er komen drie ICE Sprinter-treinparen tussen München en Berlijn. Op zaterdag rijdt er één treinpaar, op zondag twee. De reistijd is ongeveer vier uur.
- De trein Köln - Münster - Berlin krijgt een tegenrit Berlin - Münster - Köln die rond 8 uur vertrekt uit Berlijn en rond 11:30 in Münster zal zijn.
- De treindienst Frankfurt - Nürnberg - Wenen wordt tussen Nürnberg en Wenen met 25 minuten versnelt en zal zo in de knoop van Linz Hbf vallen. De nieuwe ICE-sprinter Berlijn - Nürnberg - München zal een korte overstap geven in Nürnberg op de trein van/naar Wenen. Daarmee wordt dit de snelste reisroute tussen Berlijn en Wenen.
- De IC tussen Stuttgart en Zürich wordt vrijgegeven voor regionale tickets en zal elk uur gaan rijden. Totdat alle nieuwe IC2's zijn afgeleverd zal wel 1x/2 uur in Singen overgestapt moeten worden.
- Er zal dagelijks een EC-treinpaar Frankfurt - Milaan gaan rijden, treinpaar 52/151. Deze wordt gereden met een Zwitserse ETR 610. De reistijd zal niet verschillen met de huidige verbindingen per overstap, maar dit zal de komende jaren gaan veranderen.
- De Nightjet krijgt op een aantal routes een aangepaste dienstregeling. De trein naar Berlijn en Hamburg gaat splitsen en combineren in Hildesheim. NJ 400/470 Zürich - Hamburg (08:06)/Berlijn (08:10) en NJ 401/471 Berlin (20:56)/Hamburg (20:45) Zürich.
- Een treinpaar van de IC Karlsruhe - Stuttgart - Nürnberg wordt verlengd naar Leipzig via Bamberg en Jena.
- Het nachtelijke IC-paar 2095/2098 München - Stuttgart - Frankfurt - Leipzig - Berlijn wordt een ICE en gaat meer nachten rijden.
- Wanneer de ICE Amsterdam - Frankfurt over Köln-Messe/Deutz wordt omgeleid krijgt het 13x-nummers, wanneer de ICE Amsterdam - Frankfurt over Venlo wordt omgeleid krijgt het 15x-nummers.
- ICE-treinpaar Hamburg - Wenen 90/91 krijgt de naam Vindobona.
- RailJet-treinpaar München - Klagenfurt 110/111 krijgt de naam Hohe Tauern
- EuroCity-treinpaar Frankfurt - Klagenfurt 112/113 krijgt de naam Blaue Enzian.
- EuroCity Frankfurt - Klagenfurt 117 krijgt de naam Salzach.
- ICE-treinpaar 1504/1507 Garmisch-Partenkirchen - Hamburg krijgt de naam Karwendel.
Baden-Württemberg
- Na een aanbesteding zal de treindienst Stuttgart - Freudenstadt/Rottweil - Singen voortaan door DB Regio met nieuwe Talent2-treinen gereden worden. Dit belooft een flinke comfortverbetering te worden.
- De Franken-Thüringen-Express Nürnberg - Sonneberg wordt aangepast. Deze blijft 1x/uur rijden, maar zal 1x/2 uur tussen Coburg en Bamberg zonder tussenstops over de nieuwe HSL rijden. De reistijd voor deze treinen neemt daarbij ongeveer een half uur af. De treinen over de HSL gaat met dubbeldeksmaterieel rijden. De FTX kruist niet meer in Rödental maar in Coburg, waardoor de reistijd Coburg - Sonneberg 5 minuten afneemt en de overstappen in Sonneberg op de Süd-Thüringen-Bahn korter worden. Voor de ICE's die in Coburg stoppen worden extra treinen Coburg - Sonneberg bovenop de uurdienst ingezet, zodat de overstaptijd beperkt blijft.
- Het aantal RE's tussen Lichtenfels en Nürnberg blijft ondanks deze wijziging gelijk. De "langzame" RE Nürnberg - Sonneberg en RE Nürnberg - Jena vormen samen een uursdienst tussen deze plaatsen. Deze treinen geven in Bamberg aansluiting op de ICE. De vrijgekomen Talent2's door de introductie van Dosto's op de snelle FTX worden gebruikt voor langere treinen op de resterende verbindingen. De treinen gaan op meer stations stoppen, maar door het inkorten van de lange stop in Bamberg blijft de reistijd gelijk.
- De langzame RE Nürnberg - Sonneberg geeft in Lichtenfels overstap op de Main-Saale-Express Coburg - Hof/Bayreuth, waardoor de RE-uurdienst op Coburg - Lichtenfels behouden blijft.
- De Main-Saale-Express Hof/Bayreuth - Bamberg wordt ongeveer tien minuten sneller en geven in Bamberg aansluiting op een ICE. De overstap op de Main-Spessart-Express Bamberg - Würzburg - Frankfurt am Main wordt ook flink ingekort.
- De tijdsligging van de Agillis-stoptrein Bayreuth - Coburg wordt aangepast, zodat als de ICE stopt in Coburg er een goede aansluiting is. De stoptrein geeft in Lichtenfels goede aansluiting op de RB van/naar Saalfeld.
- Vanwege onvoltooide werkzaamheden worden de tijdstippen die bepalen wat het noordelijke eindpunt van lijn S1 van de S-Bahn Nürnberg is gedurende een jaar aangepast.
- Bij de S-Bahn München wisselen de S4 en S6. Lijn S4 zal buiten de spits structureel worden ingekort tot Ostbahnhof, lijn S6 zal naar Grafing Bf gaan rijden, en 2x/uur verder naar Ebersberg. De treinfrequentie tussen Grafing Bf en Ebersberg wordt daardoor van 10/10/40 aangepast naar ongeveer een 20-minutendienst (de derde trein per uur is de RB Grafing - Wasserburg).
- De aansluiting op Leuchtenbergring van de S2 en S8 wordt verbeterd en gehalveerd naar 10 minuten.
- De RE1 gaat in de spits in Potsdam op Charlottenhof en Parc Sanssouci stoppen.
- De RE1, RE2, RE7 en RB14 gaat voortaan stoppen op Berlin Ostkreuz.
- De RE3 krijgt in de ochtend- en avondspits een extra spitsrit.
- De RE9 gaat naar het vliegveld rijden zodra dit opengaat.
- De RB26 gaat in Berlin-Mahlsdorf stoppen.
- De RB60 gaat door een verhoogde baanvaksnelheid voortaan in Frankfurt aansluiten op de RE1.
- De RB73 en RB74 blijven rijden.
- De RB80 Jüterbog - Lutherstadt Wittenberg wordt opgeheven. Alle ritten worden overgenomen door de S2 van/naar Leipzig of de S8 van/naar Halle.
- Bij de Kurhessenbahn verdwijnen de BR 628's. De GTW's blijven in dienst, daarnaast komen er Desiro Classic's te rijden.
- De treindienst Frankfurt - Mannheim en Frankfurt - Heidelberg blijft bij DB Regio, die daar ooit met TWINDEXX's zal gaan rijden. Nu zijn dat nog N-wagens.
- Eerder dan verwacht zal de spoorlijn Einbeck Stadt - Einbeck-Salzderhelden heropend worden. Het doorrijden naar Göttingen is voorlopig nog niet mogelijk, dus komt er een pendeldienst. DB Regio schijnt deze te gaan rijden.
Veel lijnen in NRW zien uitbreidingen op de late avond.
- De treindienst RB38 (Düsseldorf - ) Neuss - Bedburg - Köln wordt geknipt. Bedburg - Köln blijft bij DB Regio en houdt het lijnnummer RB38, dit wordt op termijn een S-Bahn. Het overgebleven traject wordt de RB39 Düssel-Erft-Bahn en gaat gereden worden door VIAS met LINT54. Er zijn ook LINT41 door VIAS besteld, die zijn voor de RB34.
- De treindienst op de RB27 tussen Köln en Rommerskirchen wordt met een paar treinen uitgebreid, waaronder een aantal treinen op zaterdag en zondag, dit om de RE8 iets te ontlasten.
- De treindiensten op de RE10 worden een half uur omgedraaid, zodat er naar Kleve een betere aansluiting is op de treinen uit Keulen.
- De RB32 Wesel - Bocholt gaat voortaan altijd 1x/uur rijden. De 2-uursdienst verdwijnt.
- Het voortbestaan van de huidige RB37 Duisburg Hbf - Duisburg Entenfang is nog niet duidelijk.
- De lijnen RB61, RB65, RB66 en RB72 gaan van Westfalenbahn naar Eurobahn Keolis over. Daarnaast gaat de RE78 van DB Regio naar Eurobahn Keolis over. De RB61 wordt verlengd van Bad Bentheim naar Hengelo en krijgt nieuwe FLIRT3 treinen. De RE78 gaat voortaan in het weekend rijden. Alle lijnen behalve de RB61 worden gereden met de treinstellen die Keolis overneemt van Westfalenbahn.
- De RB25 wordt van Meinerzhagen via Lüdenscheid-Brügge naar Lüdenscheid verlengd. Vooralsnog zal tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid slechts 1x/2 uur gereden worden, en ook de twee geplande tussenstations gaat nog niet open. Tussen Lüdenscheid-Brügge en Lüdenscheid rijden nu meer treinen.
- Rondom Brilon Wald wordt voor de zoveelste keer de treindienst aangepast. De R42 uit Korbach komt niet meer in Bestwig, maar wel vaker in Brilon Stadt.
- De S6 tussen Düsseldorf en Köln en de S11 tussen Bergisch Gladbach en Dormagen gaan op zaterdag 3x/uur rijden
- CFL is voornemens enkele RE's Luxemburg - Trier - Koblenz te verlengen naar Keulen. Welke treinen dit zullen zijn is niet bekend. De directe verbinding Keulen - Luxemburg kwam enkele jaren geleden te vervallen met de komst van de uurdienst Luxemburg - Koblenz.
- De verbouwing van Halle (Saale) Hbf wordt afgerond. Omdat er op het station meer ruimte is heeft dat een aantal wijzigingen in de treindienst tot gevolg.
- De korte ritten van de RE3 tussen Erfurt en Jena rijden voortaan als RE3V.
- De RE7 Erfurt - Würzburg stopt niet meer in Oberhof. Station Zella-Mehlis wordt hernoemd in Zella-Mehlis-Oberhof.
- De RE9 Kassel - Halle - Bitterfeld wordt ingekort tot Kassel - Halle. Het traject Halle - Bitterfeld wordt overgenomen door de nieuwe S8.
- De RE16 Erfurt - Naumburg wordt verlengd tot Halle en rijdt 1x/2 uur. Dit ter vervanging van de nu nog 1x/uur rijdende RE30 Magdeburg - Halle - Naumburg, die niet meer zal rijden tussen Halle en Naumburg.
- Nieuw is de RE18 Halle - Naumburg - Jena-Göschwitz. Deze lijn is ter vervanging van de ICE's, wordt gereden door DB Regio en gaat rijden met Dosto-rijtuigen. De lijn rijdt 1x/2 uur, waarmee de uurdienst tussen Halle en Naumburg behouden blijft.
- De RE19 Leinefelde - Halle - Bitterfeld wordt ingekort tot Leinefelde - Halle. Het traject Halle - Bitterfeld wordt overgenomen door de nieuwe S8.
- De RB21 Weimar - Gera wordt verlengd naar Erfurt.
- De RB27 Sömmerda - Großheringen wordt ingekort tot Sömmerda - Buttstädt. De lijn wordt voortaan gereden door Erfurter Bahn.
- De RB44 Erfurt - Meiningen stopt niet meer in Oberhof.
- De RB48 Fröttstadt - Friedrichroda wordt voortaan gereden door Erfurter Bahn met RegioShuttle's.
- De RB51 Dessau - Zahna gaat een groot deel van de dag doorrijden naar Falkenberg.
- De RB59 Erfurt - Sangerhausen - Halle - Bitterfeld wordt ingekort tot Erfurt - Sangerhausen. Het combineren en splitsen in Sangerhausen met de RE19 komt grotendeels te vervallen.
- De RB75 Halle - Lutherstadt Eisleben krijgt een eenvoudigere dienstregeling, alle ritten worden voortaan door Abellio gereden.
- De RB80 Jüterbog - Halle wordt opgeheven, en vervangen door de S2 en S8.
- De RB81 Bitterfeld - Falkenberg wordt opgeheven en vervangen door de S2 en S8.
- Veranderingen S-Bahn Mitteldeutschland
- Lijn S2 rijdt voortaan elke 30 minuten Leipzig-Stötteritz - Delitzsch unterer Bf. Daarna wordt 3x in 2 uur doorgereden naar Bitterfeld. Vanaf daar wordt 1x/2 uur doorgereden naar Dessau en vanaf daar verder als RB42 naar Magdeburg. Vanaf Bitterfeld wordt ook 1x/2 uur naar Lutherstadt Wittenberg gereden. Deze ritten rijden enkele keren per dag verder naar Jüterbog.
- Lijn S3 rijdt elk half uur Halle Hbf - Leipzig-Connewitz. Op werkdagen wordt tot Markkleeberg-Gaschwitz gereden. Aan de andere kant wordt 1x/uur naar Halle-Trotha gereden.
- De S5 wordt ingekort van Halle Hbf tot Flughafen Leipzig/Halle.
- De S5X wordt verlengd van Flughafen Leipzig/Halle tot Halle Hbf.
- Lijn S8 is nieuw en rijdt elke 30 minuten tussen Halle Hbf en Bitterfeld. Vanaf daar wordt 1x/2 uur doorgereden naar Dessau en 1x/2 uur naar Lutherstadt Wittenberg. Vanaf Lutherstadt Wittenberg wordt er enkele keren per dag doorgereden naar Jüterbog. Samen met lijn S2 is er zo een uursdienst Bitterfeld - Dessau en een uursdienst Bitterfeld - Lutherstadt Wittenberg.
- Lijn S9 is nieuw en rijdt tussen Halle en Eilenburg. In de spits 1x/uur, daarbuiten 1x/2 uur. Dit ter vervanging van RB75.
- Lijn S11 rijdt 2x/uur tussen Leipzig Messe en Borna, ter vervanging van de ingekorte S3. 1x/uur wordt verder gereden naar Geithain.