Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Episode 1
Wat mij betreft is tijd om naast al het treingeweld in dit onderdeel eens te hebben over de bus, tram en metro in het westen van Nordrhein-Westfalen. Niet iedereen zal dit natuurlijk even interessant vinden, maar ik vind het leuk om wat toekomstige plannen in de netwerken te bespreken met jullie. Ik zal jullie niet gaan vervelen met individuele buslijnen in kleine Duitse dorpjes, dus daarom staat in deze episode de hoofdstad van Nordrhein-Westfalen Düsseldorf op het programma.

Düsseldorf
Nadat op 21 februari 2016 de nieuwe Wehrhahntunnel werd geopend dwars door de binnenstad van Düsseldorf, waarbij de nieuwe lijnen U71, U72, U73 en U83 in gebruik zijn genomen, heeft de stad Düsseldorf in zijn nieuwe OV-visie een aantal ambitieuze bouwprojecten opgenomen. Vooral in het noorden van Düsseldorf zou de stadtbahn fors uitgebreid moeten worden. Het meest ingrijpende bouwproject is toch wel de nieuwe lijn die van de Beurs (Messe) via Düsseldorf Lörich naar Neuss Hbf gaat lopen. Ook komt er ten noorden van het Freiligrathplatz een nieuwe aftakking richting het vliegveld van Düsseldorf (Flughafen Terminal) die eventueel later nog doorgetrokken kan worden naar Düsseldorf Flughafen Bahnhof waar ook de RE19 vanuit Arnhem stopt.

Bij de oplevering van de nieuwe trajecten komen ook een aantal nieuwe lijnen kijken. De lijnen U80, U81 en U82 staan voor uiterlijk 2030 in de planning. Hieronder is een schematisch weergegeven hoe het lijnennet in Noord Düsseldorf er uiterlijk in 2030 uit moet gaan zien.

Afbeelding

Naast aanpassingen aan de stadtbahn wordt op korte termijn ook een verlenging van lijn 701 naar de ISS Dome gerealiseerd. Het is de bedoeling dat het traject eind 2017 wordt opgeleverd en dat de ISS Dome elke twintig minuten bediend gaat worden. De bediening van de ISS Dome gaat zo van een uursdienst naar een twintigminutendienst. Een forse verbetering dus. Bij de opening van het tracé ook het onderliggende busnet rond de ISS Dome, bestaande uit enkel lijn 757, op de schop.

Afbeelding

Ook worden er enkele andere plannen genoemd voor in de toekomst. Zo worden enkele tramlijnen korte stukjes verlengd en wil de stad de stadtbahntunnel verlengen van de Kennedydamm tot aan het Reeser Platz.

Op het gebied van busvervoer wil de stad vooral het snelbusnetwerk uitbreiden. Op 11 juni 2017 zijn hier al enige stappen in gezet. Namelijk een nieuwe snelbus tussen de Universiteit en het zuiden van Düsseldorf (lijn SB57) en het verbeteren van de snelbus tussen het centrum van Düsseldorf en Haan (lijn SB50).

Hopelijk heb ik jullie op deze manier toch een kort overzicht gegeven voor de toekomst plannen van Düsseldorf. In de volgende episode staan het busnet van Herne en het OV-net van Bochum in de planning. :)

Zie ook:
Het huidige lijnennet van de tram- en stadtbahnlijnen.
OV-visie van de stad Düsseldorf in het Duits.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Z2N »

Kunnen ze in die regio niet eerst gaan investeren in het bestaande netwerk? Het laatste wat ik van de U-lijnen in Düsseldorf hoorde was de mogelijke opheffing van de U79 naar Duisburg door gebrekkig onderhoud... :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Ardan »

Dat ligt vooral aan Duisburg, die stad heeft geen cent te makken.
De aftakking naar het vliegveld wordt op dit moment gebouwd, gaat dat in december al open?
Ik doe ook maar wat
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door MarkNL »

Interessant. Paar weken terug zat ik nog informatie te zoeken over de U80 en U81, maar ik kon niet echt wat vinden dat wees op aanleg op korte termijn. Is bekend hoe het met de planvorming rond deze lijnen nu zit?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Ardan schreef:De aftakking naar het vliegveld wordt op dit moment gebouwd, gaat dat in december al open?
De U82 staat in de planning op een datum vóór 2020, dus dat zal niet lang meer duren. De exacte datum kan ik zo een twee drie niet vinden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

Nieuwe infrastructuur in NRW :') Sleept eeuwen aan, wordt extreem goedkoop uitgevoerd en ligt na dertig jaar in puin wegens geen geld...
Ardan schreef:De aftakking naar het vliegveld wordt op dit moment gebouwd, gaat dat in december al open?
Laatste wat ik vernam is december 2019. Voor de rest van het traject is geen geld bij de deelstaat of de stad dus alle discussies daarover zijn tot op heden hypothetisch (zoals een nieuwe Rijnbrug).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Episode 2
Het is tijd voor een nieuwe episode van deze toch wel bijzondere serie al zeg ik het zelf. We verspringen van de hoofdstad Düsseldorf naar de regio die wordt gevormd door de steden Herne en Bochum. In Herne zullen per 21 augustus 2017 de nieuwe plannen voor het busvervoer worden uitgerold en in Bochum zal het lijnennet in de toekomst ook dramatisch veranderen door een nieuwe OV-visie en de opening van nieuwe traminfra.
Spoiler: show
Locatie van Bochum en Herne ten opzichte van Nederland:
Afbeelding
Herne
Herne is een stad in Nordrhein-Westfalen met twee stations, namelijk Herne en Wanne-Eickel Hbf. Het stadsvervoer van Herne is in handen van de stadsvervoerder HCR (Straßenbahn Herne Castrop-Rauxel GmbH). Ondanks de naam van de vervoerder (Straßenbahn = Tram) wordt al het vervoer van de HCR uitgevoerd met bussen. Er bestaat nog wel een tramlijn (lijn 306) en een stadtbahnlijn (lijn U35) in Herne, echter worden deze lijnen volledig uitgevoerd vanuit Bochum door de BOGESTRA.

Maar wat is het plan voor Herne? In Herne zal de nieuwe OV-visie met de naam Neue Wege - Neue Ziele (nieuw wegen - nieuwe doelen) voor de stadsdelen Herne-Mitte en Herne-Sodingen in kracht treden die in 2015 is gevormd door de stad Herne. Om een idee te krijgen over welk gedeelte van de stad Herne het gaat, heb ik het onderstaande kaartje erbij gevoegd.

Afbeelding
Bron: Wikipedia Herne

Het gaat dus met name om het oostelijke gedeelte van de stad dat aan Castrop-Rauxel grenst. Op dit moment worden de belangrijkste frequente busverbindingen in Herne gevormd door buslijn 311 die Herne-Mitte, Sodingen en Castrop-Rauxel met elkaar verbindt en buslijn 312 die de stadsdelen Wanne, Herne-Mitte en Herne-Süd met elkaar verbindt. Ook is er nog een snelbus 20 die Herne-Mitte met Recklinghausen Hauptbahnhof verbindt. Deze snelbus wordt uitgevoerd door de vervoerder Vestische. Het gehele lijnennet uit 2015 in Herne Oost is hieronder te vinden.

Afbeelding
Bron: Nahverkehrsplan Stadt Herne

In eerste instantie zou lijn 312 vanaf Herne Station een andere route krijgen en uiteindelijk worden verlengd naar Bochum. Echter, werd er door de vele weerstand van de inwoners afgezien van het plan. In de huidige plannen blijft de lijn 312 dus onveranderd.

Opvallende wijzigingen zijn dat de frequentie op verschillende trajecten wordt uitgebreid zoals tussen het station en de Ilseder Straße (lijnen 311 en 321). Verder krijgen de stadsdelen Börnig en Holthausen een directere en snellere verbinding met het station van Herne door een nieuwe lijn 351.

Het lijnennet komt er per 21 augustus 2017 zo uit te zien:
Afbeelding
Bron: Website HCR Herne

Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling moeten zo'n 400 halteborden worden vervangen en 34 nieuwe haltes moeten worden aangelegd. Als gevolg van de nieuwe routes leggen de bussen gezamenlijk 3% meer kilometers per jaar af. Een toename van 120.000 km!

Bochum (deel 1)
Bochum ligt ten zuiden van Herne en heeft een uitgebreid tramnetwerk dat tot ver buiten de grenzen van de stad reikt. De stad kent naast het tramnetwerk een stadtbahnlijn die ook in Herne komt en de universiteit van Bochum bedient (zie Herne). Beiden worden uitgevoerd door de BOGESTRA, de stadsvervoerder in Bochum en Zuid-Gelsenkirchen.

In het stadsdeel Bochum-Langendreer (Oost-Bochum) is men al in de herfst van 2012 begonnen met het aanleggen van nieuwe traminfrastructuur voor de nieuwe lijn 310. In eerste instantie werd er ongeveer 35 miljoen euro beraamd voor het project. Later werden er schattingen gemaakt dat het project al meer dan 60 miljoen euro heeft gekost. Echter, zal met de opening van het nieuwe traject het laatste grote stadsdeel van Bochum worden ontsloten door middel van de tram en wordt de reistijd vanuit Langendreer naar het centrum met ongeveer 11 minuten verkort. Het eerste gedeelte van het traject gaat open in de herfst van 2017, waarbij de huidige lijn 302 wordt doorgetrokken naar station Bochum-Langendreer. Later moet lijn 310 via Langendreer naar Witten gaan rijden. Zie het onderstaande kaartje:

Afbeelding
Bron: Website BOGESTRA Bochum

Uiteindelijk moet in 2020 het gehele lijnennet in Bochum herzien zijn (zowel bus als tram), maar hierover in de volgende episode meer. Nu wil ik jullie in ieder geval bedanken voor je aandacht voor deze episode! Hopelijk hebben jullie er wat van opgestoken. ;)

Zie ook:
Website Bogestra
Website HCR
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door isadora »

Mooi verzorgde uiteenzetting. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Ardan »

Heb laatst gezien dat ze druk aan het bouwen zijn met de tram door Langendreer. Maar wordt het binnendoortje dat de 310 nu rijdt dan opgeheven?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Ja, volgens de Ov-visie van Bochum wel. Dat stuk wordt waarschijnlijk deels opgevangen met buslijn 345 die gaat doorrijden naar Sportplatz Papenholz (vlakbij huidige halte Urbanusstraße van tramlijn 310). Zie kaartje voor planning tram in 2020:
Spoiler: show
Afbeelding
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Dit lijkt mij de juiste plek om het bericht te plaatsen:

Vanaf 7 oktober 2017 wil de BOGESTRA tramlijn 302 door laten rijden naar Langendreer S-Bahnhof, hiermee wordt het eerste nieuwe stuk van de trambaan in Langendreer in gebruik genomen. De frequentie zal doordeweeks elke 20 minuten bedragen.

Tegelijkertijd met deze verlenging worden de lijnen 372 en 377 gewijzigd.

Bron: https://www.waz.de/staedte/bochum/busfa ... 92441.html
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Episode 3
Het is al weer twee maanden geleden sinds de laatste episode werd gepubliceerd over het openbaar vervoer in het Duitse Ruhrgebied. Het werd dus hoog tijd voor een nieuwe episode! Inmiddels zijn de wijzigingen in Herne per 21 augustus al ingegaan en dus kunnen we verder met de stad waar we de vorige keer mee afsloten, Bochum.

Bochum (deel 2)
Bochum is een grote stad in het Duitse Ruhrgebied met zo'n 350 duizend inwoners. Bijna al het openbaar vervoer in Bochum wordt geëxploiteerd door de stadsvervoerder BOGESTRA, die tevens het vervoer in het zuiden van Gelsenkirchen in handen heeft. Het vervoer in het noorden van Gelsenkirchen wordt uitgebaat door de Vestische Straßenbahnen.

Zoals al eerder gezegd is, staat er voor Bochum veel op de planning. De eerste aanpassing in overeenstemming met het vervoersplan van Bochum wordt oktober 2017 al reeds gerealiseerd in het stadsdeel Langendreer. Er wordt daar al jaren gewerkt aan nieuwe traminfrastructuur, waarbij binnenkort het eerste gedeelte opgeleverd kan worden.

Naast deze wijziging is er een nieuw busnet op komst die in 2020 gerealiseerd moet zijn. Hierbij werd er nagedacht over een frequentieaanpassing van de buslijnen om de aansluitingen op de S-Bahn te behouden. De S-Bahn rijdt op dit moment nog elke 20 minuten op de drukke momenten dit wordt in 2019 verhoogd naar een kwartiersdienst. Hierdoor zag de stad Bochum als mogelijke optie het gehele busnet om te zetten naar kwartier en halfuursdiensten, zoals in Nederland gebruikelijk is. Ook werd er gekeken naar wat het gevolg was als de stadsdienstlijnen 20-minutendiensten zouden blijven rijden, dit had als voordeel dat de diensten niet geheel overhoop gegooid hoefden worden, maar dit ging wel ten koste van een goede overstap op de S-Bahn. De goede overstap was voor de stad Bochum het belangrijkste argument om toch te gaan voor een 15-/30-minuten systeem.

Het nieuwe netwerk van de buslijnen wordt ingedeeld via twee typen buslijnen. De dikke hoofdlijnen die in een hoge frequentie gaan rijden en als aanvulling dienen op het hoogfrequente tramnet en de dunnere nevenlijnen waar een lagere frequentie wordt geboden. De meeste hoofdlijnen zijn gericht op een verbinding tussen een belangrijk stadsdeel en het Hauptbahnhof (centraal station) en bieden daar een overstap op zowel regionale als intercity treinen. Verder is het aanbieden van nieuwe lijnbundels een manier om de frequentie op verschillende deeltrajecten te verhogen.

De lijnvoering van de hoofdlijnen gaat er als volgt uitzien:

Afbeelding
Bron: Nahverkehrsplan Bochum 2017

Door de aanpassing van het totale busnet worden er +1,5% meer miljoen kilometers per jaar gereden.

Ook bij het tramnet speelt de aanpassing van de frequenties een grote rol. Dit heeft door zijn uitlopers naar andere steden ook zo zijn uitwerkingen op de busnetten in de omliggende steden Gelsenkirchen, Hattingen, Herne en Witten. Het veranderen van de frequenties geeft tegelijkertijd de mogelijkheid om het tramnet geheel opnieuw op te zetten. De belangrijkste veranderingen die worden voorzien zijn:
  • Lijn U35 gaat in de spits elke 3 minuten rijden in plaats van zijn huidige elke 5 minuten, dit vanwege de hoge vraag.
  • Lijn 316 gaat de verbinding verzorgen tussen de stadsdelen Hamme en Harpen en komt bovenop de bestaande lijnen te rijden, waardoor elke 7,5 minuut een tram komt te rijden.
  • Er komt een extra lijn 300 op het traject naar Gelsenkirchen Hbf te rijden, waardoor elke 7,5 minuut een tram komt te rijden.
  • De trams naar Witten gaan uiteindelijk allemaal via Langendreer rijden in plaats van via hun huidige tramroutes. Het oude tramspoor zal worden opgebroken.
De lijnvoering van de tramlijnen gaat er als volgt uitzien:
Afbeelding
Bron: Nahverkehrsplan Bochum 2017

Door de aanpassing van het totale tramnet worden er +2,5% meer miljoen kilometers per jaar gereden.

Verdere mogelijke aanpassingen van het net na 2020 worden gevormde door verlenging van de lijnen 308/318 naar de halte Cöppencastrop, de verlenging van de lijn 306 vanaf het Hauptbahnhof naar het Ruhrpark en enkele andere mogelijke verlengingen. De komst van deze uitbreidingen is alles behalve zeker. In de spoiler een kaartje over de toekomstige plannen:
Spoiler: show
Afbeelding
Bron: Nahverkehrsplan Bochum 2017
Dit was het al weer voor deze keer. Ik hoop dat ik jullie een kijkje heb kunnen geven voor de plannen voor het ov-netwerk in Bochum. De volgende keer zoeken we het iets dichterbij huis, dan is Wesel aan de buurt die sinds december wordt ontsloten door de RE19 vanuit Arnhem Centraal.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Meltrain »

Het tramnet van Bochum wordt er niet overzichtelijker op met al die lijnnummers. :shock:
Wat mij betreft gaat lijn 310 elke 15 minuten rijden en worden de lijnen 305 en 309 niet ingevoerd. Reizigers vanaf Witten naar station BO-Langendreer kunnen vanaf Langendreer Markt lopen (6 minuten) of eventueel lijn 300 nemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door isadora »

Dat kaartje van "de lijnvoering van de hoofdlijnen", is wel erg slecht te zien.
Heb je daar niet toevallig een linkje van, waar het wat groter gezoomd kan worden?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Jazeker. Heb ook een kaartje van alle buslijnen inclusief haltes: alstu. Het plaatje met alleen de hoofdlijnen is te vinden op pagina 105: hier (het plaatje is hier ook al niet van hoge kwaliteit)
Meltrain schreef:Het tramnet van Bochum wordt er niet overzichtelijker op met al die lijnnummers. :shock:
Wat mij betreft gaat lijn 310 elke 15 minuten rijden en worden de lijnen 305 en 309 niet ingevoerd. Reizigers vanaf Witten naar station BO-Langendreer kunnen vanaf Langendreer Markt lopen (6 minuten) of eventueel lijn 300 nemen.
Die extra tramlijnen worden ingevoerd om zowel een verhoogde frequentie te binden als een nieuwe directe verbinding aan te bieden. Daardoor krijg je dus meerdere lijnnummers tussen een stadsdeel en het centrale knooppunt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door isadora »

:pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:
Meltrain schreef:Het tramnet van Bochum wordt er niet overzichtelijker op met al die lijnnummers. :shock:
Wat mij betreft gaat lijn 310 elke 15 minuten rijden en worden de lijnen 305 en 309 niet ingevoerd. Reizigers vanaf Witten naar station BO-Langendreer kunnen vanaf Langendreer Markt lopen (6 minuten) of eventueel lijn 300 nemen.
Die extra tramlijnen worden ingevoerd om zowel een verhoogde frequentie te binden als een nieuwe directe verbinding aan te bieden. Daardoor krijg je dus meerdere lijnnummers tussen een stadsdeel en het centrale knooppunt.
Dat begrijp ik, maar in het geval van lijn 305/309/310 lijkt het me onnodig.
BO-Langendreer heeft al een directe verbinding met het centrum door middel van lijn 300 en door lijn 310 een kwartierdienst te geven, heeft Witten 4x/uur een directe verbinding met het centrum van Bochum. Witten - BO-Langendreer is dan inderdaad niet rechtstreeks mogelijk, maar ik vraag me af of dat zo erg is (het is immers slechts 6 minuten lopen vanaf de Marktplatz).

Totdat de verbinding tussen Laer Mitte en Opel wordt opgeleverd, kun je ook lijn 302 opheffen en lijn 300 8x/uur laten rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

De verbinding Castrop-Rauxel - Dortmund Lütgendortmund - Bochum Langendreer - Witten Hbf - Witten Bommern wordt op dit moment in een vrij hoge frequentie gereden door buslijn 378, die lijn gaat in de toekomst vanaf Langendreer Bahnhof naar de Ruhr Universität rijden. Tramlijn 309 gaat het traject tussen Langendreer Bahnhof en Witten in vervolg bedienen, blijkbaar is dat best een belangrijk traject gezien de frequenties. Ik denk dat de tramlijn te Langendreer ook gaat aansluiten op de S-Bahn naar Bochum Hbf.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Bij WestVerkehr (die onder andere op de SB3 naar Sittard rijdt) gaan 10 nieuwe solarisbussen rijden.

Bron: AVV
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
metrophil
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 11:28
Locatie: Karlsruhe, voormalig Ruhrgebied

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door metrophil »

Een foto van de opening van lijn 302 naar Langendreer:
Afbeelding
TW 110 in het terminus bij station Langendreer
(Metrophil via Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0)

Ook heb ik een kaart van de geplande tram netwerk in Bochum getekend:
Afbeelding
(Metrophil via Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0)

In Hagen (mijn thuis) werken zij ook op een nieuwe vervoersplan. Ik heb gehoort, dat de planners een nieuw tram of tram-train system, zoals gepland in de jaren 90, recommanderen willen. Dat zou mooi zijn.
Groetjes uit Duitsland
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door dennistd »

Ze zijn niet zo te spreken over het nieuwe Westfalentarif zo te lezen: http://www.mt.de/lokales/regionales/219 ... tarif.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Er gaan weer enkele ritten van en naar Breinig rijden tijdens de weekenden voor Kerst:
Zie AVV
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Ah, daar komen ze aan, het nieuwe hogevloers stadtbahn materieel van Düsseldorf:

Rheinbahn
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Meltrain »

Mooi. :pos:
Zijn het Tango's?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Het zijn na even googlen Bombardier Flexity Swift's.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten