Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Visgraatmodel »

regenmaker schreef:De stad Mülheim an der Ruhr heeft een scenario onderzocht waarbij het hele tramnet wordt opgedoekt en wordt vervangen door buslijnen. Ze geven aan dat dit de snelste manier is om de kosten te drukken. :')
Afbeelding
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door trolly »

Maar ze doen het niet. So far voor Deutsche Gründlichkeit.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door SLToilet »

regenmaker schreef:De stad Mülheim an der Ruhr heeft een scenario onderzocht waarbij het hele tramnet wordt opgedoekt en wordt vervangen door buslijnen. Ze geven aan dat dit de snelste manier is om de kosten te drukken. :')

Gelukkig hebben ze gekozen voor een minder ingrijpende variant. Alleen het zuidelijke gedeelte van lijn 104 komt waarschijnlijk te vervallen.
In welk jaar leven die gasten? 1935? Godzijdank hebben ze niet veel voor elkaar gekregen. En om het nog mooier te maken is een deel van dat traject ook nog eens dubbel.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Szenario A („Aufgabe“) bildet das ÖPNV-Angebot nach einer möglichen kompletten Aufgabe des Schienennetzes ab (reines Bus-Szenario).

Mit der Umstellung des ÖPNV auf ein reines Busnetz (Szenario A) lässt sich zwar das jährliche Defizit am deutlichsten reduzieren. Gleichzeitig resultieren aus einer möglichen Umstellung die mit Abstand höchsten Transaktionskosten. Zudem würden aus hohen Nachfragerückgängen im ÖPNV (>20 %) negative Umweltwirkungen durch den zusätzlichen MIV resultieren.
Tja, Mülheim zit erg krap bij kas en trams zijn nou niet echt goedkoop. Maar een nieuwe set bussen aanschaffen als je net nieuwe trams hebt ook niet. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door tsov »

Groot probleem in het Ruhrgebied is de enorme krimp van de bevolking, gecombineerd met hoge werkeloosheid en kapitaalvlucht (rijken en hoger opgeleiden verhuizen weg). Dat leidt ertoe dat bijna alle steden in het gebied armlastig zijn.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Durashift »

Oh, wordt het Ruhrgebied een krimpregio?

Okay, deels zal de vervuilende industrie al wel verdwenen zijn.. en verdwijnt er arbeid.. maar mijn beleving dat het Ruhrgebied toch wel een beetje te vergelijken is met onze Randstad klopt niet meer?

Nb: post bewerkt. :wink:
Laatst gewijzigd door Durashift op wo 14 feb 2018, 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door tsov »

Nouja, het is nog geen Henegouwen, maar het Ruhrgebied heeft alle problemen van een "ouderwetse" mijnbouw- en industrieregio. Aan de andere kant weet de regio beter de aansluiting te vinden bij de nieuwe werkelijkheid dan het voornoemde Henegouwen. Het is natuurlijk een vrij grote regio, met veel universiteiten en een relatief veelzijdig aanbod aan overige werkgelegenheid. Voor meer info, zie onder meer de Duitse Wikipedia.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Het ligt een beetje aan welke stad je in het Ruhrgebiet bekijkt. Zo doet Düsseldorf het gewoon goed, maar Duisburg en Mülheim hebben enorme tekorten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Karl »

Toch heb ik het idee dat je voor economische relevantie in München (hoogwaardige technologie), Frankfurt (finance), Hamburg/Bremen (logistics) moet zijn.

Maar om bij NRW te blijven, het Ruhrgebiet heeft toch enorme potentie voor OV-schaalvoordelen? Maar er is nog steeds geen standaardtram, geen standaard U-bahn, geen... het blijft een ingewikkelde lappendeken waardoor het allemaal losse onsamenhangende stukjes blijven.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Daniel »

In NRW zit behoorlijk veel chemische industrie, toch ook niet geheel economisch irrelevant.
Zelf ooit voor 't werk op Chemiepark Marl geweest bijvoorbeeld en dat is echt gigantisch. En da's nog niet eens de enige.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Dennenboom »

Er zijn inderdaad nog veel technologische hoogstandjes in NRW te vinden. Het land vertegenwoordigt meer dan 20% van de Duitse economie en laat daarmee alle andere deelstaten achter zich. Toch heeft, wat de Duitsers de "Strukturwandel" noemen, de nodige sporen achtergelaten.
Het sluiten van een groot aantal mijnen en hoogovens gaat je niet in de koude kleren zitten. Ook voor het OV: zo verloor Kleve zijn verbinding met Rheinhausen, een plek die de ondergang van de oude economie in NRW symboliseert. Ten opzichte van het Duitse gemiddelde is de werkloosheid er ook relatief hoog.

Al jaren kampt de staat mede hierdoor met een bevolkingskrimp, die enige tijd ongedaan werd gemaakt door een toestroom van asielzoekers. Toch wonen er nog steeds minder mensen in NRW dan rond de eeuwwisseling. Ook voor de komende jaren wordt krimp voorspeld.

Meer info:
Verschuiving inwoners per gemeente https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... -Westfalen
Verdwijnen mijnbouw: https://de.wikipedia.org/wiki/Ruhrbergbau
Rheinhausen: https://de.wikipedia.org/wiki/H%C3%BCtt ... heinhausen
Spoorverbinding Kleve https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrec ... 80%93Kleve
NRW in het Nederlands: https://nl.wikipedia.org/wiki/Noordrijn-Westfalen
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Je mag Düsseldorf niet met Ruhrgebiet vereenzelvigen, omdat Düsseldorf niet bij het Ruhrgebiet hoort. Düsseldorf had ook nooit met de Strukturwandel te kampen omdat het economisch op een heel andere basis staat.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door en-es »

Klopt, Düsseldorf ligt buiten het Roergebied.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Ferdinand »

Ik kom met de RegioBahn uit Dortmund aan op station Lüdenscheid Brüggen. Deze komt hier aan om 13:42. Daar wil ik overstappen op de RegioBahn naar Köln via Meinerzhagen. Deze vertrekt 3 minuten later en rijdt slechts eenmaal in de 2 uur. Wordt er door deze RegioBahn gewacht op de aansluitende trein vanuit Dortmund wanneer deze vertraging heeft?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door cassie127 »

Ik neem aan dat men gewoon wacht... Anders mag je een taxi nemen http://www.mobigarantie-nrw.de
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Ferdinand »

Maar dat geldt zeker niet met kortingskaartjes?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13110
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Z2N »

Die regel is van kracht voor alle nahverkehrskaartjes die in NRW geldig zijn. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Episodes 5
Na een klein half jaartje werd het toch echt weer eens tijd voor een nieuwe episode in deze reeks. Aangezien jullie lang hebben moeten wachten, komt er dit keer een extra lange episode uit waarin we maar liefst drie verschillende gebieden gaan behandelen! Voor ieder wat wils dus. Nouja, als je van niet-railgebonden openbaar vervoer houdt. ;)

Wesel
De ontwikkelingen gaan in zowel Nederland als Duitsland gewoon door om het openbaar vervoer netwerk te verbeteren, echter kennen we ook gebieden waar men met de hakbijl te keer gaat om de kosten te drukken. Zo'n voorbeeld kennen we in Nederland maar al te goed met de provincie Overijssel, maar ook de Kreis Wesel gaat snijden in het busvervoer met name in en rond de stad Wesel. Dit ligt wel genuanceerder dan bij de provincie Overijssel, want de regio Kamp-Lintfort/Moers gaat er juist op vooruit. Voor de mensen die niet bekend zijn met de Kreis Wesel is hieronder aan afbeelding weergegeven (lijnen Kreis Wesel).

Afbeelding
Bron: Wikipedia

De grootste steden van de Kreis Wesel zijn Wesel, Dinslaken, Moers en Kamp-Linfort, waarvan de eerste drie alreeds een spoorverbinding hebben en de laatst genoemde in de komende jaren een spoorverbinding krijgt. Moers kent een uitgebreid busnet dat deels is verweven met het busnet van Duisburg. De andere drie steden hebben een eigen stadsdienst dat slechts uit enkele lijnen bestaat. Daarnaast heeft Dinslaken een tramverbinding met Duisburg en zijn Dinslaken en Wesel direct met Nederland verbonden door de RE19 tussen Arnhem Centraal en Düsseldorf Hbf.

Wat gaat er precies gebeuren? In Wesel loopt het aanbod op de stadsdienst (lijnen 82, 83, 85 en 86) vooral op zondag en in de avonduren terug. Na 20:00 uur worden er nog maar één à twee ritten per lijn aangeboden en op zondag gaan de lijnen 85 en 86 minder vaak rijden. Ook gaat de verbinding tussen Wesel en Hamminkeln erop achteruit. Lijn 96 wordt namelijk op zaterdag ingekort en gaat nog maar 1x/2 uur rijden. Als alternatief kunnen reizigers gebruik maken van de bus naar Bocholt. Al met al een behoorlijke achteruitgang in de regio Wesel. Daar staat tegenover dat de reguliere streekbus tussen Moers en Wesel vaker gaat rijden.

In de regio Kamp-Lintfort/Moers wordt het aanbod juist uitgebreid. Zo komen er extra snelle ritten op de corridor Geldern - Kamp-Lintfort - Moers - Duisburg te rijden, komen er meer stadsbusritten te rijden en komt in de spits een snelbus tussen Wesel, Kamp-Lintfort en Aldekerk (Kreis Kleve) te rijden. In Dinslaken zijn geen grote wijzigingen voorzien.

In dit geval zie je duidelijk dat het noordelijke gedeelte moet inleveren om in het zuiden het aanbod uit te kunnen breiden. Als je naar de bevolkingsdichtheid kijkt dan zijn deze keuzes te rechtvaardigen. Maar leuk is het voor de stad Wesel zeker niet. Die heeft ook al kritiek geuit op de plannen van de Kreis Wesel.

Zie ook:
Nahverkehrsplan Kreis Wesel 2017 (pdf)
Huidige busnet Kreis Wesel 1 (pdf)
Huidige busnet Kreis Wesel 2 (pdf)
Huidige busnet Kreis Wesel 3 (pdf)
Huidige busnet Kreis Wesel 4 (pdf)

Bottrop
Aankomende zomer wordt het lijnennet van de Vestische Straßenbahnen (dat anders dan de naam doet vermoeden alleen busvervoer exploiteert) drastisch omgegooid. Januari dit jaar werden de eerste stappen al gezet in de Kreis Recklinghausen. Nu gaat men verder in met name Bottrop en Gladbeck.

Het belangrijkste knooppunt van Bottrop is het [url=Bhttp://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Bottrop_ZOB_Berliner_Platz]ZOB Berliner Platz[/url], hieronder is een foto van een aantal bussen op het ZOB (Zentraler Omnibushof) in Bottrop weergegeven, hetgeen een druk regionaal knooppunt is. Anders dan je zou vermoeden ligt het busstation niet bij het Hauptbahnhof van Bottrop, dat ligt een stuk zuidelijker op een aanzienlijke afstand van het centrum.

Afbeelding

Hieronder is de indeling van de stad Bottrop inclusief omliggende plaatsen te vinden. Het dichtbevolkte gebied van Bottrop ligt in het zuiden. In het noorden is een meer landelijk gebied te vinden met enkele kleine plaatsen die ook onder de stad Bottrop worden geschaard, waarvan Kirchhellen de grootste plaats is. Ook het Movie Park Germany is te vinden in het noorden van de stad (Feldhausen).
Spoiler: show
Afbeelding
Bron: Wikipedia
Laten we eerst eens naar de huidige situatie omtrent het openbaar vervoer in Bottrop kijken. Op dit moment loopt er in het zuiden en oosten van Bottrop een spoorlijn met stations in Vonderort, Lehmkuhle (Hautbahnhof), Boy en Feldhausen. Het busstation van Bottrop wordt aangedaan door een drietal snelbussen, één tussen Oberhausen en Gelsenkirchen Noord (SB91), één tussen Essen en Dorsten (SB16) en één tussen Bottrop en Gelsenkirchen Centrum (SB29). Twee van deze lijnen worden aangepast. De lijn tussen Oberhausen en Gelsenkirchen Noord gaat vaker rijden tussen Bottrop en Gelsenkirchen, waardoor een tienminutendienst ontstaat. De snelbus vanuit Essen gaat niet verder rijden dan Kirchhellen. Het traject tussen Kirchhellen en Dorsten wordt voortaan verzorgd door een normale streekbus. Bovendien wordt de frequentie tussen Essen en Bottrop verhoogd.

Ook het stadsnet wordt geherstructureerd, dit gebeurt naar onderstaand voorbeeld. Er komt naar de meeste stadsdelen een directe stadsbusverbinding die samen met andere regionale lijnen een hogere maar ook regelmatige frequentie aanbiedt. Daarnaast komt er nog een lokale verbinding die een langere reisweg heeft, maar ook meer plaatsen bediend.
Afbeelding
Bron: Nahverkehrsplan Bottrop 2017

De komende zomer staat voor Bottrop dus een en ander op het programma, net als bij ons in Amsterdam. :D

Zie ook:
Nahverkehrsplan 2018 Bottrop (pdf)
Huidige busnet Bottrop-Gladbeck (pdf)

Kreis Recklinghausen
In de Kreis Recklinghausen zijn de afgelopen dienstregelingswijzingen al enkele wijzigingen uit het vervoersplan uitgevoerd, waaronder in de gemeenten Datteln, Dorsten en Oer-Erkenschwick. Dit keer is de buurt aan de buurstad van Bottrop, Gladbeck. Voornamelijk het noordelijke gedeelte van de stadsdienst krijgt een revisie. Zo wordt hier en daar de route verlegd, de frequentie aangepast en wordt een enkele lusroute aangepast, waardoor de stad een betere ontsluiting door het busnet krijgt. Een andere belangrijke aanpassing in de Kreis Recklinghausen die deze zomer wordt gemaakt is de introductie van een snelbus tussen Herten en Recklinghausen.

Afbeelding
Bron: Nahverkehrsplan Kreis Recklinghausen 2017
Spoiler: show
Afbeelding
Bron: Wikipedia
Verder is de Kreis Recklinghausen zich ervan bewust dat bij het veranderen van de S-Bahn frequentie eind 2019 (van 3x/uur naar 4x/uur) invloed gaat hebben op de aansluitingen tussen trein en de stadsdienst van Gladbeck (hetgeen we eerder zagen bij de stad Bochum, episodes 2 en 3). Er wordt nog gewerkt aan nieuw concept, waarbij met name de frequentie en vertrek- en aankomsttijden van de stadsdienst zullen worden aangepast.

Over enkele jaren krijgt de stad Herten weer een treinstation. Het is met ruim 60 duizend inwoners nu nog de grootste stad van Duitsland zonder treinstation. De komst van het treinstation betekent dat er dan het een en andere gaat veranderen in het busnet van Herten, maar zover is het nog niet. Echter, zijn de vervoerder Vestische Straßenbahnen en de Kreis Recklinghausen al wel aan het onderzoeken wat er moet veranderen.

Nu en in de nabije toekomst staat er dus nog het een en ander op het programma voor dit gebied.

Zie ook:
Nahverkehrsplan 2017 Kreis Recklinghausen (pdf)
Huidige busnet Bottrop-Gladbeck (pdf)

Dit was het voor deze keer. Hopelijk hebben jullie weer wat geleerd. De volgende keer zal ik eens gaan rondkijken of ik nog ergens interessante wijzigingen kan vinden bij tram of metro. :mrgreen:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Vandaag is de nieuwe dienstregeling in verschillende gebieden ingegaan.

Düsseldorf - Rheinbahn
Bochum/Gelsenkirchen - BOGESTRA
Essen/Mülheim - Ruhrbahn
Ennepe Ruhr Kreis - VER
Hagen - HST
Krefeld - SWK
Oberhausen - STOAG
Wuppertal - WSW

Morgen, 11 juni gaat de nieuwe dienstregeling in Solingen van start.

Solingen - SWS

De wijzigingen zijn ook in het Nederlands op de wiki te vinden: klik.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Vanaf 14 juli gaat de nieuwe dienstregeling van de Kreis Recklinghausen en Stadt Bottrop in: Vestische, DSW21.

Vanaf 15 juli gaat de nieuwe dienstregeling van de Kreis Viersen en Stadt Mönchengladbach in: NEW Möbus, Rheinlandbus. Ook in de AVV zijn er enkele wijzigingen bij de ASEAG uit de regio Aken.

De wijzigingen zijn ook in het Nederlands op de wiki te vinden: klik.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door SLToilet »

Hoe krijgt men het voor elkaar om zo veelvuldig af te wijken van de begindata van andere concessies en dienstregelingen in Europa, is het zo vrijblijvend?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Elke vervoerder mag zelf bepalen wanneer de dienstregelingswijzigingen ingaan. De NIAG doet het bijvoorbeeld elk jaar op de 2e zondag van december, maar de meeste vervoerders in de VRR kiezen zelf een handige datum. De HST uit Hagen bijvoorbeeld heeft alleen wijzigingen op de 2e zondag van juni en de NEW Möbus in Mönchengladbach doet het elk jaar de derde zondag van juli. Maar de meest geliefde datum is toch wel 1e zondag in januari. Ook in de AVV zit er een verschil per regio: Heinsberg en Düren hebben het gewoon de tweede zondag van december maar de ASEAG (met uitzondering van dit jaar) de 2e zondag van juni. In met name het westelijk gebied van Niedersachsen is er geen peil op te trekken wanneer men de dienstregeling omgooit.

Een nieuwe concessie in Duitsland betekent ook niet per se een nieuwe dienstregeling. Hier een voorbeeldje hoe mooi de einddata zijn verdeeld over het jaar: PDF. De huidige vervoerder is in de meeste gevallen dan ook de nieuwe vervoerder door onderhands aanbesteden of door onmogelijke lijnenpakketten. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door dennistd »

Het verbaast me dan ook niks dat bussen vaak slecht aansluiten op treinen, want die wijzigen wel allemaal in december...
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

NIAG is in Kreis Kleve en gedeeltes van Kreis Wesel en Kreis Viersen ook erg afhankelijk van de tijden van de RE10 naar Kleve, de RE19 naar Emmerich en de RB31 naar Xanten om de bussen op de treinen aan te laten sluiten. Dan moet je je bustijden ook op hetzelfde moment aanpassen als de treintijden die medio december wijzigen. In de stedelijke gebieden zijn de frequenties hoger en zijn de bussen ook minder afhankelijk van de tijden van één of twee treinseries en dus kan de dienstregeling ook makkelijker midden in het jaar gewijzigd worden. Het risico bestaat alleen als twee gebieden die aan elkaar liggen, maar ieder gebied een andere datum heeft waarop de dienstregeling wijzigt er ineens geen aansluiting meer bestaat tussen twee buslijnen als het ene gebied de dienstregeling wijzigt en het andere gebied wijzigt op een andere datum de dienstregeling.

Toch is de dienstregeling wijzigen op de zondag na de tweede zaterdag in december het meest praktisch om te communiceren voor de reizigers. Ook al exploiteer je alleen maar bussen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

dennistd schreef:Het verbaast me dan ook niks dat bussen vaak slecht aansluiten op treinen, want die wijzigen wel allemaal in december...
Het is dan ook niet praktisch dat sommige treinen (RE10 naar Kleve en RE19 naar Emmerich) asymetrisch zijn ingelegd, waardoor het ook nog eens lastiger is om zowel op de heenrichting als de terugrichting goed aan te sluiten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten