Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door webguy »

Op z'n duits: hoog met klaptredes ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

Ik heb wel eens mooiere Flexity’s gezien :/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Episode 4
Na een aantal maanden is het de beurt om de plannen in de Kreisen (vergelijkbaar met een Nederlandse provincie) Wesel, Viersen en Kleve te bespreken. Het wachten was vooral op de concept ov-visie van de Kreis Kleve die pas afgelopen week werd gepubliceerd. We beginnen daarom meteen maar met de verse details.

Kleve
De Kreis Kleve ligt net over de grens, waarbij het noordelijkste puntje ongeveer ter hoogte Nijmegen ligt en het zuidelijkste puntje ter hoogte van Venlo. Het busvervoer wordt er grotendeels geëxploiteerd door de NIAG. Voor de duidelijkheid is in de spoiler een kaartje toegevoegd met de belangrijkste plaatsen/gemeentes.
Spoiler: show
Afbeelding
Bron: Entwurf Nahverkehrsplan Kreis Kleve
Het kernnet van de Kreis Kleve bestaat uit een centrale dieseltreindienst (RE10) die loopt van Kleve tot aan de gemeente Kerken. Vanaf daar wordt doorgereden naar Düsseldorf Hauptbahnhof. Deze treindienst rijdt doordeweeks elk halfuur en in het weekend elk uur, ondanks de frequentie kampt de lijn op dit moment met capaciteitsproblemen.

Op het gebied van busvervoer kent het gebied slechts enkele hoofdassen. Er zijn een drietal snelbussen in de Kreis Kleve. Deze zijn allen aangeduid met de SB dat staat voor Schnell Bus. Hieronder een overzicht plus bijbehorende kaartje.
Spoiler: show
Afbeelding
Bron: Entwurf Nahverkehrsplan Kreis Kleve
Enkele andere belangrijke verbindingen worden gevormd door lijn 44 tussen Kleve en Xanten en lijn 063 die van Geldern naar Kempen via Straelen rijdt. De stad Kleve heeft ook een redelijk uitgebreid stadsnetwerk dat met uursdiensten wordt geëxploiteerd. Ook rijdt er nog enkele malen per dag een grensoverschrijdende lijn 29 (voor 10 december nog de 929) van Neukirchen-Vluyn over de snelweg naar Venlo. In het weekend rijden veel (neven)lijnen niet of slechts éénmaal per twee uur waarbij soms ook nog gereserveerd moet worden.

Nu de busnet van de provincie grofweg geschetst is kunnen we het hebben over de toekomstige plannen van de Kreis Kleve. Interessant voor Nederland is de opwaardering van lijn SB58 tussen Nijmegen en Kleve. Deze wordt uiterlijk 2019 op dat traject opgewaardeerd tot een halfuursdienst doordeweeks en uursdienst in het weekend.

Ook waren er plannen om de lijn door te trekken vanaf Emmerich naar Doetinchem, maar zowel de steden Emmerich als Kleve zien hier geen brood in. De doortrekking leidde ook tot een te complex tariefsysteem met drie verschillende vervoerders, dit wordt als ongewenst gezien. Tevens gaat men in Duitsland een oplossing zoeken voor de hand-helds van Breng die veel last hebben van storingen, waardoor voornamelijk Nederlandse reizigers worden gedwongen een los kaartje te kopen met contant geld.

Een ander plan is om de lijn 44 tussen Kleve en Xanten op te waarderen en eventueel om te zetten in een snelbus, die mogelijk in Xanten gaat doorrijden als de snelbus naar Wesel. Hierdoor wordt de reistijd fors verkort tussen de twee steden en hoeven reizigers niet meer via Emmerich te reizen. Ook wordt aan de hand van reizigersaantallen bekeken of er vraag is naar het doortrekken van een stadsdienstlijn vanuit het zuiden van Kleve naar Goch. Al de bovenstaande plannen moeten in 2019 gerealiseerd worden en zijn hieronder weergegeven.

Afbeelding
Bron: Entwurf Nahverkehrsplan Kreis Kleve

Bovendien wil de Kreis Kleve een betere verbinding van en naar Venlo. Verder onderzoek moet uitwijzen of er voldoende vraag is naar zo'n verbinding. Daarnaast moet er een verbeterde verbinding naar Uedem komen die op dit moment geen openbaar vervoer op zondagen kent. De gemeente Weeze wil een halfuursdienst tussen het station van Weeze en het vliegveld. Een overzicht van de trajecten waarop dingen gaan wijzigen op de middel-lange termijn is hieronder weergegeven.

Afbeelding
Bron: Entwurf Nahverkehrsplan Kreis Kleve

Dit was het al weer voor deze episode. Hopelijk heb ik jullie een kijkje in de keuken kunnen geven in de plannen en het netwerk net over de grens. In de komende twee episodes worden de plannen voor de andere naburige Kreisen Wesel en Viersen besproken. Bedankt voor het lezen en reacties zijn uiteraard welkom. :)

Zie ook:
Nahverkehrsplan Kleve Ontwerp
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door JothamvW »

Ziet er goed uit allemaal! Zeker die frequentieverhoging van SB58 *bus* . Heb je ook een link naar dat document? Ik wil er zelf ook een beetje in lezen namelijk.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Ik heb hem bijgevoegd onder zie ook.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door diederickx »

Dat DB symbooltje op Nijmegen vind ik wel apart.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door dennistd »

Arriva stopt er (A)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

regenmaker schreef:Kreisen (vergelijkbaar met een Nederlandse provincie)
De provincies in NL zijn te vergelijken met de Duitse deelstaten. Een Kreis kan je in het midden tussen een stad/gemeente en een deelstaat zien. :wink:
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door dennistd »

Een beetje zoals de oude Plusregio's: https://nl.wikipedia.org/wiki/Plusregio
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: Ook waren er plannen om de lijn door te trekken vanaf Emmerich naar Doetinchem, maar zowel de steden Emmerich als Kleve zien hier geen brood in. De doortrekking leidde ook tot een te complex tariefsysteem met drie verschillende vervoerders, dit wordt als ongewenst gezien.
Als men de verbinding tussen Emmerich en Doetinchem wil verbeteren, kan men beter beginnen met het verbeteren van [wiki]Lijn 91 Emmerich Bahnhof - 's-Heerenberg Molenpoort[/wiki].
Of men moet de oude lijn 24 in ere herstellen. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Mdk »

Verschil is natuurlijk wel dat Nederlandse provincies een stuk kleiner en minder autonoom zijn dan de Duitse deelstaten. Hetzelfde geld voor kreisen en gemeenten, de Duitse kreisen zijn over het algemeen een stuk groter.
Laatst gewijzigd door Mdk op za 30 dec 2017, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef: Als men de verbinding tussen Emmerich en Doetinchem wil verbeteren, kan men beter beginnen met het verbeteren van [wiki]Lijn 91 Emmerich Bahnhof - 's-Heerenberg Molenpoort[/wiki].
Of men moet de oude lijn 24 in ere herstellen. :)
De 24 in ere herstellen zit er niet in denk ik. Lijn 91 wordt nu met een kleiner busje gereden. Ik las dat een 12m wegens technisch gronden niet meer mag rijden tussen 's Heerenberg en Emmerich. Wat dit precies inhoudt weet ik niet. Verder ziet Emmerich er geen brood in om de lijn op te waarderen. Ze vinden het allang prima met de RE19 naar Arnhem.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door isadora »

Mdk schreef:..... krijsen....keizen
:?: :?: :?:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Mdk »

Sawwry, spellingchecker doet dat soms :X
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:
Meltrain schreef: Als men de verbinding tussen Emmerich en Doetinchem wil verbeteren, kan men beter beginnen met het verbeteren van [wiki]Lijn 91 Emmerich Bahnhof - 's-Heerenberg Molenpoort[/wiki].
Of men moet de oude lijn 24 in ere herstellen. :)
De 24 in ere herstellen zit er niet in denk ik. Lijn 91 wordt nu met een kleiner busje gereden. Ik las dat een 12m wegens technisch gronden niet meer mag rijden tussen 's Heerenberg en Emmerich. Wat dit precies inhoudt weet ik niet. Verder ziet Emmerich er geen brood in om de lijn op te waarderen. Ze vinden het allang prima met de RE19 naar Arnhem.
Maar dan zou de SB58 dus ook niet met 12-meter materieel hebben kunnen rijden.
Of was het de bedoeling dat die lijn niet via 's-Heerenberg zou gaan rijden? :?
Overigens kan ik best begrijpen dat Emmerich er niks in ziet om die lijn op te waarderen, maar als men de verbinding had willen verbeteren, had men beter die lijn kunnen verbeteren dan een nieuwe lijn introduceren.
Een eerste verbetering zou al kunnen zijn om lijn 24 tijdens de vakantiedienst een half uur te verschuiven, want nu is tijdens vakanties een overstap van een half uur.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

De verbinding tussen Emmerich en Doetinchem wordt nu gevormd door de RE19 en de [serie=Stoptrein|2018|Doetinchem - Arnhem30700[/serie]/[serie=Stoptrein|2018|Winterswijk - Arnhem30900[/serie]. Dat is, ondanks het omreizen via Zevenaar een acceptabele verbinding aangezien deze verbinding zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat wordt aangeboden en de overstap bedraagt in Zevenaar ongeveer een kwartier, wat acceptabel is. Je houdt dan alleen lokaal vervoer over tussen Emmerich en 's Heerenberg en zo groot is die vervoersvraag niet. Verder heeft 's Heerenberg nog een aantal buurtbusjes richting Wehl, (ook te bereiken met RE19+s30700/[serie=Stoptrein|2018|Winterswijk - Arnhem30900[/serie]), Ulft (die verbinding blijft slecht) en Terborg (ook te bereiken met de RE19+s30900, sinds lijn 40 weer doorrijdt naar Doetinchem is er ook op zondag een redelijk snelle verbinding), maar ook daar is de vervoersvraag richting Duitsland niet erg groot. Vanuit de Achterhoek naar Duitsland wordt toch voornamelijk met de auto gereisd, OV is niet echt een alternatief.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef:Maar dan zou de SB58 dus ook niet met 12-meter materieel hebben kunnen rijden.
Of was het de bedoeling dat die lijn niet via 's-Heerenberg zou gaan rijden? :?
De route zou gewoon een gekoppelde versie van de 24 en 91 worden. Alleen de kosten zijn te hoog en de baten te laag om de route begaanbaar te maken voor 12 en 18m materieel, dat is een van de redenen dat is afgezien van een doorgaande lijn Emmerich - Doetinchem.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Daniel »

Erno-BE schreef:Vanuit de Achterhoek naar Duitsland wordt toch voornamelijk met de auto gereisd, OV is niet echt een alternatief.
Tja, en dat zal het natuurlijk ook nooit worden als iedereen zoals jou over de reizigersstromen zou denken. Kennelijk zijn al die verbindingen via Zevenaar dus ook geen echt alternatief zoals je ze wel benoemt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat de bus Aalten - Bocholt een stap in de goede richting is voor de bereikbaarheid van Duitsland vanuit de Achterhoek. Verder zal een halfuursdienst en versnelling op Nijmegen - Kleve - Emmerich ook een impuls geven aan het busvervoer in de regio.

De afgelopen tijd wordt er meer geïnvesteerd in grensoverschrijdende verbindingen en daar ben ik erg blij mee. Een aantal verbindingen die laatste twee jaar van de grond zijn gekomen:
Bus Sittard - Geilenkirchen
Bus Roermond - Heinsberg
Bus Aalten - Bocholt
Bus Gennep - Goch
Bus Venlo - Kaldenkirchen
Trein Arnhem - Emmerich (regionale trein)
Trein Hengelo - Bad Bentheim (regionale trein)

Mogelijk in de toekomst:
Bus Roermond - Mönchengladbach
Bus Venlo - Geldern
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Eens, de enige grote plaatsen in de grensstreek die nu nog geen verbinding met Duitsland hebben zijn Ulft/Gendringen. Kun je oplossen door een buslijn Ulft-Gendringen-Anholt-Bocholt in te leggen, maar de vraag is, of het maatschappelijk gezien nut heeft. Vanuit Ulft kun je alleen maar naar Doetinchem, Terborg en 's Heerenberg. Vanuit Aalten kun je naar een hele serie plaatsen langs de spoorlijn Arnhem-Winterswijk, alsmede met de buurtbus naar Lichtenvoorde.

Voor introductie van de C11 (Aalten-Bocholt) en de RE19 was het wel een ander verhaal. Toen zaten er nog grove gaten in het netwerk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar Vervoer in West Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

In Düsseldorf gaan vanaf aankomende zomer drie metrobussen rijden (lijnen M1 t/m M3 à la Almere dus). Deze lijnen zullen alleen de belangrijkste halten aandoen.

Kaartje met de tramlijnen en metrobussen

Rheinbahn Bron
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door DingeZ »

Nou, die vergelijking is dan alleen de naam. De frequentie is slechts 3x/uur...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

In Duitsland is 3x/uur geleed rijden in grote steden vrij gebruikelijk op de drukke lijnen.

Verder dienen deze lijnen als aanvulling op het bestaande net.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

De stad Mülheim an der Ruhr heeft een scenario onderzocht waarbij het hele tramnet wordt opgedoekt en wordt vervangen door buslijnen. Ze geven aan dat dit de snelste manier is om de kosten te drukken. :')

Gelukkig hebben ze gekozen voor een minder ingrijpende variant. Alleen het zuidelijke gedeelte van lijn 104 komt waarschijnlijk te vervallen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

Lijn 104 heeft net twee jaar geleden de opgeheven lijn 110 vervangen :’)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten