Pagina 6 van 21

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 18 jan 2019, 07:46
door regenmaker
Op 6 januari 2019 waren er bij verschillende vervoerders wijzigingen.

Onder andere in Münsterland waar de S75 tussen Bocholt en Münster vaker ging rijden in het weekend en gedurende de avonduren. Ook zijn enkele regionale buslijnen geüpgraded.

Verder ook wijzigingen bij:

Rheinbahn - Düsseldorf
BSM - Monheim
SWN - Neuss
DSW21 - Dortmund
HCR - Herne
Vestische - Recklinghausen/Bottrop

De BOGESTRA (Bochum/Gelsenkirchen) heeft dit jaar geen grote wijzigingen na de kerstvakantie. De wijzigingen zijn uitgesteld tot dec. 2019 als de S-bahn wordt omgezet naar halfuurs- en kwartiersdiensten. Bochum krijgt er dan naar verwachting 3 nieuwe tramlijnen bij. Ook in Gelsenkirchen zal de ov-visie worden doorgevoerd.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 03 feb 2019, 22:32
door regenmaker
Per 10 februari 2019 zijn er enkele wijzigingen bij de VER. Slechts een aantal kleine wijzigingen die zijn ontstaan doordat de VER samen met de Ennepe Ruhr Kreis nieuwe schooltijden erdoor heeft gedrukt. De schooltijden zijn aangepast om busmaterieel efficiënter in te kunnen zetten. Financieel gezien gaat het namelijk niet zo goed met de VER.

Fahrplanwechsel 10. Feb. 2019
Lijnennetkaart VER

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 14:06
door Willem
Dus alle scholen daar beginnen op andere tijden omdat de busmaatschappij het financieel moeilijk heeft?
Dat is nogal wat. In Nederland zal zoiets niet snel gebeuren.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 17:53
door regenmaker
Exact. Men wil minder materieel tegelijkertijd in hoeven te zetten rond de schooltijden en zo geld uitsparen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 17:54
door Chrysa
Als die scholen afhankelijk zijn van de bussen om hun leerlingen van en naar huis te krijgen verbaast het me niet dat ze hieraan meewerken.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 19:43
door ICE11
In Aachen had men dit ongeveer vijf jaar geleden ook gepland. "Schulzeitenstaffelung" is het Duitse vakbegrip en het plan was per jaar rond 120.000 Euro voor busvervoer te besparen. Uiteindelijk is het niet geslaagd omdat de ouders van de ene school niet wilden vroeger beginnen, de ouders van de andere school niet wilden dat hun kinderen in de namiddag langer op school zaten en nog een andere school problemen met de coordinatie van de sporthal had enzovoort........ :roll:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 09 feb 2019, 09:59
door regenmaker
De jaarlijkse wijzigingen van de MVG zijn ook weer in aantocht. Op 11 februari 2019 wijzigt hun dienstregeling.

MVG

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 09 feb 2019, 18:25
door Meltrain
Ik zat bij "MVG" te denken aan het bedrijf uit Mülheim, maar dat heet tegenwoordig natuurlijk Ruhrbahn.
Wel zijn er dan meerdere MVG's in Duitsland, want het vervoerbedrijf uit München heet ook zo.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 09 feb 2019, 18:27
door dennistd
Dat probleem heb je in Duitsland wel meer, zelfs met de Verkehrsverbunde: er is zowel een AVV rondom Aachen als rondom Augsburg :X

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 09 feb 2019, 20:20
door regenmaker
Er is nog een MVG, de Mainzer Verkehrsgesellschaft. Alhoewel die tegenwoordig onder de naam Mainzer Mobilität zijn diensten uitvoert.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 09 feb 2019, 21:27
door Suus
Het vervoersbedrijf van Erfurt is na de val van de muur EVAG genoemd zodat ze de tweedehands kleding uit Essen konden overnemen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 09 feb 2019, 22:00
door regenmaker
De EVAG in Essen bestaat niet meer. We hebben nu de Ruhrbahn wat eigenlijk een fusie was maar ook weer niet. Achter de schermen zijn het nog steeds twee aparte bedrijven met zelfs ieder hun eigen (deel)website. Er staat ook: daardoor heeft de reiziger de indruk dat het vervoer in zowel Mülheim als Essen door één bedrijf wordt geregeld. :')

Deze mooie organogram geeft het zooitje weer.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 09 feb 2019, 22:21
door Suus
Dat heeft met belastingen te maken, al vraag ik mij ook af hoe ze het anders hadden uitgewerkt, want om aanbesteding te voorkomen hadden Mülheim en Essen ook samen één concessie moeten verlenen aan Ruhrbahn en dat doen ze nu ook nog steeds niet, vooral omdat Mülheim geen cent te makken heeft. Gelsenkirchen en Bochum geven wel één concessie uit voor het gezamenlijke gebied, maar daar bestaat de Bogestra ook al meer dan 100 jaar in de huidige vorm.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 09 feb 2019, 23:22
door regenmaker
Het noorden van Gelsenkirchen valt dan wel weer onder een aparte concessie voor de Vestische. Maar sowieso zijn busconcessies in Duitsland relatief klein en ze worden vaak inbesteed.

Sowieso worstelen veel Duitse steden en kreisen met het inbesteden. Ik heb al verschillende artikelen gelezen waarbij een concessie is uitgesteld vanwege politieke chaos over dit onderwerp.

Alhoewel ik me wel afvraag waarom Keolis niet (meer) actief is in het Duitse busvervoer.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 09 feb 2019, 23:38
door dennistd
Mogelijk omdat het allemaal van die hele kleine concessies zijn waar nauwelijks schaalvoordeel te behalen valt?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 09 feb 2019, 23:41
door Suus
Meer buitenlandse bedrijven hebben zich uit het busvervoer teruggetrokken. Abellio heeft ook al hun busactiviteiten verkocht, Transdev probeert hun activiteiten op busgebied in Duitsland ook te verkopen. Duitse steden zijn dol op hun Stadtwerke, waar ze de winsten van bijvoorbeeld de tak die gas- en stroomaansluitingen verzorgt gebruiken om een deel van het begrotingstekort bij het stadsvervoer te dichten. De Europese Unie is er wat minder fan van, want door de kruisbestuiving zijn gas en stroom soms duurder dan noodzakelijk en het beperkt de concurrentie, zowel op de gas/stroommarkt als op de OV-markt. De Duitsers hebben al gezien dat aanbesteding van treindiensten voor een enorme verbetering van een aanbod heeft gezorgd, waarom ze dan nog zo afhoudend zijn voor het busvervoer is dan toch merkwaardig. In Frankrijk is het trouwens precies andersom, daar is bijna al het stadsvervoer al in handen gekomen van de "markt" (ok, bedrijf moet Frans zijn) maar is het spoor nog gesloten.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 10 feb 2019, 00:00
door dennistd
Bij het aanbesteden van het busvervoer in Duitsland gaat ook gewoon best veel mis. Zo schijnen chauffeurs bijvoorbeeld niet overgenomen te hoeven worden. Tja, als je dan vervolgens als gemeenteraad zowel boze werkloze oud-chauffeurs als boze reizigers (vanwege overstaanbare racende Polen achter het stuur) voor je hebt staan... Dan denk je als buurgemeente nog wel 3x na voor je zoiets doet. :')

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 10 feb 2019, 00:14
door regenmaker
Suus schreef:Transdev probeert hun activiteiten op busgebied in Duitsland ook te verkopen.
Is dat zo? Ook nu ze net Rethmann als aandeelhouder hebben die hun busactiviteiten bij Transdev hebben ondergebracht.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 10 feb 2019, 00:15
door Suus
In Görlitz was het in handen zijn van het stadsvervoer door Transdev ondertussen een flinke politieke soap aan het worden. Transdev vond het wel mooi geweest, maar de gemeente had geen geld of wou niet. Investeren gebeurt ook niet, het is een van de laatste steden in Duitsland zonder lagevloertrams. Nu het dan per 1 januari Transdev weg, na 18 jaar.

En Rethmann snap ik ook niet helemaal. Die hadden eerst een joint-venture met Keolis (het allereerste begin van Eurobahn) maar zijn daar zelf uitgestapt, daarna zijn alle activiteiten van Eurobahn buiten NRW bij Rethmann terecht gekomen en in NRW bij Keolis. En Rethmann heeft nooit een serieuze poging gedaan die activiteiten uit te bouwen, het bleef bij armetierige zijlijntjes waar je aan één treinstel voor de gehele exploitatie genoeg hebt.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 10 feb 2019, 00:29
door regenmaker
De stad Görlitz heeft per 1 januari 2019 een compleet nieuwe busvloot ingezet.

Overigens Rethmann heeft de Verkehrsbetriebe Minden-Ravensberg failliet laten gaan. Wel hadden ze nog met Rhenus-Veniro een meerderheidsbelang in de NIAG en nog enkele andere busondernemingen verspreid over Duitsland. Transdev krijgt er zo juist meer busvervoer bij.

Ook in Kreis Gütersloh heeft Transdev vorig jaar nog zijn busactiviteiten uitgebreid.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 10 feb 2019, 22:18
door ICE11
Suus schreef:De Europese Unie is er wat minder fan van, want door de kruisbestuiving zijn gas en stroom soms duurder dan noodzakelijk en het beperkt de concurrentie, zowel op de gas/stroommarkt als op de OV-markt.
Jawel is er concurrentie op de gas/stroommarkt, omdat de consument in Duitsland de aanbieder vrij mag kiezen. En de prijzen voor stroom zijn hier alleen zo hoog, omdat de consumenten de subsidies voor groene stroom (EEG = Erneuerbare Energien Gesetz) en voor grootverbruikers mee betalen en er hoge belastingen op stroom zijn.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 12 feb 2019, 16:58
door Suus
dennistd schreef:Bij het aanbesteden van het busvervoer in Duitsland gaat ook gewoon best veel mis. Zo schijnen chauffeurs bijvoorbeeld niet overgenomen te hoeven worden. Tja, als je dan vervolgens als gemeenteraad zowel boze werkloze oud-chauffeurs als boze reizigers (vanwege overstaanbare racende Polen achter het stuur) voor je hebt staan... Dan denk je als buurgemeente nog wel 3x na voor je zoiets doet. :')
Ik kwam net een video tegen. Vaak krijgen de chauffeurs wel dezelfde CAO aangeboden bij de nieuwe vervoerder, maar worden ze opnieuw op de laagste trede van hun schaal gezet, in plaats van dat hun oude trede wordt overgenomen. Daardoor winnen de nieuwkomers, want die kunnen daardoor lagere personeelskosten bieden dan de zittende vervoerders. En gaan de chauffeurs niet mee, dan trekken ze wel een blik Polen open. In Zuid-Hessen hebben daarna ook nog een paar nieuwe vervoerders de markt afgespeurd naar goedkope tweedehandsjes en zo kwam er een flinke hoeveelheid Ambassadors in niet al te beste staat in dienst :roll:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 13 feb 2019, 06:29
door regenmaker
Ik vind sowieso dat men in Duitsland met name op het platteland veel lokale busboeren inzet. Op zich zijn die prima want die kan je zelfs nog een leeg kassabonnetje laten zien en dan vinden ze het wel best. Wel rijden ze vaak met aftands materieel. Vooral de dochterbedrijven van de DB zijn gek op onderaannemers.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 13 feb 2019, 07:52
door ICE11
Ik weet niet of er in NL iets vergelijkbaar was, maar hier in D had Media Markt enkele jaren geleden een reclame: "Geiz ist geil!" (gierigheid is tof)
En dit heeft zich - helaas - tot een kernspreuk voor de hele natie ontwikkeld. Dus bezuinigen, bezuinigen en nog meer bezuinigen. Vroeger (en dat`s geen 25 jaar geleden) was dat met de onderaannemers nog niet zo erg, ofwel deze waren qua kwaliteit op een niveau met het moederbedrijf.

Dat er inmiddels op het platteland veel oude bussen rondrijden heeft ook ermee te maken dat de vervoerders in de grote steden aan deze bussen vanwege "Umweltzone" geen behoefte meer hebben.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 13 feb 2019, 08:03
door cassie127
Niet met zo'n naam. Tot vorig jaar hadden wij hier de BTW Actie met de slogan "BTW weg ermee!" Die actie was altijd standaard in week 4. Maar dit jaar hebben ze het niet meer onder de noemer van BTW actie gedaan, en in een andere vorm