Pagina 7 van 21

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 13 feb 2019, 08:20
door regenmaker
ICE11 schreef:Dat er inmiddels op het platteland veel oude bussen rondrijden heeft ook ermee te maken dat de vervoerders in de grote steden aan deze bussen vanwege "Umweltzone" geen behoefte meer hebben.
In Nederland zijn er veel strengere eisen aan het materieel gesteld. In Kreis Kleve bijvoorbeeld wordt voor de spitsuren een leeftijdseis van maximaal 18 jaar neergelegd. Dat betekent dat er bussen vanaf 2001 ingezet mogen worden. Buiten de spitsen mag nog materieel ingezet worden dat maximaal 14 jaar oud is. En dat zijn eisen die in het Nahverkehrsplan van 2018 staan.

Dit betekent overigens wel dat Von Mulert eindelijk over moet gaat stappen van die bussen uit 2000, maar dan zullen ze wel weer een blik oude bussen opentrekken.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 20 feb 2019, 18:39
door regenmaker
Waarschijnlijk wordt nog dit jaar de volgende tramlijn in Mülheim 'geamputeerd'. Het gaat dan om lijn 104. Het kan dus zo zijn dat de lijn per 9 juni 2019 (deels) niet meer rijdt. In maart wordt het vervoersplan besproken. Ook wordt er dan gesneden in parallelle busverbindingen. De afgelopen 20 jaar is er in Mülheim zo'n 600 miljoen euro verlies gemaakt.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 20 feb 2019, 19:06
door Suus
Het opheffen van tram 110 en het vervangen ervan door bussen heeft ervoor gezorgd dat de exploitatiekosten toenamen, wat uiteindelijk de reden was om lijn 102 toch maar niet in te korten. Lijn 104 valt nog maar een heel klein stukje in te korten zonder groot effect en ik denk niet dat überhaupt zin heeft.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 20 feb 2019, 19:53
door regenmaker
Dat is op zich wel logisch, want de buslijn is vanaf de Friesenstraße doorgetrokken naar Oberhausen waardoor de frequentie meer als verdubbeld is op dat traject. De stad wil met name bezuinigen op de infrastructuurkosten.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 21 feb 2019, 15:48
door ArrivaBas
Troosteloos staaltje Duitse bureaucratie in Opladen :X :

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 22:22
door ICE11
Uitgebreide werkzaamheden tussen Düsseldorf en Duisburg tijdens de zomervakantie: https://www.deutschebahn.com/resource/b ... 1-data.pdf

Ups, foute onderwerp..... :oops:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 22:30
door en-es
Heeft dat wel met bus, tram en metro te maken?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 23:50
door cassie127
Nou, Essen - Duisbrug zal in die periode met SEV-Bussen worden gereden... dus uiteindelijk heeft het toch met de bus te maken (naast dat de andere modaliteiten mogelijk ook drukker zullen zijn dan gebruikelijk)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 25 feb 2019, 22:39
door Suus
Wensenlijstje van Nahverkehr Rheinland en de gemeentes voor de Stadtbahn in Köln en Bonn:
  • Verlenging van lijn 1 van Bensberg naar Kürten-Spitze.
  • Verlenging van lijn 1 van Weiden-West naar Widdersdorf (alternatief: verlenging van lijn 4 van Böcklemond via Widdersdorf naar Brauweiler).
  • Verlenging van lijn 7, in etappes. Eerst naar Zündorf-Süd, daarna naar Lülsdorf en tenslotte tot Bonn-Beuel. Tot Mondorf kan een oud tracé hergebruikt worden.
  • Vierde fase Nord-Süd-Stadtbahn, verlenging naar Meschenich Nord via Rondorf.
  • Nieuwe zijtak van de Stadtbahn vanaf K-Mülheim Wiener Platz naar de wijk Flittard. Een verlenging naar Leverkusen wordt niet uitgesloten.
  • Verlenging van Stadtbahn 13 naar Bayenthalgürtel.
  • Nieuwe trambaan van Bonn Hbf via de universiteitscampus Endenich naar Brüser Berg.
  • Verlenging van de Stadtbahn van Tannenbusch Mitte naar Buschdorf Mitte/Ost, of verlenging van de tram van Auerberg naar Buschdorf, of allebei.
  • Kabelbaan tussen Venusberg Universiteitsziekenhuis en treinstation Bonn UN Campus.
Oja, en de tram in Aachen wordt ook weer tot leven gewerkt. Men denkt nog steeds aan een lijn van de Uniklinik via de universiteitscampus naar de binnenstad, en nu ook aan een lijn van de binnenstad via Würselen, Merzbrück en Alsdorf naar Baesweiler, deels met gebruik van spoorweginfrastructuur.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 26 feb 2019, 07:15
door Cas
Klinkt ambitieus, weer eens iets anders dan wegbezuinigen van tramlijnen...
Is er daadwerkelijk ook geld voor, of blijft het bij mooie plannen?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 05 mar 2019, 22:13
door ICE11
Suus schreef:Oja, en de tram in Aachen wordt ook weer tot leven gewerkt. Men denkt nog steeds aan een lijn van de Uniklinik via de universiteitscampus naar de binnenstad, en nu ook aan een lijn van de binnenstad via Würselen, Merzbrück en Alsdorf naar Baesweiler, deels met gebruik van spoorweginfrastructuur.
Eerstgenoemde variant is op afzienbare tijd van tafel, over de lijn naar Baesweiler wordt inderdaad nagedacht: https://www.aachener-nachrichten.de/lok ... d-33259365

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 21:59
door ICE11
Dit jaar zal de aantal VDLs in Aachen verdubbelen:

https://newstix.de/?session=&site=actua ... &mid=45660

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 22:06
door Z2N
Het is bijna alsof ze het afkijken bij de buren. (A)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 22 mar 2019, 21:41
door ICE11
Gelukkig zijn er ook nog genoeg Citaro`s in de vloot *bus*

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 03 apr 2019, 19:07
door ICE11
Naast de boven genoemde VDL worden dit jaar ook nog 25 gelede Citaros en 8 CapaCity aan de ASEAG geleverd. *O* Dat betekend dat voor alle Citaros uit de eerste generatie (bouwjaar t/m 2006) het doek valt.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 05 apr 2019, 09:34
door regenmaker
Sinds deze maand rijdt er in Bottrop een elektrische Citea rond. Langzaam maar zeker gaat men in het Ruhrgebiet ook experimenteren met ZE bussen. In Essen/Mülheim rijdt sinds kort een elektrische Irizar op proef.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 08 apr 2019, 17:31
door regenmaker
Bij de DVG in Duisburg gaat het weer lekker. De nieuwe dienstregeling van juni wordt verschoven naar oktober vanwege te veel kapotte trams. :')

Radio Duisburg

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 09 apr 2019, 19:13
door ICE11
(Verplaatst naar het juiste thema.....)
Had ik dat niet eerder al fout gedaan met het scheiden tussen bus/tram/metro en treindiensten in NRW? :oops:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 09 apr 2019, 19:16
door Suus
Als je een browser hebt die een reader-modus heeft krijg je daarmee wel het volledige artikel te zien zonder in te loggen. Het gaat in dit topic alleen niet over treinen...

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 03 mei 2019, 23:18
door ICE11
Concessie Kreis Düren blijft vanaf 2020 voor tien jaar in handen van de Dürener Kreisbahn (DKB), de tot nu toe door DB Rheinlandbus beheerde lijnen gaan over naar DKB. Het was de grootste OV-opdracht ooit, die europees aanbesteed werd en het aanbod wordt fors uitgebreid.

https://www.aachener-zeitung.de/lokales ... d-38558115

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 04 mei 2019, 10:05
door regenmaker
Interessant dat DB Rheinlandbus weer gebied verliest nadat ze in de Rhein-Erft Kreis juist sinds 1 januari 2018 een groot gedeelte van de diensten mag verzorgen.

Overigens zijn de wijzigingen in Hagen per 9 juni 2019 bekend. Met name in het avond- en nachtlijnennet wordt de dienstregeling uitgebreid en aangepast.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 04 mei 2019, 17:38
door ICE11
Dat kan men niet vergelijken. In de Kreis Düren had Rheinlandbus de concessie voor enkele lijnen, terwijl ze in de Rhein-Erft-Kreis maar als onderaannemer van REVG rijden.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 04 mei 2019, 18:03
door regenmaker
De REVG heeft de onderaannemer gekozen d.m.v. een openbare aanbesteding.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 06 mei 2019, 07:54
door regenmaker
Overigens heeft DB per december al zijn lijndiensten rondom Siegen en Olpe afgestoten en zijn ze overgegaan naar de VWS. DB vond de busdiensten te verlieslatend.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 07 mei 2019, 18:34
door regenmaker
Voor de liefhebbers, aankomende zaterdag kan je in Mettmann oude halteborden kopen voor ongeveer 20 euro.

https://www.rheinbahn.de/presse/mitteil ... ?Nr=212260