Pagina 8 van 21

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 23 mei 2019, 21:50
door Pim-AllianceB95
Ik kom ergens in 2017 in dit topic tegen dat SB58 uiterlijk in 2019 een halfuurdienst zou krijgen. Liggen daar onderhand al concrete plannen voor?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 23 mei 2019, 21:58
door umbusko
Ik weet niet waar je precies naar verwijst, maar de SB58 rijdt op dit moment doordeweeks tussen 8 en 10 uur en tussen 15 en 19 uur (in Nijmegen) om het half uur, voor de rest om het uur en op zaterdagavond en de hele zondag om de 2 uur. Zie de dienstregeling.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 24 mei 2019, 23:47
door Pim-AllianceB95
Deze, op pagina 2 :)
regenmaker schreef:Episode 4
de toekomstige plannen van de Kreis Kleve. Interessant voor Nederland is de opwaardering van lijn SB58 tussen Nijmegen en Kleve. Deze wordt uiterlijk 2019 op dat traject opgewaardeerd tot een halfuursdienst doordeweeks en uursdienst in het weekend

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 25 mei 2019, 07:44
door regenmaker
Uiteindelijk is het gebleven bij een halfuursdienst in de spitsuren. :cry:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 25 mei 2019, 10:57
door Pim-AllianceB95
Helaas, niet meer dan het aan elkaar lijmen met spitslijn 57 dus :(

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 25 mei 2019, 11:35
door JothamvW
En het vrijwel volledig opheffen van lijn 55 gok ik zo?
Anders zit 'ie tussen Kleef en Kranenburg in zijn eigen spreekwoordelijke vaarwater.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 25 mei 2019, 11:52
door OV-Hobbyist
Lijn 55 rijdt nog steeds, op enkele spitsritten en schoolritten na, als vraagafhankelijk vervoer tussen Nütterden en Kranenburg. Dit was reeds in december 2017 het geval en afgelopen december is er niks aan veranderd.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 27 mei 2019, 07:40
door regenmaker
Bij de Ruhrbahn gaat het niet zo lekker en dat komt door verschil in visie tussen de steden Essen en Mülheim. In Essen is men druk bezig het ov-aanbod uit te breiden, terwijl in Mülheim Netz 23 is gepresenteerd. Netz 23 houdt in dat tramlijn 104 in zijn geheel komt te vervallen net als tramlijn 901 tussen Duisburg en Mülheim. Beide lijnen worden vervangen door metrobus M1. Tevens wordt tramlijn 102 ingekort. In totaal is de stad Mülheim van plan het aanbod met 30% terug te schroeven!

Bron

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 30 mei 2019, 22:18
door ICE11
Vanaf 9 juni nieuwe DR rondom Aachen: https://www.aseag.de/aktuelles/presse/p ... 00-seiten/

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 31 mei 2019, 09:07
door regenmaker
Ook in onderstaande gebieden zijn er wijzigingen per 9 juni 2019:
- Düsseldorf: Rheinbahn
- Ennepe Ruhr Kreis: VER
- Essen: Ruhrbahn
- Hagen: HST
- Oberhausen: STOAG

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 12:10
door ICE11
Ontsporing van een tram in Düsseldorf met meer dan 20 gewonden: https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... d-39245085

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jun 2019, 16:24
door Suus
Op 23 juni zijn alle bussen, trams en treinen in het gebied van de VRS gratis: https://www.vrsinfo.de/aktuelles/ticket ... -2019.html

Let op: dit is alleen van toepassing is het deel van de VRS dat in NRW valt. Ook is het niet geldig in overgangsgebieden.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jun 2019, 16:57
door en-es
Dus niet op Arnhem-Emmerich, Enschede-Gronau, Venlo-Kaldenkirchen en Heerlen-Herzogenrath?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jun 2019, 17:01
door regenmaker
De VRS grenst sowieso niet aan Nederland. ;)

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Verke ... -Westfalen

Daarnaast snap ik de opmerking 'alleen het VRS gedeelte dat in NRW ligt' niet, want heel de VRS ligt in NRW. Alleen enkele lijnen steken de deelstaatgrens over, maar dat zijn overgangsgebieden.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jun 2019, 17:35
door Suus
Voorheen was het enige verkeersverbond dat in kreis Altenkirchen actief was de VRS. Ondertussen zie ik dat het aan het gebied van de VRM is toegevoegd.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jun 2019, 18:09
door regenmaker
Ik kan niets vinden over wanneer dat ongedaan is gemaakt. Weet jij dat misschien?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jun 2019, 18:18
door ArrivaBas
Afbeelding
Volgens dit kaartje hoort Altenkirchen inderdaad bij de VRM. Immers vormen de oranje lijnen de (deel)staatsgrenzen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jun 2019, 18:38
door Suus
Ik was in de war met de Westerwaldkreis. De VRS heeft echter zeer grote overgangsgebieden, ook in Rheinland-Pfalz, die ook zonder duidelijke aanwijzing dat er bijzondere omstandigheden zijn op hun spoorkaart zijn vermeld: https://www.vrsinfo.de/fileadmin/Dateie ... Region.pdf

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jun 2019, 19:30
door ICE11
Deze actie is alleen in het "klassieke" VRS-gebied geldig:

https://www.vrsinfo.de/fileadmin/Dateie ... ndraum.jpg

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jun 2019, 19:39
door regenmaker
Kreis Ahrweiler hoort bij het zogenaamde Erweitertes VRS-Netz dat betekent dat men overal vanuit de Kreis Ahrweiler naar het VRS-Netz kan reizen met het VRS-tarief. Komt deels door dat de SWB uit Bonn een groot gedeelte van de lijnen in dat gebied reed. Maar binnen Kreis Ahrweiler geldt het VRM-tarief. Sinds 1 juli 2018 heeft de DB Rhein-Mosel de concessie met 24 lijnen van de SWB overgenomen. ;)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 07 jun 2019, 16:57
door regenmaker
regenmaker schreef:Bij de Ruhrbahn gaat het niet zo lekker en dat komt door verschil in visie tussen de steden Essen en Mülheim. In Essen is men druk bezig het ov-aanbod uit te breiden, terwijl in Mülheim Netz 23 is gepresenteerd. Netz 23 houdt in dat tramlijn 104 in zijn geheel komt te vervallen net als tramlijn 901 tussen Duisburg en Mülheim. Beide lijnen worden vervangen door metrobus M1. Tevens wordt tramlijn 102 ingekort. In totaal is de stad Mülheim van plan het aanbod met 30% terug te schroeven!

Bron
Mülheimers zijn woest over de plannen van de stad om het totale aanbod met 30% in te korten. Ze hebben liever dat de Stadt Mülheim wordt opgeheven en wordt onderverdeeld onder Duisburg, Essen en Oberhausen. Dat zal vast meer geld besparen is de redenering. :')

WAZ

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 07 jun 2019, 18:15
door ICE11
Een meerderheid in de gemeenteraad van Mülheim heeft de plannen intussen geweigerd en er moet een nieuwe concept komen.

https://www.waz.de/staedte/muelheim/cdu ... 52731.html

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 11:35
door Ardan
Van iemand die ik op Insta volg zag ik dat de Schwebebahn eindelijk weer rijdt, en dat het oude 1972-materieel met een afscheidsrit uit dienst is genomen.

Ninja-edit: op de website van de WSW staat echter dat de Schwebebahn nog steeds uit dienst is. Misschien dat de foto's die ik zie testritten zijn. De afscheidsrit van het oude materieel was in ieder geval met reizigers..

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 21:53
door Nitein-Repart
regenmaker schreef:
regenmaker schreef:Bij de Ruhrbahn gaat het niet zo lekker en dat komt door verschil in visie tussen de steden Essen en Mülheim. In Essen is men druk bezig het ov-aanbod uit te breiden, terwijl in Mülheim Netz 23 is gepresenteerd. Netz 23 houdt in dat tramlijn 104 in zijn geheel komt te vervallen net als tramlijn 901 tussen Duisburg en Mülheim. Beide lijnen worden vervangen door metrobus M1. Tevens wordt tramlijn 102 ingekort. In totaal is de stad Mülheim van plan het aanbod met 30% terug te schroeven!

Bron
Mülheimers zijn woest over de plannen van de stad om het totale aanbod met 30% in te korten. Ze hebben liever dat de Stadt Mülheim wordt opgeheven en wordt onderverdeeld onder Duisburg, Essen en Oberhausen. Dat zal vast meer geld besparen is de redenering. :')

WAZ
Hoe is het gebruik van de Müllheimse tram? Als er te weinig gebruikgemaakt wordt van de Müllheimse tram kan ik mij voorstellen dat vervangende bussen efficiënter zijn, maar als er veel gebruikgemaakt van de Müllheimse tram dan moet er gekeken worden hoe de kosten kunnen worden teruggedrongen zonder uitkleding of opheffing van tramlijnen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 22:14
door regenmaker
In januari 2017 is de frequentie op lijn 102 verlaagd van 6x/uur naar 4x/uur. Vervolgens moest in datzelfde jaar nog de frequentie in de ochtendspits alweer worden verhoogd naar 6x/uur aangezien een kwartiersdienst tot bomvolle trams leidde. :')

Volgens mij zegt dat al wel genoeg over de politiek van Mülheim. :P