Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Klopt, de Schwebebahn rijdt vooralsnog testritten zonder passagiers. Vanaf 1 augustus dan weer volgens dienstregeling.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Vanaf 13 juli wordt een van de eerste lijnen in het Ruhrgebiet vol elektrisch door de inzet van 4 VDL Citea's.

Vestische
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Meltrain »

Volgens mij zijn er al meerdere lijnen in het Ruhrgebiet volledig elektrisch. (A)
Maar jij bedoelt natuurlijk een buslijn. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door diederickx »

Was er niet al een O-bus ergens in of om Essen die elektrisch reed?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef:Volgens mij zijn er al meerdere lijnen in het Ruhrgebiet volledig elektrisch. (A)
Maar jij bedoelt natuurlijk een buslijn. :mrgreen:
Dat wordt volgens mij wel duidelijk door gebruik van de woorden VDL Citea's. ;) En als iemand na al die jaren hier nog steeds niet weet wat een VDL Citea is dan hoor je hier wat mij betreft niet thuis op het forum. :P
diederickx schreef:Was er niet al een O-bus ergens in of om Essen die elektrisch reed?
Er rijdt wel een elektrische bus op proef, maar geen gehele lijn die standaard elektrisch wordt gereden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:
Meltrain schreef:Volgens mij zijn er al meerdere lijnen in het Ruhrgebiet volledig elektrisch. (A)
Maar jij bedoelt natuurlijk een buslijn. :mrgreen:
Dat wordt volgens mij wel duidelijk door gebruik van de woorden VDL Citea's. ;) En als iemand na al die jaren hier nog steeds niet weet wat een VDL Citea is dan hoor je hier wat mij betreft niet thuis op het forum. :P
Zelfs dan is het nog mogelijk dat een tramlijn wordt omgezet in een buslijn die voortaan met Citea's rijdt. :P
regenmaker schreef:
diederickx schreef:Was er niet al een O-bus ergens in of om Essen die elektrisch reed?
Er rijdt wel een elektrische bus op proef, maar geen gehele lijn die standaard elektrisch wordt gereden.
In Solingen rijden al erg lang elektrische bussen. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef:Zelfs dan is het nog mogelijk dat een tramlijn wordt omgezet in een buslijn die voortaan met Citea's rijdt. :P
Maar dan had ik dat wel genoemd (jullie kennen me langer dan vandaag), want dat is namelijk een zeer positieve ontwikkeling hetgeen extra benadrukt moet worden. :mrgreen:
Meltrain schreef:In Solingen rijden al erg lang elektrische bussen. :Y
Maar dat ligt dan weer niet in het Ruhrgebiet. (A)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

In Sterkrade staan toch al heel lang oplaadpalen voor elektrische bussen, werden die al die tijd niet gebruikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Dat klopt die zijn voor 2 bussen van het type Solaris Urbino 12 Electric die sinds de herfst van 2015 in dienst zijn. Ik heb er destijds nog een plaatje van geschoten zelfs.
Spoiler: show
Afbeelding
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Per 1 januari 2021 worden twee lijnbundels in Kreis Viersen openbaar aanbesteed, dit aangezien de steden Krefeld en Mönchengladbach niet langer de lijnen buiten hun steden willen laten rijden door de stadsvervoerders SWK en NEW MöBus. Voor de periode tussen 03-12-2019 en 31-12-2020 gaat Kreis Viersen een noodaanbesteding doen. Het gaat om de volgende lijnen:
Los 1 mit 1,2 Mio. Fahrplankilometern pro Jahr (davon 150.000 Kilometer bedarfsorientierte Bedienung):
- SB84 Brüggen - Viersen-Boisheim - Nettetal-Mitte (neue Linie)
- SB88 Viersen - Schwalmtal - Niederkrüchten - Brüggen (bislang NEW)
- 011 Niederkrüchten - Heyen - Elmpt - Venekoten (bislang NEW)
- 012 Schwalmtal - Niederkrüchten - Brüggen (bislang NEW)
- 074 Viersen-Süchteln - Viersen-Dülken - Schwalmtal - Brüggen - Brüggen-Bracht - Nettetal-Kaldenkirchen (bislang KVS/SWK)

Los 2 mit 825.000 Fahrplankilometern pro Jahr (davon 50.000 Kilometer bedarfsorientierte Bedienung):
- 038 Willich-Anrath - Willich-Neersen (bislang NEW)
- 064 Tönisvorst-St. Tönis - Viersen-Süchteln - Nettetal - Brüggen-Bracht (bislang SWK)
- 065 Kempen - St. Hubert - Tönisberg (bislang SWK)
- 066 Kempen - Grefrath-Oedt - Viersen-Süchteln (bislang SWK)
- 067 Viersen-Süchteln - Viersen-Dülken - Nettetal-Schaag - Brüggen (bislang SWK)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

ICE11 schreef:Klopt, de Schwebebahn rijdt vooralsnog testritten zonder passagiers. Vanaf 1 augustus dan weer volgens dienstregeling.
Inmiddels is er de bevestiging voor 1 augustus.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Per 28 augustus 2019 wordt het een en ander in en om Bonn gewijzigd. Onder andere bij de RSVG.

Tevens gaat bij de NIAG een nieuwe snelbus rijden tussen Aldekerk en Kamp-Lintfort.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

De Wupsi heeft zijn nieuwe lijnennet van Leverkusen vanaf 28 augustus gepresenteerd met een eigen website.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

De Bogestra heeft sinds gisteren een nieuwe website gelanceerd waar alle veranderingen voor het Netz2020 van Bochum per 15 december 2019 worden weergegeven.

Belangrijkste punten zijn:
  • Tramnet gaat grotendeels elke 7,5 minuten rijden.
  • Nieuwe tramlijn 316 van Bochum-Gerthe naar Bochum-Hamme.
  • Eenduidige frequenties op alle lijnen.
  • Zo'n 50 nieuwe haltes in Bochum.
  • Een lijnkleurensysteem voor tramlijnen.
  • Optimale aansluiting tussen S-Bahn, RE, RB, Bus en Tram.
  • Alle voertuigen hebben een gelijkvloerse instap.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

De DKB en RATH-Gruppe die samen de aanbesteding van Kreis Düren hebben gewonnen gaan vanaf 1 januari 2020 onder de naam Rurtalbus het aanbod fors uitbreiden. Alle huidige diensten van de DKB en BVR worden overgenomen door de Rurtalbus. Nieuw hierbij zijn 7 snelbuslijnen, 1,2 miljoen extra buskilometers en in totaal meer dan 100 buslijnen. Hiervoor is men dan ook weer dringend op zoek naar buschauffeurs.

AVV
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Eerste elektrische bussen in Aachen: https://www.aachener-zeitung.de/lokales ... d-46832095

(Nee, de Sileo telt niet omdat ie vanwege talloze storingen nog nooit echt in dienst was :wink:)
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door gpvos »

Ik was maandag in Oberhausen, waar alle haltedisplays vermeldden dat er per zondag 27 oktober een nieuwe dienstregeling in is gegaan in Duisburg. Rare datum hoor.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door cassie127 »

heel normaal in het stads- en streekvervoer Duitsland om een nieuwe dienstregeling gewoon op een willekeurige (onlogische) datum in te laten gaan
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

In Braunschweig (waar het vervoersbedrijf zich dit jaar naar BSVG heeft hernoemd) heeft op 3 oktober een nieuwe dienstregeling gekregen. Vond ik ook al zo'n logische datum (een donderdag én een feestdag) :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

cassie127 schreef:heel normaal in het stads- en streekvervoer Duitsland om een nieuwe dienstregeling gewoon op een willekeurige (onlogische) datum in te laten gaan
Waarom doet men dat? Het is toch logischer dat de nieuwe dienstregeling start op de zondag na de tweede zaterdag in december. Dat lijkt mij ook veel makkelijker communiceren naar klanten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Elke vervoerder of verkeersverbond heeft in principe zijn eigen dienstregelingswijziging moment, elk met hun eigen redenen. Voor bijvoorbeeld de verkeersverbonden VRS/VEJ is dat gewoon de tweede zondag in december.

In de VRR zijn de eerste zondag van januari en de tweede zondag in juni veel gebruikelijker. De eerste zondag van januari is het eind van de Kerstvakantie en in juni is het kleine dienstregelingswijzigingmoment van de DB. Over het algemeen is het dan ook wat rustiger in het OV. Dit jaar wijzigen een aantal vervoerders hun dienstregeling per 15 december 2019 omdat er een nieuw S-bahnnet aankomt. Normaal gesproken wordt dat binnen de VRR alleen door de NIAG (Kleve/Wesel) en SR (Remscheid) gedaan. Overigens wijzigt de NIAG dit jaar dan weer zijn dienstregeling op 1 december 2019 (net als de NEW in Mönchengladbach) want daar gaan nieuwe concessies in. Over het algemeen is 1 januari daardoor ook wel gebruikelijk. Concessies beginnen vaak op de eerste dag van een maand.

De dienstregelingswijzigingen in Duisburg waren eerst gepland voor 9 juni 2019 gelijk met Oberhausen, maar doordat men in het voorjaar zo krap in het aantal trams zat (vanwege ouderdom/achterstallig onderhoud) werd dit uitgesteld naar 27 oktober 2019. Op zich is dat nog wel logisch want dat is aan het eind van de herfstvakantie. De DVG uit Duisburg wijzigt zijn dienstregeling nooit de tweede zondag van december. Dit jaar toevallig 1 wijziging door het wegvallen van de Entenfang Express.

Ook populair was 28 augustus 2019 dat op een woensdag valt. Maar dat komt omdat dat de eerste schooldag in NRW is. Dus dan zijn er wel eens wijzigingen bij de vervoerders die meer in een landelijk gebied rijden met veel scholierenvervoer. Maar ook de VOS (Osnabrück) wijzigt normaal gesproken dan hun dienstregeling (wel iets andere datum want de vakantie in NDS is weer net in een andere periode). Dit jaar wordt het nieuwe stadsnet dan weer in februari geïntroduceerd. Ook in ds VRS waren veel wijzigingen per 28 augustus. In Leverkusen zou dit samen hangen met de opening van het nieuwe busstation, maar die werd uigesteld. Desondanks heeft men besloten toch de dienstregeling te wijzigingen. Om dezelfde reden is de dienstregeling in Wuppertal vorig jaar op 25 november 2018 gewijzigd.

Verder wil eind april na de voorjaarsvakantie ook nog wel eens voorkomen, zoals dit jaar in Münster e.o. Maar er zijn natuurlijk veel uitzonderingen. In Paderborn is half oktober gebruikelijk, in Mönchengladbach/Recklinghausen half juli en in de Märkische Kreis half februari. Het is volgens mij maar net wat je als reiziger gewend bent.

Ik vind het in ieder geval vrij saai dat in Nederland alles op de tweede zondag in december wijzigt. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Meltrain »

Nee hoor, in Haaglanden wijzigde alles op 25 augustus, wegens het ingaan van de nieuwe concessie, en bij de RET zijn er best veel wijzigingen op 4 november. ;)

In Brussel zijn er gedurende het jaar ook een hoop wijzigingen: Wijzigingen entiteit Brussels Hoofdstedelijk Gewest 2019
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Die wijzigingen in Nederland zijn uitzondering op de regel. Er is geen enkele concessie waar elk jaar half juni de dienstregeling wijzigt. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Daniel »

Niet meer, maar in de concessie stadsdienst Dordrecht is dat jaren het geval geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ArrivaBas »

U-OV heeft ook enige tijd twee keer per jaar een nieuwe dienstregeling ingevoerd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten