Pagina 2 van 21

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 13:40
door webguy
Op z'n duits: hoog met klaptredes ;)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 15:38
door Suus
Ik heb wel eens mooiere Flexity’s gezien :/

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 27 dec 2017, 17:47
door regenmaker
Episode 4
Na een aantal maanden is het de beurt om de plannen in de Kreisen (vergelijkbaar met een Nederlandse provincie) Wesel, Viersen en Kleve te bespreken. Het wachten was vooral op de concept ov-visie van de Kreis Kleve die pas afgelopen week werd gepubliceerd. We beginnen daarom meteen maar met de verse details.

Kleve
De Kreis Kleve ligt net over de grens, waarbij het noordelijkste puntje ongeveer ter hoogte Nijmegen ligt en het zuidelijkste puntje ter hoogte van Venlo. Het busvervoer wordt er grotendeels geëxploiteerd door de NIAG. Voor de duidelijkheid is in de spoiler een kaartje toegevoegd met de belangrijkste plaatsen/gemeentes.
Spoiler: show
Afbeelding
Bron: Entwurf Nahverkehrsplan Kreis Kleve
Het kernnet van de Kreis Kleve bestaat uit een centrale dieseltreindienst (RE10) die loopt van Kleve tot aan de gemeente Kerken. Vanaf daar wordt doorgereden naar Düsseldorf Hauptbahnhof. Deze treindienst rijdt doordeweeks elk halfuur en in het weekend elk uur, ondanks de frequentie kampt de lijn op dit moment met capaciteitsproblemen.

Op het gebied van busvervoer kent het gebied slechts enkele hoofdassen. Er zijn een drietal snelbussen in de Kreis Kleve. Deze zijn allen aangeduid met de SB dat staat voor Schnell Bus. Hieronder een overzicht plus bijbehorende kaartje.
Spoiler: show
Afbeelding
Bron: Entwurf Nahverkehrsplan Kreis Kleve
Enkele andere belangrijke verbindingen worden gevormd door lijn 44 tussen Kleve en Xanten en lijn 063 die van Geldern naar Kempen via Straelen rijdt. De stad Kleve heeft ook een redelijk uitgebreid stadsnetwerk dat met uursdiensten wordt geëxploiteerd. Ook rijdt er nog enkele malen per dag een grensoverschrijdende lijn 29 (voor 10 december nog de 929) van Neukirchen-Vluyn over de snelweg naar Venlo. In het weekend rijden veel (neven)lijnen niet of slechts éénmaal per twee uur waarbij soms ook nog gereserveerd moet worden.

Nu de busnet van de provincie grofweg geschetst is kunnen we het hebben over de toekomstige plannen van de Kreis Kleve. Interessant voor Nederland is de opwaardering van lijn SB58 tussen Nijmegen en Kleve. Deze wordt uiterlijk 2019 op dat traject opgewaardeerd tot een halfuursdienst doordeweeks en uursdienst in het weekend.

Ook waren er plannen om de lijn door te trekken vanaf Emmerich naar Doetinchem, maar zowel de steden Emmerich als Kleve zien hier geen brood in. De doortrekking leidde ook tot een te complex tariefsysteem met drie verschillende vervoerders, dit wordt als ongewenst gezien. Tevens gaat men in Duitsland een oplossing zoeken voor de hand-helds van Breng die veel last hebben van storingen, waardoor voornamelijk Nederlandse reizigers worden gedwongen een los kaartje te kopen met contant geld.

Een ander plan is om de lijn 44 tussen Kleve en Xanten op te waarderen en eventueel om te zetten in een snelbus, die mogelijk in Xanten gaat doorrijden als de snelbus naar Wesel. Hierdoor wordt de reistijd fors verkort tussen de twee steden en hoeven reizigers niet meer via Emmerich te reizen. Ook wordt aan de hand van reizigersaantallen bekeken of er vraag is naar het doortrekken van een stadsdienstlijn vanuit het zuiden van Kleve naar Goch. Al de bovenstaande plannen moeten in 2019 gerealiseerd worden en zijn hieronder weergegeven.

Afbeelding
Bron: Entwurf Nahverkehrsplan Kreis Kleve

Bovendien wil de Kreis Kleve een betere verbinding van en naar Venlo. Verder onderzoek moet uitwijzen of er voldoende vraag is naar zo'n verbinding. Daarnaast moet er een verbeterde verbinding naar Uedem komen die op dit moment geen openbaar vervoer op zondagen kent. De gemeente Weeze wil een halfuursdienst tussen het station van Weeze en het vliegveld. Een overzicht van de trajecten waarop dingen gaan wijzigen op de middel-lange termijn is hieronder weergegeven.

Afbeelding
Bron: Entwurf Nahverkehrsplan Kreis Kleve

Dit was het al weer voor deze episode. Hopelijk heb ik jullie een kijkje in de keuken kunnen geven in de plannen en het netwerk net over de grens. In de komende twee episodes worden de plannen voor de andere naburige Kreisen Wesel en Viersen besproken. Bedankt voor het lezen en reacties zijn uiteraard welkom. :)

Zie ook:
Nahverkehrsplan Kleve Ontwerp

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 28 dec 2017, 01:11
door JothamvW
Ziet er goed uit allemaal! Zeker die frequentieverhoging van SB58 *bus* . Heb je ook een link naar dat document? Ik wil er zelf ook een beetje in lezen namelijk.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 28 dec 2017, 02:19
door regenmaker
Ik heb hem bijgevoegd onder zie ook.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 28 dec 2017, 12:02
door diederickx
Dat DB symbooltje op Nijmegen vind ik wel apart.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 28 dec 2017, 13:09
door dennistd
Arriva stopt er (A)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 dec 2017, 00:48
door ICE11
regenmaker schreef:Kreisen (vergelijkbaar met een Nederlandse provincie)
De provincies in NL zijn te vergelijken met de Duitse deelstaten. Een Kreis kan je in het midden tussen een stad/gemeente en een deelstaat zien. :wink:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 dec 2017, 06:34
door dennistd
Een beetje zoals de oude Plusregio's: https://nl.wikipedia.org/wiki/Plusregio

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 dec 2017, 11:17
door Meltrain
regenmaker schreef: Ook waren er plannen om de lijn door te trekken vanaf Emmerich naar Doetinchem, maar zowel de steden Emmerich als Kleve zien hier geen brood in. De doortrekking leidde ook tot een te complex tariefsysteem met drie verschillende vervoerders, dit wordt als ongewenst gezien.
Als men de verbinding tussen Emmerich en Doetinchem wil verbeteren, kan men beter beginnen met het verbeteren van [wiki]Lijn 91 Emmerich Bahnhof - 's-Heerenberg Molenpoort[/wiki].
Of men moet de oude lijn 24 in ere herstellen. :)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 dec 2017, 11:22
door Mdk
Verschil is natuurlijk wel dat Nederlandse provincies een stuk kleiner en minder autonoom zijn dan de Duitse deelstaten. Hetzelfde geld voor kreisen en gemeenten, de Duitse kreisen zijn over het algemeen een stuk groter.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 dec 2017, 12:24
door regenmaker
Meltrain schreef: Als men de verbinding tussen Emmerich en Doetinchem wil verbeteren, kan men beter beginnen met het verbeteren van [wiki]Lijn 91 Emmerich Bahnhof - 's-Heerenberg Molenpoort[/wiki].
Of men moet de oude lijn 24 in ere herstellen. :)
De 24 in ere herstellen zit er niet in denk ik. Lijn 91 wordt nu met een kleiner busje gereden. Ik las dat een 12m wegens technisch gronden niet meer mag rijden tussen 's Heerenberg en Emmerich. Wat dit precies inhoudt weet ik niet. Verder ziet Emmerich er geen brood in om de lijn op te waarderen. Ze vinden het allang prima met de RE19 naar Arnhem.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 dec 2017, 12:55
door isadora
Mdk schreef:..... krijsen....keizen
:?: :?: :?:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 dec 2017, 12:58
door Mdk
Sawwry, spellingchecker doet dat soms :X

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 dec 2017, 16:14
door Meltrain
regenmaker schreef:
Meltrain schreef: Als men de verbinding tussen Emmerich en Doetinchem wil verbeteren, kan men beter beginnen met het verbeteren van [wiki]Lijn 91 Emmerich Bahnhof - 's-Heerenberg Molenpoort[/wiki].
Of men moet de oude lijn 24 in ere herstellen. :)
De 24 in ere herstellen zit er niet in denk ik. Lijn 91 wordt nu met een kleiner busje gereden. Ik las dat een 12m wegens technisch gronden niet meer mag rijden tussen 's Heerenberg en Emmerich. Wat dit precies inhoudt weet ik niet. Verder ziet Emmerich er geen brood in om de lijn op te waarderen. Ze vinden het allang prima met de RE19 naar Arnhem.
Maar dan zou de SB58 dus ook niet met 12-meter materieel hebben kunnen rijden.
Of was het de bedoeling dat die lijn niet via 's-Heerenberg zou gaan rijden? :?
Overigens kan ik best begrijpen dat Emmerich er niks in ziet om die lijn op te waarderen, maar als men de verbinding had willen verbeteren, had men beter die lijn kunnen verbeteren dan een nieuwe lijn introduceren.
Een eerste verbetering zou al kunnen zijn om lijn 24 tijdens de vakantiedienst een half uur te verschuiven, want nu is tijdens vakanties een overstap van een half uur.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 dec 2017, 16:25
door Nitein-Repart
De verbinding tussen Emmerich en Doetinchem wordt nu gevormd door de RE19 en de [serie=Stoptrein|2018|Doetinchem - Arnhem30700[/serie]/[serie=Stoptrein|2018|Winterswijk - Arnhem30900[/serie]. Dat is, ondanks het omreizen via Zevenaar een acceptabele verbinding aangezien deze verbinding zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat wordt aangeboden en de overstap bedraagt in Zevenaar ongeveer een kwartier, wat acceptabel is. Je houdt dan alleen lokaal vervoer over tussen Emmerich en 's Heerenberg en zo groot is die vervoersvraag niet. Verder heeft 's Heerenberg nog een aantal buurtbusjes richting Wehl, (ook te bereiken met RE19+s30700/[serie=Stoptrein|2018|Winterswijk - Arnhem30900[/serie]), Ulft (die verbinding blijft slecht) en Terborg (ook te bereiken met de RE19+s30900, sinds lijn 40 weer doorrijdt naar Doetinchem is er ook op zondag een redelijk snelle verbinding), maar ook daar is de vervoersvraag richting Duitsland niet erg groot. Vanuit de Achterhoek naar Duitsland wordt toch voornamelijk met de auto gereisd, OV is niet echt een alternatief.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 dec 2017, 16:38
door regenmaker
Meltrain schreef:Maar dan zou de SB58 dus ook niet met 12-meter materieel hebben kunnen rijden.
Of was het de bedoeling dat die lijn niet via 's-Heerenberg zou gaan rijden? :?
De route zou gewoon een gekoppelde versie van de 24 en 91 worden. Alleen de kosten zijn te hoog en de baten te laag om de route begaanbaar te maken voor 12 en 18m materieel, dat is een van de redenen dat is afgezien van een doorgaande lijn Emmerich - Doetinchem.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 dec 2017, 17:22
door Daniel
Erno-BE schreef:Vanuit de Achterhoek naar Duitsland wordt toch voornamelijk met de auto gereisd, OV is niet echt een alternatief.
Tja, en dat zal het natuurlijk ook nooit worden als iedereen zoals jou over de reizigersstromen zou denken. Kennelijk zijn al die verbindingen via Zevenaar dus ook geen echt alternatief zoals je ze wel benoemt.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 dec 2017, 17:41
door regenmaker
Ik denk dat de bus Aalten - Bocholt een stap in de goede richting is voor de bereikbaarheid van Duitsland vanuit de Achterhoek. Verder zal een halfuursdienst en versnelling op Nijmegen - Kleve - Emmerich ook een impuls geven aan het busvervoer in de regio.

De afgelopen tijd wordt er meer geïnvesteerd in grensoverschrijdende verbindingen en daar ben ik erg blij mee. Een aantal verbindingen die laatste twee jaar van de grond zijn gekomen:
Bus Sittard - Geilenkirchen
Bus Roermond - Heinsberg
Bus Aalten - Bocholt
Bus Gennep - Goch
Bus Venlo - Kaldenkirchen
Trein Arnhem - Emmerich (regionale trein)
Trein Hengelo - Bad Bentheim (regionale trein)

Mogelijk in de toekomst:
Bus Roermond - Mönchengladbach
Bus Venlo - Geldern

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 dec 2017, 17:46
door Nitein-Repart
Eens, de enige grote plaatsen in de grensstreek die nu nog geen verbinding met Duitsland hebben zijn Ulft/Gendringen. Kun je oplossen door een buslijn Ulft-Gendringen-Anholt-Bocholt in te leggen, maar de vraag is, of het maatschappelijk gezien nut heeft. Vanuit Ulft kun je alleen maar naar Doetinchem, Terborg en 's Heerenberg. Vanuit Aalten kun je naar een hele serie plaatsen langs de spoorlijn Arnhem-Winterswijk, alsmede met de buurtbus naar Lichtenvoorde.

Voor introductie van de C11 (Aalten-Bocholt) en de RE19 was het wel een ander verhaal. Toen zaten er nog grove gaten in het netwerk.

Re: Openbaar Vervoer in West Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 11 jan 2018, 23:34
door regenmaker
In Düsseldorf gaan vanaf aankomende zomer drie metrobussen rijden (lijnen M1 t/m M3 à la Almere dus). Deze lijnen zullen alleen de belangrijkste halten aandoen.

Kaartje met de tramlijnen en metrobussen

Rheinbahn Bron

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 12 jan 2018, 23:04
door DingeZ
Nou, die vergelijking is dan alleen de naam. De frequentie is slechts 3x/uur...

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 12 jan 2018, 23:11
door regenmaker
In Duitsland is 3x/uur geleed rijden in grote steden vrij gebruikelijk op de drukke lijnen.

Verder dienen deze lijnen als aanvulling op het bestaande net.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 08:13
door regenmaker
De stad Mülheim an der Ruhr heeft een scenario onderzocht waarbij het hele tramnet wordt opgedoekt en wordt vervangen door buslijnen. Ze geven aan dat dit de snelste manier is om de kosten te drukken. :')

Gelukkig hebben ze gekozen voor een minder ingrijpende variant. Alleen het zuidelijke gedeelte van lijn 104 komt waarschijnlijk te vervallen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 08:34
door Suus
Lijn 104 heeft net twee jaar geleden de opgeheven lijn 110 vervangen :’)