Episodes 5
Na een klein half jaartje werd het toch echt weer eens tijd voor een nieuwe episode in deze reeks. Aangezien jullie lang hebben moeten wachten, komt er dit keer een extra lange episode uit waarin we maar liefst drie verschillende gebieden gaan behandelen! Voor ieder wat wils dus. Nouja, als je van niet-railgebonden openbaar vervoer houdt. ;)
Wesel
De ontwikkelingen gaan in zowel Nederland als Duitsland gewoon door om het openbaar vervoer netwerk te verbeteren, echter kennen we ook gebieden waar men met de hakbijl te keer gaat om de kosten te drukken. Zo'n voorbeeld kennen we in Nederland maar al te goed met de provincie Overijssel, maar ook de Kreis Wesel gaat snijden in het busvervoer met name in en rond de stad Wesel. Dit ligt wel genuanceerder dan bij de provincie Overijssel, want de regio Kamp-Lintfort/Moers gaat er juist op vooruit. Voor de mensen die niet bekend zijn met de Kreis Wesel is hieronder aan afbeelding weergegeven (
lijnen Kreis Wesel).
Bron: Wikipedia
De grootste steden van de Kreis Wesel zijn Wesel, Dinslaken, Moers en Kamp-Linfort, waarvan de eerste drie alreeds een spoorverbinding hebben en de laatst genoemde in de komende jaren een spoorverbinding krijgt. Moers kent een uitgebreid busnet dat deels is verweven met het busnet van Duisburg. De andere drie steden hebben een eigen stadsdienst dat slechts uit enkele lijnen bestaat. Daarnaast heeft Dinslaken een
tramverbinding met Duisburg en zijn Dinslaken en Wesel direct met Nederland verbonden door de
RE19 tussen Arnhem Centraal en Düsseldorf Hbf.
Wat gaat er precies gebeuren? In Wesel loopt het aanbod op de stadsdienst (lijnen
82,
83,
85 en
86) vooral op zondag en in de avonduren terug.
Na 20:00 uur worden er nog maar één à twee ritten per lijn aangeboden en op zondag gaan de lijnen 85 en 86 minder vaak rijden. Ook gaat de verbinding tussen Wesel en Hamminkeln erop achteruit.
Lijn 96 wordt namelijk op zaterdag ingekort en gaat nog maar 1x/2 uur rijden. Als alternatief kunnen reizigers gebruik maken van de bus naar Bocholt. Al met al een behoorlijke achteruitgang in de regio Wesel. Daar staat tegenover dat de reguliere streekbus tussen Moers en Wesel vaker gaat rijden.
In de regio Kamp-Lintfort/Moers wordt het aanbod juist uitgebreid. Zo komen er extra snelle ritten op de corridor Geldern - Kamp-Lintfort - Moers - Duisburg te rijden, komen er meer stadsbusritten te rijden en komt in de spits een snelbus tussen Wesel, Kamp-Lintfort en Aldekerk (Kreis Kleve) te rijden. In Dinslaken zijn geen grote wijzigingen voorzien.
In dit geval zie je duidelijk dat het noordelijke gedeelte moet inleveren om in het zuiden het aanbod uit te kunnen breiden. Als je naar de bevolkingsdichtheid kijkt dan zijn deze keuzes te rechtvaardigen. Maar leuk is het voor de stad Wesel zeker niet. Die heeft ook al kritiek geuit op de plannen van de Kreis Wesel.
Zie ook:
Nahverkehrsplan Kreis Wesel 2017 (pdf)
Huidige busnet Kreis Wesel 1 (pdf)
Huidige busnet Kreis Wesel 2 (pdf)
Huidige busnet Kreis Wesel 3 (pdf)
Huidige busnet Kreis Wesel 4 (pdf)
Bottrop
Aankomende zomer wordt het
lijnennet van de
Vestische Straßenbahnen (dat anders dan de naam doet vermoeden alleen busvervoer exploiteert) drastisch omgegooid. Januari dit jaar werden de eerste stappen al gezet in de Kreis Recklinghausen. Nu gaat men verder in met name Bottrop en Gladbeck.
Het belangrijkste knooppunt van Bottrop is het [url=Bhttp://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Bottrop_ZOB_Berliner_Platz]ZOB Berliner Platz[/url], hieronder is een foto van een aantal bussen op het ZOB (Zentraler Omnibushof) in Bottrop weergegeven, hetgeen een druk regionaal knooppunt is. Anders dan je zou vermoeden ligt het busstation niet bij het Hauptbahnhof van Bottrop, dat ligt een stuk zuidelijker op een aanzienlijke afstand van het centrum.
Hieronder is de indeling van de stad Bottrop inclusief omliggende plaatsen te vinden. Het dichtbevolkte gebied van Bottrop ligt in het zuiden. In het noorden is een meer landelijk gebied te vinden met enkele kleine plaatsen die ook onder de stad Bottrop worden geschaard, waarvan Kirchhellen de grootste plaats is. Ook het Movie Park Germany is te vinden in het noorden van de stad (Feldhausen).
- Spoiler: show
Bron: Wikipedia
Laten we eerst eens naar de huidige situatie omtrent het openbaar vervoer in Bottrop kijken.
Op dit moment loopt er in het zuiden en oosten van Bottrop een spoorlijn met stations in Vonderort, Lehmkuhle (Hautbahnhof), Boy en Feldhausen. Het busstation van Bottrop wordt aangedaan door een drietal snelbussen, één tussen Oberhausen en Gelsenkirchen Noord (
SB91), één tussen Essen en Dorsten (
SB16) en één tussen Bottrop en Gelsenkirchen Centrum (
SB29). Twee van deze lijnen worden aangepast. De lijn tussen Oberhausen en Gelsenkirchen Noord gaat vaker rijden tussen Bottrop en Gelsenkirchen, waardoor een tienminutendienst ontstaat. De snelbus vanuit Essen gaat niet verder rijden dan Kirchhellen. Het traject tussen Kirchhellen en Dorsten wordt voortaan verzorgd door een normale streekbus. Bovendien wordt de frequentie tussen Essen en Bottrop verhoogd.
Ook het stadsnet wordt geherstructureerd, dit gebeurt naar onderstaand voorbeeld. Er komt naar de meeste stadsdelen een directe stadsbusverbinding die samen met andere regionale lijnen een hogere maar ook regelmatige frequentie aanbiedt. Daarnaast komt er nog een lokale verbinding die een langere reisweg heeft, maar ook meer plaatsen bediend.
Bron: Nahverkehrsplan Bottrop 2017
De komende zomer staat voor Bottrop dus een en ander op het programma, net als bij ons in Amsterdam. :D
Zie ook:
Nahverkehrsplan 2018 Bottrop (pdf)
Huidige busnet Bottrop-Gladbeck (pdf)
Kreis Recklinghausen
In de Kreis Recklinghausen zijn de afgelopen dienstregelingswijzingen al enkele wijzigingen uit het vervoersplan uitgevoerd, waaronder in de gemeenten Datteln, Dorsten en Oer-Erkenschwick. Dit keer is de buurt aan de buurstad van Bottrop, Gladbeck. Voornamelijk het noordelijke gedeelte van de stadsdienst krijgt een revisie. Zo wordt hier en daar de route verlegd, de frequentie aangepast en wordt een enkele lusroute aangepast, waardoor de stad een betere ontsluiting door het busnet krijgt. Een andere belangrijke aanpassing in de Kreis Recklinghausen die deze zomer wordt gemaakt is de introductie van een snelbus tussen Herten en Recklinghausen.
Bron: Nahverkehrsplan Kreis Recklinghausen 2017
- Spoiler: show
Bron: Wikipedia
Verder is de Kreis Recklinghausen zich ervan bewust dat bij het veranderen van de S-Bahn frequentie eind 2019 (van 3x/uur naar 4x/uur) invloed gaat hebben op de aansluitingen tussen trein en de stadsdienst van Gladbeck (hetgeen we eerder zagen bij de stad Bochum, episodes 2 en 3). Er wordt nog gewerkt aan nieuw concept, waarbij met name de frequentie en vertrek- en aankomsttijden van de stadsdienst zullen worden aangepast.
Over enkele jaren krijgt de stad Herten weer een treinstation. Het is met ruim 60 duizend inwoners nu nog de grootste stad van Duitsland zonder treinstation. De komst van het treinstation betekent dat er dan het een en andere gaat veranderen in het busnet van Herten, maar zover is het nog niet. Echter, zijn de vervoerder Vestische Straßenbahnen en de Kreis Recklinghausen al wel aan het onderzoeken wat er moet veranderen.
Nu en in de nabije toekomst staat er dus nog het een en ander op het programma voor dit gebied.
Zie ook:
Nahverkehrsplan 2017 Kreis Recklinghausen (pdf)
Huidige busnet Bottrop-Gladbeck (pdf)
Dit was het voor deze keer. Hopelijk hebben jullie weer wat geleerd. De volgende keer zal ik eens gaan rondkijken of ik nog ergens interessante wijzigingen kan vinden bij tram of metro.