Pagina 4 van 21

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 15 jul 2018, 20:13
door regenmaker
De busknoop in Kleve is voor de NIAG van levensbelang. Doordeweeks elk halfuur en in het weekend elk uur komen de bussen van de NIAG uit verschillende windstreken samen op het busstation van Kleve en bieden daar een aansluiting op de trein en op de bussen onderling.

Maar in de rest van de Kreis Kleve bestaat een groot gedeelte van het lijnennet van de NIAG hoofdzakelijk uit scholierenvervoer, dan heb je het over een doelgroep die geen alternatief heeft en toch wel de bus blijven nemen. Je bent dan ook met name afhankelijk van de schooltijden.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 15 jul 2018, 20:29
door Suus
Achja, er zijn in Duitsland ook nog steeds plaatsen waar de meeste buslijnen het treinstation overslaan maar naar een busstation ergens anders in de stad gaan. Soms kan ik mij dat voorstellen, bijvoorbeeld door de zeer onhandige ligging van het treinstation in Osnabrück, maar van Bocholt begrijp ik daar niets van.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 15 jul 2018, 20:52
door regenmaker
Het licht eraan, want het busstation van Bocholt ligt midden in het centrum en is het knooppunt van de stadsbus. De stadsbus van Bocholt rijdt alleen tijdens de spitsuren en op tijden dat de winkels geopend zijn. Een groot gedeelte van de streeklijnen (lees: bijna alle) rijdt ook langs het station.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 15 jul 2018, 21:33
door Nitein-Repart
Ik snap de achterliggende gedachte van de situatie in Bocholt, maar het lijkt mij praktischer om een mooie OV-knoop rond .30 op Bahnhof Bocholt te situeren. Zo kun je vanuit alle wijken in Bocholt snel op de trein stappen. Buslijnen 51 en 61 kunnen ook prima in de knoop, want met de rijtijden van de 51 en 61 naar Coesfeld en Empel zijn redelijk gunstig om in Coesfeld en Empel in de knoop te komen. Buslijn 64 kan ook aangepast worden, want in Wesel kan 64 aansluiten op de RB35 naar Duisburg en als de RB35 niet rijdt kan er een robuuste aansluiting op de RE19 naar Duisburg worden aangeboden. Alleen de S75 kan niet in de knoop, omdat hij Borken al aansluiting moet bieden op de RE14 naar Essen. Daar moet dan een oplossing voor worden gevonden, maar een OV-knoop rond .30 op Bahnhof Bocholt lijkt mij een mooie verbetering voor het lokale OV daar.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 16 aug 2018, 16:36
door regenmaker
Volgend jaar juni wordt de tramlijn 103 in Essen tussen Dellwig, Hauptbahnhof en Steele uitgebreid van een tienminutendienst naar een vijfminutendienst. Ook zes buslijnen zullen een vijfminutendienst krijgen. Hierdoor wordt per jaar 1,4 miljoen km meer gereden.

Radio Essen

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 17 aug 2018, 07:33
door regenmaker
Een leuk stukje over de snelbus tussen Nijmegen en Emmerich (in het Duits): NRZ

Re: Openbaar Vervoer in West Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 17 aug 2018, 11:20
door OV-Hobbyist
regenmaker schreef:In Düsseldorf gaan vanaf aankomende zomer drie metrobussen rijden (lijnen M1 t/m M3 à la Almere dus). Deze lijnen zullen alleen de belangrijkste halten aandoen.

Kaartje met de tramlijnen en metrobussen

Rheinbahn Bron
Inmiddels zijn de dienstrgelingen van de drie metrobuslijnen gepubliceerd.

http://www.rheinbahn.de/schnellnetz/Sei ... roBus.aspx (onderaan de pagina staan de dienstregelingen in pdf)

En de wijzigingen van diverse andere lijnen, grotendeels frequentieverhogingen van U-bahnen en streeklijnen.
http://www.rheinbahn.de/schnellnetz/Sei ... rplan.aspx

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 30 aug 2018, 21:14
door regenmaker
Gisteren (29 augustus) zijn de wijzigingen in Düsseldorf en Monheim am Rhein ingevoerd:

Düsseldorf - Rheinbahn (hierboven ook al genoemd)
Monheim - BSM

Tegelijkertijd krijgen de bussen in Monheim een nieuw design.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 31 aug 2018, 01:32
door Suus
Op de site van de BSM staat gelukkig nog het oude, redelijk nostalgische logo. Als nu nog iemand kon verklaren wat die snuffelende hond op de homepage van de BSM moet voorstellen...? :')

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 31 aug 2018, 10:08
door Daniel
Gewoon even op de nieuwspagina kijken: hier de verklaring

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 02 sep 2018, 09:11
door regenmaker
Het nieuwe centrale busstation van Wuppertal gaat open op 25 november 2018. Tegelijkertijd wordt een groot aantal wijzigingen doorgevoerd in het netwerk. De countdown is ook al begonnen: https://www.wsw-online.de/busbahnhofdoeppersberg/.

Tevens waren er op 29 augustus wijzigingen bij de NIAG in Wesel en Kleve. De stadsdienst Wesel werd hierbij fors uitgedund en vervangen door een vraagafhankelijk systeem in de avonduren en op zondag.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 14:26
door regenmaker
De Rhein-Erft-Verkehrsgesellschaft (REVG) uit de Rhein-Erft-Kreis heeft 52 nieuwe bussen van het type Scania Citywide LE en 43 bussen van het type Mercedes-Benz Citaro geleased bij Scania en Evobus. De vervoerder heeft de lijnenbundels onderhands gegund gekregen en mag deze vanaf 1 januari 2019 t/m 31 december 2028 gaan exploiteren.

Nieuw is dat de vervoerder voor het eerst sinds tijden weer eigen bussen en chauffeurs in bezit neemt om 51% van de diensten te kunnen uitvoeren. Volgens de Europese regels moet voor een onderhandse gunning minstens 50% van de diensten door het vervoersbedrijf zelf worden uitgevoerd. Meer Duitse vervoerders hebben hier problemen mee en moeten hun bedrijfsstructuur behoorlijk wijzigen. Ter voorbereiding heeft de REVG al een stalling en werkplaats in Kerpen-Türnich gehuurd, die hadden ze namelijk niet. De overige 49% van de diensten wordt, na een openbare Europese aanbesteding dit voorjaar, voortaan uitgevoerd door de onderaannemer Busverkehr Rheinland (BVR, dochterbedrijf van de Deutsche Bahn). Dit bedrijf heeft alle vier de aanbestedingen van de REVG gewonnen. De BVR zal op zijn buurt een gedeelte van de diensten aan onderaannemers vergeven. De Regional Verkehr Köln (RVK) die nu de meeste lijnen in opdracht van de REVG rijdt verdwijnt hiermee grotendeels uit het gebied.

REVG

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 20 sep 2018, 15:48
door regenmaker
De Stadtbus Bocholt wordt per 1 januari 2019 overgenomen door de Westfalenbus van de Deutsche Bahn. Deze mag tot eind 2028 het stadsvervoer verzorgen. Er komen nieuwe bussen en de dienstregeling wordt gewijzigd.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 20 sep 2018, 16:40
door cassie127
Wie mag tot eind 2018 het vervoer verzorgen? :P

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 20 sep 2018, 23:07
door regenmaker
De Stadtwerke Krefeld. Maar het moest natuurlijk 2028 zijn. :)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 21 sep 2018, 06:08
door Nitein-Repart
regenmaker schreef:De Stadtbus Bocholt wordt per 1 januari 2019 overgenomen door de Westfalenbus van de Deutsche Bahn. Deze mag tot eind 2018 het stadsvervoer verzorgen. Er komen nieuwe bussen en de dienstregeling wordt gewijzigd.
Komt de bus naar Aalten dan nog terug of horen we daar nooit meer iets van?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 21 sep 2018, 16:18
door regenmaker
Het enige dat ik tot nu toe weet is dat de T13 naar het Industriepark wordt omgezet in een reguliere lijndienst. Verder komen er nieuwe bussen (Euro VI) en in de loop van 2019 minstens één elektrische bus. Aangezien de Kreis Borken de busverbinding tussen Aalten en Bocholt duurzaam wil uitvoeren kan die bus wel eens voor die lijn bedoelt zijn. Het plan is wel om de buslijn weer in te voeren maar op welke termijn dit gaat gebeuren is mij nu nog onbekend.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 28 sep 2018, 12:20
door Nitein-Repart
Toch wel jammer dat de bus Aalten-Bocholt door de bureaucratie en regeltjes de nek is omgedraaid. De lijn had best potentie.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 29 sep 2018, 00:57
door regenmaker
Zoals het plan er nu uitziet zal de bus tussen Aalten en Bocholt vanaf december 2019 van maandag t/m zaterdag in een uursdienst gaan rijden. De laatste bus zal op zaterdag rond 17 uur rijden en doordeweeks rond 19 uur. De buslijn gaat voor testperiode van zo'n 2 à 3 jaar rijden. Nieuw is dat ook de ov-chipkaart geldig op deze lijn wordt en dat de ov-chipkaart ook in Bocholt verkocht gaat worden. De kosten van de buslijn zullen zo'n 253.000 euro per jaar zijn. Wel moeten verschillende partijen nog instemmen met de plannen.

BBV

Mocht iemand het hele Duitse artikel willen lezen, stuur me dan een PB.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 29 sep 2018, 08:35
door Nitein-Repart
Laatste bus op zaterdag rond 17 uur is gewoon niet aantrekkelijk voor als je vanuit Oost-Achterhoek een dagje naar de Rhein-Ruhrregio wil. Het voordeel is dat vanaf december 2019 je vanuit Bocholt rechtstreeks naar Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf kan, maar de snelle beëindiging van de dienst gooit roet in het eten. Gemiste kans, erg jammer.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 29 sep 2018, 09:18
door regenmaker
Als ik goed lees dan beveelt het adviesbureau om de laatste bus op zaterdag een uur later te laten vertrekken dan in de proeffase, dus dat zou betekenen dat de laatste bus rond 18 uur zou gaan rijden. Even een leesfoutje van mijn kant. :) Doordeweeks wordt een uur vroeger geadviseerd dan in de proeffase, dus 19 uur in plaats van 20 uur.

Daarnaast reist het overgrote gedeelte van de mensen vanaf Nederland naar Bocholt Bustreff. Het station van Bocholt werd aanzienlijk minder gebruikt vanuit Nederland dan vanuit Duitsland.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 29 sep 2018, 10:21
door Suus
Dat er vanuit Nederland vaak maar tot het Bustreff wordt gereisd zou ook kunnen komen omdat Nederlanders een busstation nu eenmaal naast een treinstation verwachten.

En verder vind ik december 2019 wel ontzettend lang duren, dan heb je inmiddels 19 maanden geen bus meer gehad :roll:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 30 sep 2018, 19:30
door ICE11
De politiek in de Städteregion Aachen heeft de onderzoek naar de haalbaarheid van een Regio-Tram op het spoor gezet, vorafgegaan was een voorstel van de partijen CDU en Grüne. De Regio-Tram zal op het sterk door forensen belastte traject tussen Baesweiler, Alsdorf, Würselen en de binnenstad van Aachen gaan rijden en deels bestaande en/of opgebroken spoorlijnen gebruiken. In Aachen zullen de trams gewoon op straatspoor rijden.

https://www.aachener-nachrichten.de/lok ... d-33259365

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 30 sep 2018, 19:37
door Suus
In 2013 is de vorige tram bij een referendum weggestemd, 66% was tegen.

En het plan daarvoor om met de Talenten van de euregiobahn dwars door de stad naar het busstation te gaan rijden heeft het vreemd genoeg ook niet gehaald...

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 30 sep 2018, 20:53
door Meltrain
Het was vast wel goedgekeurd als men een RegioSprinter zou gebruiken. (A)