Abellio treinen in UK

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door hidihi »

Meltrain schreef:Ik wist niet dat de Valley Lines geëlektrificeerd gingen worden. :o
De spoorlijn Cardiff - Swansea wordt namelijk niet geëlektrificeerd.
Het plannetje voor de elektrificatie is al een paar jaar bekend. Ik heb ergens gelezen dat ze van plan zijn om in de toekomst elektrische treinen in te zetten met batterijen. De treinen rijden dan tussen Londen en Cardiff onder de draad en tussen Cardiff en Swansea op batterij power. Als de elektrificatie al tot Cardiff getrokken wordt kunnen ze beter gaan tot Swansea. Ik zie het nog gebeuren dat als straks de elektrificatie afgerond is. Dat er dan als nog met diesels gereden wordt omdat de batterij treinen niet werken. Gelukkig voor Abellio valt de trein London Swansea niet onder de Wales treinconcessie.

Eigenlijk vind ik de trein concessie in Wales nog niet eens zo slecht uitgevoerd. Ik was een paar weken geleden in Llandudno en Prestatyn en deze plaatsen waren redelijk verbonden met de trein. De trein zou hooguit wat klokvaster kunnen worden. De enige stad die echt een slechte verbinding heeft is Wrexham. Deze stad moet echt een directe verbinding met Liverpool en Manchester krijgen. Ik zou het liefste zien dat de andere Arriva trein concessie wordt over genomen namelijk de Northern trein concessie. In deze treinconcessie zitten echt grote gaten in de dienst uitvoering.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Z2N »

hidihi schreef: Het plannetje voor de elektrificatie is al een paar jaar bekend. Ik heb ergens gelezen dat ze van plan zijn om in de toekomst elektrische treinen in te zetten met batterijen. De treinen rijden dan tussen Londen en Cardiff onder de draad en tussen Cardiff en Swansea op batterij power. Als de elektrificatie al tot Cardiff getrokken wordt kunnen ze beter gaan tot Swansea. Ik zie het nog gebeuren dat als straks de elektrificatie afgerond is. Dat er dan als nog met diesels gereden wordt omdat de batterij treinen niet werken. Gelukkig voor Abellio valt de trein London Swansea niet onder de Wales treinconcessie.
Dit klopt niet helemaal: de huidige HST's worden vervangen door Class 800/802 treinen uit het Intercity Express Programme. Deze treinen zullen hybride zijn, elektrische treinen die stroom vergaren van de bovenleiding waar mogelijk, en van dieselmotoren als er geen bovenleiding is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Meltrain »

Durashift schreef:
Meltrain schreef:Abellio Rail Cymru staat samen met MTR, Keolis en huidig vervoerder Arriva Trains Wales op de shortlist voor de Wales & Borders concessie.
(..)

Mocht Abellio deze concessie winnen, heeft het naast al het regionale treinvervoer in Schotland ook bijna al het treinvervoer in Wales in handen. :o
.. alleen niet als single supplier. Ergens zullen de betrokken vervoerders, binnen het consortium, hun eigen identiteit willen terugzien binnen de concessie. Denk ik.
Ik denk dat je mijn bericht verkeerd interpreteert: Abellio zit niet met MTR, Keolis en Arriva in één consortium, maar Abellio, MTR, Keolis en Arriva zijn de verschillende inschrijvers.
hidihi schreef:De enige stad die echt een slechte verbinding heeft is Wrexham. Deze stad moet echt een directe verbinding met Liverpool en Manchester krijgen.
Wrexham - Liverpool is nu mogelijk met één overstap op de elke 15 minuten rijdende MerseyRail. Hier valt geen verbetering te behalen.
Richting Manchester is verbetering wellicht wel mogelijk.
Ik zou het liefste zien dat de andere Arriva trein concessie wordt over genomen namelijk de Northern trein concessie. In deze treinconcessie zitten echt grote gaten in de dienst uitvoering.
Je bedoelt die concessie die Abello (samen met Serco) in april 2016 juist kwijtraakte aan Arriva? :mrgreen:
Er schijnen verbeteringen aan te komen (sowieso qua materieel :!: ), maar het fijne weet ik er niet van.
hidihi schreef:De treinen rijden dan tussen Londen en Cardiff onder de draad en tussen Cardiff en Swansea op batterij power. Als de elektrificatie al tot Cardiff getrokken wordt kunnen ze beter gaan tot Swansea.
Ik weet dat de hoofdspoorlijn tot Cardiff geëlektrificeerd wordt, maar dat veel (of alle?) voorstadslijnen rond Cardiff ook geëlektrificeerd worden, is nieuw voor mij.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Meltrain »

Bombardier and CAF win West Midlands train contracts
Bombardier Transportation and CAF have been selected to supply rolling stock for the next West Midlands franchise, the West Midlands Trains Ltd consortium of Abellio, East Japan Railway and Mitsui & Co announced on October 17.

Totalling 413 vehicles, the orders are worth £680m, with financing being led by Infracapital and Deutsche Asset Management.
Bron: Railway Gazette

Bombardier en CAF zijn verkozen om materieel te leveren voor West Midlands Trains, de concessie die vanaf eind dit jaar door een consortium van Abellio, Mitsui en JR East wordt geëxploiteerd.

Bombardier levert 36 driedelige elektrische treinen voor het voorstadsverkeer in Birmingham en in totaal 45 vijfdelige elektrische treinen voor de langere afstand. Al deze treinen zijn van het type Aventra.
CAF levert 12 tweedelige en 14 vierdelige dieseltreinen van het type Civity.
Al deze treinen worden in 2020 of 2021 geleverd.

Daarnaast is bekend geworden dat er 3 tweedelige dieseltreinen van het type D-train komen (omgebouwd uit D78 Stock metro's van de London Underground), dat er 8 tweedelige dieseltreinen Class 172 Turbostar overkomen van London Overground (nadat de lijn Gospel Oak - Barking is geëlketrificeerd) en dat de 10 vierdelige Class 350 Desiro van TransPennine Express worden overgenomen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
metrophil
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 11:28
Locatie: Karlsruhe, voormalig Ruhrgebied

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door metrophil »

Meltrain schreef:
Ik zou het liefste zien dat de andere Arriva trein concessie wordt over genomen namelijk de Northern trein concessie. In deze treinconcessie zitten echt grote gaten in de dienst uitvoering.
Je bedoelt die concessie die Abello (samen met Serco) in april 2016 juist kwijtraakte aan Arriva? :mrgreen:
Er schijnen verbeteringen aan te komen (sowieso qua materieel :!: ), maar het fijne weet ik er niet van.
In 2019 wil Northern nieuwe sneldiensten met nieuw materieel tussen de grootste steden in Noord-Engeland onder de naam Northern Connect invoeren. Ook worden de oude Pacer railbussen uit de jaren 80 vervangen door nieuwe treinen. Over jaren was Noord-Engeland de afstelplaats voor oude en low quality materieel uit anderen regionen en dus is het treinvervoer in deze region niet erg goed.
Groetjes uit Duitsland
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Z2N »

In het Verenigd Koninkrijk zijn materieelverbeteringen en veranderende vervoerders niet zomaar aan elkaar gekoppeld. In ieder geval in Northern nu een concessie van Arriva, en heeft dat dus niet echt veel te maken met Abellio VK. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Meltrain »

West Midlands Trains (een consortium bestaande uit Abellio, Mitsui en JR East) zal twee merken gaan gebruiken voor haar diensten:
  • De treinen op de West Coast Main Line (van/naar London Euston) zullen gaan rijden onder de naam London Northwestern. Dit is een verwijzing naar de voormalige London & North Western Railway die t/m 1923 op die verbinding reed. De treinen krijgen een groen-witte huisstijl, die enigszins lijkt op die van Southern.
  • De lokale treindiensten rond Birmingham gaan rijden onder de naam West Midlands Railway en krijgen een paars-oranje-witte huisstijl.
Bron en foto's: Railway Gazette
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Meltrain »

Abellio Rail Cymru heeft zich teruggetrokken uit de aanbesteding voor de Wales & Borders franchise. Reden hiervoor is dat Abellio samenwerkte met Carillion, maar dat bedrijf failliet is gegaan. Het grootste deel van de inboedel van Carillion is verkocht aan Amey, die echter al een samenwerking met Keolis is aangegaan voor de aanbesteding van deze concessie.
Al eerder trok huidige vervoerder Arriva Trains Wales zich terug uit deze aanbesteding, waardoor twee vervoerders overblijven: KeolisAmey en MTR. Volgens Transport for Wales hebben beide bedrijven wel de financiële armkracht om de concessie succesvol uit te voeren.

Bron: Railway Gazette

Wel jammer: als Abellio had gewonnen, had het naast (vrijwel) al het treinvervoer in Schotlaand, ook (vrijwel) al het treinvervoer in Wales in handen gehad. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Karl »

Begrijp ik nu goed dat de zittende vervoerder niet inschrijft op de volgende concessietermijn? Dat is wel een unicum...
Het is een spectrum.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door hidihi »

Karl schreef:Begrijp ik nu goed dat de zittende vervoerder niet inschrijft op de volgende concessietermijn? Dat is wel een unicum...
Inderdaad dat hoor je niet vaak. Ik moet zeggen dat de Arriva deze concessie redelijk uitvoert. Als het vergelijkt met de andere concessie Northern die Arriva ook uitvoert dan zeker. Qua materieel en routes is er geen concessie die in mijn ogen slechter presteert dan Northern.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Z2N »

En wat kan Arriva daar aan doen dan? Materieel gaat in het VK via ROSCO's, treinpaden worden bepaald door Network Rail. En het is niet zo dat er niets gebeurt: er komt een hoop nieuw materieel aan, waardoor binnen twee jaar de Pacers van het spoor zijn, en in Manchester is net de nieuwe boog tussen de hoofdstations Victoria en Piccadilly afgerond.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door hidihi »

Wat zijn ROSCO's? Qua materieel kan ik het met je eens zijn. Vervoerders hebben soms een vrije keuze in materieel en soms niet. Ik weet niet hoe het in dit geval zit. Het is wel zo dat inschrijvende vervoerders een eigen vervoerspaket kunnen aanbieden zolang de minimale eisen maar geboden worden. Het aanbod is wel zeer karig. Bijna geen treinen vanaf Sheffield naar Mansfield en Pontifract. Geen treinen vanaf Stockport naar Huddersfield en ook geen treinen vanaf Manchester naar Elsmere port. Ik kan zo nog wel veel meer voorbeelden geven.

Als je ziet hoe groot sommige plaatsen in het concessie gebied zijn. Dan kan ik niet begrijpen dat de vervoerders zo weinig ritten boden bij het toemalige bestek.

Dat de overheid er nu eindelijk achter is gekomen dat er iets moet gebeuren is geen dag te vroeg. Ze hadden al 10 jaar geleden sneldiensten moeten eisen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door reisthijs »

hidihi schreef:Wat zijn ROSCO's? Qua materieel kan ik het met je eens zijn. Vervoerders hebben soms een vrije keuze in materieel en soms niet. Ik weet niet hoe het in dit geval zit.
Rolling stock operating company's, zeg maar de leasemaatschappijen.
Zoals gebruikelijk in het VK is een paar maanden na de gunning de nieuwe concessie ingegaan, Arriva kon niet anders dan met het bestaande materiaal blijven rijden. Nieuw materieel is zo snel mogelijk besteld en komt vanaf eind dit jaar in dienst.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Z2N »

Tussen Sheffield en Mansfield ligt geen logische spoorroute, Stockport - Huddersfield gaat over de meest bekende ghost train-route van het VK (Stockport -
Stalybridge), en voor Manchester - Ellesmere Port geldt dat het laatste stuk te weinig reizigers kent om meer dan de bestaande 4 treinen op de dag te rechtvaardigen. In alle gevallen geldt dat de plaatsen in kwestie wel een prima spoorverbinding hebben naar de meest nabije grote forenzenplaatsen. Bovendien zijn de verbindingen die je noemt interregionaal, en daar kan je alleen succesvol op zijn als je veel toeristen hebt, omdat de reistijden te lang zijn voor forenzen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door hidihi »

Te weinig passagiers wat een onzin. Als je als vervoerder maar 4 keer per dag rijd dan weet je zeker dat er geen vraag is. Ik kan er niet bij dat een plaats zoals Elsmere port met meer dan 60.000 inwoners geen verbinding heeft met Manchester. Ook snap ik je verhaal over lange reistijd niet. De verbindingen waar ik het over heb duren niet langer dan een uur. Soms zelfs maar een half uur.

Ik ben iedergeval blij dat het spoor vervoer in Nederland toch iets beter geregeld is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door reisthijs »

Ellesmere Port - Manchester is wel meer dan een uur, ik zou niet weten waarom dat per se een frequente directe verbinding zou moeten zijn. Zo belangrijk is dat havenstadje nu ook weer niet.

En hier beter geregeld? Ik betwijfel het, in Nederland zouden dergelijke nevenlijntjes allang gesloten zijn voor reizigersvervoer.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Stefan »

Precies en als je in beginsel al weet dat er toch geen vraag is, heeft het weinig zin om vaker, maar wel met lege treinen te gaan rijden...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Meltrain »

Als ze die verbinding al willen verbeteren, kunnen ze misschien eerst eens beginnen met een tweeuursdienst (uursdienst tijdens de spitsuren) Helsby - Ellesmere Port, met een goede aansluiting in Helsby. Zo kan onderzocht worden of er überhaupt vraag is.
Een andere potentiële verbinding voor uitbreiding van de treindienst lijkt me York - Sheffield via Pontefract Baghill.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door hidihi »

@ Meltrain naar Helston kan wel maar er stoppen geen diesel treinen in Elsmere. Dus een losse dienst Elsmere Helston wordt erg moeilijk. Daarom is een dienst vanf Elsmere naar Manchester of Liverpool Lime street de beste opties.

Ik ben het helemaal met jouw eens over de Sheffield Leeds verbinding. Vreemd genoeg is het niet de snelste verbinding tussen de twee steden maar voor de steden zoals Pontifract is het een perfecte verbinding.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Meltrain »

hidihi schreef:@ Meltrain naar Helston kan wel maar er stoppen geen diesel treinen in Elsmere. Dus een losse dienst Elsmere Helston wordt erg moeilijk. Daarom is een dienst vanf Elsmere naar Manchester of Liverpool Lime street de beste opties.
Ik heb het over Helsby, niet Helston (want dat ligt in Cornwall en heeft bovendien geen station).
Ik nodig je daarom eerst uit om op te zoeken waar Helsby ligt en te kijken of je dan mijn suggestie begrijpt. :)
Ik ben het helemaal met jouw eens over de Sheffield Leeds verbinding. Vreemd genoeg is het niet de snelste verbinding tussen de twee steden maar voor de steden zoals Pontifract is het een perfecte verbinding.
Ik had het over York - Sheffield, niet Leeds - Sheffield. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door hidihi »

Ik heb de verkeerde plaats namen ingedrukt. Ik heb wel eens last van autocorrectie op de tablet. Ik heb veel plaatsen bezocht in de UK door de jaren heen. Zelfs de Helston in Cornwall heb ik bezocht. De reistijd tussen Ellesmere en Helsby is slechts 11 minuten. Vanaf Ellesmere vertrekken er alleen metro's(die over de zuid as naar Liverpool gaan) Dus je moet in Ellesmere permanent een dieseltrein neer zetten. Je kunt moeilijk 2x per uur tussen Ellesmere en Helsby rijden. Daarom zeg ik dat het verstandig is om verder te rijden naar Liverpool (over de noord as via Runcorn) of verder te rijden naar Manchester. Van de verbinding York Sheffield via Pontifract heb ik wel eens gehoord. Deze verbinding wordt nu 2 per dag uitgevoerd. Het is de kortste route tussen de twee steden maar door de lage baanvak snelheid is het niet de snelste route tussen de twee grote steden. Ondanks dat zie ik net zoals jouw er wel toekomst in omdat de reistijd tussen Pontifract en Sheffield veel sneller is dan nu het geval is
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Meltrain »

hidihi schreef:De reistijd tussen Ellesmere en Helsby is slechts 11 minuten. Vanaf Ellesmere vertrekken er alleen metro's(die over de zuid as naar Liverpool gaan) Dus je moet in Ellesmere permanent een dieseltrein neer zetten. Je kunt moeilijk 2x per uur tussen Ellesmere en Helsby rijden. Daarom zeg ik dat het verstandig is om verder te rijden naar Liverpool (over de noord as via Runcorn) of verder te rijden naar Manchester.
Heen en terug naar Manchester haal je noot binnen een uur, dus heb je twee treinstellen nodig.
Dan is het goedkoper om alleen tussen Ellesmere Port en Helsby te pendelen, ook al leidt dat tot een lange stilstand.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door hidihi »

De reistijd Helsby Manchester is 55 minuten. Maar deze trein stopt praktisch bij elke stoeptegel. Dus de reis Ellesmere Manchester kan wel onder 1 uur gebracht worden. Daarnaast in Manchester staan er vele andere treinen waardoor je lijnen eventueel met elkaar kunt combineren waardoor je materieel bespaart.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Suus »

Ik ben jullie even kwijt. Northern wordt alweer een tijdje niet door Abellio gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Meltrain »

Ja, de laatste berichten zijn inderdaad nogal offtopic en kunnen beter naar een "Arriva Northern"-topic (of een algemeen topic over de Britse spoorwegen) verplaatst worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten