Abellio treinen in UK

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Abellio treinen in UK

Bericht door flipje »

Ik maak maar even een centraal topic aan voor Abellio treinen in de UK, lijkt me wat overzichtelijker.

Om te beginnen:
Abellio (ism East Japan Railway Company en Mitsui) is in de race voor de West Midlands franchise (huidige London Midlands), volgens de The Times (bron) is er een grote kans dat Abellio deze concessie in de wacht sleept (de huidige vervoerder GOVIA doet ook mee). Ergens deze week maakt het DFT bekend wie er heeft gewonnen.

Verder is er vrijdag bekend gemaakt dat Abellio (ism EJRC en Mitsui) ook mee doet aan de Southern Eastern franchise in de regio Kent. Andere bieders zijn GOVIA, Stagecoach en Trenitalia (bron).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Z2N »

Puur en alleen uit Nederlands belang hoop ik dat Abellio Southeastern in handen krijgt. Daar draaien ze zeer succesvol een treindienst over een hogesnelheidslijn... (A)

Maar verder: ik heb eigenlijk geen klachten over Abellio UK, dus mijn zegen hebben ze. :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Meltrain »

Omdat nog steeds niet bekend is wie de West Midlands franchise (nu gereden door Govia onder de naam London Midland) heeft gewonnen, is de ingangsdatum uitgesteld van 15 oktober tot 10 december. Dit kan zelfs nog verlengd worden tot 4 februari, indien er op 18 augustus nog steeds niks bekend is.
Bron: Railway Gazette
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door mijack1985 »

Het is Abellio geworden die de Midlands Franchise heeft gewonnen volgens The Telegraph
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Meltrain »

Dat is een forse winst voor Abellio. :pos:
Ik ben alleen niet zo weg van die kleurstelling: http://www.railwaygazette.com/news/sing ... s-win.html :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Durashift »

Gaat snel van start dan, a.s. december al.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door hidihi »

Ik neem aan dat de bestaande trein vloot wordt over genomen. Ik vraag me af of die 30.000 extra zitplaatsen er pas komen per 2021 of dat er per 11 december tijdelijk extra treinen gehuurd gaan worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Meltrain »

In het Verenigd Koninkrijk zit er vaak relatief weinig tijd tussen de bekendmaking van de winnaar en de ingangsdatum van de concessie.
De bestaande vloot wordt grotendeels overgenomen, al zie ik op Wikipedia dat de Turbostars Class 172 niet overgaan. :? Ik vermoed dat dit een foutje is.

Een ander "leuk" voorbeeld van de overname van treinstellen, is het volgende:
Stagecoach exploiteert op dit moment de South Western franchise onder de naam "South West Trains". Voor een bepaalde voorstadslijn van Londen werden nieuwe treinen Desiro City Class 707 besteld, die geen toilet aan boord hebben (en overigens nog steeds niet in dienst zijn).
Op 20 augustus gaat echter de nieuwe concessie in, die is gewonnen door een combinatie van First en MTR en zal worden uitgevoerd onder de naam "South Western Railway". First en MTR hadden in hun bod echter aangekondigd dat alle treinen voorzien zijn van een toilet, waar die Class 707's dus niet aan voldoen. :X Voorlopig worden ze alsnog ingezet, maar South Western Railway heeft ter vervanging van de Class 707 (en nog wat andere types) nieuwe Aventra's besteld die vanaf 2019 in dienst komen en is daarnaast van plan om de Class 442's (uit 1988) na een forse opknapbeurt weer in dienst te stellen.

Samengevat: SWT heeft treinen besteld die ze zelf nooit in dienst gehad zullen hebben en de opvolger (SWR) is er niet blij mee en zet ze binnen twee jaar aan de kant. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door hidihi »

Zulke dingen kunnen gebeuren. Concessies zijn in Engeland erg kort. In deze concessie is het niet zo extreem ten opzichte van bovenstaande voorbeeld maar in deze concessie gaat het nieuwe materieel slechts 5 jaar mee voordat het eventueel naar een andere concessie gaat. De treinen in Engeland rijden rond met een kort( te duur) lease contract of dienen verplicht overgenomen te worden. Het materieel wordt in Engeland grotendeels verhuurd door lease maatschappijen en niet door de overheid. Dit betekend dat vervoersbedrijven het materieel vaak zelf niet bezitten en het tegen absurde prijzen moeten huren. Een voorbeeld is de Pacer trein. Een trein uit de jaren 80. De trein is eigenlijk een bus die geplaatst is op een goederen wagon. Het is in vergelijking met andere treinen uit de jaren 80 eigenlijk al een gedateerd en slecht ontwerp. Voor deze trein dienen de trein maatschappijen al 50.000 pond per jaar huur voor neer te leggen. Misschien zit het technische onderhoud wel in de huurprijs maar dan blijft het te veel. Want je kunt bij de oud ijzerboer betere treinen vinden en dan voor minder dan 50.000 pond per jaar onderhoud plegen.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Durashift »

Je (ik) vraagt je af waar het allemaal goed voor is.. :roll:
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door hidihi »

Ja het is eeuwig zonde. Jammer eigenlijk want er zit zoveel potentie in spoor vervoer in de UK. De rijkswegen zijn drukker dan ooit en de UK heeft een goed alternatief voor de auto nodig. De infra tarieven voor het spoor lijken zelfs heel redelijk in Engeland. Ik heb de website van network rail geraadpleegd https://www.networkrail.co.uk/industry- ... s-charges/

Helaas kon ik niet elk kopje openen maar als ik het kopje track usage price list open dan krijg ik de prijs per mile te zien voor treinen. Ik vind 56 pence per mile voor een 2 baks dieseltrein een heel redelijk tarief. Ook 1,82 per mile voor een diesellocomotief met 10 rijtuigen is ook heel redelijk.

Als het de vervoerders en de overheid lukt om de treinen iets slimmer in te kopen. Is het zeker mogelijk om meer treinen te laten rijden zonder dat er veel extra subsidie uitgegeven wordt (zeker met de hoge reizigers/kaart tarieven die er in Engeland zijn)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Suus »

De nieuw gewonnen concessie heeft niet bepaald een gebrek aan reizigers. Er gaat enorm veel geld heen, maar de groei gaat sneller dan de investeringen bij kunnen houden.

Helaas is Network Rail niet bepaald de meest capabele infrastructuurbeheerder, recent is er nog een enorme rel ontstaan omdat een heel pakket elektrificaties niet door kan gaan omdat er enorme kostenoverschrijdingen bij eerdere delen van het project waren, voornamelijk omdat Network Rail zwak projectmanagement uitoefende.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door hidihi »

Ik ben het wel met je eens maar door een logge bestuurlijke kunnen ze het ook niet bij houden. Er staat buiten Engeland voldoende tweedehands dieseltreinen om de drukte enigszins te gaan ondervangen maar zowel de vervoerders als de overheid willen het risico van de investering niet lopen. Ook de aanlooptijden voor nieuwe treinen kunnen veel korter worden. De NS heeft een keer een onderhandse bestelling gedaan voor treinen omdat de fabricage tijd veel korter was bij een bepaalde treinbouwer. Kunnen ze in Engeland ook doen. Ik zal niet zeggen dat ik de problemen in 1 keer kan doen verdwijnen maar met een beetje meer wil is er zeker meer mogelijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Daniel »

hidihi schreef:Er staat buiten Engeland voldoende tweedehands dieseltreinen om de drukte enigszins te gaan ondervangen maar zowel de vervoerders als de overheid willen het risico van de investering niet lopen.
Tweedehands dieseltreinen vanaf continentaal Europa naar Engeland halen wordt ook wel knap lastig door het kleine Engelse profiel, ze moeten maar net passen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Suus »

hidihi schreef:Ook de aanlooptijden voor nieuwe treinen kunnen veel korter worden.
De meeste fabrikanten kunnen niet direct leveren omdat er meer bestellingen uitstaan. Zowel CAF, Stadler, Siemens, Hitachi en Bombardier hebben grote bestellingen ontvangen uit het VK en zijn druk bezet, Alstom levert niet meer aan het VK.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door reisthijs »

hidihi schreef:De NS heeft een keer een onderhandse bestelling gedaan voor treinen omdat de fabricage tijd veel korter was bij een bepaalde treinbouwer. Kunnen ze in Engeland ook doen.
Kunnen ze in Engeland dus niet doen want zo'n Europees standaardmodel past daar niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Vinny »

Suus schreef:De nieuw gewonnen concessie heeft niet bepaald een gebrek aan reizigers. Er gaat enorm veel geld heen, maar de groei gaat sneller dan de investeringen bij kunnen houden.

Helaas is Network Rail niet bepaald de meest capabele infrastructuurbeheerder, recent is er nog een enorme rel ontstaan omdat een heel pakket elektrificaties niet door kan gaan omdat er enorme kostenoverschrijdingen bij eerdere delen van het project waren, voornamelijk omdat Network Rail zwak projectmanagement uitoefende.
Ze zijn in Groot-Brittanië met aanbestedingen van het railvervoer begonnen omdat de oude organisatie British Rail door en door verrot was. Het is jammer dat na de splitsing en opdeling van het vervoer de netwerkbeheerder de oude fouten van zijn voorganger is blijven maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Suus »

British Rail was vergeleken met andere landen behoorlijk efficiënt en creatief, maar het leed aan een chronisch geldgebrek omdat de overheid niet investeerde.

Creatief: Diesellocomotieven die 200 km/uur konden rijden waren bedacht als tussenoplossing voor een onbetaalbare elektrificatie. Nu 40 jaar later wordt die elektrificatie dus weer deels afgeblazen. De overheid ziet geen probleem want de nieuwe sneltreinen zijn hybrides en kunnen dus ook op diesel rijden :')

Overigens is door de opsplitsing van British Rail bijna de volledige productie van treinen in het VK verdwenen terwijl daarvoor nooit treinen werden geïmporteerd. Veel andere technische kennis is ook verloren geraakt toen iemand besloot dat de infrastructuurbeheer een winstgevend beursgenoteerd bedrijf moest zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Karl »

Deze avond een paar stukjes gelezen op International Railway Journal en het valt mij op dat er in UK veel wordt ingeschreven in consortia van vervoerders, waarom is dat eigenlijk? Ik snap dat de concessies dermate groot zijn dat je financiering nodig hebt van elders, maar dan kan je toch ook een bank zoeken? Of gaat het puur om de organisatie? Dan vraag ik mij af of het vergroten van concessies niet is doorgeslagen.
Het is een spectrum.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Klaasje »

Risico spreiden en/of bankgaranties kunnen opknippen. Is in de Nederlandse bouw bij grote projecten ook gebruikelijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Meltrain »

Abellio Rail Cymru staat samen met MTR, Keolis en huidig vervoerder Arriva Trains Wales op de shortlist voor de Wales & Borders concessie.
Nieuw is dat deze concessie wordt verleend door Transport for Wales in plaats van het UK Department for Transport.

Bron en meer: Railway Gazette

Mocht Abellio deze concessie winnen, heeft het naast al het regionale treinvervoer in Schotland ook bijna al het treinvervoer in Wales in handen. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Z2N »

Als Abellio Wales in handen krijgt is dat sowieso goed nieuws: de spoorlijnen in Wales zijn volop in ontwikkeling, met grootschalige elektrificatie rond Cardiff (Valley Lines). Daaruit bloeien vaak creatieve ideeën, die met een beetje geluk de Noordzee over waaien. Andersom kan je er met Abellio in Wales ervan uit gaan dat het Britse OV-fiets idee 'Bike and Go' (dat beheerd wordt door Abellio) wordt uitgebreid, wat per trein reizen als toerist in Wales een heel stuk makkelijker zou maken. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Meltrain »

Ik wist niet dat de Valley Lines geëlektrificeerd gingen worden. :o
De spoorlijn Cardiff - Swansea wordt namelijk niet geëlektrificeerd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Z2N »

Network Rail heeft de plannen al klaar liggen, en plant de werkzaamheden voor de periode 2019-2024. Probleem is echter dat de politiek moeilijk doet na het mislukken van het werk op de Great Western Mainline, en de daarmee steeds hoger geraamde kosten. We'll get there, eventually. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Abellio treinen in UK

Bericht door Durashift »

Meltrain schreef:Abellio Rail Cymru staat samen met MTR, Keolis en huidig vervoerder Arriva Trains Wales op de shortlist voor de Wales & Borders concessie.
(..)

Mocht Abellio deze concessie winnen, heeft het naast al het regionale treinvervoer in Schotland ook bijna al het treinvervoer in Wales in handen. :o
.. alleen niet als single supplier. Ergens zullen de betrokken vervoerders, binnen het consortium, hun eigen identiteit willen terugzien binnen de concessie. Denk ik.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten