Vierdaagse staking De Lijn vanaf 30 juni

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50930
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Vierdaagse staking De Lijn vanaf 30 juni

Bericht door Suus »

Bij De Lijn wordt vanaf vrijdag vier gestaakt omdat er te weinig salaris in de nieuwe CAO wordt geboden. De medewerkers hebben door de vakbonden de keuze gekregen om op één van deze dagen het werk neer te leggen. http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3011635

In Limburg wordt al sinds maandag gestaakt, daar omdat de nieuwe dienstroosters voor na de zomer te weinig rusttijd zou bevatten. De staking wordt daar steeds groter. http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.3011549
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5551
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vierdaagse staking De Lijn vanaf 30 juni

Bericht door dennistd »

Hebben ze daar geen rijtijdenwet?
Chauffeurs moeten volgens vakbond ACV soms tot 7 uur zonder pauze rijden. Ze kunnen al die tijd niks eten en niet naar het toilet.
Gideon
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Vierdaagse staking De Lijn vanaf 30 juni

Bericht door Gideon »

Denk dat ik eten niet zo erg vind, drinken een beetje....echter GEEN TOEILET?
Dat ga ik een ramp vinden, moet je 7 uur je plas volhouden, dat lukt bijna niemand! -o-
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2861
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Vierdaagse staking De Lijn vanaf 30 juni

Bericht door ICE11 »

dennistd schreef:Hebben ze daar geen rijtijdenwet?
Dat vraag ik me ook af. Belgie is EU, dus is de EU-wetgeving voor rij- en rusttijden ook voor De Lijn geldig.... :?:
dennistd
Berichten: 5551
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vierdaagse staking De Lijn vanaf 30 juni

Bericht door dennistd »

Voor OV gelden trouwens wel andere pauzeregels dan voor besloten vervoer (in NL althans):
Pauze
Een pauze is een tijdsruimte van tenminste 15 aaneengesloten minuten waarmee de dienst wordt onderbroken en er geen verplichtingen zijn ten aanzien van de bedongen arbeid of werkgever
Voor openbaar busvervoer geldt voor wat betreft het genieten van pauzes niet de ononderbroken rijtijd, maar het pauzeartikel van de Arbeidstijdenwet. Derhalve gelden de volgende regels:
1. Bij meer dan 5,5 uur arbeid dient deze te worden onderbroken door een pauze van minimaal 30 minuten, welke kan worden gesplitst in pauzes van elk 15 minuten.
2. Bij meer dan 10 uur arbeid dient de arbeid te worden onderbroken door een pauze van minimaal 45 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk tenminste 15 minuten
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten