EVAG, MVG en Via worden Ruhrbahn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

EVAG, MVG en Via worden Ruhrbahn

Bericht door regenmaker »

Sinds 2004 werken de vervoersbedrijven EVAG (stadsvervoerder van Essen) en de MVG (stadsvervoerder van Mülheim an der Ruhr) al intensief samen. In 2010 werd het speciale samenwerkingsbedrijf de Via Vekehrsgesellschaft opgericht om hun banden nog sterker te maken.

Op 14 juli 2017 werd door de stadsbesturen van Essen en Mülheim besloten dat de drie bedrijven gaan fuseren tot één nieuwe onderneming genaamd de Ruhrbahn. Daarmee wordt de Ruhrbahn met 237 bussen, 184 trams, 3 metrolijnen, 11 tramlijnen en 84 buslijnen het één na grootste bedrijf in de VRR (nummer 1 blijft de Rheinbahn uit Düsseldorf). Op 1 september 2017 treedt de fusie in werking en wordt de nieuwe naam zichtbaar in het straatbeeld.

Bron: https://www.evag.de/aktuelles/meldung/a ... no_cache=1
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: EVAG, MVG en Via worden Ruhrbahn

Bericht door Meltrain »

Op zich is dit niet heel gek, want met name de MVG heeft nauwelijks geld.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: EVAG, MVG en Via worden Ruhrbahn

Bericht door regenmaker »

Hetzelfde geldt voor de DVG (Duisburg) (recordverlies van 60 miljoen in 2015) en de STOAG (Oberhausen) en laat die steden nou net nee hebben gezegd tegen deze fusie. De stad Duisburg heeft dan ook besloten dat de DVG uit de Via Verkehrsgesellschaft moest om een fusie van de DVG tot de Ruhrbahn tegen te houden. Ondanks dat de bezirksregering er op aangedrongen had.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: EVAG, MVG en Via worden Ruhrbahn

Bericht door Ardan »

Waar komen die verliezen dan vandaan? De tunneltrajecten? Zó groot zijn die nou ook weer niet.
Maandag nog de U18 gereden, de enige lijn die je echt als metro mag zien. Ik schrok nogal van de staat van station Eichbaum..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: EVAG, MVG en Via worden Ruhrbahn

Bericht door Suus »

Belabberde dienstuitvoering door verouderd materieel. De frequenties zijn al niet veel soeps en als je dan ook nog uitval hebt door een hoge defectenstand heb je hoge kosten terwijl de betalende reizigers worden weggepest.

Vooral Duisburg heeft heel snel nieuwe trams nodig, die staan ondertussen bijna vaker in de werkplaats dan dat ze in dienst zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: EVAG, MVG en Via worden Ruhrbahn

Bericht door regenmaker »

In 2020 komen de eerste nieuwe trams pas in dienst bij de DVG. En uiteindelijk in 2022 moet de DVG een geheel modern wagenpark hebben, bestaande uit 47 nieuwe trams. De trams gaan 2,7 miljoen per stuk kosten wat neerkomt op een investering van meer dan 134 miljoen euro (inclusief aanpassingen sporen etc.). Ik zag al verschillende bezuinigingen staan in de OV-visie van de stad Duisburg. Zo wordt de nachtbus tussen Duisburg en Mülheim geschrapt en wordt een taxibussysteem uitgerold. Ook worden er ritten geschrapt op de tramlijnen 901 en 903.
Spoiler: show
Afbeelding
De Rheinbahn is al een stuk sneller met de vervanging van het oude hogevloersmaterieel. De eerste testrijtuigen gaan dit jaar al rijden en in 2020 zijn als het goed is alle 62 nieuwe voertuigen in dienst.
Spoiler: show
HF6 van Bombardier
Afbeelding
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: EVAG, MVG en Via worden Ruhrbahn

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: Vooral Duisburg heeft heel snel nieuwe trams nodig, die staan ondertussen bijna vaker in de werkplaats dan dat ze in dienst zijn.
De DVG heeft net na de eeuwwisseling één Variobahn gehad, die in die kleuren zelfs nog heeft proefgereden in Amsterdam en Rotterdam.
Het is mij niet duidelijk waarom er geen vervolgbestelling is gekomen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: EVAG, MVG en Via worden Ruhrbahn

Bericht door Z2N »

Lijkt me simpelweg een geldkwestie, Duisburg is (net als de steden eromheen buiten Düsseldorf) al sinds mensenheugenis platzak.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EVAG, MVG en Via worden Ruhrbahn

Bericht door Daniel »

Maar waarom wil men dan blijkbaar kost wat het kost voorkomen dat het tot een fusie komt ook als dat financieel beter zou zijn voor DVG? Is men daar nog zo gehecht aan het eigen vervoerbedrijf?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: EVAG, MVG en Via worden Ruhrbahn

Bericht door regenmaker »

Het ging vooral om het feit dat er bij de fusie werkplaatsen verloren zouden gaan. Want reorganisatie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten