French regions prepare for rail market opening
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
French regions prepare for rail market opening
Volgens RJ worden door de Franse regio's en de nationale overheid voorwaarden opgesteld om het regionaal personenvervoer per spoor open te stellen voor de markt.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: French regions prepare for rail market opening
Omdat dat moet volgens het vierde spoorwegpakket vanuit de EU.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: French regions prepare for rail market opening
Niet alleen daarom: enkele regio's zitten al meer dan tien jaar openlijk te wachten op privatisering. Onder andere de Elzas (tegenwoordig de regio Grand Est) en de regio Auvergne-Rhône-Alpes willen maar wat graag privatiseren. De SNCF is namelijk een gruwelijk inefficient bedrijf, en dat kan door privatisering alleen maar beter worden.
Re: French regions prepare for rail market opening
Dit zou hoog tijd worden. De Franse regio's zijn in tien jaar tijd het dubbele gaan betalen voor 25% meer treinen, terwijl de Duitsers na tien jaar bijna niets extra's betalen maar wel veel meer treinen erbij hebben gekregen dan in Frankrijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: French regions prepare for rail market opening
Lijkt me inderdaad een goede zaak. En met de nieuwe president moet dit toch wel lukken. En sowieso was Frankrijk al een beetje aan het liberaliseren op dit gebied, want ze hebben de markt voor lange-afstandsbussen ook opengegooid.
Al vermoed ik dat het bij de SNCF wel de nodige stakingen gaat opleveren, maar dat zal het begrip bij de reizigers en de regio's alleen maar vergroten.
Al vermoed ik dat het bij de SNCF wel de nodige stakingen gaat opleveren, maar dat zal het begrip bij de reizigers en de regio's alleen maar vergroten.
Re: French regions prepare for rail market opening
Goed dat het gaat gebeuren! Inderdaad om de al eerder genoemde redenen. Het verbaast me overigens ook niet dat de Elzas dit graag wil gezien zij toch wat Duits zijn qua mentaliteit. Die houden van wat efficiënt is (eigenlijk heel anti-Frans dus ) en gelijk hebben ze.
Het kan het aanbod van treinen in sommige regio's ook verbeteren maar bovenal treinreizen niet duurder maken voor een algeheel beter product. De dichtbevolkte regio's zullen best veel opleveren, hoe het zit met dunbevolkte regio's wordt nog een uitdaging (maar flink besparen op het management levert ook een hoop op).
Het kan het aanbod van treinen in sommige regio's ook verbeteren maar bovenal treinreizen niet duurder maken voor een algeheel beter product. De dichtbevolkte regio's zullen best veel opleveren, hoe het zit met dunbevolkte regio's wordt nog een uitdaging (maar flink besparen op het management levert ook een hoop op).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: French regions prepare for rail market opening
Het zal met name in de organisatie gaan zitten, ik hoop van harte dat privatiseren de diensten wat efficienter krijgt. Momenteel zijn diensten van 1,5 retourtje op een traject van 30 minuten, met een overnachting op wat 20 minuten rijden van de standplaats is als volledige dienst geen uitzondering. Als je bovendien beseft dat de pensioenleeftijd absurd laag ligt, is het niet moeilijk om te begrijpen dat de SNCF onbeschrijvelijk duur is. De Elzas en de Rhône-Alpes laten zien dat met een beetje druk zetten zelfs de SNCF tot een klokvaste dienst bewogen kan worden, maar zij betalen wel de absolute hoofdprijs. Als een regio dat niet wilt (of kan) krijg je situaties zoals in de Auvergne, waar een derde van het netwerk op 10 jaar verdwenen is, nog zo'n zelfde deel kan gaan verdwijnen in de volgende tien jaar, maar waar de SNCF stug volhoudt dat een station met 1 retourrit per dag wel twee man personeel nodig heeft van 7 tot 7.
Re: French regions prepare for rail market opening
Wat staat hier? Ik kan er na 4 keer lezen nog steeds niets uit destilleren.Z2N schreef:Momenteel zijn diensten van 1,5 retourtje op een traject van 30 minuten, met een overnachting op wat 20 minuten rijden van de standplaats is als volledige dienst geen uitzondering.
🍉
Re: French regions prepare for rail market opening
Lijntje van A naar B, waar een machinist zijn standplaats in A heeft.
Hij rijdt van A naar B, pauze, vervolgens van B terug naar A, pauze, en tenslotte van A weer naar B.
Inmiddels heeft hij met die eeuwige pauze de maximale diensttijd al bereikt, en overnacht dus in een hotel, gelegen in C op 2/3e tussen A en B.
De volgende dag begint hij in B, gaat naar A, pauze, A naar B, pauze, B naar A, en hij is weer thuis op zijn standplaats.
Hij rijdt van A naar B, pauze, vervolgens van B terug naar A, pauze, en tenslotte van A weer naar B.
Inmiddels heeft hij met die eeuwige pauze de maximale diensttijd al bereikt, en overnacht dus in een hotel, gelegen in C op 2/3e tussen A en B.
De volgende dag begint hij in B, gaat naar A, pauze, A naar B, pauze, B naar A, en hij is weer thuis op zijn standplaats.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: French regions prepare for rail market opening
Het wordt ook eens tijd voor klokvaste uursdiensten in Frankrijk, zeker in de dichterbevolkte regio's als Nord-Pas de Calais, de Elzas en de Cote d'Azur. Als zelfs in Hongarije (een land dat veel armer is) een klokvaste dienstregeling gereden kan worden moet dat in Frankrijk ook kunnen. Als het niet met de SCNF lukt, dan kan het wellicht met Arriva, Abellio of een andere vervoerder.Z2N schreef:Het zal met name in de organisatie gaan zitten, ik hoop van harte dat privatiseren de diensten wat efficienter krijgt. Momenteel zijn diensten van 1,5 retourtje op een traject van 30 minuten, met een overnachting op wat 20 minuten rijden van de standplaats is als volledige dienst geen uitzondering. Als je bovendien beseft dat de pensioenleeftijd absurd laag ligt, is het niet moeilijk om te begrijpen dat de SNCF onbeschrijvelijk duur is. De Elzas en de Rhône-Alpes laten zien dat met een beetje druk zetten zelfs de SNCF tot een klokvaste dienst bewogen kan worden, maar zij betalen wel de absolute hoofdprijs. Als een regio dat niet wilt (of kan) krijg je situaties zoals in de Auvergne, waar een derde van het netwerk op 10 jaar verdwenen is, nog zo'n zelfde deel kan gaan verdwijnen in de volgende tien jaar, maar waar de SNCF stug volhoudt dat een station met 1 retourrit per dag wel twee man personeel nodig heeft van 7 tot 7.
Off-topic en niets met treinen te maken: er wordt gezegd dat Frankrijk links en socialistisch is, terwijl de sociale ongelijkheid in Frankrijk groter is dan in Nederland. Klopt dit? En als dit waar is, dan is Frankrijk toch ook niet echt socialistisch?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: French regions prepare for rail market opening
Schijn-socialisten, die het liefst veel geld ontvangen zonder een vinger uit te steken. Kortom een clubje langharig werkschuw tuig dat in Frankrijk net iets te veel macht heeft omdat het om de meest kleinzielige reden het werk neergelegt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: French regions prepare for rail market opening
Met dat verschil dat Frankrijk rechts en vrij conservatief is. Religie mag dan wel geen grote rol spelen (de 'Laïcité' is een groot goed in Frankrijk), maar verder zijn hervormingen traag, en niet gericht op het oplossen van de problemen die Frankrijk al decennia kent op sociaal/economisch gebied. De vakbonden zijn niet tot dialoog bereid, de werkgevers evenmin, en door het belachelijk soepele stakingsrecht (je mag zelfs gaan staken op je werk om politieke redenen) heeft Frankrijk een 'trotse' traditie van het hebben van zodanig veel stakingen, dat er websites zijn die de stakingen inventariseren. :X
Re: French regions prepare for rail market opening
Conservatief en bij vlagen nationalistisch is Frankrijk zeker, maar rechts? Het stelsel van sociale zekerheid is zo'n beetje het uitgebreidste ter wereld (en onbetaalbaar, maar voilà).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: French regions prepare for rail market opening
Er zit daar wel een verschil tussen de grote steden en de provincie, tussen gebieden met veel of weinig werklozen, en tussen Europees en overzees Frankrijk, maar over het algemeen is Frankrijk eerder rechts. De vijfde republiek heeft slechts twee linkse presidenten gehad (op 9), en 13 linkse regeringen (op 39).
Overigens is de flow in Frankrijk momenteel wel naar een privatisering van de SNCF, de afgelopen week bleek maar weer eens dat het huidige netwerk in een belachelijke staat verkeert: het belangrijke kopstation Paris-Montparnasse was van (zwarte zaterdag) 29 juli tot 1 augustus ernstig verstoord door een seinstoring. Treinen werden deels omgeleid naar station Paris-Austerlitz (vijf kilometer oostelijk), maar de reisinformatie was zodanig beroerd dat niemand leek te weten welke trein van welk station vertrok, vervangend vervoer tussen de stations moest zelf worden geregeld (en er is geen directe metrolijn, wat ook niet helpt). En als dat alles was zou het de SNCF met moeite vergeven kunnen worden, maar vandaag (de volgende zwarte zaterdag) ligt station Montparnasse weer op z'n gat door een defecte TGV.
Overigens is de flow in Frankrijk momenteel wel naar een privatisering van de SNCF, de afgelopen week bleek maar weer eens dat het huidige netwerk in een belachelijke staat verkeert: het belangrijke kopstation Paris-Montparnasse was van (zwarte zaterdag) 29 juli tot 1 augustus ernstig verstoord door een seinstoring. Treinen werden deels omgeleid naar station Paris-Austerlitz (vijf kilometer oostelijk), maar de reisinformatie was zodanig beroerd dat niemand leek te weten welke trein van welk station vertrok, vervangend vervoer tussen de stations moest zelf worden geregeld (en er is geen directe metrolijn, wat ook niet helpt). En als dat alles was zou het de SNCF met moeite vergeven kunnen worden, maar vandaag (de volgende zwarte zaterdag) ligt station Montparnasse weer op z'n gat door een defecte TGV.
Re: French regions prepare for rail market opening
Frankrijk is links conservatief, in een rechts conservatief land zoals de VS zijn de vakbonden niet machtig, maar zijn juist de grote bedrijven die de dienst uitmaken.
De belastingdruk is in Frankrijk samen met de Scandinavische landen erg hoog om de zeer uitgebreide sociale zekerheid te kunnen financieren.
De belastingdruk is in Frankrijk samen met de Scandinavische landen erg hoog om de zeer uitgebreide sociale zekerheid te kunnen financieren.
Ben benieuwd naar de reacties als men in Nederland gaat aanbesteden, want ook in ons land valt er nog winst te boeken.Jef400 schreef:Omdat dat moet volgens het vierde spoorwegpakket vanuit de EU.
Re: French regions prepare for rail market opening
Dat gaan we zien. Ik denk alleen niet dat er een versobering van de arbeidsvoorwaarden inzit. Zeker niet met de personeelstekorten en jurisprudentie op dat vlak de laatste tijd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: French regions prepare for rail market opening
In Scandinavische landen worden hoge belastingen gecombineerd met goed onderwijs, goed openbaar vervoer en een egalitaire samenleving. In Frankrijk is daar geen sprake van. Het onderwijs en openbaar vervoer kan zich niet meten met Duitsland of Nederland en er is ook veel sociale ongelijkheid in Frankrijk. Dus de nadelen van hoge belastingen zonder de voordelen. Daarnaast is momenteel Frankrijk een van de minst veilige landen van de Europese Unie door de aanslagen en problemen in de banlieus. Dan snap ik wel dat de bevolking geen vertrouwen meer heeft in de Parti Socialiste en de Les Republicaines.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: French regions prepare for rail market opening
Die is hoog om de pensioenen van voormalige ambtenaren te betalen die al op hun 55e met pensioen mogen '-)De belastingdruk is in Frankrijk samen met de Scandinavische landen erg hoog om de zeer uitgebreide sociale zekerheid te kunnen financieren.
In Frankrijk moeten ze leren dat geld alleen uitgegeven kan worden als het ook verdiend wordt. Een groot gedeelte van het platteland bestaat dan ook nog eens uit keuterboeren, omdat rationalisering van de landbouw tegen het ideaalbeeld van "La Dolce France" ingaat en een gemiddelde boer dan ook nog veel armer is dan in Nederland. En grote steden zwelgen onder de druk van de banlieus, voorsteden waar het ook kommer en kwel is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
French regions prepare for rail market opening
Nou echt wel. Het is niet echt meer houdbaar dat een medewerker van de SNCF na 30 dienstjaren met pensioen mag. Als zo iemand op zijn 18e begint mag diegene met zijn 48ste met pensioen. En de SNCF heeft niet bepaald een personeelstekort maar wel een begrotingstekort.Jef400 schreef:Dat gaan we zien. Ik denk alleen niet dat er een versobering van de arbeidsvoorwaarden inzit. Zeker niet met de personeelstekorten en jurisprudentie op dat vlak de laatste tijd.
En een ideaal middel om een personeelstekort op te lossen is door mensen langer door te laten werken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: French regions prepare for rail market opening
In Frankrijk wel. Ik had wat duidelijker moeten zijn. Ik dacht dat we het daar over het Nederlandse deel hadden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: French regions prepare for rail market opening
De wat :? ?Jef400 schreef:Omdat dat moet volgens het vierde spoorwegpakket vanuit de EU.
Re: French regions prepare for rail market opening
http://www.consilium.europa.eu/nl/polic ... y-package/KM46 schreef:De wat :? ?Jef400 schreef:Omdat dat moet volgens het vierde spoorwegpakket vanuit de EU.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten