Stakingen Franse spoorwegen arbeidswetgeving

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Stakingen Franse spoorwegen arbeidswetgeving

Bericht door Suus »

Op dinsdag 12 september is er in Frankrijk een nationale staking als protest tegen hervormingen van de arbeidswetgeving door de overheid.

De spoorvakbonden hebben aangegeven aan deze staking deel te willen nemen, evenals veel bonden in het lokale en regionale openbaar vervoer.
Laatst gewijzigd door Suus op do 26 okt 2017, 21:32, 4 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Durashift »

Kijk aan, iedereen na de vakantie weer fris en fruitig klaar voor actievoeren.

:D

:roll:
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door SLToilet »

Ja, je moet wel in vorm blijven om je eigen volkssport uit te kunnen oefenen :mrgreen:
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Meltrain »

Wat houden die hervormingen in grote lijnen in?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Daantje »

12 september 2017 is helemaal geen maandag maar een dinsdag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Suus »

- Soepelere ontslagmogelijkheden
- Een maximumboete bij ontslagen die volgens de rechter foutief zijn verlopen.
- Bedrijfsbrede afspraken over arbeidsvoorwaarden gaan voorrang krijgen over sectorale arbeidsvoorwaarden. Het sectorale overleg met de vakbond zal ook vereenvoudigd worden.
- Er komen regelingen voor omscholing en werkleertrajecten

De wet wordt niet inhoudelijk besproken door het parlement, er wordt alleen gestemd of het akkoord is dat de overheid de wetswijziging doorvoert.

Er volgen, als Frankrijk toch iets minder Frans is dan normaal, komend jaar nog twee rondes waarbij de werkeloosheidsverzekeringen en de pensioenstelsels hervormd moeten gaan worden. Uiteindelijke doel is na 25 jaar de werkloosheid voor het eerst onder de 10% te krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door regenmaker »

In Frankrijk ziet men het als recht om te kunnen staken. Zelfs de lokale inwoners vinden het niet zo heel erg als ze van een dienst even geen gebruik kunnen maken als dit komt door stakingen. Maar ben wel blij dat Macron de hoognodige veranderingen gaat/wil doorvoeren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Suus »

Daantje schreef:12 september 2017 is helemaal geen maandag maar een dinsdag.
Excuus :@
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Z2N »

regenmaker schreef:In Frankrijk ziet men het als recht om te kunnen staken. Zelfs de lokale inwoners vinden het niet zo heel erg als ze van een dienst even geen gebruik kunnen maken als dit komt door stakingen. Maar ben wel blij dat Macron de hoognodige veranderingen gaat/wil doorvoeren.
Macron heeft er nooit een geheim van gemaakt dat dit recht toe is aan hervorming, het is natuurlijk gek dat werknemers om politieke redenen gaan staken. Vanuit de vakbonden, die dit zien als een aantasting van hun macht, is dit dus een logische reactie. Te hopen valt dat de Macron-stemmers, ook al vormen ze een minderheid in Frankrijk, de benodigde hervormingen voldoende kracht geven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Vinny »

Ik moet kennelijk een andere term verzinnen, dus bij deze : De knoflookvretende potverteerders moeten gewoon opzouten en stoppen met het verhinderen van pogingen van Macron om de vastgeroeste samenleving te moderniseren zodat er wel ruimte komt voor groei en echte armoedebestrijding.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door AppleMoose »

Misschien moet je eens helemaal je denigrerende manier van reageren eens aanpassen. Je lijkt op een vastgelopen plaat. Of behoren je hersenen ook tot het soort waar jij zo op afgeeft dat ze niks nieuws willen of kunnen verzinnen?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Dennenboom »

Beetje OT, maar toch om alles wat meer in perspectief te zien. Door alle Brexit avonturen van de UK wordt de economie van Frankrijk dit kwartaal waarschijnlijk groter dan die van de UK. We hebben het hier dan over de vijfde economie van de wereld.
https://www.poundsterlinglive.com/econo ... onomy-size
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Z2N »

Beter: de Franse economie wordt weer de vijfde van de wereld, voor 2014 was deze titel al in handen van de Fransen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Ronaldussen schreef:Misschien moet je eens helemaal je denigrerende manier van reageren eens aanpassen. Je lijkt op een vastgelopen plaat. Of behoren je hersenen ook tot het soort waar jij zo op afgeeft dat ze niks nieuws willen of kunnen verzinnen?
Misschien moet er eens het besef komen dat staken zeer ongewenst is, zeker voor het openbaar vervoer, maar ook voor bijvoorbeeld ziekenhuizen en het onderwijs. Wat mij betreft mogen er hoge boetes komen op staken, zodat stakingen tot het verleden behoren. Actievoeren doe je maar in het weekend, of een andere dag wanneer je vrij bent. Niet als je moet werken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: Te hopen valt dat de Macron-stemmers, ook al vormen ze een minderheid in Frankrijk, de benodigde hervormingen voldoende kracht geven.
:?: :?
Macron heeft toch de tweede ronde gewonnen, dus heeft hij toch meer dan 50% van de stemmen gekregen?
Wat waren eigenlijk de plannen van Le Pen op dit gebied?

Hoe komt het eigenlijk dat er in Frankrijk veel minder overleg is tussen de sociale partners. Meer overleg leidt immers tot minder stakingen. :)
Laatst gewijzigd door Meltrain op ma 28 aug 2017, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
josdell53
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 16:51

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door josdell53 »

Erno-BE schreef:
Ronaldussen schreef:Misschien moet je eens helemaal je denigrerende manier van reageren eens aanpassen. Je lijkt op een vastgelopen plaat. Of behoren je hersenen ook tot het soort waar jij zo op afgeeft dat ze niks nieuws willen of kunnen verzinnen?
Misschien moet er eens het besef komen dat staken zeer ongewenst is, zeker voor het openbaar vervoer, maar ook voor bijvoorbeeld ziekenhuizen en het onderwijs. Wat mij betreft mogen er hoge boetes komen op staken, zodat stakingen tot het verleden behoren. Actievoeren doe je maar in het weekend, of een andere dag wanneer je vrij bent. Niet als je moet werken.
Niks mis met af en toe staken. Je moet het alleen niet te vaak doen. Daarnaast is Frankrijk gewoon best wel toe aan economische hervormingen, maar dat lijkt daar nog niet iedereen in de gaten te hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Suus »

Er was vroeger in Nederland een stakingsverbod in bepaalde sectoren. Dat is terecht afgeschaft. Je kan discussiëren of elke staking noodzakelijk is, maar stakingsrecht staat wat mij betreft echt niet ter discussie. Hier niet en in Frankrijk niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door AppleMoose »

Erno-BE schreef:
Ronaldussen schreef:Misschien moet je eens helemaal je denigrerende manier van reageren eens aanpassen. Je lijkt op een vastgelopen plaat. Of behoren je hersenen ook tot het soort waar jij zo op afgeeft dat ze niks nieuws willen of kunnen verzinnen?
Misschien moet er eens het besef komen dat staken zeer ongewenst is, zeker voor het openbaar vervoer, maar ook voor bijvoorbeeld ziekenhuizen en het onderwijs. Wat mij betreft mogen er hoge boetes komen op staken, zodat stakingen tot het verleden behoren. Actievoeren doe je maar in het weekend, of een andere dag wanneer je vrij bent. Niet als je moet werken.
Misschien moet jij eerst eens tot het besef komen dat staken niet voor de lol is. Ga je eens in de materie verdiepen voordat je zoveel onzin uitkraamt.
Verder heeft jou reactie heel weinig (of beter gezegd, helemaal niets) te maken met mijn reactie op Vinny, dus waarom je mij quotet is mij een raadsel.
Het gaat mij puur om zijn manier van reageren wat mij de laatste tijd nogal begint te storen. Dat staat volledig los van wat ik van deze staking vind. Ik weet niet precies de inhoudelijke redenen, wat eraan vooraf is gegaan en of dit het enige juiste middel is om je stem te laten horen in het debat. Ik heb daarom dus geen mening over deze staking.

Ja, Fransen staken veel. Maar is daarmee iedere staking dan per definitie onzinnig en/of slecht? Laten we het erop houden dat het arbeidsrecht en daarmee ook het stakingsrecht en de cultuur enorm verschilt met dat van Nederland. Wij in Nederland zien staken als uiterste redmiddel, als iets wat alleen kan als al het andere al is geprobeerd zonder (voldoende) resultaat en zetten veel meer in op overleg tussen werknemers, werkgevers en vakbonden. Daarnaast wordt staking dan nog meestal enkel als signaalmiddel ingezet door slechts een korte periode (van een uur tot een dag) het werk neer te leggen. Daarna kruipt meestal iedereen weer aan tafel en gaan de onderhandelingen verder. En zo heeft ieder land, iedere cultuur een eigen manier ontwikkeld hoe je collectieve arbeidsconflicten oplost. Dat is aan ieder land om dat zelf te bepalen. Het is niet aan jou of mij om te bepalen wanneer een Fransman mag staken ja of te nee.

Maar dan nog de vraag, waarom mag er in het ov en in het onderwijs niet gestaakt worden? In het ziekenhuis (en voor politie, brandweer en leger etc.) gelden al andere regels omtrent het staken, dus nogmaals, verdiep je eerst in de materie voordat je deze onzin uitkraamt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Jef400 »

Erno-BE schreef: Misschien moet er eens het besef komen dat staken zeer ongewenst is, zeker voor het openbaar vervoer, maar ook voor bijvoorbeeld ziekenhuizen en het onderwijs. Wat mij betreft mogen er hoge boetes komen op staken, zodat stakingen tot het verleden behoren. Actievoeren doe je maar in het weekend, of een andere dag wanneer je vrij bent. Niet als je moet werken.
Met zo'n houding hadden we ook de slavernij in ere gehouden hé vriend, dat we iedereen lekker je gespreide bedje konden laten regelen. Heerlijk toch die droomwereld :pos:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef:
Z2N schreef: Te hopen valt dat de Macron-stemmers, ook al vormen ze een minderheid in Frankrijk, de benodigde hervormingen voldoende kracht geven.
:?: :?

Macron heeft toch de tweede ronde gewonnen, dus heeft hij toch meer dan 50% van de stemmen gekregen?
Wat waren eigenlijk de plannen van Le Pen op dit gebied?
Voor Franse begrippen waren deze verkiezingen uitzonderlijk, vanwege de grote hoeveelheid niet-stemmers. Hierdoor zijn er grote vragen over de legimiteit van het mandaat van Macron. Een meerderheid van de stemmers in de tweede ronde koos bovendien Macron om Le Pen niet te laten winnen. De score in de eerste ronde, waarbij Macron nog geen kwart van de stemmen kreeg, geeft een beter beeld van het draagvlak voor de ideeën van Macron.

Le Pen leidde trouwens, net als Wilders aan deze kant van België, aan een chronisch tekort aan concrete ideeën. Zodra het over het verbeteren van de economie ging sloeg ze tijdens de debatten steevast over op het 'migranten en europa'-bandje.
Meltrain schreef: Hoe komt het eigenlijk dat er in Frankrijk veel minder overleg is tussen de sociale partners. Meer overleg leidt immers tot minder stakingen. :)
Dat is de Franse cultuur voor je, al wordt ook in Frankrijk steed meer gekeken naar Sociale Dialoog. Het helpt overigens ook dat er steeds minder wordt gestaakt, waar in de jaren '50 een werknemer op drie vakbondslid was is dit nu 8,5%. Het aantal stakingsdagen daalt daarmee ook, tussen 2008 en 2013 met 20%, vorig jaar werd er zelfs maar in 1,4% van de Franse bedrijven gestaakt, een absoluut record.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Durashift »

Z2N schreef:Beter: de Franse economie wordt weer de vijfde van de wereld, voor 2014 was deze titel al in handen van de Fransen. (A)

jajaja. :wink: maar als ik de tekst in die link lees.. dan is de bepaling voor die ranglijst niet veel meer dan de monetaire waarde van de goederen en diensten in één land geproduceerd... Duss.. ja, Frankrijk is een groot land.. de graanschuur van Europa toch? Er word dus wel het e.e.a geproduceerd (eigenlijk te veel, vandaar de broodnodige hervormingen.. :wink: ) en in combinatie met een gunstige koers van de Euro komt het land in een top 5 te staan..
In een ander lijstje zij aan zij met India.. las ik.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Er was vroeger in Nederland een stakingsverbod in bepaalde sectoren. Dat is terecht afgeschaft. Je kan discussiëren of elke staking noodzakelijk is, maar stakingsrecht staat wat mij betreft echt niet ter discussie. Hier niet en in Frankrijk niet.
Prima, maar dan mag ik het een stel overgehaalde minkukels vinden. Dat ik denigrerend over ze doe komt om dat ze wel gebruik maken van het geld dat door keihard werkende mensen wordt opgebracht en vervolgens het bijltje er bij neer gooien op het moment dat je ze daadwerkelijk nodig hebt.
Spoiler: show
Ten overvloede: ik heb best veel respect voor mensen in de OV sector die wel elke dag weer keihard hun best doen om dagelijks (en soms in zware omstandigheden) miljoenen reizigers vervoeren. Alleen dat zijn niet de mensen die drie keer per jaar het werk neerleggen en met volkomen onredelijke en onbetaalbare eisen op de proppen komen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: Het helpt overigens ook dat er steeds minder wordt gestaakt, waar in de jaren '50 een werknemer op drie vakbondslid was is dit nu 8,5%.
Ik weet niet of dát nu zo'n goede ontwikkeling is. Sterke vakbonden zijn juist belangrijk voor het overleg, mits ze daadwerkelijk overleggen (en reële eisen stellen).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Jef400 »

Vinny schreef:
Suus schreef:Er was vroeger in Nederland een stakingsverbod in bepaalde sectoren. Dat is terecht afgeschaft. Je kan discussiëren of elke staking noodzakelijk is, maar stakingsrecht staat wat mij betreft echt niet ter discussie. Hier niet en in Frankrijk niet.
Prima, maar dan mag ik het een stel overgehaalde minkukels vinden. Dat ik denigrerend over ze doe komt om dat ze wel gebruik maken van het geld dat door keihard werkende mensen wordt opgebracht en vervolgens het bijltje er bij neer gooien op het moment dat je ze daadwerkelijk nodig hebt.
Spoiler: show
Ten overvloede: ik heb best veel respect voor mensen in de OV sector die wel elke dag weer keihard hun best doen om dagelijks (en soms in zware omstandigheden) miljoenen reizigers vervoeren. Alleen dat zijn niet de mensen die drie keer per jaar het werk neerleggen en met volkomen onredelijke en onbetaalbare eisen op de proppen komen.
En dat is in de dienstverlenende sector anders wil je zeggen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking Frankrijk 12 september 2017

Bericht door Suus »

Vandaag wordt de arbeidswetgeving door Macron's regering voorgesteld. Nieuwsuur zal er vanavond verslag van doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten