België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
België bekijkt de optie om NMBS eventueel te privatiseren aldus nu.nl.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Revolutionair. Bij onze zuiderburen zijn de jaren '90 aangebroken. Let op: straks gaan ze de overgang naar de 21e eeuw ook nog meemaken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Privatiseren levert hier niets op, behalve dat de staatsschuld van de Belgische federale overheid met een paar miljard daalt. Het bedrijf NMBS stort direct ineen onder de rentelasten, pensioenlasten en de kosten van hun eigen zorgverzekeraar. En de overheid kan gewoon subsidies blijven betalen voor het vervoer, op dit moment is dat in België ongeveer 30 cent per reizigerskilometer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Dat is ook ongeveer de conclusie van de VRT.
In regeringskringen is nog te horen dat de spoorwegmaatschappij niet aantrekkelijk genoeg is om te privatiseren. Het bedrijf heeft momenteel al zo'n vijf miljard euro schulden.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Door de manier waarop de financiering van het spoor in België heeft NMBS ook fors minder kaas gegeten van marktgericht opereren dan NS. Dat zou eerst andera moeten.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Lijkt mij niet zo'n probleem dat de NMBS gaat verdwijnen. Laat de NS maar het Vlaamse Hoofdrailnet overnemen, Arriva het Waalse Hoofdrailnet en Syntus een paar nevenlijntjes, zoals de diesellijntjes rond Gent.Suus schreef:Privatiseren levert hier niets op, behalve dat de staatsschuld van de Belgische federale overheid met een paar miljard daalt. Het bedrijf NMBS stort direct ineen onder de rentelasten, pensioenlasten en de kosten van hun eigen zorgverzekeraar. En de overheid kan gewoon subsidies blijven betalen voor het vervoer, op dit moment is dat in België ongeveer 30 cent per reizigerskilometer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Kun je de NMBS uberhaupt bewerken voor zelfbedruiping? Dat moeten kapitale wijzigingen worden.
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Lijkt me onmogelijk. Dat wordt 365 dagen per jaar staken.
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Dat ook, maar als dadwerkelijk een privatisering komt, dan zie ik in Belgie alleen mar nog de helft van de treinen rijden.ICE105 schreef:Lijkt me onmogelijk. Dat wordt 365 dagen per jaar staken.
-
- Berichten: 6187
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Iets zegt Me dat het helemaal geen kwaad dat het spoornetwerk in België naar het NS model gaat. Waarbij je de uitloop lijnen laat privatiseren en zodat je materiaal vrij speelt om de belangrijkste verbinding een halfuurs dienst kan geven. Al ben ik wel bang dat dat niet mogelijk is omdat spoorlijn 0 nu al overbelast is.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Ja goed joh, doe maar bal pakken :YErno-BE schreef:Lijkt mij niet zo'n probleem dat de NMBS gaat verdwijnen. Laat de NS maar het Vlaamse Hoofdrailnet overnemen, Arriva het Waalse Hoofdrailnet en Syntus een paar nevenlijntjes, zoals de diesellijntjes rond Gent.Suus schreef:Privatiseren levert hier niets op, behalve dat de staatsschuld van de Belgische federale overheid met een paar miljard daalt. Het bedrijf NMBS stort direct ineen onder de rentelasten, pensioenlasten en de kosten van hun eigen zorgverzekeraar. En de overheid kan gewoon subsidies blijven betalen voor het vervoer, op dit moment is dat in België ongeveer 30 cent per reizigerskilometer.
Maar even serieus. Wat moeten we hier nou mee? Argumentatie van precies 0. Ik zie veel meer in het aanbesteden van deelnetten met een gemeenschappelijk tariefmodel. Dat je depot's gaat privatiseren die x treindiensten onder hun hoede hebben. Ik denk dat je op die manier het efficiënst kan opereren. Ook omdat je dan per depot een vast aantal treindiensten met afgebakend gebied heb.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Als duidelijk wordt dat een personeelsdepot verzelfstandigt wordt, laat al het personeel zich overplaatsen naar andere depots. Ook de vakbonden gaan van zich laten horen, overigens met een identiek verhaal als in Nederland of Duitsland: private vervoerders hebben minder goede arbeidsvoorwaarden dan NMBS, NS of DB dus personeel zal niet overstappen.
Voordat je ook maar iets kan doen in België, moet je eerst hervormingen doorvoeren bij de NMBS. De verbetering in het resultaat is echter vooral te danken aan de rust die daar nu heerst, wil je dat resultaat teniet doen dan moet je daar nu echt eens flink gaan reorganiseren.
Vergelijking eerste halfjaar 2016 met eerste halfjaar 2017:
Omzet steeg 5% naar 1,2 miljard euro
Winst van 5 naar 45 miljoen euro
Aantal reizigers groeide met 5 miljoen naar 120 miljoen.
Aantal stakingsdagen daalde met 20 naar 0.
Voordat je ook maar iets kan doen in België, moet je eerst hervormingen doorvoeren bij de NMBS. De verbetering in het resultaat is echter vooral te danken aan de rust die daar nu heerst, wil je dat resultaat teniet doen dan moet je daar nu echt eens flink gaan reorganiseren.
Vergelijking eerste halfjaar 2016 met eerste halfjaar 2017:
Omzet steeg 5% naar 1,2 miljard euro
Winst van 5 naar 45 miljoen euro
Aantal reizigers groeide met 5 miljoen naar 120 miljoen.
Aantal stakingsdagen daalde met 20 naar 0.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
De NMBS opsplitsen in gewestelijke deelnetten gaat enorme problemen opleveren rond Brussel, bovendien levert het een inefficiënte materieelinzet op.Erno-BE schreef:Lijkt mij niet zo'n probleem dat de NMBS gaat verdwijnen. Laat de NS maar het Vlaamse Hoofdrailnet overnemen, Arriva het Waalse Hoofdrailnet en Syntus een paar nevenlijntjes, zoals de diesellijntjes rond Gent.Suus schreef:Privatiseren levert hier niets op, behalve dat de staatsschuld van de Belgische federale overheid met een paar miljard daalt. Het bedrijf NMBS stort direct ineen onder de rentelasten, pensioenlasten en de kosten van hun eigen zorgverzekeraar. En de overheid kan gewoon subsidies blijven betalen voor het vervoer, op dit moment is dat in België ongeveer 30 cent per reizigerskilometer.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Je kan zoiets het beste "van onderop" aanpakken: eerst een regionaal spoorlijntje met een slecht treinaanbod dat met opheffen bedreigd wordt aan een andere partij gunnen, bijvoorbeeld een busbedrijf. Of twee lijntjes: ééntje in Wallonie en eentje in Vlaanderen. Daarna zou de bevoedheid voor regionale spoorlijnen moeten worden gedecentraliseerd, waarbij de gewesten daarvoor verantwoordelijk worden. Dan kan Wallonie nog 100 jaar door met een inefficiente SNCB waar elke week een dag gestaakt wordt, en kan Vlaanderen naar Nederlands voorbeeld het OV gaan aanbesteden.
In Nederland is het immers ooit ook begonnen met busbedrijf Oostnet, dat de spoorlijn Almelo-Marienberg kreeg (zonder aanbesteding). Concurrentie voor de NMBS betekent waarschijnlijk dat met name regionale spoorlijnen een fors beter treinaanbod krijgen, vooral door betere integratie van bus en trein en natuurlijk lagere kosten. Vooral op onnodige personeelskosten is in Belgie nog veel te besparen.
Naast de NMBS zal ook De Lijn er aan moeten geloven. Er wordt ook nadrukkelijk gekeken na hoe Nederland dit georganiseerd heeft, want men ziet in Vlaanderen ook wel dat in Nederland overal nieuwe Euro-VI-bussen (of zelfs elektrisch) met standaard airco en wifi rondrijden, terwijl De Lijn met verouderd en vervuilend materieel uit de vorige eeuw rijdt.
In Nederland is het immers ooit ook begonnen met busbedrijf Oostnet, dat de spoorlijn Almelo-Marienberg kreeg (zonder aanbesteding). Concurrentie voor de NMBS betekent waarschijnlijk dat met name regionale spoorlijnen een fors beter treinaanbod krijgen, vooral door betere integratie van bus en trein en natuurlijk lagere kosten. Vooral op onnodige personeelskosten is in Belgie nog veel te besparen.
Naast de NMBS zal ook De Lijn er aan moeten geloven. Er wordt ook nadrukkelijk gekeken na hoe Nederland dit georganiseerd heeft, want men ziet in Vlaanderen ook wel dat in Nederland overal nieuwe Euro-VI-bussen (of zelfs elektrisch) met standaard airco en wifi rondrijden, terwijl De Lijn met verouderd en vervuilend materieel uit de vorige eeuw rijdt.
Laatst gewijzigd door Statler Rail op za 26 aug 2017, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
In Nederland is alles een stuk beter geregeld inderdaad, maar de prijzen liggen ook een stuk hoger volgens mij. Waarom is België zo goedkoop?
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Omdat de subsidiekraan wagenwijd openstaat, niet alleen voor inefficiency, maar ook voor goedkope kaartjes.
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Tja, ongetwijfeld zal er wel wat ruimte in de aantallen formatieplaatsen zitten.. aan de andere kant.. het is een staatsbedrijf.. snijden in personeelskosten, vaak toch specifieke functies, zal toch snel leiden tot stijging van de sociale uitkeringen omdat deze mensen geen nieuwe baan kunnen krijgen.. vermoed ik. Per saldo.. wat schiet de overheid er dan mee op, behoudens wat minder euro's omdat er een lager geldbedrag per maand aan de betrokken mensen hoeft worden overgemaakt??Statler Rail schreef:(..). Vooral op onnodige personeelskosten is in Belgie nog veel te besparen.
Is een keuze.. in NL worden opdrachtgevers 'gedwongen' in de bestekvoorwaarden.. door (lokale) overheden die de normen voor luchtkwaliteit in hun nek zien hijgen.. Die normen zijn Europees, gelden dus ook in België.. maar kennelijk voelt men daar de noodzaak minder?Statler Rail schreef: Naast de NMBS zal ook De Lijn er aan moeten geloven. Er wordt ook nadrukkelijk gekeken na hoe Nederland dit georganiseerd heeft, want men ziet in Vlaanderen ook wel dat in Nederland overal nieuwe Euro-VI-bussen (of zelfs elektrisch) met standaard airco en wifi rondrijden, terwijl De Lijn met verouderd en vervuilend materieel uit de vorige eeuw rijdt.
Ik bedoel, fabrikanten willen wel leveren volgens mij. Overheidsbedrijf, dus betaalt (uiteindelijk) altijd de rekening wel, dus lagere financiële risicorating dan een private vervoerder... en met vanHool en VDL is er ook lokale stimulering van de economie, lijkt mij.
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Dat klopt inderdaad, maar dat is nu net het probleem van zo'n beetje alle staatsbedrijven ter wereld. Gevolg van lijdzaam toezien hoe langharig werkschuw tuig de organisatie perverteert met idiote uitkomsten als zeer korte werkweken, de pensioensgerechtigde leefijd op 55 en het drinken van wijn in de lunchpauze op kosten van de baas. Helemaal feest als mensen in de zeer korte tijd dat ze actief zijn voor de organisatie ook niet toekomen aan het realiseren van productie omdat ze aangesteld zijn als lokettist in een schattig Ardens dorpje waar misschien 2 keer per half jaar iemand een vervoersbewijs koopt.Suus schreef:Privatiseren levert hier niets op, behalve dat de staatsschuld van de Belgische federale overheid met een paar miljard daalt. Het bedrijf NMBS stort direct ineen onder de rentelasten, pensioenlasten en de kosten van hun eigen zorgverzekeraar. En de overheid kan gewoon subsidies blijven betalen voor het vervoer, op dit moment is dat in België ongeveer 30 cent per reizigerskilometer.
Zoiets gaat dus niet goed. Goudgerande arbeidsvoorwaarden zijn leuk, maar onbetaalbaar. En als het wordt aangezuiverd met belastinggeld kan je bijna spreken van gelegaliseerde diefstal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Ja, die grap kennen we nu wel van je. Verzin eens iets anders.Vinny schreef:hoe langharig werkschuw tuig
🍉
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
:X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Afgezien van het feit dat dit off topic is, is het ook niet waar. Althans niet helemaal. De Lijn heeft afgelopen 2 jaar een groot deel van het wagenpark vernieuwd met o.a. VDL Citea's en Iveco Crossway's. Hierbij zijn (bijna) alle bussen van voor 2000 en een aantal jongere bussen uit dienst gegaan. Ook kennen ze in België meer hybride bussen dan in Nederland en rijden bij de Lijn (en binnenkort ook bij MIVB en TEC) elektrische bussen. In België laten ze de bussen gewoon langer in dienst i.p.v. bij iedere concessiewissel bussen van ca. 8 jaar oud dienst te halen. Daarnaast is volgens mij de kwaliteit van Van Hool beter dan die van VDL. Ook kennen ze in België juist wel een soort van aanbesteden door de contracten welke gereden worden door enkele (lokale) busbesrijven.Statler Rail schreef:Naast de NMBS zal ook De Lijn er aan moeten geloven. Er wordt ook nadrukkelijk gekeken na hoe Nederland dit georganiseerd heeft, want men ziet in Vlaanderen ook wel dat in Nederland overal nieuwe Euro-VI-bussen (of zelfs elektrisch) met standaard airco en wifi rondrijden, terwijl De Lijn met verouderd en vervuilend materieel uit de vorige eeuw rijdt.
On-topic:
Zelf zie ik meer in het model waarbij de regionale lijnen aambesteed worden en NMBS het hoofdrailnet rijdt (zoals in Nederland).
-
- Berichten: 6187
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Wat ga je in België dan als hoofdrailnet zien?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: België bestudeert privatisering spoorbedrijf NMBS
Brussel - Antwerpen :Y
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten