Wie met Vlaams OV reist, zal vaker moeten overstappen
Wie met Vlaams OV reist, zal vaker moeten overstappen
Wie met openbaar vervoer reist, zal vaker moeten overstappen
Ons openbaar vervoer zal er straks helemaal anders uitzien. De Lijn hervormt zichzelf en gaat naar een vervoer ‘in laagjes’, waarbij passagiers via allerlei vervoersmodi op de grote bus- of tramlijnen moeten geraken. En waarbij die passagier ook vaker zal moeten overstappen.
De Lijn gaat voortaan voor een gelaagd openbaarvervoersnet. Dat blijkt uit het nieuwe hervormingsplan dat De Morgen kon inkijken. De bovenste laag is het treinnet van de NMBS, dat de ruggengraat blijft van ons openbaar vervoer. Daarna komen het kernnet van bussen en trams, het aanvullend net en het zogenaamde ‘vervoer op maat’.
“Bij het kernnet moet je denken aan snelle corridors tussen belangrijke centra of in de steden”, legt directeur-generaal van De lijn Roger Kesteloot uit aan De Morgen. “Nu kronkelt een bus op weg naar de stad nog al te vaak langs omliggende dorpen en wijken om zoveel mogelijk mensen op te pikken. Wij willen directe lijnen creëren.”
[..]
Om dat te garanderen, wordt de structuur van de vervoersmaatschappij zelf behoorlijk overhoop gehaald. Nu bestaat die uit vijf provinciale afdelingen. Die verdwijnen. Alles wat met aankoop, onderhoud, personeelsbeleid en financiën te maken heeft, wordt gecentraliseerd in de hoofdzetel.
In de plaats van die provinciale afdelingen wordt Vlaanderen opgedeeld in negentien ‘vervoersregio’s. Daarin zitten vertegenwoordigers van De Lijn, de afdeling Wegen en Verkeer, het departement Mobiliteit en de federale instanties NMBS en Infrabel. Maar vooral ook de burgemeesters van alle steden en gemeenten in die regio. Die vervoersregio’s mogen voortaan beslissen over twee laagjes: het aanvullend net en het vervoer op maat. Ze moeten een mobiliteitsplan opmaken en krijgen voor de uitvoering daarvan budget vanuit de Vlaamse overheid
Bron: De Morgen
Ons openbaar vervoer zal er straks helemaal anders uitzien. De Lijn hervormt zichzelf en gaat naar een vervoer ‘in laagjes’, waarbij passagiers via allerlei vervoersmodi op de grote bus- of tramlijnen moeten geraken. En waarbij die passagier ook vaker zal moeten overstappen.
De Lijn gaat voortaan voor een gelaagd openbaarvervoersnet. Dat blijkt uit het nieuwe hervormingsplan dat De Morgen kon inkijken. De bovenste laag is het treinnet van de NMBS, dat de ruggengraat blijft van ons openbaar vervoer. Daarna komen het kernnet van bussen en trams, het aanvullend net en het zogenaamde ‘vervoer op maat’.
“Bij het kernnet moet je denken aan snelle corridors tussen belangrijke centra of in de steden”, legt directeur-generaal van De lijn Roger Kesteloot uit aan De Morgen. “Nu kronkelt een bus op weg naar de stad nog al te vaak langs omliggende dorpen en wijken om zoveel mogelijk mensen op te pikken. Wij willen directe lijnen creëren.”
[..]
Om dat te garanderen, wordt de structuur van de vervoersmaatschappij zelf behoorlijk overhoop gehaald. Nu bestaat die uit vijf provinciale afdelingen. Die verdwijnen. Alles wat met aankoop, onderhoud, personeelsbeleid en financiën te maken heeft, wordt gecentraliseerd in de hoofdzetel.
In de plaats van die provinciale afdelingen wordt Vlaanderen opgedeeld in negentien ‘vervoersregio’s. Daarin zitten vertegenwoordigers van De Lijn, de afdeling Wegen en Verkeer, het departement Mobiliteit en de federale instanties NMBS en Infrabel. Maar vooral ook de burgemeesters van alle steden en gemeenten in die regio. Die vervoersregio’s mogen voortaan beslissen over twee laagjes: het aanvullend net en het vervoer op maat. Ze moeten een mobiliteitsplan opmaken en krijgen voor de uitvoering daarvan budget vanuit de Vlaamse overheid
Bron: De Morgen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Wie met Vlaams OV reist, zal vaker moeten overstappen
België kennende zal dat wel weer tot afstemmingsproblemen tussen de verschillende laagjes lijden ;-)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Wie met Vlaams OV reist, zal vaker moeten overstappen
Je hebt de laatste aangehaalde alinea gelezen? Zelfs de federale spoorwegen werken in het plan mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Wie met Vlaams OV reist, zal vaker moeten overstappen
leiden*Jef400 schreef:lijden ;-)
Afstemmingsproblemen zijn naar mijn weten geen ziekte.
Verder doet het beoogde systeem erg Nederlands aan. Ben benieuwd hoe het zal gaan uitwerken.
🍉
Re: Wie met Vlaams OV reist, zal vaker moeten overstappen
Ik ook. Zelf denk ik wel dat het goed komt, opnieuw naar de tekentafel gaan werkt verhelderend
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Wie met Vlaams OV reist, zal vaker moeten overstappen
:Y Iedereen werkt allemaal fijn met elkaar mee, in zoveel mogelijk laagjes, met alle neuzen ongeveer dezelfde richting uit, en in de daarvoor in het leven geroepen gremia. Dat kan nog best leuk worden (A)Suus schreef:Je hebt de laatste aangehaalde alinea gelezen? Zelfs de federale spoorwegen werken in het plan mee.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Wie met Vlaams OV reist, zal vaker moeten overstappen
Gaat De Lijn ook eens investeren in automatische halte afroep en displays in trams en bussen? Ik heb tot op heden in geen één Antwerpse Albatros, Hermelijn of Citea gezeten waar iets het daadwerkelijk deed.
Re: Wie met Vlaams OV reist, zal vaker moeten overstappen
Er loopt al sinds 2011 een project, genaamd ReTiBo (Registratie, Ticketing en Boordcomputer). Er is voor heel veel geld een systeem van Prodata Mobility Systems gekocht (toentertijd een Belgisch bedrijf) maar men verwacht het nu pas in 2022 functioneel te hebben in alle voertuigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Wie met Vlaams OV reist, zal vaker moeten overstappen
Wauw! En dan is de luchthaven van Berlijn al zeker af en rijdt de Fyra zeker weer op de rails?
Maar goed, hopelijk kunnen ze een efficiëntieslag maken in de dienstregeling. Maar ik zou ook eens kijken naar een efficiëntieslag in de organisatie en naar private partijen kijken als ik de Belgen was.
Maar goed, hopelijk kunnen ze een efficiëntieslag maken in de dienstregeling. Maar ik zou ook eens kijken naar een efficiëntieslag in de organisatie en naar private partijen kijken als ik de Belgen was.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Wie met Vlaams OV reist, zal vaker moeten overstappen
En is station Lelystad Zuid opgeleverd!!SLToilet schreef:Wauw! En dan is de luchthaven van Berlijn al zeker af en rijdt de Fyra zeker weer op de rails?
🍉
Re: Wie met Vlaams OV reist, zal vaker moeten overstappen
Bus, tram en trein voor 60 euro per maand: Gent en Antwerpen krijgen Citypass
Voor 60 euro per maand zowel bus, tram als trein nemen. Het kan tegen eind dit jaar in Gent en Antwerpen. Met de Citypass willen De Lijn en de NMBS bewoners uit beide agglomeraties naar het openbaar vervoer lokken.
Als we meer mensen op het openbaar vervoer willen krijgen, dan moet het makkelijker worden om vervoersmiddelen te combineren. Dat is de gedachte achter de Citypass. Bedoeling is dat een pendelaar met één kaart, de Mobibkaart, zowel trein, bus als tram kan nemen binnen de eigen agglomeratie. En dat tegen één tarief.
Het standaardtarief zal 60 euro per maand bedragen, bevestigt de NMBS aan De Morgen. Al kunnen er wel nog kortingen komen voor bepaalde doelgroepen en langdurige abonnementen. Over die kortingen wordt pas in oktober gecommuniceerd.
Bron: De Morgen
Voor 60 euro per maand zowel bus, tram als trein nemen. Het kan tegen eind dit jaar in Gent en Antwerpen. Met de Citypass willen De Lijn en de NMBS bewoners uit beide agglomeraties naar het openbaar vervoer lokken.
Als we meer mensen op het openbaar vervoer willen krijgen, dan moet het makkelijker worden om vervoersmiddelen te combineren. Dat is de gedachte achter de Citypass. Bedoeling is dat een pendelaar met één kaart, de Mobibkaart, zowel trein, bus als tram kan nemen binnen de eigen agglomeratie. En dat tegen één tarief.
Het standaardtarief zal 60 euro per maand bedragen, bevestigt de NMBS aan De Morgen. Al kunnen er wel nog kortingen komen voor bepaalde doelgroepen en langdurige abonnementen. Over die kortingen wordt pas in oktober gecommuniceerd.
Bron: De Morgen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Wie met Vlaams OV reist, zal vaker moeten overstappen
Lees ik nu goed dat De Lijn naar een soort visgraatmodel wil?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten