Aanbesteding euregiobahn december 2021

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Aanbesteding euregiobahn december 2021

Bericht door Suus »

De euregiobahn wordt opnieuw aanbesteed voor een periode van 15 jaar. Deze concessie zal in december 2021 moeten ingaan en eindigen in december 2036 en betreft vooralsnog 1,5 miljoen treinkilometer per jaar. Opdrachtgever is Nahverkehr Rheinland (NVR).

Eisen:
  • De vervoerder zet nieuwe elektrische treinen in die buitengewoon snel kunnen optrekken. Gekoppeld mogen twee treinstellen niet langer zijn dan 120 meter, ze moeten een instap van 76 centimeter hebben en een toilet.
  • De volgende treindiensten moet 1x/uur gereden worden:
    • Düren - Langerwehe - Eschweiler Talbahn - Stolberg Hbf - Aachen Hbf - Herzogenrath - Alsdorf-Annapark - Stolberg Hbf
    • Stolberg-Altstadt - Stolberg Hbf - Aachen Hbf - Herzogenrath - Alsdorf-Annapark
    • Langerwehe - Eschweiler Talbahn - Stolberg Hbf (combineren met trein uit Stolberg-Altstadt; alleen ma-vr en za t/m 17:00)
    • Stolberg-Altstadt - Stolberg Hbf (combineren met trein uit Düren; alleen ma-vr en za t/m 17:00)
  • De vervoerder moet rekening houden met het bedienen van de volgende nieuwe stations op bovenstaande trajecten:
    • Aachen-Richterich tussen Aachen Hbf en Herzogenrath.
    • Würselen-Merzbrück tussen Eschweiler-St. Jöris en Stolberg Hbf.
    • Eschweiler Aue tussen Stolberg Hbf en Eschweiler West.
  • De reistijd van Stolberg Hbf naar Stolberg Hbf via de volledige ringlijn mag maximaal 60 minuten bedragen, om zo de overstappen in Stolberg te kunnen verbeteren.
  • Door de versnelling van de dienstregeling kunnen treinen niet meer op station Alsdorf-Annapark langs het perron keren. Achter het station zal een keerspoor worden aangelegd. Dit spoor is de aanzet voor een verlenging naar Kellersberg, Mariadorf, Bettendorf en Siersdorf. Een verlenging vanaf daar naar Baesweiler zal nog wat later gerealiseerd worden. De vervoerder moet in de bestelling van materieel rekening houden met deze verlenging.
  • De toekomstige vervoerder moet ook rekening houden met een verlenging van Stolberg-Altstadt naar Breinig. Als wordt besloten dit zonder elektrificatie uit te voeren, wordt de pendelverbinding separaat aanbesteed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding euregiobahn december 2021

Bericht door Ardan »

Veel nieuwe cq gereactiveerde lijnen en stations wel in die regio. Hoe zou het komen dat dat daar allemaal kan?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding euregiobahn december 2021

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:
  • De toekomstige vervoerder moet ook rekening houden met een verlenging van Stolberg-Altstadt naar Breinig. Als wordt besloten dit zonder elektrificatie uit te voeren, wordt de pendelverbinding separaat aanbesteed.
Het zou wel erg dom zijn om deze verlenging niet gelijk te elektrificeren. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06

Re: Aanbesteding euregiobahn december 2021

Bericht door Matt »

De spoorlijn Stolberg-Altstadt - Breinig ligt er al, maar is alleen niet geëlektrificeerd. Het kan nu al voor spoortransport worden gebruikt, maar dit gebeurt alleen bij speciale gelegenheden.

Het zou wel logisch zijn om dit kleine stukje te elektrificeren, want dan kunnen hier dezelfde treinen als de rest van de euregiobahn gaan rijden.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding euregiobahn december 2021

Bericht door ICE11 »

Ardan schreef:Veel nieuwe cq gereactiveerde lijnen en stations wel in die regio. Hoe zou het komen dat dat daar allemaal kan?
Dat kan, omdat een lokale ondernemer met vooruitziende blik in de jaren negentig de kans heeft gegrepen de diverse zijlijnen van de DB te kopen, toen deze kort voor het stilleggen stonden. In aansluiting daarop heeft hij de EVS GmbH gevestigd om deze lijnen samen met de AVV te ontwikkelen. En sinds de heropening van de eerste lijn in 2001 (Stolberg Hbf. - Stolberg Altstadt) zijn de reizigersaantallen van de euregiobahn met rond 500 % omhooggegaan.
Matt schreef:De spoorlijn Stolberg-Altstadt - Breinig ligt er al, maar is alleen niet geëlektrificeerd. Het kan nu al voor spoortransport worden gebruikt, maar dit gebeurt alleen bij speciale gelegenheden.
Er moet wel nog een brug (Rüstbach-Viadukt) helemaal opgeknapt worden, omdat deze naar beschadigingen uit de tweede wereldoorlog nog steeds alleen maar nauwelijks voldoende is hersteld en de treinen alleen stapvoets er over heen mogen. Dat maakt het heropenen van deze lijn duurder.....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten