Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door cassie127 »

Door de storm Xavier die eerder vandaag over ons land is gegaan zijn in Duitsland veel reizigers gestrand.

Op de volgende trajecten is geen treinverkeer mogelijk:
Hamburg - Kiel - Westerland (Sylt) und Gegenrichtung
Hannover - Hamburg und Gegenrichtung
Hannover - Berlin und Gegenrichtung
Hannover - Bremen und Gegenrichtung
Dortmund - Hamburg und Gegenrichtung
Bad Bentheim - Amsterdam und Gegenrichtung
Rheine - Löhne (Westf) und Gegenrichtung

Wir bitten um Verständnis dafür, dass die Dauer der Sperrung derzeit noch nicht absehbar ist.

Onder de gestrande treinen is ook een Internationale trein vanuit Amsterdam

Vierhonderd reizigers internationale trein bij Bad Bentheim
Circa vierhonderd reizigers in de trein van Berlijn naar Amsterdam zijn gestrand bij Bad Bentheim. Vanwege de zware storm Xavier die over Duitsland raast, is het treinverkeer van Deutsche Bahn in grote delen van het land stilgelegd.

De reizigers worden voorlopig opgevangen in de sporthal van een school in Bad Bentheim. Daar worden circa tweehonderd veldbedden neergezet. Een deel van de gestrande reizigers is opgehaald door familieleden.

http://m.rtvoost.nl/nieuws/277550/vierh ... d-bentheim
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Wubbo »

Was Xavier boven Duitsland zoveel krachtiger dan boven Nederland? Wij hadden een paar omgevallen bomen en een preventief uitgedunde treindienst (en recordfiles in de ochtendspits), in Duitsland lijken de gevolgen veel groter.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door cassie127 »

Volgens het journaal hebben er nauwelijks treinen van en naar berlijn gereden en is op veel plaatsen in het noorden van Duitsland de stroom uitgevallen. Tussen hamburg en Bremen verwachten ze een waterstand die 1,5 meter hoger is dan normaal en er zijn veel bomen omgevallen

Politie adviseerd mensen om binnen te blijven. De brandweer in Hamburg heeft in een uur meer dan 600 meldingen gehad
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door cassie127 »

Op meerdere stations staan nu treinen klaar waarin mensen kunnen overnachten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Daniel »

Dit kaartje ziet er aardig rood uit met "vegetation im gleis / oberleitung"...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Suus »

Er wordt wel eens afgegeven op de bijsturing in Nederland maar volgens mij hebben de Duitsers dat proces echt niet onder controle. Dit is echt al de zoveelste keer binnen een paar jaar dat in hele landsdelen het treinverkeer na een paar omgevallen bomen maar volledig wordt stilgelegd en alle reizigers stranden. En repareren duurt soms een hele week.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Vinny »

Een week om een paar bomen van de rails te halen? :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door cassie127 »

Tor morgenochtend 09:00 geen IC Berlijn treinen zie ik net
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Een week om een paar bomen van de rails te halen? :shock:
· Hannover – Berlin: erste Züge ab 7. Oktober
· Hamburg – Hannover: ab 7. Oktober
· Berlin – Dresden: ab 7. Oktober
· Hamburg – Kiel – Westerland (Sylt): ab 7. Oktober
· Bremen – Hannover: ab 8. Oktober
· Hamburg – Berlin: ab 9. Oktober
· Osnabrück – Hamburg: ab 9. Oktober
· Hannover – Magdeburg – Berlin: ab 9. Oktober
· Leer – Oldenburg – Bremen: ab 11. Oktober
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Vinny »

Dan moet er toch meer aan de hand zijn dan een paar bomen? Of is dat nu ook te moeilijk geworden voor onze oosterburen... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door ICE11 »

Wat de kracht van de storm betreft: Aan de kade van Wilhelmshaven is een 1.400 ton zware kraan door de storm omgewaaid, er zijn zeven doden gevallen en het maximum gemeten was windkracht 11 dus........!

En wat de bijsturing betreft: Naatuurlijk ziet met in dit geval nu de negatieve gevolgen van de "Bahnreform". Grote besparingen gaan niet zonder grote ingrepen en dus heb je ook minder personeel om calamiteiten op te lossen. En tussen Berlin en Hamburg is de bovenleiding bij voorbeeld op meerdere kilometers naar beneden, dus dat kan je niet in enkele uren oplossen.

Aan de andere kant mag je het Duitse en Nederlandse spoorwegennet niet zomaar vergelijken. Bij voorbeeld heb je in Nederland in vergelijking met Noord-Duitsland veel meer lijnen voor omleidingen en de afstanden tussen de grote steden zijn veel kleiner. Het is makkelijker om b.v. bij een stremming tussen Utrecht en Amsterdam bussen te laten rijden omdat het maar even "om de hoek" is in vergelijking met Berlijn-Hannover, waar een bus minimum drie uur over doet.

Zie ook: http://www.ndr.de/nachrichten/Bahnstrec ... r3072.html
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door mijack1985 »

Topdrukte voor Flixbus volgens oud collega's afgelopen dagen (en komende)
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Wubbo »

ICE11 schreef:Wat de kracht van de storm betreft: Aan de kade van Wilhelmshaven is een 1.400 ton zware kraan door de storm omgewaaid, er zijn zeven doden gevallen en het maximum gemeten was windkracht 11 dus........!
In Nederland was het maximum windkracht 10 (bron).
ICE11 schreef:Aan de andere kant mag je het Duitse en Nederlandse spoorwegennet niet zomaar vergelijken. Bij voorbeeld heb je in Nederland in vergelijking met Noord-Duitsland veel meer lijnen voor omleidingen en de afstanden tussen de grote steden zijn veel kleiner. Het is makkelijker om b.v. bij een stremming tussen Utrecht en Amsterdam bussen te laten rijden omdat het maar even "om de hoek" is in vergelijking met Berlijn-Hannover, waar een bus minimum drie uur over doet.
Maar dat zegt toch niets over de lange hersteltijd, ook op drukbereden lijnen? Ik verbaas me echt over het grote verschil daarin tussen Nederland en Duitsland, ook al lijkt de storm in Duitsland iets erger te zijn geweest dan in Nederland. Maar in Nederland reed alles dezelfde dag weer normaal.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door ICE11 »

Nog eens: De storm heeft in Noord-Duitsland veel sterker gewoed dan in Nederland en met meer schade. Kijk even naar deze beelden:

https://www.butenunbinnen.de/nachrichte ... 100&pid=49

En dat is alleen maar in Bremen en omgeving. In heel Noord-Duitsland ziet het zo uit. Wij spreken niet van een of twee, maar om hondernden bomen, omgewaaide masten, en vele kilometers beschadigde bovenleiding op een gebied dat groter is als Nederland. En wat ik al boven geschreven heb: Sinds de "Bahnreform" zit er het personeel niet meer op te wachten om met het opruimen te beginnen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Wubbo »

Ik heb ook niet ontkend dat het in Duitsland harder waaide dan in Nederland (sterker: ik heb dat zelfs bevestigd). Dat het verschil tussen windkracht 10 en windkracht 11 ervoor zorgt dat er meer schade is begrijp ik. Dat het treinverkeer dan stilligt omdat er bomen omvallen snap ik ook. Dat heet dan meerdere dagen duurt om dit soort schade op te lossen begrijp ik niet. Ik vind het ook niet te verkopen, want het kost gewoon klanten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Vinny »

Ik wijt dat toch aan verwaarlozing van de infrastructuur. Ik begrijp ook niet waarom het vervangen van een spoorbrug 9 jaar zou moeten duren om maar eens wat te noemen. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door ICE11 »

Dat weten wij hier in Duitsland zelf, dat de DB bij de afhandeling van grote calamiteiten slecht presteert. Alles maar gevolgen van bezuinigen, bezuinigen en nog eens bezuinigen en ook de inefficiente samenwerking tussen de verschillende onderdelen van het bedrijf. In totaal zijn er rond 1.000 km spoorlijnen, die nu hersteld moeten worden. En hoe groter de uitdaging, hoe slechter het management van de DB....

Zie ook: https://www.welt.de/wirtschaft/article1 ... ichts.html

Dat vervangen van een spoorbrug (je bedoelt zeker de Friesenbrücke in Weener?) is iets anders en dat heeft met de wettelijke afloop van bouwprojecten in Duitsland te doen. Vooral de "Planfeststellung" (ken het NL-woord hiervoor niet) kan bij grotere projecten soms jaren duren. Daar, waar Nederlanders gaan "polderen", gaan Duitsers naar de rechtbank. En dat kost tijd.....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Daniel »

ICE11 schreef:"Planfeststellung" (ken het NL-woord hiervoor niet)
Bestemmingsplanprocedure is dat, maar dat kan in Nederland ook wel even duren hoor. Echter als het bestemmingsplan daar al voorziet in een spoorbrug, dan hoeft dat plan niet opnieuw gemaakt te worden. Dan gaat het alleen nog maar om de bouwvergunningen en als je die echt wilt tegenhouden kom je ook in Nederland bij de rechter terecht voor een "voorlopige voorziening".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Suus »

Bijna elk groot Nederlands bouwproject is bij de rechter geweest, meestal tot aan de Hoge Raad. Het probleem zit hem volgens mij ook elders:

Ik heb namelijk het idee dat de federale regering in Duitsland denkt dat de economie volledig draait om productie. En inderdaad, Duitsland maakt prachtige spullen. Het vergeet echter dat die spullen ook de klanten moeten kunnen bereiken. Daarvoor is een goede infrastructuur benodigd en daar lijkt maar geen geld voor te komen. Eigenlijk best vreemd voor een land waar de auto-industrie zeer belangrijk is.

Nederland heeft wel (belangrijke) maakindustrie, maar onze overheid ziet dat logistiek een extreem belangrijke bijdrage levert aan de economie. De minister-president van Nordrhein-Westfalen was laatst in Rotterdam en noemde de Rotterdamse haven de thuishaven van zijn deelstaat. Prachtig, maar dat werkt alleen als alle facetten van de logistiek op orde zijn, en dus is er veel aandacht en geld voor een performante infrastructuur.

En wat ook helpt is een stukje communicatie. Diverse medewerkers van de storingsdienst van ProRail zijn op verzoek van ProRail actief op Twitter, laten hun werk zien en wat er wordt gedaan om de overlast te beperken. Dat zorgt ook voor goodwill bij de klant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door ICE11 »

Wat onze infrastructuur betreft hebben wij vooral bij de wegen (welke in onze auto-verliefde natie meestal voorang hebben voor het spoor) het grote probleem van federalisme: Voor de Autobahnen en Bundesstraßen is Berlijn verantwoordelijk, voor de Landesstraßen de deelstaten, voor de Kreisstraßen de regios en voor de rest van de wegen de gemeenten. En die moeten soms onder een hoed....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Daniel »

Dat is ook exact gelijk aan Nederland, daar bestaan ook wegen op vier niveau's van verantwoordelijkheid: auto(snel)wegen bij het Rijk, provinciale wegen bij de provincies, wegen op hoofdwaterkeringen bij het waterschap en de rest bij gemeenten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Statler Rail »

Wat ook een belangrijk verschil is, is het groenonderhoud rond het spoor. In Nederland staan de bomen op grotere afstand van het spoor. Een brede strook naast het spoor wordt vrijgehouden van bomen en struiken. Hoe anders is dat in Duitsland, waar veel spoorlijnen zo ongeveer IN een houtwal liggen.

Zelfs in Nederland, waar bomen op ruime afstand van het spoor staan, gebeurt het dat na een storm bomen in het spoor omwaaien. Je kan je voorstellen dat dit in Duitsland dus vele malen erger is, omdat daar veel meer bomen direct naast het spoor staan.

Wat vooral opvalt is dat DB geen moeite doet om reizigers met bussen te vervoeren. Ja, de afstanden zijn groter dan in Nederland, maar de hoeveelheid treinen is meestal ook minder. Bovendien zou je kunnen pendelen om de trajecten die nog wel begaanbaar zijn, zodat het te verbussen traject zo kort mogelijk is. Ik heb de indruk dat de coördinatie bij verstoringen in Duitsland minder professioneel en efficient geregeld is dan in Nederland.

Twee jaar geleden iets vergelijkbaars meegemaakt, toen er ook een storm over Noord-Duitsland raasde en ik nog in Berlijn woonde. Zodra een spoorlijn plat ligt en de gebruikelijke omreisroute is ook gestremd, is het gewoon direct chaos met lange rijen mensen voor het DB-servicepersoneel. Het helpt vaak wel als je OV-kennis en een internetverbinding met actuele reisinformatie hebt, zodat je zelf kan uitzoeken of je op een andere manier op je bestemming kan komen. Bijvoorbeeld met een bus of via een ongebruikelijke omweg. DB gaat je echt niet naar een FlixBus verwijzen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Vinny »

Het helpt ook niet dat ze bij het DB-klantencentrum vaak slecht Engels spreken. Los daarvan is het gewoon belangrijk dat de logistiek op orde is.
En wat ook helpt is een stukje communicatie. Diverse medewerkers van de storingsdienst van ProRail zijn op verzoek van ProRail actief op Twitter, laten hun werk zien en wat er wordt gedaan om de overlast te beperken. Dat zorgt ook voor goodwill bij de klant.
Het is natuurlijk ook wel zo dat in de begintijd van ProRail er ook veel terechte klachten waren over het spoorbeheer van de toen nieuwe organisatie. Er is een flinke politieke druk geweest om verbeteringen in het werkproces door te voeren en dat heeft toch wel zijn vruchten afgeworpen. Ik heb juist het idee dat in Duitsland de tijd de afgelopen 10 jaar stil heeft gestaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door Durashift »

Ja, ik denk dat wij in NL wel een stuk verder zijn qua operationele uitvoering van incidenten management.
Ondanks dat ik de vele 'soorten' van BOA's wel wat te veel van het goede aan het worden vind, denk ik dat het wel goed is dat bij het verwijderen van obstakels op het spoor, niet de brandweer hoeft te komen maar ProRail dit zelfstandig kan oppakken en direct schakelt met gecertificeerde aannemers.

Natuurlijk, soms kan een politie of brandweer ook de juiste schakel zijn of aanvullend of als eerste hulpverlener optreden maar 'wij' zijn er niet afhankelijk van, wat betreft incidenten zonder direct menselijk leed.

Ik heb de indruk dat in DLD de brandweer toch als eerste al die rommel moet opruimen of op z'n minst aan de kant moet hakken.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm

Bericht door ICE11 »

Klopt. Meestal komt eerst de brandweer en pas (soms enkele uren....) daarna DB Netz. Wij hadden het ook al (zoals ik me herinner was dat ergens in Schleswig-Holstein), dat een trein gestrand was en de reizigers van zichzelf de brandweer gebeld hadden omdat de DB niet in staat was op tijd te reageren ze urenlang bij vrieskou in de trein opgesloten waren.....

Overigens groeit ook hier bij ons de kritiek tegenover het incidenten management van DB. Maar ik vrees dat het resultaat hetzelfde is als altijd, namelijk dat er geen enkele verandering komt (omdat men voor veranderingen moet investeren, maar de DB doet graag bezuinigen). :evil:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten