Re: Honderden reizigers gestrand in Noord-Duitsland door storm
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 21:34
Ja dat is het manco van het Duitse spoor. Ik loop nog zo vaak te gallen op het Nederlandse spoor :Y , maar feit is wel dat je hier altijd zonder meerkosten (of deze worden eraf gecompenseerd) thuis kan komen. Binnen twee uur bussen, een boom is binnen een middag wel opgeruimd, zoals velen al noemen is op de meeste lijnen amper meer een boom of ander hinderlijk object te vinden die beide sporen van bovenleidingen kan ontwrichten en kun je de informatie over vervangend vervoer doorgaans goed opvragen, ook als je als verre buitenlander Engels spreekt (de medewerkers antwoorden in doorgaans goed verstaanbaar steenkool terug).
De situatie in Duitsland laat alleen maar zien dat hierop niet bezuinigd mag worden hier in Nederland, waar windkracht 11 ook meer dan eens voorkomt (afgezien van diep in het binnenland). Dat we het verder moeten uitbouwen, leren van de fouten uit het verleden en onze kennis verspreiden/doorgeven op zowel incidentenmanagement (bussen inzetten) als langetermijninfra (windschermen op bruggen, iets met Moerdijk en windkracht 4). Wij hebben ook vaak fouten gemaakt hier maar door te leren en te investeren kom je ervanaf en blijven echte problemen beperkt tot nog veel extremere situaties. Ook al is onze overheid niet erg gul, maar wel gul genoeg voor het instandhouden van de hoofdaders. Duitsland zit met een Infraschmerz door nog veel gieriger te zijn, de overdracht van geld naar het oosten na de eenwording en door de wet- en regelgeving zodanig in te richten dat ieder wissewasje een pijnlijk bureaucratisch proces wordt (en ook door het achterblijven met maatregelen ter versoepeling van zulke processen zoals in Nederland is gebeurd). Dat geld schiet bij alle facetten van de infra tekort van zowel incidentenmanagement als infra-investeringen.
De situatie in Duitsland laat alleen maar zien dat hierop niet bezuinigd mag worden hier in Nederland, waar windkracht 11 ook meer dan eens voorkomt (afgezien van diep in het binnenland). Dat we het verder moeten uitbouwen, leren van de fouten uit het verleden en onze kennis verspreiden/doorgeven op zowel incidentenmanagement (bussen inzetten) als langetermijninfra (windschermen op bruggen, iets met Moerdijk en windkracht 4). Wij hebben ook vaak fouten gemaakt hier maar door te leren en te investeren kom je ervanaf en blijven echte problemen beperkt tot nog veel extremere situaties. Ook al is onze overheid niet erg gul, maar wel gul genoeg voor het instandhouden van de hoofdaders. Duitsland zit met een Infraschmerz door nog veel gieriger te zijn, de overdracht van geld naar het oosten na de eenwording en door de wet- en regelgeving zodanig in te richten dat ieder wissewasje een pijnlijk bureaucratisch proces wordt (en ook door het achterblijven met maatregelen ter versoepeling van zulke processen zoals in Nederland is gebeurd). Dat geld schiet bij alle facetten van de infra tekort van zowel incidentenmanagement als infra-investeringen.