Toekomstvisie S-Bahn Köln 2030

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Toekomstvisie S-Bahn Köln 2030

Bericht door Suus »

Het ministerie van verkeer van NRW, Nahverkehr Rheinland en Deutsche Bahn hebben een toekomstvisie opgesteld voor de S-Bahn Köln.
  • Er wordt al gewerkt aan de verlenging van de S13 naar Bonn-Oberkassel, al zit de oplevering nog enige tijd duren.
  • Ook elektrificatie tussen Horrem en Bedburg staat al op de planning, dit is voor een verlenging van de S12. Wanneer dit precies wordt opgeleverd is ook nog niet duidelijk
  • Daarnaast wil men nu zo snel mogelijk een verdubbeling van de sporen tussen Köln-Dellbrück en Bergisch Gladbach. Hiermee moet een tienminutendienst gerealiseerd worden voor de S11 tussen Köln-Worringen en Bergisch Gladbach (waarvan 3x/uur naar Düsseldorf Flughafen).
  • De S6 moet verlengd worden richting Mönchengladbach.
  • Elektrificatie tussen Gummersbach en Köln Frankfurter Straße en tussen Hürth-Kalscheuren en Kall, voor een nieuwe lijn S15.
  • Een nieuwe S-Bahndienst over de spoorbrug in het zuiden van Köln, dit moet de S16 worden.
  • Een S-Bahndienst tussen Köln en Bonn-Mehlem, dit moet de S17 worden.
  • Men droomt ook over een spoorverbinding tussen Bonn Hbf en Köln/Bonn-Flughafen, dit zou een S18 moeten worden.
  • Heel veel nieuwe stations: Köln Berliner Straße tussen Köln-Mülheim en Köln-Stammheim. Köln-Kalk West, tussen Köln-Buchforst en Köln Messe/Deutz,een tweede station in Overath, twee nieuwe stations in Bonn voor de S13: Bonn-Vilich en Bonn-Ramersforf, drie nieuwe stations op de zuidring voor de S16, Köln Aachener Straße tussen Köln West en Köln Süd, Köln Weißhausstraße en Köln-Klettenberg tussen Köln Süd en Hürth-Kalscheuren, Pulheim Gewerbepark en Köln-Bocklemünd tussen Pulheim en Köln-Müngersdorf.
  • Station Bonn UN-Campus gaat tenslotte nog deze maand (oktober 2017) open.
Zie ook: http://www.sbahnkoeln.de/vision/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Toekomstvisie S-Bahn Köln 2030

Bericht door RobertT »

Als ik de kaart bekijk van alle S Bahnlijnen 2030,dan mis ik bij de S23 het gedeelte Euskirchen-Bad Munstereifel.Zou dat gewoon een RB blijven?.
Ook een rare doortrekking van de S6 naar Mönchengladbach,alhoewel dat wel nieuwe directverbindingen schept ten noorden van Koln.
Wat gebeurt er dan met de RE8 en RB27?Als ze blijven rijden naar Mönchengladbach kun je er zeker bij de RE8 haltes afhalen en bijvoorbeeld alleen stoppen in Rheydt en Grevenbroich.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Toekomstvisie S-Bahn Köln 2030

Bericht door en-es »

Ik denk dat je inderdaad een snellere trein moet hebben tussen Mönchengladbach en Keulen. Zeker als er een S-bahn gaat rijden op dit traject.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie S-Bahn Köln 2030

Bericht door Suus »

De RE8 zal ook niet verdwijnen, die is recentelijk nog aanbesteed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Toekomstvisie S-Bahn Köln 2030

Bericht door Meltrain »

De RB27 is nog minstens t/m december 2026 in handen van DB Regio, maar vanaf 2023 hebben de aanbestedende overheden wel de mogelijkheid om het traject Köln - Mönchengladbach af te bestellen.
Zie ook hier.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Toekomstvisie S-Bahn Köln 2030

Bericht door Ardan »

Flinke plannen wel. Vond sowieso al dat er weinig oeververbindingen zijn in Köln terwijl je wel een haast complete ringlijn hebt liggen. Maar wat ik vooral van de Keulse S-Bahn vind is dat het zo traag als een slak is..
Ik doe ook maar wat
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Toekomstvisie S-Bahn Köln 2030

Bericht door RobertT »

Ok,dus als men de S6 wil doortrekken,levert men de RB27 gewoon in op dit traject.Uitgaande van een 30 minuten dienst bij de S6,samen met de RE8 1x per uur dus een verhoging van 2x naar 3x per uur,in het dal zelfs van 1x naar 3x per uur.
Samen met de vele goederentreinen wordt Rheydt Hbf-Rheydt Odenkirchen en echte bottleneck
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Toekomstvisie S-Bahn Köln 2030

Bericht door Nitein-Repart »

Ik hoop dat de RE8 een aantal stations gaat overslaan, maar ik weet niet of je de RE8 zomaar kan verschuiven in verband met de Hohenzollernbrücke in Köln. Als je aam de Kölnse zijde de RE8 niet verschuift en je slaat een aantal stations over dan wordt in Mönchengladbach de aansluiting op de RE13 naar Venlo ruimer. Die is met 5 minuten behoorlijk krap.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten