Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34690
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Suus » Wo 18 Okt 2017, 23:06

De Franse minister van transport heeft een oud-topman van Air France-KLM aangesteld om een toekomstvisie voor het Franse spoor op te stellen. Een van de punten die de minister benoemde is de kam door het TGV-netwerk halen.

Op dit moment gaat 16% van de investeringen naar de TGV voor slechts 1% van alle verplaatsingen per trein. Op 40% van het TGV-netwerk wordt even snel gereden als regionale treinen. In totaal zijn er 230 TGV-stations in Frankrijk. Deze superregiotreinen zijn geliefd bij de reizigers, maar peperduur voor de SNCF. Het uitdunnen van het netwerk ligt gevoelig, veel plaatsen hebben hun recente economische voorspoed te danken aan de TGV.

http://www.lepoint.fr/economie/vers-une ... 160_28.php
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2058
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Erno-BE » Do 19 Okt 2017, 08:21

Misschien een idee om meer het Duitse model aan te bieden. Hoge frequenties op hoofdassen en op grote stations goede aansluitingen, zodat ook op minder gebruikte verbindingen 1x/2 uur of 1x/uur een reismogelijkheid wordt aangeboden, maar dan wel met een overstap, in plaats van enkele keren per dag rechtstreeks. In gebieden waar niet sneller dan 160 km/h kan worden gereden snelle TER-treinen die naar een bepaald knooppunt rijden, waar een vlotte aansluiting is op de TGV.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7887
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor webguy » Do 19 Okt 2017, 11:00

Klanten willen niet overstappen. Het is wel fijn als je een reis van 6 uur maakt dat je niet 3x overstapt, daardoor voelt de reis ook 3x langer.

Het is daarentegen economisch niet handig om op elke stoeptegel te stoppen (en al helemaal niet om daarvoor te investeren).

Roeland
Berichten: 518
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Roeland » Do 19 Okt 2017, 12:54

een dilemma van Hoogeveen sur Loire, zeg maar?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4336
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Z2N » Do 19 Okt 2017, 13:41

Allesbehalve.

Het huidige TGV-netwerk heeft een boomstructuur, niet omdat het kan maar omdat het moet. De hogesnelheidslijnen in Frankrijk zijn van een niveau dat ver boven het Duitse ligt, met doorgaande HSL-sporen van Calais tot Marseille. Het voordeel daarvan is dat de reistijden kort zijn, nadeel is wel dat de lijnen de grote steden vermijden. En hier zit het probleem: er zijn vaak geen aansluitingen mogelijk tussen regionaal en TGV-verkeer, zonder de TGV's het gewone netwerk op te sturen.

Dit betekent niet dat er geen verbeteringen te maken zijn (Niemand in Nederland kent Remiremont, maar toch heeft het een TGV naar Parijs), maar voordat er zomaar wat geroepen wordt moet wel één ding beseft worden: Franse politiek doet niets voor het spoor, behalve als er een TGV aan gekoppeld kan worden. Grote plaatsen als Saint-Malo, Saint Nazaire of La Rochelle hebben alleen maar elektrificatie en modernisatie van de spoorlijn gekregen omdat er een TGV-verbinding naartoe gecreëerd werd. Zouden de TGV's alleen maar tot de knooppunten krijgen, zouden honderden kilometers spoor nog steeds afvallige diesellijnen zijn. De enige manier waarop deze koppeling gaat veranderen is een nieuwe visie op het regionale spoor, maar onder de SNCF gaat dat hem niet worden.
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Dennenboom
Berichten: 585
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Dennenboom » Do 19 Okt 2017, 15:00

Op dit moment gaat 16% van de investeringen naar de TGV voor slechts 1% van alle verplaatsingen per trein.

Maar een verplaatsing van Parijs naar Marseille is wel wat anders dan een verplaatsing van Vire naar Flers.

Klaasje
Berichten: 6361
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Klaasje » Do 19 Okt 2017, 17:03

Als je het omzet naar reizigerskilometers wordt het plaatje heel anders.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11568
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Vinny » Zo 22 Okt 2017, 10:41

Een zeer groot aantal treinreizen wordt in Frankrijk gemaakt van/naar Parijs. Dat is een wezenlijk andere situatie dan in Nederland en Duitsland waar het treinverkeer ook veel vervoersvraag naar middelgrote steden faciliteert.
Maar een verplaatsing van Parijs naar Marseille is wel wat anders dan een verplaatsing van Vire naar Flers.
Waarschijnlijk is het percentage reizigers dat Vire-Paris en Flers-Paris doet groter dan de vervoersvraag tussen de twee departementale steden onderling. Het idee van Erno-BE is dan ook wel geschikt voor Duitsland maar minder voor Frankrijk. Reizigers waarderen het niet zo om naar Parijs over te moeten stappen, maar liever minder vaak maar wel rechtstreeks. De meesten doen dit ook maar één keer per week om vanuit Parijs hun geboortestreek weer te bezoeken en op zaterdagavond een bourgondisch diner te hebben met de familie.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34690
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Suus » Zo 22 Okt 2017, 11:29

De lunch op zondag is de belangrijkste maaltijd in Frankrijk ;-)

De meeste TGV-verbindingen vind ik best logisch. Je kan iedereen wel dwingen om in Marseille over te stappen op een andere trein naar Nice, maar daar maak je ook geen vrienden mee. En alle TGV’s in Bordeaux laten eindigen is natuurlijk ook niet nodig, het is nog meer dan een uur jakkeren naar bijvoorbeeld Toulouse of Baskenland.

Maar waarom er ook twee keer per dag een TGV naar Arcachon rijdt, dat een bijna perfecte uurdienst naar Bordeaux heeft?
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten